www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: erik_h på Ma.,10,Juni,2013,11,21

Tittel: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hMa.,10,Juni,2013,11,21
Tja.. Siden jeg igjen ar fått meg en Jeep og jeg like å lese andres "blogger" for ideer og inspirasjon, tente jeg å skrive litt om hva jeg har gjort og ønsker å gjøre.
(https://docs.google.com/file/d/0B_idHO7KgNrBNlhfNDhCUHozSHc/edit)
Bilen, en -98 2,5 (low output)(https://docs.google.com/file/d/0B_idHO7KgNrBSGw4NzFWLXVpMVk/edit) som hadde gått ca 130` ble kjøpt i Grimstad for et par, tre mnd siden.

Den så veldig velholdt og rustfri ut, også under. En tlf til forrige eier, (tror han var fra Bergen), kunne fortelle at den var sandblåst og zinket 2 ganger. Det var byttet styresnekke, kryss og den hadde nesten ny softtopp. ( den fikk jeg ikke plass til i bilen ved kjøp, så den ankom først denne helgen)


Jeg har litt planer med den. Men ønsker ikke en kjempehøy eller bred bil. Men vil gjerne bygge noe som holder for bruk siden dette er dagligbilen min også.
så det første jeg gjorde var selvfølgelig dekk/felg. 32x11,5/15 på stålfelg med -6 inn press syntes jeg kledde bilen bra.. Med 6" skjermbreddere ser dette ganske så riktig ut og de er akkurat på innsiden.
Hevesettet ble et OME 2" , moderat hev men igjen, jeg syntes dette ser riktig ut iforhold til dekk osv.
Så ble det satt på swaybar disconector. for litt mer flex.
(https://docs.google.com/file/d/0B_idHO7KgNrBOEVicVFZcGt3MW8/edit?usp=sharing)
Etter å ha vært å vist den for å få inn hevesett (prøvde meg på dekk/felg også) fikk jeg følgende mangelapp:
*Feil på dokumentasjon på hevesett (jeg hadde fått "sportsdempere" fremme da de var tomme for std. dermed stemte ikke papirene)
*Feil Dekkdimensjon (bombe)
*Sprekk i et feste for et stag til bakakselen...!!!! Dette var overraskende...Han stakk skrutrekkeren inn for å se om det var en gjennomgående sprekk, og da forsvant trekkerne inn i ramma... !----
Ny visning innen en mnd, ellers kjøreforbud!!!!

Papirene på demperene fikk jeg ettersendt, så det var greit.
Dekkdim har jeg gitt opp, så det ble visningshjul
Og feste/ramme har jeg sveist inn nytt...en solid sak som ble i 6mm stål, siden det var det jeg hadde..

Ny visning og nå godkjent med hevesettet :)

Følgende er under bestilling:
Bakfanger med 2" feste og sjakkelører.
Rocksliders
Dette må gjøres asap:
Bestemme meg om jeg har råd til en ny dana 44 bak.... Om ikke:
Kjøpe forsterkede aksler bak
Drevsett 4,56:1
Arb locker bak. ( kanskje foran om jeg har råd etter sommerferie... )
Vinsj og ny støtfanger foran.
lage on board air system av en kjølekompressor.
motorløft for å unngå den senkesetter til kassa som er der nå...

 ???
Hmm... fikser ikke dette med bilder... Hvordan få bilder direkte inn i innlegget???


 
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hMa.,10,Juni,2013,12,59
Prøver på et nytt svar da jeg fant ut av det:-)

Tja.. Siden jeg igjen ar fått meg en Jeep og jeg like å lese andres "blogger" for ideer og inspirasjon, tente jeg å skrive litt om hva jeg har gjort og ønsker å gjøre.
Bilen, en -98 2,5 (low output)  ;(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0198a_zps528efb73.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0198a_zps528efb73.jpg.html)
 som hadde gått ca 130` ble kjøpt i Grimstad for et par, tre mnd siden.

Den så veldig velholdt og rustfri ut, også under. En tlf til forrige eier, (tror han var fra Bergen), kunne fortelle at den var sandblåst og zinket 2 ganger. Det var byttet styresnekke, kryss og den hadde nesten ny softtopp. ( den fikk jeg ikke plass til i bilen ved kjøp, så den ankom først denne helgen)


Jeg har litt planer med den. Men ønsker ikke en kjempehøy eller bred bil. Men vil gjerne bygge noe som holder for bruk siden dette er dagligbilen min også.
så det første jeg gjorde var selvfølgelig dekk/felg. 32x11,5/15 på stålfelg med -6 inn press syntes jeg kledde bilen bra.. Med 6" skjermbreddere ser dette ganske så riktig ut og de er akkurat på innsiden.
Hevesettet ble et OME 2" , moderat hev men igjen, jeg syntes dette ser riktig ut iforhold til dekk osv.
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0299a_zpsf82e2e85.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0299a_zpsf82e2e85.jpg.html)
Så ble det satt på swaybar disconector. for litt mer flex.
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0218a_zps65fddc9e.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0218a_zps65fddc9e.jpg.html)

Etter å ha vært å vist den for å få inn hevesett (prøvde meg på dekk/felg også) fikk jeg følgende mangelapp:
*Feil på dokumentasjon på hevesett (jeg hadde fått "sportsdempere" fremme da de var tomme for std. dermed stemte ikke papirene)
*Feil Dekkdimensjon (bombe)
*Sprekk i et feste for et stag til bakakselen...!!!! Dette var overraskende...Han stakk skrutrekkeren inn for å se om det var en gjennomgående sprekk, og da forsvant trekkerne inn i ramma... !----
Her har det vært noen som skulle blitt fratatt noe verktøy...
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0284a_zpsd4fb024b.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0284a_zpsd4fb024b.jpg.html)

Ny visning innen en mnd, ellers kjøreforbud!!!!

Papirene på demperene fikk jeg ettersendt, så det var greit.
Dekkdim har jeg gitt opp, så det ble visningshjul
Og feste/ramme har jeg sveist inn nytt...en solid sak som ble i 6mm stål, siden det var det jeg hadde..
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0283a_zps29e82e4d.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0283a_zps29e82e4d.jpg.html)
Ny visning og nå godkjent med hevesettet

Følgende er under bestilling:
Bakfanger med 2" feste og sjakkelører.
Rocksliders
Dette må gjøres asap:
Bestemme meg om jeg har råd til en ny dana 44 bak.... Om ikke:
Kjøpe forsterkede aksler bak
Drevsett 4,56:1
Arb locker bak. ( kanskje foran om jeg har råd etter sommerferie... )
Vinsj og ny støtfanger foran.
lage on board air system av en kjølekompressor.
motorløft for å unngå den senkesetter til kassa som er der nå...
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: BTGTi.,11,Juni,2013,14,14
Hei Erik,

Moro å lese litt om TJ igjen, denne fantastiske off-road bilen... jeg har selv hatt en 2,5l og en 4l automat så jeg tenkte å dele litt av mine erfaringer (så får du ta det for det det er).

Hvis du har tenkt å kjøre med 32" dekk og ikke kjøre med flat pedal rundt i terrenget er det begrenset hvor mye belastning du får på drivverket og etter min mening er det overkill å montere d44 på bilen. På min 4L oppgraderte jeg med nedgiring, d44 bak, sperre i begge aksler og 35" hjul. (Jeg er klar over at automat selvfølgelig er mer skånsom for drivverket, men likevel...) Bilen ble selvfølgelig rå, men skulle jeg gjort det om igjen hadde jeg ikke kostet på d44 bakaksel. Med automat og min kjørestil hadde originalakslen holdt i masse vis selv med 35". Noe som imidlertid er mye viktigere (ette min mening) er sperrer både forran og bak. Har du det kan du kjøre mye mer forsiktig og krype fram fremfor full satsing med liv og aksler som innsats...

