Skrevet av Emne: Litt småplukk på en gammel XJ 4.0 LT  (Lest 2007 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget eirsau

• 258 CID
  • *
Litt småplukk på en gammel XJ 4.0 LT
« på: On.,22,August,2007,20,57 »
Heisann!

Takker så meget for de tips jeg fikk på forrige post.
Har noen andre spørmål ang. Jeep`n min.
Ved 80km/t begynner girkassa og gire ned, og motoren øker med 5-600 omdreininger.
Ved enten å slakke eller gi mere gass, gir problemet seg. Hadde en større service
for snart 3500km siden, hvor alle oljer ble byttet ut. For å si det slik, forrige eier
hadde aldri byttet hverken motorolje eller gearkasseolje. Når girkasseolja ble byttet,
sjekket vi også "drevene" i kassa, og de så greie ut. Så hva kan problemet være?

Har også et problem med bremsene mine, Check Antilock lampa lyser i ny og ned.
Da virker ikke ABS`n. Har lest litt på noen sider i USA, og de kan fortelle at det kan være mye
forskjellig, pakninger til pumpe, pumpe eller føler osv. Gjelder Lifetime Warranty callback på alle XJ`r?
Vil nødig sette bilen på verksted for så å betale en haug i tusenlapper for nytt ABS system.

Hilsen Eirik

PS. Er det mange forskjellige kanaler til XJ?
Sjekket 4-5 steder på nettet, og de operer med 3 forskjellige delenummer.

Utlogget Skywalker

• 360 CID
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Litt småplukk på en gammel XJ 4.0 LT
« Svar #1 på: To.,23,August,2007,00,14 »
AW4:
Automatkassen din "slipper" converterlock. Hva som gjør det tør jeg ikke si, kan være slitt clutch/brems på converterlock. Kjørelengde/alder er av en viss betydning her. Se evt. i FSM (Factory Service Manual) for AW4-kassa. Kan finnes her:
FSMs, delekataloger mm.: http://greatlakesxj.com/tech.html
AW4 manual: http://www.greatlakesxj.com/tech/AW4_manual.pdf
Automatkasse-jobb er som regel en verkstedsak,  det finnes mange som kan gjøre den jobben som i tilfelle behøves.

Antilock:
Callback er vel begrenset til konkret årsmodell ('91?) og er "life time" for den årsmodell det gjelder. Etter '92 er det vel ingen som har alvorlige problemer. Min '98 har så langt nøyaktig 0 problemer med ABS.

Kanaler:
Litt årsmodellavhengig og veldig 2/4-dørs karosseriavhengig.

Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Jeep

• 401 CID
« Svar #2 på: To.,23,August,2007,08,40 »
Ang. at kassa "slipper" lock funksjonen. Jeg mener at en dårlig TPS (throttle position sensor) kan være en årsak.

ABS problemet ditt kan henge sammen med at ABS "ringene" ute ved hjulene dine er fulle av møkk eller at sensorene på samme sted ikke "henger helt med". Jeg hadde samme problem på en ZJ. Alltid værre etter en tur på Rena. ;D
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Ronny

• 360 CID
« Svar #3 på: To.,23,August,2007,11,42 »
Og problemer med ABS er relatert til de XJ`ene rundt denne årgangen som har Bendix-ABS.
Husker ikke i detalj hva Recallen gikk ut på, men verkstedet skal først gjøre en prosedyre, for så evnt å utelukke èn feil, for evnt.  så å gå videre i materien med å bytte størrer og dyrere komponenter. Men en recall er i utgangspunktet gratis. Man skal med andre ord prøve seg på billig-rep. først.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget torfinn

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: Ma., 3,September,2007,17,14 »
Hvis check antilock lyset bare kommer på av og til tror jeg det er hjulsensorene som er problemet. PÅ forhjulene er det ledningene som er problemet. Hvis du åpner det slissa rører som kablene til hjulsensorene ligger i så vil du mest sannsynlig se at isolasjonen er sprukket og kanskje også borte. Det kan være brudd i en kabel.  Følg kablene gjennom torpedoveggen. Innenfor der finner du en plugg. Plugg de av og mål med et ohmmeter på begge sidene, gjerne mens du får noen til å dreie på rattet eller røske litt i ledningene. Så ser du om det er brudd. På min var det slik at abs funksjonen kom inn ved venstresvinger og brems samtidig. Jeg klippet av begge ledningen ca 10cm fra sensorene og loddet på nye ledninger og krympet over disse. Det er nå 3-4 år siden og de har fungert utmerket siden.

Torfinn