Skrevet av Emne: Ønsker erfaringer med Jeep GC  (Lest 4563 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kaasen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Ønsker erfaringer med Jeep GC
« på: To.,11,Oktober,2007,05,56 »
Har blitt hekta på Jeep, og skal gå til anskaffelse av en Jeep Grand Cherokee. Ønsker ikke p bruke mer enn 150000 på denne så havner nok på en 97/98 modell... Har sett en del på diesel. Var nær ved å kjøpe en 97-modell bensin men trakk meg når jeg bla. fikk vite at den ikke var 4-hjulstrekk...

Men så lurer jeg på om det er noen av dere som vet om det er noen modell jeg skal se opp for eller om de alle er trygge :) er det noen som det er mer problemer med?

Ser også at flere selger bilen som varebil men at baksetene følger med, er dette eksakt samme setene som står i personbilene?

Er det mye kluss/feil med disse som folk prøver å skremme meg med? problemer med motor? Og folk sier også at deler/dekk er dyre...

Er verken noe mekaniker eller en som har skikkelig peiling på bil, men vet nå litt, og har bror/far som kan en god del..

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #1 på: To.,11,Oktober,2007,07,57 »
1)
Ingen Grand Cherokee (Jeep ZJ) nysolgt i Norge er kun 2WD. Men noen med 4.0 I-6 (inline six, rekkesekser) ble levert med "Selec Trac" 4x4-system. Det er et manuelt system hvor føreren selv velger om/når 4x4 skal kobles inn. Dette ser du på indikatoren til transferkassens sjalterspak. Er det kun indikert "HI og LO" er det et Quadra-drive eller Quadra-trac 4x4-system med kontinuerlig 4x4. Er det 2WD - 4 Part Time - 4 Full Time - N - 4 LO" er det Selec Trac. Mangler spaken til transferkassa har du kommet over et merkelig dyr som virkelig ikke er 4x4.

2)
Det er bare en type baksete til ZJ. Følger setene med er du heldig, mange har en tendens til å kvitte seg med de i løpet av tiden bilen går som varevogn. Importør har alltid levert setene med bilen da den var nysolgt. Originale bakseter er ikke lett å få tak i med rett farge, trekk og ikke minst rett pris dersom de mangler.

3)
Nei, det er det ikke. Du må også huske på at du ser på bruktbil som begynner å nærme seg 10 år. Da kommer det feil av seg selv på de aller fleste biler. Deler hos forhandler i Norge er dyrt, men relativt rimelig på postordre fra USA. Alt er fullstendig overkommelig om du er villig til å skru selv.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget supersvein

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
  • www.sveinstiansen.com
    • Stiansen Offroad Team
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #2 på: To.,11,Oktober,2007,09,47 »
Selv om det ikke har vært solgt nye Grand Cherokee med kun 2wd i Norge, så har jeg sett noen for salg (bl.a hos noen forhandlere i Oslo). Godt du trakk deg fra den, hva skulle da være vitsen med Jeep(??)

Det er nok mange som vil fortelle deg at det er mye problemer med Jeep. Etter å ha prøvekjørt en del Grand Cherokee før både jeg og min far kjøpte oss hver sin, så kan jeg ihvertfall si at tilstanden kan variere veldig! Likevel har jeg hatt mindre problemer med Jeep'ene jeg har hatt enn andre biler (nyere Vectra/Passat/Mondeo). Bruk tid, og finn "den rette" bilen er mitt tips - Du er tjent med å være kresen  ;)
Disse bilene er ikke lettsolgte, og i disse dager ihvertfall ikke med bensinmotor, kjøpers marked rett og slett.

Deler og service er ikke billig på Jeep, men samtidig så er det mye som er greit å få gjort selv (jeg er heller ingen mekaniker). Men finner du "plukk" på aktuelle biler så sjekk det nøye, og bruk det når du forhandler pris - det kan være betydelige kostnader involvert (evt. på sikt).   :)
Så har du den evige vurderingen bensin/diesel...  Mange meninger om det. Det er til slutt du som vet best hva som er viktig for deg (krefter/økonomi).   Lykke til !!
Svein Stiansen
www.sveinstiansen.com
-57 CJ5 m/volvo 230, på 33" - stemplet seff :-)
-01 Grand Cherokee Ltd 3,1Tdi

Utlogget Kaasen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #3 på: To.,11,Oktober,2007,15,53 »
takker for svar.