Blir spennende og følge prosjektet ditt videre!

Hilsen
Bjørn Terje
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: Stein-KTi.,11,Juni,2013,15,26
Helt enig med forrige taler. 32" krever på ingen måte noen oppgradering av bakakselen. Jeg kjørte flere år med 33" og fulle sperrer. Og jeg brukte bilen relativt hardt i terrenget! Byttet bare kryssene en gang i året. Det var først når jeg meldte overgang til 36" og V8 at jeg byttet bak akselen.....

Når det gjelder drevingen, så er det en sak jeg ville gjort. Men så må du ta et lite valg der... Hvis du ikke bruker bilen mye på langtur og kan leve med litt høyere forbruk, ville jeg kanskje valgt 4.88 selv på 32". Du får så mye bedre drag og kraft, men det går jo da på bekostning av toppfart og forbruk.

Håper du tar godt vare på bilen og får bygd den opp slik du ønsker!
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTi.,11,Juni,2013,15,59
Hei og takk for innspill :D

Det er jo godt å høre at den akselen ikke er så dårlig som man leser om på enkelte steder... Jeg er nok en type som liker å krabbe og foreta sporvalg, fremfor å hoppe ut i det ukjente. :) Dette er bruksbilen min som sagt, så jeg er nok litt klar for å kjøpe meg litt ekstra sikkerhet på den bakakslen, men en D44 utgår nok  :)
Det finnes jo slike sett med aksler og sperrer som ikke er for dyrt... Så jeg får telle litt på knappene...
Men dreving, det må komme. Har vurdert og blitt anbefalt 4.88 ja. Men den går litt på motorveien i 100 sone og da blir det nok litt masete... ??? forbruk driter jeg litt i...  8)

Hvis lykken står meg bi, kommer dette i posten i dag:
(http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/BST-42911-01.jpg?rep=True)
og disse
 (http://www.quadratec.com/Assets/Images/53427/53427-lg.jpg)
sammen med krok og litt annet smått...

Gleder meg til å bygge på denne bilen utover..  :)
Jeg har fått bygget med et verksted i garasjen og har dermed plass å stå utover vinteren også..  8)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: jopeTi.,11,Juni,2013,22,06
hei

gratulerer med flott bil.

hvor bestilte du de rock slidersene
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hOn.,12,Juni,2013,07,34
hei

gratulerer med flott bil.

hvor bestilte du de rock slidersene

Takk  8) Gleder meg til å få den litt mer personlig:-)

Jeg handlet fra Sarpsborg motor. De bestiller fra Summitracing.com Ser ikke galt ut med priser iforhold til å ta det hjem selv med normale frakter.
Vanligvis skulle de ha delene på 1-2 uker.

Erik
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: Stein-KOn.,12,Juni,2013,07,49
Husk å sandblås og lakker de FØR du monterer!! Hvis ikke vil d angre i løpet av vinteren....
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hOn.,12,Juni,2013,09,29
Husk å sandblås og lakker de FØR du monterer!! Hvis ikke vil d angre i løpet av vinteren....
[/quote

 Takk for tips  :)
De er pulverlakkert, så de vil jeg nok ikke blåse  :)
Men er det en god ide å å sause inn med tectyl mellom karros og selve rock slidersen ?? Eller kan det samle vann når det tørker ut???
Eller en gummipakning??

Erik
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hFr.,14,Juni,2013,08,53
 ;D Da har jeg fått nytt vognkort med hevesettet innskrevet om ikke annet...
Jeg syntes  jeg ser så mye forskjellig tekst i disse vognkortene.. På min er som dette hvor det står høyde fra nav til skjerm og at den er vist med std. hjul... er dette vanlig??
Ikke at det betyr så mye, men bar litt nysgjerrig på hva dere andre har fårr skrevet inn
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0317A_zps5ec13611.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0317A_zps5ec13611.jpg.html)

Ellers har jeg fått på litt stæsj  :)
Fikk endelig fanger med firkantfeste og skikkelige sjakkelører. Denne har også mulighet til å sette på "depature roller".Lurer på om jeg ikke skal sette på dette røret for å beskytte tanken litt mer... ?? ( har et 60mm rør med 10mm gods som jeg kan mekke til...)
 (http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0301a_zps828bdc34.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0301a_zps828bdc34.jpg.html)

Så fikk jeg også montert rock sliders, de var mer enn kraftig nok ser det ut som... selve plata er jo ca 5mm tykk :D
( det eneste jeg ikke likte var et en måtte bruke drenshullet i kassa som gjennomgang for fremre bolt under bilen... ?? Tror jeg vil finne på noe annet under der... og ikke minst korte inn boltene så de ikke stikker lenger ned enn nødvendig.)
Grei montering som tok et par tre timer. Passet på slipe og zinke litt rundt om før jeg pakket det inn
Men syntes at TJ`en kledde dette veldig, samtidig jeg ikke trenger å engste med for "kanalene" noe mer i skauen ;D
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0304a_zps2fbd89ae.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0304a_zps2fbd89ae.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0321_zps2174141a.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0321_zps2174141a.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/imagea_zpse87d07b4.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/imagea_zpse87d07b4.jpg.html)
Men nå kjenner jeg at jeg ikke klarer å vente veldig lenge før jeg må ha vinsj og ny støtfanger foran...  ::)


Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: KrisFr.,14,Juni,2013,10,10
Men nå kjenner jeg at jeg ikke klarer å vente veldig lenge før jeg må ha vinsj og ny støtfanger foran...  ::)

-Dette blir knallbra  :)

-Når det gjelder stor fanger med "ører og sjakler" foran så er det lett å havne i trøbbel hos BT, Politi og forsikringsselskapet... (pga. faren for "helsa" til myke trafikanter)

Selv kjøpte jeg denne http://www.quadratec.com/products/12114_02_07.htm og bruker original fanger(har tatt av plasten hjørnene på den)

Skjer det noe da, kan ikke myndighetene påstå at det er en "frontal beskyttelse" men "bare" et vinsjfeste (som gjør at "fairleaden"stikker litt for langt frem!)

Jeg har i tillegg kjøpt disse(for å blidgjøre myndighetene) som jeg har montert (eller liggende i bilen :P) 

http://www.quadratec.com/products/92114_0X_PG.htm
http://www.quadratec.com/products/92114_XX_PG.htm



-Når det gjelder vognkortet;
Det står fra nav til skjerm på min også, men at jeg ikke kan bruke originale hjul ;D (etter at jeg fikk godkjent 32" ere)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTi.,18,Juni,2013,08,31
Men nå kjenner jeg at jeg ikke klarer å vente veldig lenge før jeg må ha vinsj og ny støtfanger foran...  ::)

-Dette blir knallbra  :)

-Når det gjelder stor fanger med "ører og sjakler" foran så er det lett å havne i trøbbel hos BT, Politi og forsikringsselskapet... (pga. faren for "helsa" til myke trafikanter)

Selv kjøpte jeg denne http://www.quadratec.com/products/12114_02_07.htm og bruker original fanger(har tatt av plasten hjørnene på den)

Skjer det noe da, kan ikke myndighetene påstå at det er en "frontal beskyttelse" men "bare" et vinsjfeste (som gjør at "fairleaden"stikker litt for langt frem!)

