Skrevet av Emne: Roof rack JK  (Lest 2149 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jost

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Roof rack JK
« på: Ma.,18,April,2016,14,46 »
Har skjønt at roof rack og JK ikke nødvendigvis er så populært hos Biltilsynet her på berget.
Men det er da vitterlig folk som kjører rundt med det.
Betyr det at de kjører ulovlig eller betyr det at det finnes måter å omgå systemet eller måter å få det godkjent på?
Skulle gjerne funnet en løsning for å fått med meg et taktelt på tur.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Roof rack JK
« Svar #1 på: Ti.,19,April,2016,09,08 »
Så lenge du har tillatt taklast på bilen er ikke et roofrack værre enn et skistativ.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Jost

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Roof rack JK
« Svar #2 på: To.,28,April,2016,13,41 »
Takk for svar - men - det ser ut som om det kan bli vanskelig å få lastet så mye som en serviett lovlig på taket av JK`n min dessverre.
Uansett om man bruker skistativ, roof-rack eller basket.....

Problemet er nemlig at Wrangler har tillatt takvekt 0 (null!!) kg i Europa (og dermed i vognkortet mitt)....
I tillegg nevnte en eller annen jeg snakket med hos Biltilsynet på Jessheim at det ikke fantes roof-racks som er godkjente for Wrangler Unlimited.
Årsaken til at det sto 0 kg som tillatt takvekt tippet han var fordi importøren hadde glemt å opplyse dette for den aktuelle årsmodell og da setter tilsynet tillatt vekt på taket lik null.
Han sa at hvis jeg fikk lånt ett rack og monterte det på bilen, så gikk det an å komme å vise bilen og søke om å få det godkjent.
Sjansen for å få det godkjent er vel lik "nada" når det viser seg at Jeep sier at i Europa og Norge, nei der tillater vi ikke å laste noe på taket åkkesom...

Her er nemlig svaret jeg fikk fra Jeep på mitt spørsmål om takvekt:
"Taktlast for disse kjøretøyene er ikke tillatt desverre. Grunnene er forskjellig, alt for soft/hardt tak eller stabiliteten til kjøretøyet i forhold til taklast. Vi beklager for ulempene og takker deg for forståelsen."

Er vel unødvendig å si at det å takke meg for forståelsen om dette var å dra den vel langt fra Jeep....
Er vel nesten på grensen å drive med villedende markedsføring når det reklameres med at Wrangler skal være den ultimate bilen for aktive friluftsfolk etc når de ikke en gang tillater å laste en skistav på taket....

Er det noen som vet hva som skjer dersom man feks blir stoppet i teknisk kontroll med et rack med feks et taktelt oppå?
Må man skru av hele dritten der og da eller får man "lapp" og må vise bilen uten rack innen en gitt frist?

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Sv: Roof rack JK
« Svar #3 på: Lø.,30,April,2016,08,29 »
Hmmm har selv en 2013 Mitsu hvor taklast ikke er skrevet i vognkortet... (dvs, det står ikke 0 heller) Men der står det i brukermanualen at jeg kan laste 80kg, og da mener Mitsubishi det er dokumentasjon nok...

Tror det kommer mye an på humøret til kontrolløren om du får visning eller må sette igjen stativet. Interessant at du ikke kan ha taklast fordi taket er for hardt.....
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje