Skrevet av Emne: Eriks TJ  (Lest 17382 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Terje77

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: Eriks TJ
« Svar #30 på: Sø.,23,Mars,2014,21,33 »
Så ut som kraftigere saker dette.
Hvor handler du deler til Jeep'n ?
It's a JEEP thing.

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #31 på: On.,26,Mars,2014,11,32 »
 :) Litt kraftigere skulle jeg tro ( og håpe )

Jeg handler mye i statene, og da på forskjellige steder, som feks. Quadratech, morris, osv... og på Ebay så klart, masse forskjellige nettbutikker som jeg ikke husker navna på... :-)
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Sv: Eriks TJ
« Svar #32 på: Lø.,12,April,2014,17,29 »
Interessant bytte det du har gjort på kontrollarmene.
Har tenkt å gjøre noe liknende selv, men hvordan blir det på kontroll når disse ikke er originale?
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #33 på: To.,15,Mai,2014,12,51 »
Interessant bytte det du har gjort på kontrollarmene.
Har tenkt å gjøre noe liknende selv, men hvordan blir det på kontroll når disse ikke er originale?

Hei og beklager sen respons...
Jeg skulle ikke tro at dette var noe de hang seg opp i på en trafikkstasjon?
Har iallefall ikke hørt om noen som har fått problemer med uoriginale konrtollarmer.

Har også fått prøvd disse sist gang jeg kjørte i Skien og hadde en følelse av det flexet en god del bedre enn med originale kontrollarmer.

 
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #34 på: To.,10,Juli,2014,11,35 »
Da har det igjen skjedd litt med bilen. :-)
Har fått byttet kaliptere foran, normal servise med plugger, kabler, fordeler lokk etc etc.
Satt på motorløft så jeg fikk fjernet de klossene til skidplata under bilen
Etter sist tur i Skien, fikk jeg erfart at disse rimelige skjermene jeg satt på spruter av bilen om man treffer litt hindringer som granlegger etc.
De er også litt lave så den subber på innsiden ved fult rattutslag og hjulet oppe i brønnen..

Dette resulterer i at jeg får et økt forbruk av gaffatape...så det gidder jeg ikke mer ;)

Så jeg fant en god grunn til å bestille nye flatfenders fra Xenon.
Jeg fant et lite rusthull bak den ene skjermen, så det ble litt mer jobb en forventet :(



Men det virker som dette er bra greier.
De nye fra Xenon er så myke at de bare flexer ut igjen om jeg bøyer de inn, samtidig sitter de kraftigere bolter og skiver og det er en tykk plast forsterkningplate som blir lagt under den vannrette delen på frontskjermene, så dette har jeg tro på...
Tøft ble det også syntes jeg... Det eneste er nå et jag syntes dekka ble seendes så puslete ut...hehe...
Kjenner at jeg tenker på 33-12.5 mer enn før...


Ellers har det kommet masse mer deler som jeg trenger litt til til å sette på...
Nå ligger det nye forsterkede aksler, samt SYE kit og mellomaksel å venter, Samt forsterkede difflokk, lengre bremseslanger, nye kryss, overføring til sentralkassa osv.
Men dette er nok 1 pri nå, få på dette så jeg kan få flatet helt ut den skidplaten under sentralkassa.
Det eneste jeg trenger å ta en avgjørelse på snart er om jeg skal spytte i skivebremser bak med en gang, Har ikke lyst til å plukke ut akslinger og Arb sperra mer en nødvendig. Og det må ut for å sette på konverteringsettet til skivene bak...

Gøy er det iallefall  :) :) :)
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Eriks TJ
« Svar #35 på: To.,10,Juli,2014,13,25 »
tøff bil..

tar gjerne litt nærbilde av de flatfenders.. hvor brede er de? 6" ?

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #36 på: To.,10,Juli,2014,13,50 »
Hei. Hadde ikke noe bedre bilde enn dette... Skal få tatt noen bedre.
Disse er 6" bredde ja.  :)
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #37 på: Ti.,12,August,2014,15,17 »
 :)
Da kom det jaggu en pakke til på døren :-)
8) 8) 8)

Så NÅ kan jobben snart starte.
Da begynner jeg nok med å plukke av bakakselen slik at jeg får forsterket selve hylserøra, og stivet det hele opp litt samtidig jeg setter inn de forsterkede stikk-akslingene og dette bremsesettet.

