Jegville sjekket om vifta til radiatoren fungerte. Er den elektrisk, så går den av og på med temperaturen på bilen. Er den mekanisk koblet til motoren, så skal det være ett klutsj hus mellom vifta og motoren som strammes og drar med seg vifta når man ruser opp motoren litt. Og da skal du merke at den blåser ganske så mye.
På min TJ røyk klutsjen en gang, enkle greier å bytte. disse bilene tåler ikke å kjøres noe særlig uten vifte som fungerer.
Utover dette,s å ville jeg sjekket vannpumpa. Dessuten skal du kunne kjenne på returslangen ifra motoren til radiatoren (på toppen av radiatoren) at det skal bli varme i slangen. Det viser at det er sirkulasjon ivertfall. Men den pumper ikke tilbake til radiatoren før termostaten er åpen. Så bilen må være varm.
En annen ting jeg ville sjekket er kjølevæsken. Den skal blandes 50/50 med vann. Blander man mindre får man høyere frysepunkt (varmere) blander man mer, reduseres kokepunktet for kjølevæsken. Fargen skal være mørkeblå eller rosa. husker ikke hvilken farge jeep har på den kjølevæska. Er den sort, så kan det være lurt å bytte. Men når man bytter kjølevæske på dieselmotorene må man passe skikkelig godt på at man lufter kjølesystemet godt. Ett tips jeg har fått ifra en erfaren mann var å kjøre til du finner den bratteste bakken du veit om (gjerne en jordhaug), og kjør opp i bakken og la den stå der for å lufte seg. Var Bjørn Bergskaug som snakket om dette. Radiatoren sitter originalt lavere enn toppene, og da var det lett for at det ble liggende igjen luftlommer i toppen. Derfor mente han at det å kjøre i en bakke for å få radiatoren høyere enn toppene gjorde at luftingen var mye tryggere.
En kammerat av meg som jobber på Jeep verksted snakket om at de pleide å løfte bilen opp i forhjula med løftebukken, helt til hengerfestet tok i bakken, for så å lufte kjølesystemet på denne måten.