Bilen med 2WD som jeg prøvekjørte var privat importert.

Jeg sliter med å la vær å kjøpe med en gang, men jeg vet jeg er tjent med å vente til jeg finner den rette bilen.

De fleste bilene jeg kommer over er gått godt opp mot 200000 km og over, men kommer en gang i blandt over noen som er rundt 100000 km stand slik som denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11360141&sid=xz12abcX3pS6206234

Jeg kommer nok til å satse på diesel som nevnt tidligere, og automat gir kan vel også være greit om den kommer på den rette bilen, selv om dette ikke er et must..

Men vil dere si at problemer med Jeep GC er ganske lik problemer med andre biler i samme aldersklasse?

og ang. forsikring... ser det koster ganske bra med kasko, er dette veldig viktig, eller holder det igrunn med del-kasko?



Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #4 på: To.,11,Oktober,2007,16,52 »
Jeg kjøpte GC 93mod nå for 2-3 uker siden.
Ta deg god tid ang kjøp, det lønner seg.
Jeg fant hull i kanaler og olje lekasje i både diff og motor som eieren selv ikke visste om (sa de)
Men er du usikker så ta med deg en som har litt greie på bil.

Jeg ble annbefalt og styre unna diesel utgavene pga mye problemer, så jeg valgte v6.
Hvis du går inn på finn.no og ser så er det veldig mange diesel i forhold til bensis (noe og tenke på)

Ang forsikring så skilte det bare 1000kr i året på meg i forhold del kasko og kasko.
Full kasko er å annbefale


Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget Kaasen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #5 på: To.,11,Oktober,2007,19,12 »
så det er mer problemer med dieselmotorene?

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #6 på: To.,11,Oktober,2007,20,43 »
Det var det jeg fikk som tips her på forumet, men er veldig fornøyd med v6  ;D
Kjøpte den pga en del campingvogn kjøring, er helt rått  :) sett på cruisecontrollen og slapp bare helt av i godstolen  :)
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget Kaasen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #7 på: To.,11,Oktober,2007,22,37 »
eneste jeg tenker på er forbruket, er det nå ikke slik at diesel er mye bensin siden de bruker mindre og billigere drivstoff? jeg har ikke noe behov for stor trekk kraft heller... Er det veldig stor forskjell i forbruket på 2.5 diesel/bensin - 4-4.5 L bensin?

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #8 på: Fr.,12,Oktober,2007,06,11 »
ZJ (og WJ) har vel aldri blitt levert med V6. De kom med 4.0 rekkesekser (I-6 = inline six). 4.0 er identisk for ZJ, WJ, XJ, TJ og YJ (dvs. fom. 1993 da ZJ ble introdusert).

2.5TD bruker minst drivstoff, men sannsyligheten for et kostbart og tidkrevende topplokkhavari er dessverre stor.

4.0 er såpass nær 5.2 V8 i forbruk at jeg hadde gått for V8'eren istedet.

En uoffisiell svensk E85-side rapporterer at 5.2 V8 går på 100% E85. Jeg kjører min XJ 4.0 på 75% E85. 75% pga. kaldstartevne. E85 ligger for tiden under 9kr/l. Forøvrig går både 4.0 og 5.2 på 92 oktan, de trenger ikke høyere oktantall. Statoil har E85, stadig fler av deres stasjoner får dette. JET har 92 oktan. E85 er bioetanol, 85 indikerer % av bioetanol i salgsvaren. De resterende 15% er 95-oktan, dette er gjort slik for kaldstartevne for de bilene som kan gå på "100%" E85.
« Siste redigering: Fr.,12,Oktober,2007,09,48 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #9 på: Fr.,12,Oktober,2007,18,02 »
Sorry  :( er litt ny i game ang disse bilene  :'( Men jeg lærer  :)
Jeg har rekke 6er også har jeg ZJ  ;D

Hvis jeg har forstått riktig  :)

Ang forbruk på rekke 6, så målte jeg min nå, og den brukte 1,2liter på mila (blandet kjøring)
En kammerat av meg har 8ern, og den målte til 1,2 den også men det på langkjøring.

