Hei alle sammen.
Jeg skal nå endelig få realisert drømmen om å kjøpe meg en Wrangler. Har hatt lyst på en slik siden jeg var liten gutt. Utseende har alltid vært det som har tiltrukket meg ved disse bilene, men når jeg i senere tid har lest mer om bilene har det blitt mye mer enn bare utseende.
Til poenget...
Jeg skal altså kjøpe et stk. Wrangler. Prisen jeg ser for meg er maks 130 000. Den skal ikke brukes til terrengkjøring (tror jeg
). Ser på finn.no at man kan få en 93-94 mod 4.0 HO til ca 130k. Omtrent det samme kan man betale for en 99-00 mod 2.5 liter... Hvorfor betaler man omtrent det samme for biler som har så stor aldersforskjell? Skjønner at det har med den forskjellige motorstørrelsen å gjøre, men er dette alt?
Trenger altså hjelp til å finne ut om jeg skal ha en TJ eller YJ... Har hatt alltid hatt lyst på 4 literen, men er redd for bensinforbruket :S En annen ting er jo at den vil kun bli brukt på vei, og at jeg da ønsker det som kan tilbys av komfort... Skulle vel helst prøvd litt biler, men er jo så lite til salgs i Bergensområdet...
Siste spørsmål... Om jeg kjøper en bil til ca 130 000 uten at jeg blir så veldig lurt; Hvordan er da verditapet på disse bilene, gitt at jeg gir den stell, omsorg og kjærlighet?
Tusen takk til alle som leser og evt svarer. Trenger all hjelp jeg kan få.
Den største forskjellen er fjærene, jeg har 1 CJ7 og 1 TJ og har kjørt i YJ'er også.
TJ er mer veivennlig. Når det er sagt, med rett oppsett av fjærer & dempere, så er ikke en YJ/CJ langt bak, men det er nok fortsatt en forskjell.
Ellers, så er bensinforbruket på 2,5 liter'n og 4 liter'n omtrent det samme, dette fordi du stort sett sitter med gassen i bunn på 2,5 liter'n, mens du slipper det på 4 liter'n. Og det er betraktlig mer skyv i 4 liter'n. Vær dog klar over 1 ting: 4 liter'n kom i TJ kun med en 3-trinns automat, og den kombinasjonen gjør ingen glad. Det er litt rart, fordi samme motor med 4 trinns automaten i Cherokee'n, er helt grei...
Av problemområder, så er det alltids litt småplukk, sjekk alt elektrisk, du *må* krabbe under bilen & sjekke kryss, sjekke for oljelekkasjer på innisden av felgene, sjekke transfer'n (ikke på asfalt), sjekke motorrommet. Rust er generelt ikke noe problem, annet enn på ramma. Dvs. det er ikke noe problem der heller, men overflaterust på ramma er standard levert fra fabrikk...
Ser du på en som er ombygd, som i løftet, større hjul osv, så sjekk i vognkortet, det *skal* være skrevet inn der, er det ikke det, så er ikke sleger videre seriøs. Og har sikkert tusen unnskyldinger for hvorfor dette ikke er gjort.
Og til sist:
Du sier at du er i Bergensområdet, da har jeg Et Veldig Godt Tips (tm): Sjekk her på forumet når Bergensgjengen møtes, du vil bli tatt godt imot og du vil helt sikkert på svar på alle dine ? og flere til. Og er du riktig heldig, så skal du ikke se borti fra at du får en prøvetur eller 2...
Lykke til og har du konkrete ? så kom med de...