Jeg har i tillegg kjøpt disse(for å blidgjøre myndighetene) som jeg har montert (eller liggende i bilen :P) 

http://www.quadratec.com/products/92114_0X_PG.htm
http://www.quadratec.com/products/92114_XX_PG.htm



-Når det gjelder vognkortet;
Det står fra nav til skjerm på min også, men at jeg ikke kan bruke originale hjul ;D (etter at jeg fikk godkjent 32" ere)

Takk :-) begynner å like den rent utseendemessing nå men er veldig klar for en slik en, men uten bøylen over vinsjen..
Men som du sier, det kan nok hende de ikke godtar den på en kontroll?....
(http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/BST-42917-01_SN.jpg?rep=False)
Hvordan er dette med å få slikt skrevet inn i vognkortet da? Vinsj og fanger...?
Hvis dette blir et stort problem, bruker nok jeg også originalfanger. Men lurte på å bytte ut swaybaren til en slik som ligger inni rammerøret foran, så får man vinsjen litt lenger bak mot grillen...  ???

Denne hetta og det dekselet du linket til, er vel kanskje ikke så dum med tanke på vinteren uansett? Beskytter jo vinsjen en del mot saltføyka på veien??

PS: du har felger med TUV papirer du da?  8)




Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: Stein-KTi.,18,Juni,2013,10,01
Den blir knalltøff!

Men du burde absoltt sandblåst fangere og rockslidersene før montering. Amerikansk pulverlakk har kun en garanti: den vil ruste etter første vinteren i norge.

Men du får jo gjort noe med de senere også.
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: KrisTi.,18,Juni,2013,17,18
- Vinsj feste som jeg bruker gir ikke rom for å dra vinsjen lenger bak. Den er allerede klint helt opp mot grillen. Vinsjen blir på en måte liggende over Sway baren (man må fjerne plast dekslet)

- Ja den holder slaps og salt borte. Smører man i tillegg overflater med syrefri vaselin på vinteren  (Dette er noe vi bruker på sjøen på utstyr som brannkoblinger, ventiler og andre ting som er utsatt for sjøvann) så skulle man hindre at fuktighet som oppstår inni dekslene angriper stålet (som ruller osv.)

Backer fult ut stein, pulverlakken er dårlig, min begynte å ruste før første vinteren var over.

-Ja jeg krøp til korsett til slutt! Kjøpte meg felg med Tüv og byttet 33" dekkene mine mot 32". :P
Prøvde å få godkjent 33" først. Jeg hadde papirer fra Amcar og kopi av vognkortet til en som hadde innskrevet 35"  på Tj'en sin, men de bare lo av meg når jeg snakket med BT ::)

Problemet mitt nå er at jeg ble bitt av 2" syndromet, så nå syntes jeg dekkene er for små i forhold til hevingen ::)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hOn.,19,Juni,2013,13,13
Takk igjen for innspill :),
Da får jeg beregne meg en sandblåsing og lakke jobb til våren da :(...Men jeg har både sandblåser og lakksprøyte.... 8)
På den annen side hadde det nok vært lurt å levert det til en som både blåser og pulverlakkerer...
Egentlig litt rart at de ikke har bedre kvalitet på pulverlakken sin der nede...

@kris; jeg får se litt nøyere på den braketten og heller bruke orginalfanger... orker ikke å måtte skru av alt mulig om jeg skulle bli stoppet.  Jeg kan leve med å bytte dekk enn så lenge...

Jeg har også fått kjøpt meg en brukt original bakaksel som jeg har begynt å demontere. Skal overhale den og sette inn Arb-sperre og 4,56 dreving. ( eller 4,88 om jeg blir overtalt... )
Jeg har kjøpt den av en hyggelig kar har inne som også kunne ta jobben for meg.  Jeg kommer nå først til å demontere og sandblåse. har fått tips om å sveise fast akselrøra i selve klokka, så det kan jeg jo passe på å gjøre. Sette inn nye lager, og simmeringer. Samt vurdere om jeg bytter ut akslene til noen forsterkede, bare for sikkerhetsskyld..
Bremsene på min er etter sigende overhalt med nye tromler og greier for noen få 1`km siden. så det bytter jeg nok over. (ønsker meg skiver bak også (for enkelhetens skyld) men det koster jo en halv sperre!... Så det utgår foreløpig...  :(






Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTi., 6,August,2013,16,01
 :) Da er det kommet en del deler som skal på plass :
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/2013-08-01074231_zpsc8d2ade2.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/2013-08-01074231_zpsc8d2ade2.jpg.html)
Jeg har lest masse på å montere dette, og funnet ut at jeg ikke tør å ta dette på første forsøket alene. Så jeg setter bort den jobben....

Det ble 4.88 dreving og orginale aksler.

Da er det min oppgave å få begynt på luft, slanger og betjening...
Samt at jeg har fått drevet til kassa, så speedometeret kommer til å stemme  :)

tilalt overmål, ser det ut til at jeg får til landstreffet også.. med sperrer   8)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: BTGFr., 9,August,2013,23,01
Tøft! Du skal se du får en helt annen bil når du får dette på plass. Det med sperrer er gull verdt!

Blir moro å se bilen i virkeligheten hvis vi slumper innom samme treff en gang i fremtiden...

Bjørn Terje
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: Bård NerdalenLø.,10,August,2013,21,40

Må nok si meg enig med Stein K and sandblåsing, den såkalte pulverlakkert de benytter er ikke bra. Jeg er ikke sikker på om de sprøyter på pulveret ugjevnt eller ikke er nøye nok i skarpe kanter, radier og overganger eller om de rett og slett ikke rengjør skikkelig. Holder Max 1 år så kommer rusten snikende.

NB! Glem aksel bytte, jeg har kjørt på 35" og std D35 uten noe problem i flere år riktig nok uten ARB.

Ellers blir bilen din snasen 8)


Husk å sandblås og lakker de FØR du monterer!! Hvis ikke vil d angre i løpet av vinteren....
[/quote


 Takk for tips  :)
De er pulverlakkert, så de vil jeg nok ikke blåse  :)
Men er det en god ide å å sause inn med tectyl mellom karros og selve rock slidersen ?? Eller kan det samle vann når det tørker ut???
Eller en gummipakning??

Erik
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hMa.,19,August,2013,13,59
 :) Gleder meg til dette er på plass ja...  :)
Nå som jeg har lest både her inne og på litt andre steder, slår jeg meg til ro med originale stikkaksler bak... :D
Ser for meg å ikke hoppe desperat rundt for å komme frem, Dette er jo som nevnt min eneste bil og jeg trenger den til jobb, barn osv...

Så i morgen setter jeg bort bilen og henter den etter et par -tre dager ferdig drevet og med sperrer.
Så må jeg begynne på å få laget ferdig kompressoranlegget og bryterpanel osv...

