Skrevet av Emne: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999  (Lest 4959 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« på: Ma., 5,November,2007,21,10 »
Hei

Har nå hatt min jeep på Eu kontroll, de gjikk som en drømm bortsett fra noen foringer..De de kikket på var de tverrstaget som går bak med bakaksel der sitter 2 foringer.Så var de noen snedige stag som sitter på begge sider bak.Er en form for linke armer.2 foringer i hver.Er det noen som kan si meg hva desse stagene heter på BILSPRÅKET?? Skal bestille fra usa men finner liksom ikke de jeg trenger i katalogene..


Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #1 på: Ma., 5,November,2007,21,14 »
Det ene sitter det festet i bak akselen og i ramma? Hvis det er det er det Panard staget.

Det siste er nok stabilisator staget, det kan du egentlig bare ta av så går bilen rett igjenom, er ikke krav om stab stag. Bestill polyuretan foringer når du først er igang.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

renegade

  • Gjest
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #2 på: Ma., 5,November,2007,21,29 »
Hei

Har nå hatt min jeep på Eu kontroll, de gjikk som en drømm bortsett fra noen foringer..De de kikket på var de tverrstaget som går bak med bakaksel der sitter 2 foringer.Så var de noen snedige stag som sitter på begge sider bak.Er en form for linke armer.2 foringer i hver.Er det noen som kan si meg hva desse stagene heter på BILSPRÅKET?? Skal bestille fra usa men finner liksom ikke de jeg trenger i katalogene..

Tja, her skulle en hatt et bilde, men et forsøk:

På tvers av bilen, litt over akselen, festet til ramma i den ene enden og bakakselen i det andre sitter det et panhardstag, det holder bakakselen på plass sideveis (og det er en tilsvarende foran).  Disse heter trackbars.

Så er det 4 armer, 2 på hver side som går fra bakakselen og fremover.  En festet under akselen og en over (dette heter en 4-link for 4 armer).  Disse heter konkret for control arms. De sørger for at akselen kan bevege seg opp/ned.  Og ja, det er et tilsvarende oppsett foran.

Og til sist, så er det en (anti) swaybar, foran en tykk og bak en tynn.  Disse sitter på tvers av bilen, festet til ramma, men fra hver ende så går det en link arm ned til akselen.

Mistenker at det kanskje er denne siste / disse armene de kikket på ?  Er vel litt forbruk av disse, men det er som regel foran ?

Så søk litt på 'nettet til du finner noen bilder / skisser så du greier å identifisere armene eksakt.  Forøvrig så står det masse nyttig informasjon i haynes manualen, den får du kjøpt på www.automobila.no eller www.amazon.com eller direkte fra www.haynes.com.

renegade

  • Gjest
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #3 på: Ma., 5,November,2007,21,34 »
Det ene sitter det festet i bak akselen og i ramma? Hvis det er det er det Panard staget.

Det siste er nok stabilisator staget, det kan du egentlig bare ta av så går bilen rett igjenom, er ikke krav om stab stag. Bestill polyuretan foringer når du først er igang.

På stabstaget kan en muligens bruke polyforinger, men vær litt forsiktig i control armene.  Siden disse armene ikke bare går opp/ned, men også vris sideveis når når akselen fjærer ut kun på den ene siden, så blir det overført krefter til festet.  Er da poly foringen for stiv, så risikerer en at en over tid river festet av akselen / får brsiter i festet.  Jeg har kjøpt et komplett plyforingsett, men er faktisk usikker på om jeg skal sette det på, nettopp pga. av disse fenonemene.
Det idelle er kanskje polyforing i begge ender, men at armen er leddet med et gjengepart, slik at den kan vri seg når biler fjærer ut (?)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #4 på: Ma., 5,November,2007,22,13 »
Skulle jeg byttet foringer, samme hvor det var, så ville jeg ikke valgt polyurethan. Dette er relativt hard plast, og om ikke du har nok vibrasjon og risting i bilen fra før, så får du ikke noe mindre etter ett slikt foringsbytte. Jeg ville prøvd å holdt meg til torsjons gummi, som tar opp vibrasjoner og slag mye bedre enn polyurethan.

