Skrevet av Emne: Koning av bremserør i stål, DIN/boblekon eller singelkon ? Skjøting.  (Lest 25461 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
det er ikke akkurat mye olje som kommer ut av røret når det er kappet, så med mindere du tar kvelden med avkappet rør er det ganske uproblematisk :) Mener å huske det slutta å dryppe etter 1 minutt omtrent.

Men hvis du vil, kan du jo bare få inn en 1-gangs nitrilhanske i lokket på beholderen, så tetter det godt i tilleg.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Takk, har har googla litt og fant vel også ut at å tette luftinga i lokket kanskje var en smart løsning.
Så får det renne til det slutter å renne. Kan jo ikke ligge under bilen og drive med koningsverktøy hvis det renner bremsevæske i strie strømmer  :)

Har kappa ca 65 cm av røret og laget nytt rør så gjenstår bare monteringa.
Presset sammen røråpningen med tang så det ikke skulle lekke i natt, siden jeg antok at det ville renne til beholderen var tom ?

Biltemas vesle rørbøyer er forresten korrekt til 3/16" rør. De har bare rundet av nedover til 4 mm (istedenfor oppover til 5 mm) i spesifikasjonen, men det står preget inn 3/16" på verktøyet  :)

Ser også ut til at alle "rørflensmutterne" fra Biltema er til boblekon og ikke dobbeltkon. Bra at jeg ikke trenger å bruke noen av dem da.
« Siste redigering: To.,19,Juni,2014,08,13 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Bremsevæska stopper du ved å klemme pedalen littegrann inn ved å legge en stang mellom sete og pedalen. Da renner det ikke ut av pumpa. Anbefaler å bruke en wisegrip tang på den store skjøten og stramme til med fastnøkkel på andre. Da slipper du av røret vrir seg

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ja det tipset leste jeg faktisk også et sted på nett, greit å få det bekreftet. Kanskje enkleste løsning.

Her i nord er det høstlig regn og kaldt, så lite fristende uten garasjeplass. Men må man så må man  :)

Glemte å kjøpe 3/8" bremserørnøkkel til den originale bakre rørmutteren. Kan jo kappe opp en vanlig fastnøkkel men spørs om den holder.
Men fikk den nå løs med den åpne enden. Eller jeg skrur den jo bare fast før jeg kobler andre enden, med ringnøkkelen rundt røret.

Biltema har jo bare dette metriske her til kr 100.
14 mm passer på skjøtestykket iallefall, og 10 mm på mutrene.

« Siste redigering: To.,19,Juni,2014,22,45 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Hvis det er gammelt rør du skal ha av kan du jo bare klippe det og bruke pipe på nippelen. Når du setter sammen igjen har du ikke behov for de verktøyene for så hardt skal du ikke stramme de koblingene☺

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
så man trenger ikke bruke kråkefot og momentnøkkel da altså? bare fingerspitzgefühl  :)

3-4 grader og regn i gårkveld.. så holdt meg inne.
Men nå er det et lite vindu i regnværet for å gå ut og fortsette. Gidder ikke presenning for en sånn liten jobb.
« Siste redigering: Fr.,20,Juni,2014,12,04 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Fikk da til å kone røret som sitter på bilen. Håper det blir tett  :P

Stålrøret er belagt med et eller annet, kanskje sinkbelegg.
Siden det ikke var rust alle steder der det ikke var tectyl på røret (på oversiden bl.a).
Rusten sprer seg nok ut fra plastklemmene.

Røret blir forresten ca 5 mm kortere når man dobbelkoner det.
Skjøtestykket separerer rørene ca 5 mm, så det vil si at rørene skal berøre hverandre for å finne korrekt lengde å kappe på (når ene røret er konet og det andre ikke).

Tok ut sikring nr 23 under rattet, så kan bremselyset få hvile seg mens pedalen er noen cm inn. Kommer ikke en dråpe bremsevæske ut røret da  :)
« Siste redigering: Fr.,20,Juni,2014,21,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Looking good. :)
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
And we have connection :) Men blir det tett ?  :o

Nybegynnerflaks at jeg kappa nyrøret 1 cm for langt, og ikke 1 cm for kort (før jeg egentlig visste eksakt hvor langt det skulle være).
Trodde jeg hadde mere å gå på men alt overskudd er godt overskudd.
Vedr. bremserørproduksjon og skjøting på bil så er det en del nybegynnertabber man kan gjøre. Ser ut som jeg har unngått de fleste, men har brukt mye tid.....
Og får vel gi stålrøret en dusj med understellsmasse før det smekkes på plass.

Greit med høy bil, slipper å jekke den opp i alle ender iallefall. Men løftebukk hadde definitivt gjort jobben raskere.
« Siste redigering: Lø.,21,Juni,2014,01,55 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stianvi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 157
Luft bremsene å trykket med foten på pedal Før du dytter på understellsbehandling.  Lettere å se at det har blitt tett☺

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Synkron-posting ?  :)

Understellsbehandling på spray så det tar noen timer før det tørker da. Sprayet bare stålrøret og ikke noe særlig på skjøtestykket foreløpig.
Best å spraye stålrøret før skjøting for å komme til på alle sider. Tok det fra hverandre igjen etter bildene over ble tatt.
Sprayet også inn i festeklipsene til stålrøret så kommer det ikkeno saltlake inn der.

Men det ble da tett, med bremsing uten motor i gang iallefall. Får se om det holder med litt mere trykk.
Luftinga går lett, siden jeg har montert Speed Bleeder luftenipler med enveisventil  :)

Her er den delen av røret som var rustet, sammenlignet med ikke rustet del. Nedimot halve veggtykkelsen så det var vel på tide med utskiftning.
Macro-funksjonen på mitt billige fotoapparat funker jo greit. Veggtykkelsen på ikke rusta rør er ca 0,9 mm.
« Siste redigering: Lø.,21,Juni,2014,14,53 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Super tråd, var til god hjelp når jeg nå har gått i gang å lage SAE 45* bremserør på Dodgen min...

,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Setter igang med denne jobben til helga tenker jeg, og ble litt interessert i Speedbleeders! Hvor kjøpte du de? er det norske sjapper som har de?

Jeg kommer forøvrig til å ta hele lengden fram, og lage skjøt fremme hvor det knekker bakover. Da tar jeg ut orginalrøret, bøyer og flenser nytt rør på benken i stedet for under bilen.

En viktig ting som ikke er nevnt? Bruk hansker og briller! bremsevæske er ikke bra..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Speedbleeders kjøpte jeg nok fra USA, må være noen år siden. Nærmere bestemt snart 10 år siden  :)

Tommedimensjon bak og metrisk foran, iallefall hvis det er Akebono kaliper foran.
De bak var i korteste laget av en eller annen grunn, så skulle nok ha kjøpt lang type.
Måtte slipe av den sekskanten bittelitt under med dremel slik at den skulle gå helt inn og tette liksom.

Skulle altså ha bestilte SB3824HD istedenfor SB3824 tror jeg. Hvis nå bildene stemmer med virkeligheten, men kanskje dagens utvalg er noe endret (se link).
SB1010 foran såvidt jeg husker (har jo emballasjen liggende et sted).

http://www.speedbleeder.com/size.htm

« Siste redigering: Fr., 9,April,2021,02,03 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.