Fant forresten masse godord et sett til foran også.  De skryter vilt og uhemmet av noe som heter Black magic . Det kostet 230 dollar for begge skivene med tilhørende klosser. Dette skulle gi en merkbar effekt økning foran.    er jo ikke så dyrt og jeg har en skive som har vært passe blå etter at en calipter hang i fjor...
Det kan nok være bra på mange måter å øke litt effekt foran da bremsekraften bak blir mye bedre med det nye settet, og det kan jo bli spennende på vinteren  ???

Måtte det komme mange dager uten mange andre oppgaver som må gjøres  :-\

Erik



 
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #38 på: Fr.,15,August,2014,08,10 »
Siden jeg ikke har tid til å starte på de "større" tinga enda, har jeg begynt å pusle med noe småting som jeg har ønsket meg..

Handgass, valget falt tilslutt på mekanisk, (som kris også foreslo) , så jeg fikk tak i en slik fiiin gammel simplex gearshifter fra tidlig 80 talls sykkel, dreiet en ny festebrakett som passet på gearstanga og kjøpte 2 meters sett med wire fra BT. ( som faktisk kjentes veldig bra ut til dette formålet..  :o)
Siden jeg ikke har cruise controll, var det jo ledig plass til en wire til ved siden av gasswireren  ;D
Det hang tilogmed et slikt festeklips til wire på den ledige plassen. :D
Så dette ble jo plankekjøring. :) Litt  deler fra roteskuffen så var gjennoføringen for strømpa på plass og det var bare å strekke wire.



-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #39 på: On.,27,August,2014,08,28 »
Da var bilen på PKK i går, helt uten feil  8)
Så da har jeg endelig begynt på jobben med å flate den ut litt under,
Fikk ned transferkassa og byttet over akslen. men ikke helt i mål..
Planen er å få opp denne ferdig med ny separat  crossmember og tilnærmet flat skidplate iløpet av helgen  :-\




-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #40 på: Ti., 9,September,2014,09,24 »
Det er både oppturer og nedturer med Jeepen om dagen..
Er nå snart i gang på 3 uka med bil på bukker og det svir... skikkelig.... :(

Nedtur først:
Er i gang med å sette på skiverbremser og forsterkede stikkaksler bak, så når jeg åpnet diffen forå ta vekk C-klippsene fant jeg dette:
ARB sperra sine 2 av 3 solhjul (eller hva det heter) er knust, ikke slitt med knekt/knust.
Det rare er at det kun er 2 av 3 og heller ikke skader på de andre dreve disse er i nngrep med. ??? ???
Konkluderte vel med at det må være noe feil med herdingen eller noe.. Denne 2.5 Literen innehar overhodet ingen kraftreserver til å ødelegge tannhjul fra Lego en gang..

uansett, BG Nor er på saken og det kommer deler fra ARB.  Stresser litt om dagen da jeg ikke har annen bil og det nærmer seg Landstreffet med stormskritt. Og det SKAL jeg på!!!!  :'(

Så litt bedre tider:
TS kassa er bygd om ny crossmember er laget og kassa kom 6 cm høyere opp ved hjelp av bla en sånn Novak Cableshifter  :D
Brukte den orginale gummifoten til demping.
Fikk også tak i en god bit med 6mm Hardox 450. Dette er skikkelige saker. Sprekt som bare fy. ( brukes jo til dumper kasser etc...)
Så det sliter jeg meg gjennom med vinkelsliper og lager en så slett og grunn skidplate som mulig.



-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #41 på: To.,25,September,2014,10,51 »
Da er jeg på hjul igjen  :D :D

Etter å ha ventet lenger enn ønsket på deler fra ARB, ankom de på tirsdag.

montering av dette gikk helt fint og alt så bra ut, men under innmontering av sperra i akslen så vi en sprekk i kobberrøret helt inne ved selve ringen.  >:( Siden ARB bruker noe så teit som 3,5mm rør, ble løsningen å ta en til til Norwegian Modellers og kjøpe 4mm rør, bore opp og sølvlodde fast det nye røret. Dette gikk smurt.  :)

Jeg har brukt tiden på bukker til å gjøre klar bakakselen ved å forserke hylserøra med 10mm flattstål helsveiset ( mange korte larver med nedkjøling imellom) til hus og rør, samt en 30x30 firkant over klokka og ned på flattstålet.
Så har den fått skivebremser, nye bremserør, slanger, lager, tetninger, difflokk og støtdemper fester som går lenger bak..
 

