Skrevet av Emne: Hovebremsesylynder  (Lest 2768 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Hovebremsesylynder
« på: Fr., 3,November,2006,21,25 »
Er det noen som vet forskjelen på ny og gammel hovedbremsesylynder med servokraftforsterker kom den nye sammen med HO motoren i 91? den nye skall ha dobbel membran i vakum klokka. noen som veitt. bilder hadde hvert fint. legger ut bilde av det som sitter i min XJ 90 mod.
« Siste redigering: Fr.,10,November,2006,21,40 av Herman »

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Hovebremsesylynder
« Svar #1 på: Sø.,19,November,2006,19,13 »
Har sjeket delelisa å det ser uttil att bremsene er ganske like. Så her er ikke noe å hente :'(

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Hovebremsesylynder
« Svar #2 på: Ma., 8,Januar,2007,20,08 »
Får vel svare selv vi er vist ikke så mange XJ eiere? (Eller er det ikke noe feil med XJer` ;D) DEt gå vist å konvertere til 97modelen i følge dene linken http://www.madxj.com/ den som leter finner (google) :)

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Sv: Hovebremsesylynder
« Svar #3 på: On.,17,Januar,2007,09,06 »
Her er direkte URL:
http://www.madxj.com/MADXJ/technical/technicalfiles/ARbrakeBoosterUpgrade/BrakeBoosterUpgrade.htm

Fin beskrivelse det der. Ser med gru frem til hvordan bremseeffekten på min 88 XJ blir når jeg får på 33". Den er ikke akkurat på topp i utgangspunktet. Hadde en 99 XJ tidligere, og den var det atskillig bedre bremser på, så å bytte til en 97-> brake booster er kanskje ikke den dummeste oppgraderingen å gjøre...

Har forøvrig litt problemer som kanskje gir enda større grunn til å bytte. Sakser litt fra mine innlegg i denne tråden: http://www.offroad.no/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=71819 på Offroad.no i sakens anledning:

Sitat
Jeg har akkurat samme bilen som deg (88 XJ 4.0 - red), og jeg plages også av en nokså høy og intens pipelyd som høres ut som en luftlekkasje. Hos meg kommer lyden et minutt eller to etter oppstart og gir seg ikke før jeg stopper motoren. På min bil er det også slik at lyden tilsynelatende avtar når jeg gir gass, og blir sterkere når jeg slipper opp pedalen. Når bilen står på tomgang er pipelyden så sterk at den overdøver lyden av motoren når man står utenfor bilen. Har ikke hatt tid til å sjekke så nøye, men er nokså sikker på at det er en vakumlekkasje et eller annet sted i bakkant av motoren. Vanskelig å høre nøyaktig hvor lyden kommer fra, men ved å gå systematisk over alle slangene og bevege på dem bør det vel være mulighet for å finne ut av det håper jeg...
Opprinnelig postet av Sahara

Sitat
Sitat
Det kan jo nesten høres ut som det er en lekasje på bremseservoen. Den får jo vakumet fra innsugsmanifoilden, og der er det mest vakum når du ikke trår på gassen. Det er kanskje litt vanskelig å sjekke, men dersom du synes bremsepedalen er litt hardt kan det jo tyde på lekasje.
Opprinnelig postet av Nivers

Hmmm.... det er mulig at du er inne på noe her. Bremsepedalen tar litt langt inne, men når den først tar er den ganske hard. Har en ørliten lekkasje av bremsevæske også - kanskje det kan ha en sammenheng? Hvordan bør jeg gå fram for å sjekke dette? Og hva er løsningen hvis den er gåen - overhale eller bytte?
Opprinnelig postet av Sahara
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Hovebremsesylynder
« Svar #4 på: Ma.,22,Januar,2007,20,01 »
Har hørt at det er levert to typer hovedsylindere og det ervist bare den ene typen som går å overhale, min er overhalt, så ligner den på den så går det å overhale. Jeg te3nker jeg skal prøve en ombygging til 97 mod. som i URL. linken, eller s fant jeg calipere på siden til SSBC Brakes de er laget til CJ5 og CJ hvet ikke om de passer på XJn` så det må sjekes først.

Utlogget jeeppo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Hovebremsesylynder
« Svar #5 på: To.,25,Januar,2007,20,09 »
Detta får'u til Herman!
PS - helt tørt under Cherokee'n etter simringskifting !

R.L

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Hovebremsesylynder
« Svar #6 på: Fr.,26,Januar,2007,18,31 »
Her er et godt tipps til bremseombygging  http://www.go.jeep-xj.info/HowtoFordBAdiscs1.htm