Når det gjelder stabstaget bak, så ville jeg ikke vurdert å fjerne det. Det er riktig at det kun er påbudt med stabstag forran, men jeg kjenner et par som har fjernet dette, og bilen blir veldig ekkel å kjøre i terrenget etterpå. Begge har satt det på igjen, fordi bilen ble alt for krengete i terrenget. Du kan sikkert fjerne det for å kun få den godkjent. men jeg ville satt på nytt med en gang etterpå.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #5 på: Ma., 5,November,2007,22,24 »
Takker for super hjelp nå er de bare og bestille de jeg trenger.Men når det gjelder de panhardstaget så får man vel løse foringer til de? Kontollarmene er de en fordel og kjøpe komplette eller bare løse foringer?, eller kjøpe kraftigere?  Så en annen ting fikk litt kikk på bremserørene var litt rust noen plasser, men godkjente.Noen som har god ide hva man kan smøre de inn med?

Andre

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #6 på: Ma., 5,November,2007,22,29 »
Rå kaldpreset linolje i flere omganger med minst 24t. tørk imelom :)

renegade

  • Gjest
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #7 på: Ma., 5,November,2007,22,39 »
Rå kaldpreset linolje i flere omganger med minst 24t. tørk imelom :)

Og til sist et lag med sagkjedeolje (IKKE den økologiske typen), finn deg så en riktig støvete grusvei...

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #8 på: Ti., 6,November,2007,04,53 »

Når det gjelder stabstaget bak, så ville jeg ikke vurdert å fjerne det. Det er riktig at det kun er påbudt med stabstag forran, men jeg kjenner et par som har fjernet dette, og bilen blir veldig ekkel å kjøre i terrenget etterpå. Begge har satt det på igjen, fordi bilen ble alt for krengete i terrenget.
Mitt er borte og jeg syns ikke bilen krenger veldig mye i terreng, men nå har jeg aldri kjørt med stabstaget på da...
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #9 på: Ti., 6,November,2007,10,30 »

Når det gjelder stabstaget bak, så ville jeg ikke vurdert å fjerne det. Det er riktig at det kun er påbudt med stabstag forran, men jeg kjenner et par som har fjernet dette, og bilen blir veldig ekkel å kjøre i terrenget etterpå. Begge har satt det på igjen, fordi bilen ble alt for krengete i terrenget.
Mitt er borte og jeg syns ikke bilen krenger veldig mye i terreng, men nå har jeg aldri kjørt med stabstaget på da...

Det var i hovedsak sidehellinger som var veldig ekkle. Siden bilen mangler nesten all for for selvopprettings-mekanismer.
Kommentarene var at de mente stabstaget gav mer montert, enn ikke montert. Dette var da biler med 33 og 35 dekk og en del heving.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #10 på: Ti., 6,November,2007,11,09 »
Sitat
Når det gjelder stabstaget bak, så ville jeg ikke vurdert å fjerne det. Det er riktig at det kun er påbudt med stabstag forran, men jeg kjenner et par som har fjernet dette, og bilen blir veldig ekkel å kjøre i terrenget etterpå. Begge har satt det på igjen, fordi bilen ble alt for krengete i terrenget. Du kan sikkert fjerne det for å kun få den godkjent. men jeg ville satt på nytt med en gang etterpå.

Sitat
Kommentarene var at de mente stabstaget gav mer montert, enn ikke montert. Dette var da biler med 33 og 35 dekk og en del heving.

Fjernet mitt for noen år siden og har ikke savnet det..... Merket heller ikke til at det ble borte. Og bilen min er jo litt hevet og noe større dekk enn normalt....?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Hjelp til bestilling av foringer Wrangler 1999
« Svar #11 på: Ti., 6,November,2007,20,27 »
Jeg selger det bare for det jeg har kjøpt det for. ::)
Kjører selv med stabstaget på bak og har ingen problemer med det.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.