Skrevet av Emne: Vurderer bytte til WJ V8  (Lest 2728 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Vurderer bytte til WJ V8
« på: Fr.,25,Januar,2008,08,19 »
Vurderer å bytte ut min trofaste 2000 WJ 3,1TD med en lik WJ med 4,7 V8. Har tenkt på ca 2000-2002 mod. Vet HO utgaven kom i 2002 men det er ikke så viktig for meg.
Tenkte å flytte alt utstyret jeg har på min WJ idag over på en V8`r.

Noen som har noen erfaringer å dele med seg? Gjerne noen som har prøvd begge motorene. Bensinforbruk er ikke så viktig, men hvis du har målt din V8 så gi meg gjerne et tall.
Er det verdt å gjøre dette byttet?

WJ med V8`r hevet ca 3" og med 32 tommere må vel bli gromt.. Har kikket på en 5 seter i Patriot blue pearl på Finn.no...
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Vurderer bytte til WJ V8
« Svar #1 på: Fr.,25,Januar,2008,20,17 »
 ;D jadda, diesel hører hjemme i båter og landbruksmaskiner  8)

Jeg har bare godord om 4,7, vår 1999 har snart rullet 190000, og gir ingen indikasjoner på at den ikke skal gå 190000 til...

Går som ei kule, og sett i lys av at det er V8 og 4x4, syns jeg den må få maten sin.
Gliser like bredt hver gang den stresses i lyskryss eller forbikjøringer.
Til "normal" bruk, kjører vi på 1,3-1,4. På langkjøring har jeg gjentatte ganger kjørt på 1,1, men det er kjedelig!
Ruller på 285/50x18" hjul...

Har ingen kjennskap ti 3,1, men typen til min kjære mor har 270 i sin ML. Den vil ha noe det samme mengde suppe, kan ha noe med kjøremønster, men det er eneste referansen jeg har.

Om det er verdt å bytte?
...vel, jeg fatter ikke at noen kjøper diesel in the first place...

WJ kjenner jo du godt, men jeg vil anta at med en "hel" motor, vil WJ'n by på enda mere kjøreglede!
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget olebrum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Vurderer bytte til WJ V8
« Svar #2 på: Fr.,25,Januar,2008,23,30 »
Forelöpig meget fornöyd med min WJ 4.7
Da du ikke er opptatt av forbruk, ja da er det vel i grunn INGEN fornuftige argumenter igjen for ikke å velge en WJ med v8 !.
Er i gang å sjekker ut dette med E85 konvertering til min. Det lot seg gjöre til en pris av ca 6000 kr.
Da kan man tanke med sukkerroer og "blomster" og ha verdens beste samvittighet, om dette skulle bety noe da.

Når det gjelder forbruk kan jeg bare stötte meg til det PKK har skrevet. 1.1 på pen langkjöring. 1.2-1.4 på litt blandet. Med min boggy hestehenger (ca 1500 kg med 1 hest på), 1.8 - 2.0 pr. mil.
Med denne motoren er man ikke lenger forvist til höyre felt. Nå kan man fölge trafikken, og t.o.m kjöre forbi i oppoverbakke om det skulle gå for sakte !.

Som en Chrysler forhandler i Tönsberg sa til meg når vi diskuterte dette med SUV.
Dette er jo ingen leke SUV, dette er real stuff !.

Sikkert ok med oljebrenner, men det er noe magiskt over dette med V8.
Byttet selv fra 98 mod. Patrol Y61 med 2.8 TDI på 128 hk. Ok bil, men utstyrt med kalkunmotor !
Veldig glad for å ha blitt kvitt den bilen.

Automat, permanent 4x4 og V8. Kan det bli bedre ?  ;D
« Siste redigering: Fr.,25,Januar,2008,23,34 av olebrum »

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Vurderer bytte til WJ V8
« Svar #3 på: Lø.,26,Januar,2008,17,36 »
Takk for svar gutter.. Må nok påberegne rundt 1,5 - 1,6L/mil med 32" MT/R men det går fint..

Spørs om ikke det blir en åtter da ja...
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Vurderer bytte til WJ V8
« Svar #4 på: Sø.,27,Januar,2008,14,13 »
Har kikket på denne.. Synes det var billig i forhold til de andre som ligger der..