Men først;
Jeg fant en brukt vinsj på finn som viste seg å ikke virke. Da eieren ikke fikk den til å gå, fikk jeg tilbud om å kjøpe den for noen  hundrelapper...
jeg tenkte at den må da kunne reddes, så jeg takket ja og dro for å hente... Det sto Mopar på plata foran på vinsjen og Ramsey Pro Plus 8000 på merkene ellers...
Veldig fin tenkte jeg og så kunne han fortelle at den hadde stått på en TJ. Så da passet jo vinsjplata også :D!!Så om den ikke kunne reddes, fikk jeg iallefall en billig vinsjplate til bilen min.. (http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/2013-07-26073149_zps92d63b3d.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/2013-07-26073149_zps92d63b3d.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/2013-08-15084740_zps3d7e1170.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/2013-08-15084740_zps3d7e1170.jpg.html)


Men det var irr på kontaktflatene  inne i releene som var synderen (i 3 av 4 releer).  ;D(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/2013-07-27130252_zpsc1108b14.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/2013-07-27130252_zpsc1108b14.jpg.html)

Så da kunne tok jeg jobben med å gå over resten. ut med alt av gear og brems i trommel, sandblåste og grunnet, vasket rent og smurt opp med nytt vannfast fett overalt, så dette tror jeg blir veldig bra!!
Vel hjemme plukket jeg den i biter og begynte med å dreie ørlite grann av rotoren som hadde litt irring. men det hjalp ikke, børster og alt så jo helt nytt ut, og relene klikket.
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/2013-07-27161839_zps1b63a18f.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/2013-07-27161839_zps1b63a18f.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0002_zps5704e248.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0002_zps5704e248.jpg.html)


Men så klart... da må jeg vel ha ny dynamo og kanskje 2 stk batterier og greier.... Men om vinsje er bra, har jeg jo spart mange tusenlapper!!! :-)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTo.,29,August,2013,10,27
 :( savner Jeepen min....

Jeg har som nevnt kastet inn håndkledet og levert bilen til en som virkelig kan skru...
Men jeg bestilte drevsett osv selv fra statene og trodde jeg hadde kommet over noe i god kvalitet, iallefall ikke de billigste...
Men det ble litt problemer da det viste seg at det hadde vært folk i bakakselen før, det lå lamell rester fra en sprengt brems inni der... og ytterringen på lageret ut av diffen satt ikke fast i selve huset, så bakakselen ble byttet.
Men det stoppet ikke med det...det viste seg at splinsen på drevsettet fremme var så dårlig tilpasset at det ikke gikk an bruke det... Så nå har han bestilt nytt drevsett fremme og jeg savner bilen min :(

Men jeg er evig optimist og flink til å finne gode sider av alle problemer, så jeg gleder meg over at det ikke er jeg, men en erfaren mekaniker som møter problemer, de løser det som oftest mye lettere og raskere enn oss amatører... :-) :-)

Klar for treff i skien om 2 ukers tid, er den vel uansett :-) :-)   
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hMa., 2,September,2013,07,57
 ;D ;D  Endelig  ;D ;D

På fredan ringte Anders og fortalte at Jeepen var klar for henting :)
Da hadde han fått på det nye drevsettet ( som passet) og fått inn sperra foran også.
Kjenner jeg er veldig glad for at jeg satt dette bort til en som virkelig kan skru...

Foruten en konfirmasjon i helgen, har jeg da fått strekt luft, el og satt inn brytere og kompressor.
Satt inn den minste til ARB, så får jeg  heller bygge meg en skikkelig forbruks kompressor av en AC kompressor til vinteren.
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/1378041888872_zps42e9a322.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/1378041888872_zps42e9a322.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0066_zps3e6ba24b.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0066_zps3e6ba24b.jpg.html)
Brukte også den tabellen som viste hvilken speedometerdrev jeg skulle ha som jeg fant her inne.
Feilvisningen med 32 og 4.88:1 var rundt 18km/h ved ca 60, nå treffer jeg med ca 2 km/h  :)

Vinsjen er på plass og virker fint ser det ut som..
Men med vinsj og wire, er bilen blitt 3 cm lavere foran ??? har jo hørt at disse OME fjærene setter seg mye, men at vekten av en vinsj setter den ned 3 cm var litt uventet...
Så da er spørsmålet hvordan jeg skal gjøre det nå... Det er vel kanskje best å sette inn noen lenger fjærer?? Eller er det helt feil å montere sånn budget boost foran??

(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/723210ae-f4a0-43b2-8d34-2773487a1975_zps4036b994.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/723210ae-f4a0-43b2-8d34-2773487a1975_zps4036b994.jpg.html)

Erik

Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: BTGFr., 4,Oktober,2013,15,39
Dette blir jo veldig bra! Hva er neste trinn? Konvertering til 4 liter motor og automat ::)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTi., 8,Oktober,2013,11,40
 :) Takker.

Jeg har vurdert og blitt anbefalt 4ltr. konvertering ja...

Men jeg har vel egentlig lagt det på is.. enn så lenge... mye jobb, mye penger og mer vekt... og jeg har fortsatt ikke en komplett motor.. Men så klart bedre med en 3/4 enn en 1/2 motor som jeg har i dag....

Bilen er skikkelig dau, selv med 4.88 gearing og 32" dekk på veien. Men jeg syntes det virker greit i skogen på lavserie. (Selv om jeg skulle ønske meg en skikkelig kraftig maskin så jeg kunne få tømt dekka for gjørme noen ganger.. )
Det er ikke mange turer over 5 km av gangen denne bilen går, og da går det greit foreløpig..

Men jeg har foresurt og begynt å lese meg opp på hva som kan gjøres med disse "4 bangerène" Og det er etter sigene litt en kan gjøre for å bedre det litt..
1- sette inn elektrisk radiatorvifte.
2- sørge for åpne luftveier ( snorkel..)
3- dyse om til bedre 4 hulls dyser
4- 4,0ltr. throttlebody.
5- litt kraftigere bensinpumpe for å bedre forstøvingen på de nye dysene.
6- kraftigere coil for å øke elektrodeavstand på pluggene.

Alt dette gir noen få (10-20hk) men litt bedre respons og drag sies det.

Men 8): Det finnes Eaton kompressorer som ikke koster stort, og kan fint settes til levere et lavt trykk  (feks 0,3bar) Dette vil hjelpe godt uten at det blir noen voldsom økning og belastning på dette gamle øket...
Om jeg skal ha mer krutt, må jeg opp med ladetrykk, og da bør jeg få tak i en boks som åpner for en ekstra dyse som plasseres i inntaket for å sørge for nok bensin ved max pådrag. Da begynner ting å bli litt ustabilt med tanke på vanlig kjøring osv, og det ønsker jeg ikke...

Dette er jo en hobby, så det er jo bare gøy å prøve litt forskjellige muligheter for å bedre litt på den 4èrn. JEg får begynne å samle inn litt deler for trinn 1-6 og ha i tankene at det kan komme en pakke fra Eaton med tanke dyse størrelse... 

Ellers så røyk vannpumpa forrige uke, så den byttet jeg i helgen. Fikk spylt ut masse rust og drit og kjørt renseveske i lang tid. fikk mye bedre temp på varmeren også  8)
Så må jeg bytte servopumpe olje.. Det hyler og skummer veldig ved litt høyere turtall... Så jeg prøver oljeskift med original mopar olje før jeg eventuelt bytter pumpa.
Også har jeg bestilt noen liter med Red line olje til gearkassa. Den er ikke lett å geare med. Ble riktignok noe bedre da jeg byttet olje for et par uker siden. men langt fra god... Har lest at denne Red Line olja skla gjøre underverker på disse AX5 kassene..   ???