Hvis du liker litt heftig motor lyd så velger du 6er eller 8ern  ;D
Har kjørt masse diesel biler og jeg gidder ikke det mer. Blir rett og slett for daut for meg.

Da dere ligger bak meg med campingvogn skal det gå i fartsgrensa++ ikke 10-20kmt under og masse svart eksos fra potta som så ut som  http://www.youtube.com/watch?v=mUjPekIWVKg
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget supersvein

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
  • www.sveinstiansen.com
    • Stiansen Offroad Team
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #10 på: Ma.,15,Oktober,2007,16,18 »
Vi har alle vært ferske en gang - og de fleste av oss lærer enda  ;)
...kan vel også føye til at Jeep aldri har levert automat til dieselmotorene før på WJ.
Altså - går du for ZJ med diesel, så blir det manuell.

Angående forbruk, så gikk ZJ'en jeg hadde for noen år siden (5,2 V8) stort sett på ca 1,2 på turkjøring.
...dog klarte samboern utrolig nok å pine den såvidt under litern'på en tur (Oslo-Førde) en gang, så det skal vel være mulig - Meeen så kjeeedelig da!

Når du velger ZJ, så er det vel egentlig flere gode grunner til å kikke etter biler fra -96 da det var en del endringer og oppdateringer fra da. Du ser dette veldig godt på interiøret(dashboard), men der var vel mere vitale endringer (har hørt noe om en annen transfer, og galvanisering).
Svein Stiansen
www.sveinstiansen.com
-57 CJ5 m/volvo 230, på 33" - stemplet seff :-)
-01 Grand Cherokee Ltd 3,1Tdi

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #11 på: Ma.,15,Oktober,2007,21,17 »
...(har hørt noe om en annen transfer, og galvanisering)...

ZJ'ens NV249 ble oppgradert i '95 og fikk mekanisk låsing av viskodiffen i 4LO - jeg siterer meg selv:

...ZJ har NV249 transfer som har viskoclutch. For '95 til '98 års modell har ZJ NV249 med mekanisk låsing i 4LO (gratulerer), for de tidligere årsmodellene ZJ overfører viskoclutchen kraften både i 4HI og 4LO. Jeg antar at endringen ble innført for å gi viskoclutchen lengre levetid. Som sagt; testen på en OK viskodiff er at det går glatt å kjøre trange 8-tall... Er viskodiffen gåen koster diffen noen tusenlapper og tar noen timer av tiden din i skifting. Må du sende det på merkeverksted er prisen 30-40k for den samme jobben...

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=1227.msg7581#msg7581
« Siste redigering: Ma.,15,Oktober,2007,21,23 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Kaasen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #12 på: Lø.,20,Oktober,2007,07,59 »
Hva tror dere om denne?
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11415696&sid=xz4dcbOSJOb190026&pos=null&tot=null

Hvordan er prisen på denne?
Bør jeg ta NAF-kjøps test og ta den på merkevare verksted før jeg evnt kjøper den?


Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #13 på: Ti.,23,Oktober,2007,06,57 »
Prismessig sett syntes ikke jeg det var ille, men det er kjøpers marked  ;) så en 10000-20000kr prutningsmon er det.

Ring og hør med eier ang servicehefte?????
Det er viktig har jeg fått smertelig erfare  :-[

Min zj (93mod) har det fra første km og frem til nå (220 000km)
Forlang en naf test og sjekk når EU er på bilen.

Forlang evt EU og naf test på bilen før kjøp.
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Ønsker erfaringer med Jeep GC
« Svar #14 på: Fr.,26,Oktober,2007,11,19 »
Denne er en ombygd varebil - baksetet hører ikke hjemme i denne bilen, det er nemlig et baksete til en 98 modell 5.9 V8 Limited LX (som jeg har selv) - eneste årgangen som har den typen stopping/sømmer i skinnet  ;) Uten at det har noen betydning - kanskje - men det kan jo være greitt å sjekke hvordan interiøret ellers er (har vel vært både skillevegg og ekstra gulv i bilen) - og ikke minst hva slags kjøring den er brukt til som varebil. Har den levd et tøft liv med svære hestehengere osv. bør det vel pruttes heftig?