Skrevet av Emne: FAQ kjøpshjelp TJ  (Lest 4423 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2509
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
FAQ kjøpshjelp TJ
« på: man,25,juni,2007,01,21 »
Mange lurer på en god del når de skal handle bil. Ikke rart da det i avgiftskåte Norge er en dyr affære.... Her følger en del tips og veiledning.



PS! Send meg en PM med info om flere mulige feil, så legger jeg de inn under..
« Siste redigering: man,25,juni,2007,02,14 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2509
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ kjøpshjelp TJ
« Svar #1 på: man,25,juni,2007,01,30 »
RUST

Karroseriet til TJ`en er galvanisert. Det skal derfor være minimalt med rust her. Dog kan det forekomme litt lakkrust rundt de mest utsatte stedene. Slik som hengsler, uorginale hull ( hvis forrige eier har slurvet litt under montering av diverse ) og dørterskelen. Det er greit å ta tak i dette før man får bobler i lakken og renne-striper av brun gørr. Det skal ikke, og såvidt meg bekjent ikke være problemer med gjennomrusting noen steder.

Ramma til TJ`en har rustgaranti fra fabrikken. De garanterer at ramma ruster og har den ikke rust på seg innen den er kommet til en butikk, så kommer det ihvertfall innen fjorten dagers bruk! Men, det er solid stål i ramma og den tåler rusting i mange år før det i det hele tatt er verdt å tenke på! Pent er det ikke, spesielt når man begynner å heve bilen. Da blir allt så mye mer synelig. Det finnes mange verksteder som kan sandblåse og tectylere bilen. Dette burde gjøres når den er ny, dessverre er det sjeldent at noen har gjort dette, men det er aldri for sent....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2509
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ kjøpshjelp TJ
« Svar #2 på: man,25,juni,2007,01,47 »
MEKANISKE SVAKHETER

Slitedeler som kryss, foringer og bremsebånd / tromler bak kan slites fortere på en Wrangler enn en vanlig bil. Dette er ikke dyre deler og kan for de fleste ( maks 3.5 tommeltotter ) fikses selv. Anbefalt handlested er 4X4 Supply eller Klintberg & Way. De har riktige deler til riktig pris.

Bakakselen ( Dana 35C ) er ikke akkurat overdimensjonert.... Men med en orginal bil, så vil du ikke oppleve andre problemer enn vanlige slitedeler. Først når du begynner å løfte bilen og sette på større hjul blir det snakk om svakheter.

- 33" med orginalt oppsatt aksel ( delvis fungerende diffbrems bak ), evnt med riktig dreving ( 4.11 eller 4.88 for 2.5L og 3.73 / 4.11 for 4.0L ) er helt ok!
- 33" med riktig oppsatt dreving og sperre, kan begynne å by på problemer. Vettug kjøring, så holder den lenge. Full gass og hopping på berg kan hjelpe deg med å knekke en stikkaksel.
- 35" med orginalt oppsatt aksel ( delvis fungerende diffbrems bak ), evnt med riktig dreving ( 4.11 eller 4.88 for 2.5L og 3.73 / 4.11 for 4.0L ) er også helt ok! Men bruk hode ved kjøring i lavserie og fast underlag.
- 35" med riktig oppsatt dreving og sperre, vil begynne å by på problemer. Vettug kjøring, så holder den en god stund. Full gass og hopping på berg vil knekke en stikkaksel.
- 36" og oppover = Bygg om eller bytt bakaksel!

Manifolden har en svakhet på begge motor alternativene ( 2.5L og 4.0L ) Den bakerste bolten har en tendens å knekke. Den sitter godt og er vanskelig å få ut når den først har ryki.

Fusking i motor er et delvis kjent problem. Mange har opplevd det og det kan være flere muligheter til dette. Det som er veldig greit å sjekke først er selvfølgelig tennings systemet. Tennplugger, pluggledninger, coil, luftfilter osv. Etter dette kan det være verdt å sjekke IAC`en ( Idle Air Controll Valve). Denne har mulighet for å bli treg, men en lett rens fikser dette enkelt. Kjennetegnet for denne er fusking og ved jevn fart hvor du trykker inn clutsjen og motoren skal flate ut på jevn tomgang, så begynner den å svinge i turtallet. Den kan svinge såpass at den kveler motoren.
« Siste redigering: søn,24,februar,2008,22,23 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2509
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ kjøpshjelp TJ
« Svar #3 på: man,25,juni,2007,01,56 »
KOSMETISKE SVAKHETER

Soft topen har en tendens til å revne rett over hjørne i bakkant av dørene samt i forkant av dørene. Glidelåsene kan også revne litt ved starten, noe som gjør at det blir vrient å montere sidevinduene og evnt bakvinduet. En ny orginal soft top koster skjorta, men Best Top leverer uorginale til en hyggelig pris.

Sidespeilene har en svakhet iform av at "armene" flasser av lakken etter kort tid. Ikke farlig, men ikke fint... Nye uorginale koster ikke mange pengene.

Setene kan få sprekker i skinnet på siden nede. Dette kan enkelt ungås hvis en setter inn skinnet med et stoff som man bruker på skinnsofaen hjemme... Setetrekk kan kjøpes....

Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2509
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FAQ kjøpshjelp TJ
« Svar #4 på: man,25,juni,2007,02,02 »
ELEKTRISKE SVAKHETER

Startsperra har for en del skapt hodebry. Den er dyr å fikse, så de fleste som har fått problemer med denne kobler den bare ut permanent

Bilstereoen er av amerikansk type og takler ikke alltid runde frekvenser så godt. Den har heller ikke noe spesielt god lyd eller utbyggingsmuligheter. Støtter ikke MP3, kun vanlige brente musikk cd`er.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!