Ellers er Skidplaten ferdig. Den ble nok litt lavere enn jeg hadde siklet om, men jeg fikk den litt over 5 cm høyere enn orginalt på det laveste.. , samt jeg laget den skre oppover og bakover slik at den ikke graver så mye som den orginale.
Siden jeg har hengt opp kassa i egen crossmember i ramma, slipper jeg å ha noen fester i selve skidplaten og den er da helt slett og glatt under. ( med unntak av 2 hull på sidene for å drenere... )  Skulle tro jeg kom til å slite med å lage som mye som en liten bulk i denne.... 8)



Etter en prøvetur kjentejeg at det fremre av de doble kryssene i den nye mellomakselen ble varmt.. Det cv leddet kniper når det blir rettet ut ( altså når det peker rett ) virker som om det er litt liten plass til den kula som styrer begge kryssa..
???? veldig rart... men kjører litt i kveld å ser om det gir seg...  :o

Landstreffet er iallefall innenfor rekkevidde  8) 8) 8) ( om ikke dette krysset finner på å eksplodere eller noe  :o

Erik
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget jope

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 213
Sv: Eriks TJ
« Svar #42 på: To.,25,September,2014,11,24 »
det her blir bra :)

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #43 på: To.,23,Oktober,2014,15,09 »
:-)
Landstreffet ble vel gjennomført og alt virker og er tett... Har en vibrasjon som som kommer rundt 80km/t og opp. Skulle ikke tro det kunne være kryssene siden den nå har fått sye kit og den dobbelt kryss akslen. tilogmed fått justert vinkelen pinlig nøyaktig...
Men jeg har akkurat lagt om til vinterdekk og skal prøve den en tur på innfartsveien for å se om det kun var hjulene som var i ubalanse.. Så vi for håpe på det beste...

Men jeg har fått laget meg en skikkelig solid hengsle til bakluka.. ideen var å lage en hengsle som reservehjulet kunne henge på uten å måtte først svinge denne ut for så og åpne bakluka når en skulle inn i bagasjerommet...

Laget hele greia i 20x50mm firkantrør med massive hengsler og med fettsmurte bolter som hengsle pinner..  Skrudde så fast bakluka til dette og monterte det på bilen der hvor originalhengslene hadde stått. + 3 bolter til. Så nå sitter den i 7 stk 8mm bolter med stort anlegg bak og i umiddelbar nærhet av bilens originale avstivere...
Dette ble helt stumt.. har satt meg oppå dekket når det henger på bilen og svingt frem og tilbake uten at noe gir seg.. Så da er det sikkert greit nok  8)
Det gjenstår å kople opp skilt lys og så skulle jeg så gjerne hatt et mindre skilt enn disse svære platene vi må ha...  >:(






Neste nå er øvre og nedre bærekuler foran og kryssene til stikkakslene fremme.. samt nytt lokk på fremaksel... Så er det nære slik jeg vil ha det under.
(med unntak av neste store prosjekt som er å lage ny bensintank... )

Kooooser meg fortsatt :-)
-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"

Utlogget erik_h

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Eriks TJ
« Svar #44 på: Ti.,11,November,2014,14,39 »
Siden den så smått begynner å bli slik jeg ønsker den under, har jeg så smått begynt inni...
Jeg liker musikk, men en slik bil er ikke akkurat en akustisk perle hva gjelder lydbilde eller støy...
Men det kan gjøres mye bedre en originalt. :)
Jeg fikk kjøpt en original soundbar på ebay, disse er etter sigende et et bra utgangspunkt  med tanke på at der produsert i stål og ikke i plast.
Så jeg strippet den og fikk limt inn blygummiplater inne i mesteparten av flatene og fylt den med vatt. Så fikk laget større åpninger så det ble plass til 6,5" focal elementer istedenfor de 5,25 som er orginalt. Passet samtidig på å strekke nye gode kabler.
Dette gir, sammen med de infinity 5,25" elementene som står foran et helt greit lydbilde i mellom og diskantregisteret. Men ikke noe bass å snakke om. Men guttungen hadde et godt 8" subelement fra Hertz som jeg "konfiskerte", dette sammen men en rimelig brukt monoblokk fra Pioner, gir nok i bunn.
Som dere vet, er ikke plass det som vi er mest velsignet med i disse bilene. og jeg ville ha plass til verktøy etc. baki der også.
Så løsningen var å bygge en kasse som inneholder et nøyaktig 13,7 liter kammer som subben skulle ha, og en verktøyboks for resten. 
Bygde i MDF, og lakket det sort matt (med sånn understellmasse for kanaler som tørker helt)  Ble knall  :D
Neste inni er å spare til noe som heter BedTred. en skags gummimatte som er formstøpt til hele bilen inni og ser ut som sprøytet bedliner omtrent. Så tar jeg også å legger et lag med butylmatte først... Det burde bli så bra men kan få det i en åpen jeep...  :)






-98 Tj 2,5 "sport"
32x11,5, Ome 2"