Så alt ialt: Gode dager med Jeepen  8)




Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hFr.,13,Desember,2013,13,45
Hei igjen:-)

Da har jeg innsett at jeg ikke ser like god i mørket som før. >:(  Så da har jeg jobbet litt med å få noe bedre lys på Jeepen..
Det første jeg skjønte var at originallyktene ikke blir bedre med åra, så jeg kjøpte 2 nye Hella innsatser. Byttet også pærene til Phillips "Extreme visison 100%.." 
Dette hjalp veldig  8)
Så satt jeg på nye fjernlys på fangeren foran. Disse er fra Rugged Rigde, og imponerte ikke noe spes, selv med 100W pærer som sto i.... Men greit nok.
Deretter satt jeg på 2 små Bosch compakt lykter oppe ved ruta, disse var det masse lys i selv med orginalpærer på 55W...  8)
Så da er det bra nok med fjærnlys, og nærlyset ble nesten tilfredsstillende med de nye hovedlyktene. .
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0220_zps5ee92942.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0220_zps5ee92942.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0221_zpsabf7c177.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0221_zpsabf7c177.jpg.html)

Det som gjenstår nå er å kable om hovedlytene. Jeg har brukt 4m2 kabel på ekstralys. og akter å brke det samme på hovedlyktene. Slik det er orginalt, måler jeg et spenningsfall på  1,4 V fra batt. til terminal på lykta. ( dette resulterer i masse tap i lyset, (har sett en tabell som sier at 1,4V tap tilsvarer 40% lystap)
For å få til dette med mer lys og annet utstyr, har jeg laget en ny sikring og releboks...  Denne er forsynt med 25m2 kabel og har releer sittende i sokler for å lett å kunne bytte de om de dør.... Det er det satt av 2 releer til å forsyne hovedlyktene, blant annet...
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0224_zps58cee69d.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0224_zps58cee69d.jpg.html)


Det foreløpig siste tilskuddet er noe skikkelig ryggelys. 
Sota plastvinduer i kalesjen kombinert de patetiske små klare lukene på baklyktene, gjorde iallefall at jeg ikke så en dritt...
Så nå har jeg 2 stk 16W ledlamper bak der, Veldig deilig og lyst! 8)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0225_zps29f93468.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0225_zps29f93468.jpg.html)

Fikk også begynt på bryterpanelet til dette som blir ekstra. Har bestilt en slik bryterholder som er original i bilen i tillegg. Så kan jeg bygge om der hvor askebegeret sitter i dag til å romme 3 brytere til.  Da får jeg en bryterrekke på 6 stk.  (Trenger bryter til Winch isolator, On Board Air og en til å sette opp tomgangen på motor...)
Fikk satt inn brytere til det jeg har har satt på nå i der hvor de originale bryterne til varemtråder etc.  sto. Litt fint å få det med orginalt utseende..  8)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0228_zps631e1d78.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0228_zps631e1d78.jpg.html)

Neste er prosjekt " Fjerne veiskrapa"
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: jopeFr.,13,Desember,2013,14,59
ser veldig bra ut. både funksjonelt og smart gjort.

hvordan løser du det med å øke turtallet på tomgang via bryter?
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hFr.,13,Desember,2013,15,47
Hei og takk takk :)

Jeg hadde tenkt til å bruke en liten luftsylinder til å trekke i en wire på gasspådraget.. Men har nå gått over på noe elektrisk...

Ser for meg enten en elektromagnet, eller en sentrallås enhet.. Det tipper jeg ville funke fett :-) Det er jo bare å sette på en lengdejustering på wireren som bestemmer hvor mye pådrag en vil ha.

Sikkert deilig å kunne la den tusle med litt høyre turtall når den skal bli oppvarmet når jeg skraper ruter også? ( Dvs; jeg skraper aldri is om jeg har varmtvann i nærheten...
 ;D
Erik
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: jopeFr.,13,Desember,2013,18,17
vil jo også være smart når en kjører offroad. bratt bakke, clutch,brems, gass :)  da kunne det vært greit  fått litt høyere tomgang så en kunne konsentrert om bare clutch og brems :)

har du noe bilde av hvordan du har trekt ledningene på ekstra lampene oppe ved vinduet ?
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: KrisFr.,13,Desember,2013,18,21
Hei og takk takk :)

Jeg hadde tenkt til å bruke en liten luftsylinder til å trekke i en wire på gasspådraget.. Men har nå gått over på noe elektrisk...

Ser for meg enten en elektromagnet, eller en sentrallås enhet.. Det tipper jeg ville funke fett :-) Det er jo bare å sette på en lengdejustering på wireren som bestemmer hvor mye pådrag en vil ha.

Sikkert deilig å kunne la den tusle med litt høyre turtall når den skal bli oppvarmet når jeg skraper ruter også? ( Dvs; jeg skraper aldri is om jeg har varmtvann i nærheten...
 ;D
Erik

Nå som du har vært innom tanken på luft og strøm, så har du også en tredje metode; mekanisk.
http://www.stu-offroad.com/engine/throttle/jeep_throttle.htm
Mye god inspirasjon og ideer å hente fra denne siden... :D
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hFr.,13,Desember,2013,22,48
vil jo også være smart når en kjører offroad. bratt bakke, clutch,brems, gass :)  da kunne det vært greit  fått litt høyere tomgang så en kunne konsentrert om bare clutch og brems :)

har du noe bilde av hvordan du har trekt ledningene på ekstra lampene oppe ved vinduet ?

 :)  Tja det med å kunne ha litt pådrag er kanskje ikke så dumt, det er jo totalt mangel på dreiemoment selv med 4.88:1 gearing på denne 2.5ltr saken... :-[
Jeg dro kablene ned vek skjøten mellom vindushengsla og dekselet under pusserene.. Dro de vedre derfra gjennom et hull ned til motorrommet. Gikk kjapt og enkelt :-)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_02312_zps61b20b11.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_02312_zps61b20b11.jpg.html)

@Kris: Den er jo litt kul da:-) Så kan man enkelt justere ønsket turtall også :-)
Må tenke litt... :-)
PS: fant den siden tidilgere, og ja, det mye veldig interessant der inne:-)

Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hSø.,23,Mars,2014,21,08
Hei igjen godtfolk :-)

Da har det endelig begynt å skje ting i igjen i garasjen :-)

Etter er sist tur i Skien, fikk jeg en lettere ploge-formasjon på forhjula. Ikke så vanskelig å bøye disse tynne orginalstaga til styringen :(
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_02861a_zpsf08d5b00.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_02861a_zpsf08d5b00.jpg.html)
Men det er jo et påskudd til å forbedre  ;D Så jeg fikk kjøpt med er litt bedre sett :
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0003a_zpsc49a48e1.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0003a_zpsc49a48e1.jpg.html)
Og så fikk jeg begynt på det som skal byttes under. Startet bek med å plukke ut kontrollarmer og trackbar.
Ut med det gamle
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0014a_zpsa984891b.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0014a_zpsa984891b.jpg.html)
Det nye er vesentlig kraftigere og har skikkelige slike ledd som flexer lett og masse:
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0006a_zps822254d8.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0006a_zps822254d8.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0009a_zps742b6940.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0009a_zps742b6940.jpg.html)
Fikk også på ny potte, men det ble litt mye lyd, liksom litt feil å gi på med en 2,5 low output, og ingenting skjer annet enn at det høres ut som noe rått... Så jeg får finne ut en løsning etterhvert...
Men da begynner bakakselen å bli klar for å kunne tiltes med tanke på SYE kittet..  :)
Men først tar jeg samme jobben foran, Delene ligger klare, så det er tiden det står på  :(



Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: Terje77Sø.,23,Mars,2014,21,33
Så ut som kraftigere saker dette.
Hvor handler du deler til Jeep'n ?
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hOn.,26,Mars,2014,11,32
 :) Litt kraftigere skulle jeg tro ( og håpe )

Jeg handler mye i statene, og da på forskjellige steder, som feks. Quadratech, morris, osv... og på Ebay så klart, masse forskjellige nettbutikker som jeg ikke husker navna på... :-)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: PropellueLø.,12,April,2014,17,29
Interessant bytte det du har gjort på kontrollarmene.
Har tenkt å gjøre noe liknende selv, men hvordan blir det på kontroll når disse ikke er originale?
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTo.,15,Mai,2014,12,51
Interessant bytte det du har gjort på kontrollarmene.
Har tenkt å gjøre noe liknende selv, men hvordan blir det på kontroll når disse ikke er originale?

