Skrevet av Emne: Skal kjøpe... Men hva?  (Lest 4745 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kiddo

  • Gjest
Skal kjøpe... Men hva?
« på: Sø.,22,Juli,2007,11,14 »
Hei alle sammen.

Jeg skal nå endelig få realisert drømmen om å kjøpe meg en Wrangler. Har hatt lyst på en slik siden jeg var liten gutt. Utseende har alltid vært det som har tiltrukket meg ved disse bilene, men når jeg i senere tid har lest mer om bilene har det blitt mye mer enn bare utseende.

Til poenget... :) Jeg skal altså kjøpe et stk. Wrangler. Prisen jeg ser for meg er maks 130 000. Den skal ikke brukes til terrengkjøring (tror jeg :P). Ser på finn.no at man kan få en 93-94 mod 4.0 HO til ca 130k. Omtrent det samme kan man betale for en 99-00 mod 2.5 liter... Hvorfor betaler man omtrent det samme for biler som har så stor aldersforskjell? Skjønner at det har med den forskjellige motorstørrelsen å gjøre, men er dette alt?

Trenger altså hjelp til å finne ut om jeg skal ha en TJ eller YJ... Har hatt alltid hatt lyst på 4 literen, men er redd for bensinforbruket :S En annen ting er jo at den vil kun bli brukt på vei, og at jeg da ønsker det som kan tilbys av komfort... Skulle vel helst prøvd litt biler, men er jo så lite til salgs i Bergensområdet...

Siste spørsmål... Om jeg kjøper en bil til ca 130 000 uten at jeg blir så veldig lurt; Hvordan er da verditapet på disse bilene, gitt at jeg gir den stell, omsorg og kjærlighet?

Tusen takk til alle som leser og evt svarer. Trenger all hjelp jeg kan få.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #1 på: Sø.,22,Juli,2007,13,37 »
Nå har jeg aldri hatt en YJ, men de størte forskjellene er vel interiøret, som er mye mer moderne på TJ (TJ er fra 97 og oppover), og TJ har spiralfjærer, mens YJ har Bladfjærer.

Uten å ha kjørt YJ, så vil jeg påstå at erfaringsmessig med andre biler, så er spiralfjærer en bedre løsning.


Ellers har YJ firkantede lykter, mens TJ har Jeeplykter (hehe  ;) ), jeg synes begge deler er tøft.
TJ med 4liters motor er veldig sjeldent i Norge, pga. avgifter som ble innført omtrent samtidig som TJ kom om jeg ikke tar feil. De finnes her i landet også, men jeg gav tilslutt opp å lete, og gikk for 2.5. Den gjør jobben greit nok. Men selv med moderat store dekk som 31", er omdrevning å foretrekke. I allefall om du har lyst til å bruke alle girene.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Kiddo

  • Gjest
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #2 på: Sø.,22,Juli,2007,13,43 »
Takk for svar. Har også lest det med spiral vs fjørblader.

Jeg har alltid likt de med firkantede lykter, men liker bedre og bedre de runde.

Til syvende å sist bør jeg vel få prøvd både TJ og YJ før jeg endelig bestemmer meg.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #3 på: Sø.,22,Juli,2007,13,44 »
Det er helt sikkert. Helst flere eksemplarer av hver også.
Lykke til i allefall  :D
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

  • Gjest
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #4 på: Sø.,22,Juli,2007,14,12 »
Hei alle sammen.

Jeg skal nå endelig få realisert drømmen om å kjøpe meg en Wrangler. Har hatt lyst på en slik siden jeg var liten gutt. Utseende har alltid vært det som har tiltrukket meg ved disse bilene, men når jeg i senere tid har lest mer om bilene har det blitt mye mer enn bare utseende.

Til poenget... :) Jeg skal altså kjøpe et stk. Wrangler. Prisen jeg ser for meg er maks 130 000. Den skal ikke brukes til terrengkjøring (tror jeg :P). Ser på finn.no at man kan få en 93-94 mod 4.0 HO til ca 130k. Omtrent det samme kan man betale for en 99-00 mod 2.5 liter... Hvorfor betaler man omtrent det samme for biler som har så stor aldersforskjell? Skjønner at det har med den forskjellige motorstørrelsen å gjøre, men er dette alt?

Trenger altså hjelp til å finne ut om jeg skal ha en TJ eller YJ... Har hatt alltid hatt lyst på 4 literen, men er redd for bensinforbruket :S En annen ting er jo at den vil kun bli brukt på vei, og at jeg da ønsker det som kan tilbys av komfort... Skulle vel helst prøvd litt biler, men er jo så lite til salgs i Bergensområdet...

Siste spørsmål... Om jeg kjøper en bil til ca 130 000 uten at jeg blir så veldig lurt; Hvordan er da verditapet på disse bilene, gitt at jeg gir den stell, omsorg og kjærlighet?

Tusen takk til alle som leser og evt svarer. Trenger all hjelp jeg kan få.

Den største forskjellen er fjærene, jeg har 1 CJ7 og 1 TJ og har kjørt i YJ'er også.
TJ er mer veivennlig.  Når det er sagt, med rett oppsett av fjærer & dempere, så er ikke en YJ/CJ langt bak, men det er nok fortsatt en forskjell.

