Skrevet av Emne: Klunking ved sving/dumper  (Lest 2169 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Klunking ved sving/dumper
« på: On.,18,Mars,2020,12,48 »
Hei! Har en 98 XJ, og har den siste tiden byttet mye av forstillingen. Likevel har jeg ganske voksen klunkelyd som kommer fra passasjerside/midten framme. Litt vanskelig å pinpointe nøyaktig, men for meg høres det ut som den kommer fra under passasjersetet.

Den kommer kun når jeg svinger til venstre, ikke til høyre. Den kommer også når jeg kjører over dumper, fortauskanter osv. Jeg synes lyden har blitt værre med tiden, men klarer ikke å finne ut hvor den kommer fra.

Lyden høres veldig godt inne i kupeen, men er knapt merkbar når man står utenfor.

Til nå har jeg byttet følgende:
- Akselkryss begge sider
- Bærekuler (alle fire)
- Endeledd (tre av fire)
- Track bar
- Styrestabilisator
- Stabilisatorstag og foringer



Står virkelig fast her, setter pris på alle forslag. Jeg klarer ikke å framprovosere lyden i garasjen selv med fullt og hurtig rattutslag.
« Siste redigering: On.,18,Mars,2020,13,49 av bjorhei36 »

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Klunking ved sving/dumper
« Svar #1 på: To.,19,Mars,2020,18,40 »
Hadde en uidentifiserbar klunkelyd på min, det skyldtes rett og slett at trackbar og lower control arm var løsnet! Ikke nok til at jeg klarte å fremprovosere slakk, men nok til at lyden forsvant når jeg strammet boltene!
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Klunking ved sving/dumper
« Svar #2 på: Fr.,20,Mars,2020,07,47 »
Trackbar er byttet, control arms er inspisert. Ser ut som bolten står midt i foringa, de har lite bevegelse og spretter tilbake når jeg bøyer på dem. Har også sjekket alle boltene på bærearmene, de sitter dønn.
Er inne på tanken å prøve å bytte foringer, men i og med at de ser fine ut er jeg usikker på effekten.

Som sagt, lyden høres mye bedre ut fra inne i kupeen. Utenfra er den knapt hørbar. - Kan det peke i noen retninger?
« Siste redigering: Lø.,21,Mars,2020,10,23 av bjorhei36 »

Utlogget jeepjohn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: Klunking ved sving/dumper
« Svar #3 på: Lø.,21,Mars,2020,10,30 »
Jeg har en Commander som hadde slitte foringer i opphenget til frontdiffen. Det ga noen "rare" lyder før de ble byttet.
Ser av bilder at XJ har en foring på toppen av frontdiffen, men du har kanskje byttet den også.

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Klunking ved sving/dumper
« Svar #4 på: Lø.,21,Mars,2020,21,38 »
Jeg har en Commander som hadde slitte foringer i opphenget til frontdiffen. Det ga noen "rare" lyder før de ble byttet.
Ser av bilder at XJ har en foring på toppen av frontdiffen, men du har kanskje byttet den også.

Jeg har ikke byttet foringene i bærearmene nei. Jeg skrudde av den ene nedre bærearmen i dag, foringene så helt fine ut. Har ikke skrudd av den du sikter til der enda, kanskje det må bli neste på lista.

Utlogget bjorhei36

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Klunking ved sving/dumper
« Svar #5 på: Lø., 2,Mai,2020,18,58 »
Problem løst:

Det som forårsaket lydene var glideboltene til kaliperne.
Jeg hadde tidligere hatt boltene ute for en runde med både stålbørste og grease, derfor så jeg ikke for meg at dette var grunnen til ulydene.
Jeg byttet likevel bolter og foringer og satte inn med keramisk grease, og lydene var historie.

Håper dette kan være til hjelp for andre med tilsvarende problem.