Skrevet av Emne: For høy CO verdi! Tips?  (Lest 4833 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mortenvp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
For høy CO verdi! Tips?
« på: Ti.,28,November,2006,17,43 »
Hei,

har hatt bilen på EU kontroll og fikk en 2'er pga. for høy CO verdi. Den var 0,8 og skal ikke overstige 0,5.

Noen triks for justering av dette? Skal bytte plugger og pluggledninger. Luftfilter er ca 3 uker gammelt.

Ellers mottas andre tips med stor takk :)
Morten V. Pettersen

Jeep Wrangler TJ

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: For høy CO verdi! Tips?
« Svar #1 på: Ti.,28,November,2006,19,46 »
Hmm, på tynn is her nå men... Går bilen litt surt også ? Har du sjekket sensoren bak cat`en ? Hvis den slutter å "føle" så forbrenner den feil og motoren går dårligere. Har sett et par TJ`er uten denne føleren bak cat`en, men min har og er sånn.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: For høy CO verdi! Tips?
« Svar #2 på: Ti.,28,November,2006,20,47 »
E85 Bioetanol 30%

Utlogget thomasflag

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: For høy CO verdi! Tips?
« Svar #3 på: Ti.,28,November,2006,22,41 »
Du kan ikke se om sensoren har takket for seg. Lån en kompis sin, hvis du kjenner noen med TJ og prøv igjen. Hvis du allikevel må betale for full kontroll, så send bilen til jeep- verkstedet, de finner ut om O2-sensoren din er gåen ved å kjøre et analyseprogram.
Jeg tror en ny sensor koster 900 eller noe sånt.

TC

Utlogget Mortenvp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Sv: For høy CO verdi! Tips?
« Svar #4 på: On.,29,November,2006,08,39 »
Hei og hopp.

Hmm, på tynn is her nå men... Går bilen litt surt også ? Har du sjekket sensoren bak cat`en ? Hvis den slutter å "føle" så forbrenner den feil og motoren går dårligere. Har sett et par TJ`er uten denne føleren bak cat`en, men min har og er sånn.

Jeg har ikke katalysator, har aldri vært det på bilen heller. Så da har jeg sikkert ikke sånn sensor bak cat'en heller ::) Hadde bilen på NAF test når jeg kjøpte den, og da påpekte de det, men de snoka seg frem til at det var pga. av at den er importert i 97. Gikk igjennom forrige eu kontroll med en CO på 0,54 (men det var med forrige eier).

Hvor sitter 02-sensoren? Er det denne som sitter bak cat'en? Har en kompis med TJ Sahara (4liter), men det er vel forskjellig sensor på de sikkert.

Kan jo hende det hjelper å bytte plugger, pluggledninger og evt. vise den uten luftfilter, for det hadde jo vært deilig å slippe montering av katalysator, men må jeg så må jeg. Hvis det løser saken, så er det jo kanskje like greit....

Tenke tenke....  :)
Morten V. Pettersen

Jeep Wrangler TJ

renegade

  • Gjest
Sv: For høy CO verdi! Tips?
« Svar #5 på: On.,29,November,2006,14,31 »
Hei og hopp.

Hmm, på tynn is her nå men... Går bilen litt surt også ? Har du sjekket sensoren bak cat`en ? Hvis den slutter å "føle" så forbrenner den feil og motoren går dårligere. Har sett et par TJ`er uten denne føleren bak cat`en, men min har og er sånn.

Jeg har ikke katalysator, har aldri vært det på bilen heller. Så da har jeg sikkert ikke sånn sensor bak cat'en heller ::) Hadde bilen på NAF test når jeg kjøpte den, og da påpekte de det, men de snoka seg frem til at det var pga. av at den er importert i 97. Gikk igjennom forrige eu kontroll med en CO på 0,54 (men det var med forrige eier).

Hvor sitter 02-sensoren? Er det denne som sitter bak cat'en? Har en kompis med TJ Sahara (4liter), men det er vel forskjellig sensor på de sikkert.

Kan jo hende det hjelper å bytte plugger, pluggledninger og evt. vise den uten luftfilter, for det hadde jo vært deilig å slippe montering av katalysator, men må jeg så må jeg. Hvis det løser saken, så er det jo kanskje like greit....

Tenke tenke....  :)

Det skal egentlig være 2 sensorer, 1 i røret ned fra eksosmanifolden og 1 i katalysatoren.
Hvis den i røret har 4 ledninger, 2 hvite, 1 svart og 1 grå (elns), så kan du teste den på følgende vis:

De 2 hvite ledningene er varmeelementet.  Sjekkes ved å sette på teningen og etter noen sekunder kjenne på der hvor den er skrudd i røret.  Den skal bli varm.  NB ! den kan bli veldig varm...