Ellers, så er bensinforbruket på 2,5 liter'n og 4 liter'n omtrent det samme, dette fordi du stort sett sitter med gassen i bunn på 2,5 liter'n, mens du slipper det på 4 liter'n.  Og det er betraktlig mer skyv i 4 liter'n.  Vær dog klar over 1 ting: 4 liter'n kom i TJ kun med en 3-trinns automat, og den kombinasjonen gjør ingen glad.  Det er litt rart, fordi samme motor med 4 trinns automaten i Cherokee'n, er helt grei...

Av problemområder, så er det alltids litt småplukk, sjekk alt elektrisk, du *må* krabbe under bilen & sjekke kryss, sjekke for oljelekkasjer på innisden av felgene, sjekke transfer'n (ikke på asfalt), sjekke motorrommet.  Rust er generelt ikke noe problem, annet enn på ramma.  Dvs. det er ikke noe problem der heller, men overflaterust på ramma er standard levert fra fabrikk...

Ser du på en som er ombygd, som i løftet, større hjul osv, så sjekk i vognkortet, det *skal* være skrevet inn der, er det ikke det, så er ikke sleger videre seriøs. Og har sikkert tusen unnskyldinger for hvorfor dette ikke er gjort.

Og til sist:
Du sier at du er i Bergensområdet, da har jeg Et Veldig Godt Tips (tm): Sjekk her på forumet når Bergensgjengen møtes, du vil bli tatt godt imot og du vil helt sikkert på svar på alle dine ? og flere til.  Og er du riktig heldig, så skal du ikke se borti fra at du får en prøvetur eller 2...

Lykke til og har du konkrete ? så kom med de...

Kiddo

  • Gjest
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #5 på: Sø.,22,Juli,2007,14,23 »
Takk for glimrende svar Renegade. Setter stor pris på tipsene ang hva jeg skal se etter når jeg er og kikker på bil...


http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10654016&sid=xz17abcNZ9HX354716&pos=null&tot=null

For en som er så grønn som meg ang Wrangler ser jo dette forlokkende ut. Noen som har noen synspunkter?

Lurer fremdeles litt på hvorfor en bil fra 93 ligger på omtrent samme pris som en 00 TJ (riktignok 2.5 liter) :)


Gleder meg til den dagen jeg eier altså...

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #6 på: Sø.,22,Juli,2007,14,37 »
Pris kan variere med utstyr. Om det er hardtop eller kun softtop osv.
Noen er nok også priset for høyt fra selger. Disse får man luke ut når man søker.


Her er en til 1994-mod til 95.000 med hardtop:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10527884
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget wrangler 98

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 53
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #7 på: Sø.,22,Juli,2007,17,40 »
Takk for glimrende svar Renegade. Setter stor pris på tipsene ang hva jeg skal se etter når jeg er og kikker på bil...


http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10654016&sid=xz17abcNZ9HX354716&pos=null&tot=null

For en som er så grønn som meg ang Wrangler ser jo dette forlokkende ut. Noen som har noen synspunkter?

Lurer fremdeles litt på hvorfor en bil fra 93 ligger på omtrent samme pris som en 00 TJ (riktignok 2.5 liter) :)


De aller fleste bilene frem til 97"mod er personbiler ,og ikke varebiler dvs.det koster ikke noe å sette inn baksete.
Med varebilvegg er ikke disse bilene særlig komfortable i førersetet for godt voksne.

renegade

  • Gjest
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #8 på: Sø.,22,Juli,2007,19,14 »
Takk for glimrende svar Renegade. Setter stor pris på tipsene ang hva jeg skal se etter når jeg er og kikker på bil...
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10654016&sid=xz17abcNZ9HX354716&pos=null&tot=null
For en som er så grønn som meg ang Wrangler ser jo dette forlokkende ut. Noen som har noen synspunkter?
Lurer fremdeles litt på hvorfor en bil fra 93 ligger på omtrent samme pris som en 00 TJ (riktignok 2.5 liter) :)
Gleder meg til den dagen jeg eier altså...

Er det noe rart med denne, eller er det riktig bøyle på denne ?  En 93 modell skal vel ikke ha den veltebøylen, den skal vel ha "familiebøylen" ?  Eller kom familiebøylen i '94 ?  Dette for å få skulderbelter bak (jada Kathrine, jeg vet at det går an å bytte den...)

Ellers så er det noe rart over skjermbredderne bak, ser ut som om de ikke dekker over de gamle festene eller no - mystisk.
Etter å ha sett litt nøyere, det er ikke noen pyntestriper som gikk rundt de orginale skjermbredderne ?

Extrautstyr for 40', er det mulig å plukke av det & få den 40' billigere ?

Den ser jo pen & ryddig ut, men det er jo ingen interiørbilder, ei heller understellet.
Og det står ingenting om at liftkittet (som forøvrig har de nødvendige papirene for å få det godkjent) eller felg / dekk er skrevet inn i vognkortet.