Hei og beklager sen respons...
Jeg skulle ikke tro at dette var noe de hang seg opp i på en trafikkstasjon?
Har iallefall ikke hørt om noen som har fått problemer med uoriginale konrtollarmer.

Har også fått prøvd disse sist gang jeg kjørte i Skien og hadde en følelse av det flexet en god del bedre enn med originale kontrollarmer.

 (http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/05042014452a_zps0c812ddb.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/05042014452a_zps0c812ddb.jpg.html)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTo.,10,Juli,2014,11,35
Da har det igjen skjedd litt med bilen. :-)
Har fått byttet kaliptere foran, normal servise med plugger, kabler, fordeler lokk etc etc.
Satt på motorløft så jeg fikk fjernet de klossene til skidplata under bilen
Etter sist tur i Skien, fikk jeg erfart at disse rimelige skjermene jeg satt på spruter av bilen om man treffer litt hindringer som granlegger etc.
De er også litt lave så den subber på innsiden ved fult rattutslag og hjulet oppe i brønnen..
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/05042014451f_zpsca6f1305.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/05042014451f_zpsca6f1305.jpg.html)
Dette resulterer i at jeg får et økt forbruk av gaffatape...så det gidder jeg ikke mer ;)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0090f_zps498329b2.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0090f_zps498329b2.jpg.html)
Så jeg fant en god grunn til å bestille nye flatfenders fra Xenon.
Jeg fant et lite rusthull bak den ene skjermen, så det ble litt mer jobb en forventet :(
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0001_0ae543aaf_zpsa3743123.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0001_0ae543aaf_zpsa3743123.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0006f_zps3246c787.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0006f_zps3246c787.jpg.html)

Men det virker som dette er bra greier.
De nye fra Xenon er så myke at de bare flexer ut igjen om jeg bøyer de inn, samtidig sitter de kraftigere bolter og skiver og det er en tykk plast forsterkningplate som blir lagt under den vannrette delen på frontskjermene, så dette har jeg tro på...
Tøft ble det også syntes jeg... Det eneste er nå et jag syntes dekka ble seendes så puslete ut...hehe...
Kjenner at jeg tenker på 33-12.5 mer enn før...
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0010f_zpsc312c9bc.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0010f_zpsc312c9bc.jpg.html)

Ellers har det kommet masse mer deler som jeg trenger litt til til å sette på...
Nå ligger det nye forsterkede aksler, samt SYE kit og mellomaksel å venter, Samt forsterkede difflokk, lengre bremseslanger, nye kryss, overføring til sentralkassa osv.
Men dette er nok 1 pri nå, få på dette så jeg kan få flatet helt ut den skidplaten under sentralkassa.
Det eneste jeg trenger å ta en avgjørelse på snart er om jeg skal spytte i skivebremser bak med en gang, Har ikke lyst til å plukke ut akslinger og Arb sperra mer en nødvendig. Og det må ut for å sette på konverteringsettet til skivene bak...

Gøy er det iallefall  :) :) :)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: jopeTo.,10,Juli,2014,13,25
tøff bil..

tar gjerne litt nærbilde av de flatfenders.. hvor brede er de? 6" ?
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTo.,10,Juli,2014,13,50
Hei. Hadde ikke noe bedre bilde enn dette... Skal få tatt noen bedre.
Disse er 6" bredde ja.  :)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/1404936172233f_zps2d708438.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/1404936172233f_zps2d708438.jpg.html)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTi.,12,August,2014,15,17
 :)
Da kom det jaggu en pakke til på døren :-)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0036_zps599654a1.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0036_zps599654a1.jpg.html) 8) 8) 8)

Så NÅ kan jobben snart starte.
Da begynner jeg nok med å plukke av bakakselen slik at jeg får forsterket selve hylserøra, og stivet det hele opp litt samtidig jeg setter inn de forsterkede stikk-akslingene og dette bremsesettet.

Fant forresten masse godord et sett til foran også.  De skryter vilt og uhemmet av noe som heter Black magic . Det kostet 230 dollar for begge skivene med tilhørende klosser. Dette skulle gi en merkbar effekt økning foran.    er jo ikke så dyrt og jeg har en skive som har vært passe blå etter at en calipter hang i fjor...
Det kan nok være bra på mange måter å øke litt effekt foran da bremsekraften bak blir mye bedre med det nye settet, og det kan jo bli spennende på vinteren  ???

Måtte det komme mange dager uten mange andre oppgaver som må gjøres  :-\

Erik



 
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hFr.,15,August,2014,08,10
Siden jeg ikke har tid til å starte på de "større" tinga enda, har jeg begynt å pusle med noe småting som jeg har ønsket meg..

Handgass, valget falt tilslutt på mekanisk, (som kris også foreslo) , så jeg fikk tak i en slik fiiin gammel simplex gearshifter fra tidlig 80 talls sykkel, dreiet en ny festebrakett som passet på gearstanga og kjøpte 2 meters sett med wire fra BT. ( som faktisk kjentes veldig bra ut til dette formålet..  :o)
Siden jeg ikke har cruise controll, var det jo ledig plass til en wire til ved siden av gasswireren  ;D
Det hang tilogmed et slikt festeklips til wire på den ledige plassen. :D
Så dette ble jo plankekjøring. :) Litt  deler fra roteskuffen så var gjennoføringen for strømpa på plass og det var bare å strekke wire.
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0046_bd8a27bf_zpse00906b7.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0046_bd8a27bf_zpse00906b7.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0044_zps4f7bc063.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0044_zps4f7bc063.jpg.html)

Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hOn.,27,August,2014,08,28
Da var bilen på PKK i går, helt uten feil  8)
Så da har jeg endelig begynt på jobben med å flate den ut litt under,
Fikk ned transferkassa og byttet over akslen. men ikke helt i mål..
Planen er å få opp denne ferdig med ny separat  crossmember og tilnærmet flat skidplate iløpet av helgen  :-\
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0055_zpsb38ac405.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0055_zpsb38ac405.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0061_zps1923bab8.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0061_zps1923bab8.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0063_zps76e8d62a.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0063_zps76e8d62a.jpg.html)

Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTi., 9,September,2014,09,24
Det er både oppturer og nedturer med Jeepen om dagen..
Er nå snart i gang på 3 uka med bil på bukker og det svir... skikkelig.... :(