Hva synes dere? Løp og kjøp?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12057275&sid=xz19sdcYVV0n127592
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Vurderer bytte til WJ V8
« Svar #5 på: Sø.,27,Januar,2008,19,05 »
8 år straks.. Snart overkommelig omreg til 5-seter, evt vent to år og ingen avgift... Hm. Kanskje? Som vanlig, den er fin på bilder. Men om du må løpe er det bare deg som avgjør. Som vanlig gjelder at det er kjøpers marked for biler som ligger over gjennomsnittet på forbruket. Bruk all tiden du trenger i letingen din og litt til.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Vurderer bytte til WJ V8
« Svar #6 på: Ma.,28,Januar,2008,06,56 »
Den er ferdig regget som 5 seter for 211K, er samme modell som jeg allerede har. Er 26K i avgift på denne.. Eller bruke de pengene på andre goodies kanskje, he eh..

I forhold til andre med samme km.stand er denne endel billigere. Men man kan jo lure på hvorfor den er det også da.. Litt langt å reise fra Arendal til Ålesund bare for å se på den..

Noen som vet om noen kjente problem med disse V8`erne? Har jo bare erfaring med dieselWJ selv..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget pkk

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 86
Sv: Vurderer bytte til WJ V8
« Svar #7 på: Ma.,28,Januar,2008,08,56 »
Bilen har tydeligvis servicehefte, så da må en jo kunne forvente at den har fått ettersyn...

Prismessig kan det kansje forklares med utgangspunkt i en innbyttetakst eller bud, det er mange som er skeptiske til å ta disse bilene i innbytte. Da blir ofte budene relativt lave i forhold til markedsprisen...
Kansje eieren rett og slett vil bli kvitt bilen? Ikke alle er opptatt av hvor mye verditap det er på skyssen.

Legg i handlekurv ;D
JCN no 835
1990 4.2 YJ
1999 4.7 WJ

Utlogget supersvein

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
  • www.sveinstiansen.com
    • Stiansen Offroad Team
Sv: Vurderer bytte til WJ V8
« Svar #8 på: Ma.,28,Januar,2008,11,36 »
Aha!! Det er dette du pønsker på Morten  :)
Må innrømme at jeg har vært inne på tanken selv.
I dag er det literprisen som skiller diesel/bensin på våre vogner, jeg har inntrykket av at diesel'n drikker omtrent det samme som Bensinern.

Men det er ingen grunn til å disse 3,1tdi'en synes jeg - jeg ligger sjeldent i høyrefeltet med den heller, selv med 1,5t på kroken.

For all del - ikke stol blindt på serviceheftet. Min far hadde et Helvxxxx med WJ'en sin som hadde exemplarisk historikk. Ingenting skal veie mer enn din egen opplevelse av bilen når du prøvekjører og sjekker - dette er biler som du kan nok om!   Men sølv da???   
Lykke til forresten!
Svein Stiansen
www.sveinstiansen.com
-57 CJ5 m/volvo 230, på 33" - stemplet seff :-)
-01 Grand Cherokee Ltd 3,1Tdi

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Vurderer bytte til WJ V8
« Svar #9 på: Ma.,28,Januar,2008,12,51 »
Har faktisk vært utrolig fornøyd med dieselen som står i den jeg har nå. Men er gøy å prøve en bensin V8`r også da.. Har hatt et par diesel åttere men det er jo ikke det samme..

Skal selvfølgelig gå igjennom bilen meget grundig og prøvekjøres like grundig, he he..

Sølv er et minus men til den prisen kan jeg leve med det. Skal nok få tunet den opp så den ikke blir noe mindre grom enn den jeg har nå.. Personlig ville jeg hatt patriot blue eller den fargen jeg har. Men den eneste blå som selges i dette landet er nesten 80K dyrere :o Sort finnes ikke.

Kan forresten se ut som handelen er i boks allerede... Time will show.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Vurderer bytte til WJ V8
« Svar #10 på: Lø., 2,Februar,2008,12,42 »
Da var den nye stasvogna i hus endelig.. Reiste til Ålesund igår med fly og kjørte WJ`n hjem. 82,4 mil i en WJ er jo ingenting, he he.. Kan bare si at jeg er kjempefornøyd med den nye vogna. Brukte 1,07 på mila fra Ålesund og til Arendal på computeren. Målte den når jeg var rett forbi Oslo da jeg fyllte tanken opp og det ble 1,17 på mila.. Synes ikke det var noe å si på altså..

Har bare et siste spørsmål som kan være vanskelig å få svar på..... Hvorfor kjøpte jeg ikke V8 med en gang da jeg handlet min første WJ? ;D

Vil også få takke for alle saklige innlegg her gutter. Det hjalp meg veldig da jeg ikke har hatt bensin åtter før. Viser bare hvor kjekt det er med dette forumet. Takk skal dere ha!

Bilder av vogna ligger i min garasje.. Er jo orginal foreløpig men det varer ikke lenge..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.