For å sjekke selve sensoren, så må du skru den ut og bruke en propanflamme.
Kobl den svarte og grå ledningen til et mulitmeter på 1-2 volt området.  Varm opp selve sensordelen med propanflammen og sørg for at hele sensoredelen er inni flammen.  Etter noen sekunder skal du ha ca. 0.9 til 1 volt.  Ta bort flammen og du skal se ca. 0.2 volt etter noen tiendeler.  Veklse så frem og tilbake mellom flamme / uten flamme.  Prøv å se hvor rask sensoren er til å skifte.  Bør gå på ca. 1 tiendel sekund eller så.  I praksis er dette ofte omtrent som samplingsraten på mulitmeteret.

Får du slike verdier, så funker sensoren din som den skal.

Det er noen som sier at en manglende sensor i kat'en kan føre til problemer.  Du sier at du ikke har kat på din, men du skal muligens ha selve sensoren på plass, evn. en løs ledning / kontakt omtrent der hvor katen skulle ha vært.  Du kan kjøpe en sensor "stimulator" på Ebay for en $ 10-15.  Den kobler du inn isteden for den sensoren som skulle ha vært i katen (NB! dette funker ikke for katen i røret ned fra manifolden).  ECU'en vil da tro at alt er ok med sensoren i katen...
Jeg mener at den sensoren i katen ikke påvirker hvordan motoren går i det hele tatt, den er der kun for å sjekke at katen gjør jobben sin.  Dvs. hvis den oppdager avvik, så vil ecuæen sette "check engine" lampen...

Utlogget Mortenvp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Sv: For høy CO verdi! Tips?
« Svar #6 på: To.,30,November,2006,00,10 »
Takk for godt svar renegade. Mulig jeg måler sensoren i morgen. Mest sannsynlig er det den det er feil på.

Siden jeg er broren til Mr. Gadget himself  ;D så var det jo slettes ikke nødvendig å betale Jeep for å få kjørt en analyse for å sjekke om det kunne være feil på en sensor. Han hadde jo OBD scanner liggan's!



Har fått lest ut feilkode P0138 og P0320. Etter litt surfing på nettet virker det som om det mest sannsynlig er 02 sensoren før katalysator som er gåen. Og det er det jo flere andre som har nevnt på også.

Skal sjekke det elektriske frem til sensor, og kontakt til sensor i morgen samt ringe litt rundt å sjekke. Kanskje finne en fornuftig pris her i Norge og.



Takk for alle svar hittil, og kom gjerne med tips  :)
Morten V. Pettersen

Jeep Wrangler TJ

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: For høy CO verdi! Tips?
« Svar #7 på: To.,30,November,2006,10,03 »
Kan du spørre pris, navn, leverandør etc på programvare, boks og kabel. Dette kan jo være kjekt å ha.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Mortenvp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Sv: For høy CO verdi! Tips?
« Svar #8 på: To.,30,November,2006,14,43 »
Kan du spørre pris, navn, leverandør etc på programvare, boks og kabel. Dette kan jo være kjekt å ha.

http://www.digimoto.com ;D

Spørs nok om ikke jeg handler en selv også, kjekt å ha. Fungerer på stort sette alle biler etter 96. Japser, europeiske, amerikanske...
Morten V. Pettersen

Jeep Wrangler TJ

Utlogget Mortenvp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Sv: For høy CO verdi! Tips?
« Svar #9 på: Fr., 1,Desember,2006,11,43 »
Sitat
Hei!

Testet en slik sensor senest i går på broderns Jeep.
Følgende fremgangsmåte:

Lambdasonden har ofte 4 ledninger. En sort, 2 hvite og en grå eller hvit.

Den sorte er alltid signal ut fra sonden. Dette signalet skal variere mellom 0,1 og 0,9 volt. Et scopemeter eller et nøyaktig multimeter med Min/Max funksjon er kjekt....
Den hvite ledningen som sitter diagonalt overfor denne hvis du tenker deg pluggen som en firkant, er +12V inn til sonden. Her skal du da måle 12v når bilen er igang.
De 2 siste skal gå til jord.

Får du disse målingene skal sensoren funke så vidt jeg kan forstå.
(Men jeg er nå bare en skarve service-elektroniker og ingen bilgud :-) )

Feilkoder fra diagnosemaskiner kan være noe ullne. En feilmelding på en sensor bør ikke nødvendigvis forårsakes av den sensoren direkte...

Mvh

Stefan

Med hjelp fra brutters har vi nå funnet ut at oksygen sensoren er ok. Målte den, og alt sto bra til!

Fant ut at fordelerlokk og rotor var meget slitt, så dette og nye plugger og pluggledninger er bestillt og blir byttet til uka. Satser på at dette gjør susen  ;D
Morten V. Pettersen

Jeep Wrangler TJ

Utlogget Mortenvp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Sv: For høy CO verdi! Tips?
« Svar #10 på: Ti.,12,Desember,2006,13,53 »
Nye plugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor samt litt frisk kjøring for å få rensa opp gjorde susen 8)

CO ble nå målt til 0,36. Bedring fra 0,86! ;D
Morten V. Pettersen

Jeep Wrangler TJ