Skrevet av Emne: Cherokee (XJ) 25 år  (Lest 1692 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Cherokee (XJ) 25 år
« på: Ti.,29,April,2008,22,40 »
Ser at det skal feires i USA (Moab) til høsten.

Litt snålt at de feirer 25 år i 2008, men amerikanerne har vel altid vært tidlig ute med ting.

Begynner å dra på årene nå, er vel nesten å regne som en klassiker?
Medlem 005

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Cherokee (XJ) 25 år
« Svar #1 på: Ma., 5,Mai,2008,15,58 »
Jeg har en mistanke om at modellen ble vist offentlig i 1983. I US-tradisjon blir produksjonslinjene klargjort i sommerferien og når produksjonen settes i gang om høsten får modellene neste års årstall som modellår. I US-tradisjon er det også slik at fiskalåret, den økonomiske periodiseringen av året, begynner 1. oktober. Det er dermed også praktisk at produksjonen følger regnskapsmessige forhold.

Dette er løse antagelser, men kan allikevel være noe av forklaringen. Jeg har ikke hukommelse på faktiske forhold eller et rikholdig AMCAR-arkiv å bla i, noe som sikkert ville kastet litt lys på saken. Dokumentasjon av offrentliggjøring og når normalt salg av XJ begynte er heller ikke lett å finne uten videre på det store internettet.

25 år ville vel uansett vært av større betydning og gjenstand for markering om modellen fortsatt var i ordinær produksjon (sett bort fra Beijing-produksjonen).

------------------------------------------
EDIT:
Fant følgende etter et søk, en pressemelding fra AP i NYT datert 18. august 1983. Her står det å lese at bilene skulle ankomme forhandlerne innen utgangen av august '83 og det offisielle salget skulle starte 29. september 1983.

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9F07E1D71638F93BA2575BC0A965948260&sec=&spon=
"...
Jeep XJ Prices To Start at $9,995

Published: August 18, 1983

The American Motors Corporation announced that prices on its new Jeep XJ models, the first completely new Jeep vehicles in 20 years, would start at $9,995.

The vehicles should be capable of getting at least 24 miles a gallon, the No. 4 United States auto maker added.

The lowest price will be for the 1984 Jeep Cherokee two-door Sportwagon and compares with a $10,315 price for a larger-sized 1983 Cherokee, which gets 18 miles a gallon in the city, John McCandless, A.M.C. spokesman, said.

The new Cherokee is about 1,000 pounds lighter, 21 inches shorter and 6 inches narrower than the 1983 Cherokee, yet retains 90 percent of the usable interior space, the company said.

The vehicles, being built at a Toledo, Ohio, plant, will start arriving in showrooms later this month and will go on sale officially Sept. 29, Mr. McCandless said.

..."

Internett glemmer ikke noe når det først har vært publisert en gang.

END EDIT
« Siste redigering: Ma., 5,Mai,2008,16,09 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Thor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Cherokee (XJ) 25 år
« Svar #2 på: Ti., 6,Mai,2008,19,26 »
Da jeg leste overstående, kom jeg på første gangen jeg så en XJ Cherokee.

November 1986, var jeg på Bil og Hobby messe på Sjølysthallen. Inne i den bakre hallen, etter å ha sett  mengder av verktøy og utstyr, ser jeg oppe på et podie, en nydelig gullfarga bil, som stjeler all min oppmerksomhet. Bilen har et røft, ikke for prangende utseende, her var det noe som stemte. Et sort, litt røft interiør, som jeg senere ikke har sett. Men på en plakat ved siden av stod prisen: Kr 452000,- , tilsvarende det jeg hadde satt opp huset mitt for, få år tidligere. Vet noen historien til denne bilen? Hvem var forhandler den gangen?

Kan ikke huske å ha sett flere på 80 tallet, men utpå 90 tallet observerte jeg noen, og interessen var der. Etterhvert som mitt liv med VW K70'er nærmet seg slutten, (hadde restaurert en gul -73 K70LS), var jeg i 1998 klar for noe nytt. Og da var scenen klar for en XJ Cherokee, en ny 99 mod, varebilregistrert til den hyggelige prisen på ca 250000. Den har jeg fremdeles, nå med baksete. En trivelig bil som passer på turer i skog og mark, sommer som vinter.

Thor