Som sagt, prisen på YJ/TJ har alt med motor'n å gjøre, dessuten, så bør alle YJ'er nå være personbiler (hvis den da ikke er bruktimportert).
Ellers står det ingenting om kalesje, mulig prutningssak ?  En orginal kalesje koster fort en 15-20', mens den mest vanlige Bestop'en koster vel en 7' ferdig fraktet & tollet inn i Gnore (?)


Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #9 på: Sø.,22,Juli,2007,20,42 »
"Familiebøylen" kom i 1992.
« Siste redigering: Sø.,22,Juli,2007,20,45 av 77 golden eagle »
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

renegade

  • Gjest
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #10 på: Sø.,22,Juli,2007,20,56 »
"Familiebøylen" kom i 1992.

Hmmmm, er den  byttet eller er det noe annet ?

Til trådstarter:
Hvis du ringer henne, be om å få VIN (chassisnummer) koden, da er det enkelt å dekode hvilken årsmodell dette er.

Har sjekket YJ bildearkivet, for jeg stusset litt på de blinklysene foran dørene.  Såvidt jeg kan forstå, så kom de i '93.
« Siste redigering: Sø.,22,Juli,2007,21,10 av renegade »

Kiddo

  • Gjest
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #11 på: Sø.,22,Juli,2007,21,36 »
Steike... Dere imponerer meg litt her nå... :) Skjønner at det finnes genuint interesserte folk her inne. Igjen takker jeg for all hjelp.

Skal ringe å høre om VIN nr. i morgen.

Jeg finner den ganske interessant den som koster 95 000 også. Skulle helst vært rød eller svart, men vil helst bare ha en fortere enn svint.

Den til 125k er kjørt vesentlig mindre enn den til 95k. Hvor mye har det å si for disse bilene? Hvor godt vedlikeholdt de er synes jeg er vanskelig å si på en visning. Ser at det står i den en annonsen at den ikke er vinterkjørt eller terrengkjørt, men hvor mye hold det er i sånne påstander når det har vært tre eiere er jo litt vanskelig å bedømme...

renegade

  • Gjest
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #12 på: Sø.,22,Juli,2007,22,25 »
Steike... Dere imponerer meg litt her nå... :) Skjønner at det finnes genuint interesserte folk her inne. Igjen takker jeg for all hjelp.

Skal ringe å høre om VIN nr. i morgen.

Jeg finner den ganske interessant den som koster 95 000 også. Skulle helst vært rød eller svart, men vil helst bare ha en fortere enn svint.

Den til 125k er kjørt vesentlig mindre enn den til 95k. Hvor mye har det å si for disse bilene? Hvor godt vedlikeholdt de er synes jeg er vanskelig å si på en visning. Ser at det står i den en annonsen at den ikke er vinterkjørt eller terrengkjørt, men hvor mye hold det er i sånne påstander når det har vært tre eiere er jo litt vanskelig å bedømme...

Kjørelengden har forsåvidt ikke så mye å si, det er klart, har en gått 90' og en annen 190' så er det jo en del slitedeler + større risiko for rustproblemer.
Motor er som regel "skuddsikker", men de kan begynne å lekke litt olje i simringen bak.  Det ser en på oljelekkasje mellom motor og girkasse.  Er relativt enkelt å bytte, en trenger ikke ut med girkassen osv.

Det en skal sjekke på en hevet bil, er om det er vibrasjoner nåe en kjører med den, det skal det ikke være.

Den til 95' finner du omtalt i en annen tråd her på forumet, det var vist noen småting med den:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=1200.0

VIN nummeret finner en i vognkortet eller på innsiden av frontruta, rett foran rattet, oppå dashboardet.

Og her har du et eks. på hvordan du dekoder nummeret

http://www.jeepfan.com/tech/tech_vinyj.htm

Leg spes. merke til posisjon 10, der skal du ha bokstaven "P" for 1993, har den en annen bokstav (tidligere i alfabetet) så er det ikke en 93 modell...
Posisjon 8 gir deg motorkoden, skal være bokstaven "S"

Og til sist (?) posisjon 6 gir deg hvilken utstyrsmodell dette er, der skal du ha "5" for Laredo

osv...

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #13 på: Sø.,22,Juli,2007,22,48 »
Dennne YJ'n ser absolutt bra ut. Det er montert OME sett, så da bør det ikke være noe problem å få papirer fra 4x4 Tor.
Laredoutgaven hadde pyntestriper hele veien rundt begge skjermbreddere, men her er de delvis skjult pga. større breddere.
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Kiddo

  • Gjest
Sv: Skal kjøpe... Men hva?
« Svar #14 på: Sø.,22,Juli,2007,23,12 »
Takk for link til den andre tråden. Jeg er ikke akkurat noen mekaniker, så da er vel ikke det noe bil for meg... Da slapp jeg iallefall en tur fra Bergen til Nesbyen for å bli skuffet. Den ser jo unektelig godt ut, men som det står er det rustbobler her og der, og det er jo ikke gøy, samt at den dauer ved fullt pådrag... Sikkert lett å fikse for de som kan det, men det er ikke jeg iallefall... ;)