Nedtur først:
Er i gang med å sette på skiverbremser og forsterkede stikkaksler bak, så når jeg åpnet diffen forå ta vekk C-klippsene fant jeg dette:
ARB sperra sine 2 av 3 solhjul (eller hva det heter) er knust, ikke slitt med knekt/knust.
Det rare er at det kun er 2 av 3 og heller ikke skader på de andre dreve disse er i nngrep med. ??? ???
Konkluderte vel med at det må være noe feil med herdingen eller noe.. Denne 2.5 Literen innehar overhodet ingen kraftreserver til å ødelegge tannhjul fra Lego en gang..
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0104_4b41a380_zpsbb0904be.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0104_4b41a380_zpsbb0904be.jpg.html)
uansett, BG Nor er på saken og det kommer deler fra ARB.  Stresser litt om dagen da jeg ikke har annen bil og det nærmer seg Landstreffet med stormskritt. Og det SKAL jeg på!!!!  :'(

Så litt bedre tider:
TS kassa er bygd om ny crossmember er laget og kassa kom 6 cm høyere opp ved hjelp av bla en sånn Novak Cableshifter  :D
Brukte den orginale gummifoten til demping.
Fikk også tak i en god bit med 6mm Hardox 450. Dette er skikkelige saker. Sprekt som bare fy. ( brukes jo til dumper kasser etc...)
Så det sliter jeg meg gjennom med vinkelsliper og lager en så slett og grunn skidplate som mulig.
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0109_6e15df8a_zps3039ca42.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0109_6e15df8a_zps3039ca42.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0108_dc56825b_zpsa48b7c65.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0108_dc56825b_zpsa48b7c65.jpg.html)

Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTo.,25,September,2014,10,51
Da er jeg på hjul igjen  :D :D

Etter å ha ventet lenger enn ønsket på deler fra ARB, ankom de på tirsdag.
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0186_zps10a3a4b0.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0186_zps10a3a4b0.jpg.html)
montering av dette gikk helt fint og alt så bra ut, men under innmontering av sperra i akslen så vi en sprekk i kobberrøret helt inne ved selve ringen.  >:( Siden ARB bruker noe så teit som 3,5mm rør, ble løsningen å ta en til til Norwegian Modellers og kjøpe 4mm rør, bore opp og sølvlodde fast det nye røret. Dette gikk smurt.  :)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0187_zps50bf00c6.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0187_zps50bf00c6.jpg.html)
Jeg har brukt tiden på bukker til å gjøre klar bakakselen ved å forserke hylserøra med 10mm flattstål helsveiset ( mange korte larver med nedkjøling imellom) til hus og rør, samt en 30x30 firkant over klokka og ned på flattstålet.
Så har den fått skivebremser, nye bremserør, slanger, lager, tetninger, difflokk og støtdemper fester som går lenger bak..
 (http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0185_zpsb59cc44f.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0185_zpsb59cc44f.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0188_zps13493541.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0188_zps13493541.jpg.html)
Ellers er Skidplaten ferdig. Den ble nok litt lavere enn jeg hadde siklet om, men jeg fikk den litt over 5 cm høyere enn orginalt på det laveste.. , samt jeg laget den skre oppover og bakover slik at den ikke graver så mye som den orginale.
Siden jeg har hengt opp kassa i egen crossmember i ramma, slipper jeg å ha noen fester i selve skidplaten og den er da helt slett og glatt under. ( med unntak av 2 hull på sidene for å drenere... )  Skulle tro jeg kom til å slite med å lage som mye som en liten bulk i denne.... 8)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0175_zpsc2419db2.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0175_zpsc2419db2.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0190_zpsf3c39973.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0190_zpsf3c39973.jpg.html)

Etter en prøvetur kjentejeg at det fremre av de doble kryssene i den nye mellomakselen ble varmt.. Det cv leddet kniper når det blir rettet ut ( altså når det peker rett ) virker som om det er litt liten plass til den kula som styrer begge kryssa..
???? veldig rart... men kjører litt i kveld å ser om det gir seg...  :o

Landstreffet er iallefall innenfor rekkevidde  8) 8) 8) ( om ikke dette krysset finner på å eksplodere eller noe  :o

Erik
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: jopeTo.,25,September,2014,11,24
det her blir bra :)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTo.,23,Oktober,2014,15,09
:-)
Landstreffet ble vel gjennomført og alt virker og er tett... Har en vibrasjon som som kommer rundt 80km/t og opp. Skulle ikke tro det kunne være kryssene siden den nå har fått sye kit og den dobbelt kryss akslen. tilogmed fått justert vinkelen pinlig nøyaktig...
Men jeg har akkurat lagt om til vinterdekk og skal prøve den en tur på innfartsveien for å se om det kun var hjulene som var i ubalanse.. Så vi for håpe på det beste...

Men jeg har fått laget meg en skikkelig solid hengsle til bakluka.. ideen var å lage en hengsle som reservehjulet kunne henge på uten å måtte først svinge denne ut for så og åpne bakluka når en skulle inn i bagasjerommet...

Laget hele greia i 20x50mm firkantrør med massive hengsler og med fettsmurte bolter som hengsle pinner..  Skrudde så fast bakluka til dette og monterte det på bilen der hvor originalhengslene hadde stått. + 3 bolter til. Så nå sitter den i 7 stk 8mm bolter med stort anlegg bak og i umiddelbar nærhet av bilens originale avstivere...
Dette ble helt stumt.. har satt meg oppå dekket når det henger på bilen og svingt frem og tilbake uten at noe gir seg.. Så da er det sikkert greit nok  8)
Det gjenstår å kople opp skilt lys og så skulle jeg så gjerne hatt et mindre skilt enn disse svære platene vi må ha...  >:(

(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0234_zps151f99f4.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0234_zps151f99f4.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0235_zps8bb5baaf.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0235_zps8bb5baaf.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0301_zps2a9b9dd2.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0301_zps2a9b9dd2.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0294_zpsf9e3bae6.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0294_zpsf9e3bae6.jpg.html)

Neste nå er øvre og nedre bærekuler foran og kryssene til stikkakslene fremme.. samt nytt lokk på fremaksel... Så er det nære slik jeg vil ha det under.
(med unntak av neste store prosjekt som er å lage ny bensintank... )

Kooooser meg fortsatt :-)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hTi.,11,November,2014,14,39
Siden den så smått begynner å bli slik jeg ønsker den under, har jeg så smått begynt inni...
Jeg liker musikk, men en slik bil er ikke akkurat en akustisk perle hva gjelder lydbilde eller støy...
Men det kan gjøres mye bedre en originalt. :)
Jeg fikk kjøpt en original soundbar på ebay, disse er etter sigende et et bra utgangspunkt  med tanke på at der produsert i stål og ikke i plast.
Så jeg strippet den og fikk limt inn blygummiplater inne i mesteparten av flatene og fylt den med vatt. Så fikk laget større åpninger så det ble plass til 6,5" focal elementer istedenfor de 5,25 som er orginalt. Passet samtidig på å strekke nye gode kabler.
Dette gir, sammen med de infinity 5,25" elementene som står foran et helt greit lydbilde i mellom og diskantregisteret. Men ikke noe bass å snakke om. Men guttungen hadde et godt 8" subelement fra Hertz som jeg "konfiskerte", dette sammen men en rimelig brukt monoblokk fra Pioner, gir nok i bunn.
Som dere vet, er ikke plass det som vi er mest velsignet med i disse bilene. og jeg ville ha plass til verktøy etc. baki der også.
Så løsningen var å bygge en kasse som inneholder et nøyaktig 13,7 liter kammer som subben skulle ha, og en verktøyboks for resten. 
Bygde i MDF, og lakket det sort matt (med sånn understellmasse for kanaler som tørker helt)  Ble knall  :D
Neste inni er å spare til noe som heter BedTred. en skags gummimatte som er formstøpt til hele bilen inni og ser ut som sprøytet bedliner omtrent. Så tar jeg også å legger et lag med butylmatte først... Det burde bli så bra men kan få det i en åpen jeep...  :)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0326_zpse3a72829.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0326_zpse3a72829.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0341_zps2b461dd0.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0341_zps2b461dd0.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0318_zps9ef3338e.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0318_zps9ef3338e.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0343_zps5031eec6.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0343_zps5031eec6.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0342_zps77bcc26d.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0342_zps77bcc26d.jpg.html)

Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: JeepTi.,18,November,2014,12,47
Men jeg har fått laget meg en skikkelig solid hengsle til bakluka.. ideen var å lage en hengsle som reservehjulet kunne henge på uten å måtte først svinge denne ut for så og åpne bakluka når en skulle inn i bagasjerommet...
Jeg har tittet etter en smart reservehjulsløsning uten å finne noe jeg likte, før jeg leste her.
Bra løsning synes jeg. Godt mulig jeg prøver meg på å lage noe tilsvarende.
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hOn.,19,November,2014,08,40
 :) Hyggelig om det ga litt inspirasjon, det er i allefall sånn for meg. jeg henter masse ideer, løsninger og tanker fra andres tråder :)

Nå har jeg også fått tak i ny frontfanger,.. endelig... :D
Denne har egentlig hull for å feste vinsjen rett på fangeren, men da kommer den ikke så lagt bak som den gjør med den vinsjplata jeg hadde. Så jeg beholdt plata i tillegg.
Det fulgte også med rulle, er litt usikker på hva jeg syntes om det rent estetisk, men ser at den beskytter styresnekka godt og har sikkert en funksjon i visse situasjoner... og sikkert i veien i andre tilfeller..  ???
Tøfft ble det, og det er jo litt av hele greie syntes jeg da..  8)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0347_zps5e7aa84c.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0347_zps5e7aa84c.jpg.html)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0346_zpsbd12ea96.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0346_zpsbd12ea96.jpg.html)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hFr.,16,Januar,2015,15,50
Nå begynner det å bli bra under bilen.
Jeg har endelig fått somlet meg til å:

-Byttet ut øvre og nedre bærekuler
-Satt på justerbar trackbar foran.
-Byttet ut std. OME fjærene med HD fjærer. ( det hjalp veldig )
-Byttet kryssene i forakslen
- og ikke minst fått sentrert akslene så nå er de på linje :-)

Da er det ingenting igjen som ikke er byttet under der...  :-X

Det eneste var at jeg hadde fått feil lokk til fremdiffen, så det forsterkede lokket jeg kjøpte passet ikke. Jeg tror det er til en Dana 44...
Så jeg må få bestilt nytt.

Ellers har jeg begynt å gjøre klar bensintanken for modifisering.  Denne er laget av HDPE og det er sveisbart med varme.
Så ny plan er å kappe den inn 4 cm i høyden, og samtidig lage en knekk bak for å bedre angrepsvinklen bak. og så svise denne sammen igjen.
Da må også selve bensinpumpen og denne aluminiumstanken som bensinpumpa sitter i, kortes inn tilsvarende.
Til slutt er da tanken å lage en ny tankbeskyttelse i Hardox som tåler en god trøkk.

Det ser ut som jeg kanskje klarer 5-6 cm høyere klaring under midten og enda bedre helt bakerst hvor den skrår opp..

Noen som har erfaring med å sveise plast (HDPE) ??? 

Bilder kommer :-)
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: jopeSø.,20,September,2015,21,33
:)
Da kom det jaggu en pakke til på døren :-)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0036_zps599654a1.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0036_zps599654a1.jpg.html) 8) 8) 8)

Erik

Vet du hvor en får kjøpt nye bremseklosser til det settet?.. ligner litt på klossene jeg har på min D44
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hOn.,23,September,2015,20,53
Hei  :)
Vet dessverre ikke hvilke klosser eller band som trengs...
Makant til dritt skal man lete en stund etter! Promlemet med dette er at mekanismen til handbrekket er laget av noe mykt som bare bøyer seg og detter fra hverandre.
JEg har prøvd forgjeves å få noe svar fra leverandør, uten at de gidder å svare. Så jeg kontaktet Crown direkte og de var sååå velvillig og sendte meg nye bremseband med en gang.  Men det var ikke det jeg trengte og da de forsto hva som var galt, sa de bare at da måtte hele bakplaten byttes og siden har de ikke svart på henvendelser.. i heller svart på hvilke band eller klosser jeg kan bruke... >:( >:(

Så nå lurer jeg på om jeg skulle bygge tilbake til tromler igjen...  ???
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: jopeSø.,29,November,2015,23,06
For å få til dette med mer lys og annet utstyr, har jeg laget en ny sikring og releboks...  Denne er forsynt med 25m2 kabel og har releer sittende i sokler for å lett å kunne bytte de om de dør.... Det er det satt av 2 releer til å forsyne hovedlyktene, blant annet...
(http://i1280.photobucket.com/albums/a496/erik_heg/DSC_0224_zps58cee69d.jpg) (http://s1280.photobucket.com/user/erik_heg/media/DSC_0224_zps58cee69d.jpg.html)


har du noe bilde av hvordan braketten til rele er laget og hvordan kabelgangen i de er ?

ser veldig bra ut.
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hMa.,30,November,2015,18,29
Hei :-)

Jeg kjøpte et sett med releer som hadde "kontakter" som man kunne sette sammen.
Så jeg bare laget plass til de i en plate og festet kontaktene inn fra undersiden. ( med en stopper så de ikke detter ut når jeg trykker ned releet. )
Men det finnes sikkert slike relee sokler som er beregnet for fast montering??
Kablingen er bare en litt grov fra batt. og seks av kursene har sitt rele..
Tittel: Sv: Eriks TJ
Skrevet av: erik_hSø., 3,April,2016,21,33
Hei igjen.
Det ble aldri noen mindre tank...Men jeg fikk sveiset meg en ny tankbeskyttelse i 6mm Hardox. Denne tåler vel alt, og fikk den litt høyere enn orginalt. :-)
Det er ikke skjedd så mye om dagen.. Jeg har gått menge runder med meg selv ang denne jeepen... ???
Jeg var egentlig bestemt på å sette inn 4ltr. og bruke TJèn til trekk-bil for en rørramme jeg har begynt å samle deler til..
Men så skjedde det ting som gjorde at jeg handlet menneskebil istedenfor.  :-\

Dermed straffet jeepen meg med alle mulige spikk.  :'( helt til den tilslutt ikke ville starte en gang..

Så nå har den fått litt stell i form av ny vinduspussermotor,  nye 4 hulls injektorer, nye Lambda sonder, samt en service på tenningsanlegg, oljer, fett osv..
Det viser seg at den går mye lunere på tomgang og virker faktisk litt mer jevn og villig med disse injektorene fra Bosch...

Nå er ny plan å ta litt rust på forskjermene, få montert York 210 kompressoren jeg har liggende til OBA, samme med samband som jeg har liggende.
Vurderer å bygge om til Pickup og kanskje 35" nå som jeg kan ta den på henger når en aksel ryker..
Det er liksom litt lettere nå som dette ikke er den eneste bilen jeg har ;-)