Skrevet av Emne: Cj7 roll-over  (Lest 2166 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Laredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Cj7 roll-over
« på: Fr.,19,Oktober,2012,08,20 »
Dette må være unike bilder av en cj7 som ruller rundt. Godt er det å se at veltebøylen fungerer som den skal. Artig at det er en cj7 med i en ny norsk film.

http://www.vg.no/bildespesial/spesial.php?id=9358

81' CJ7 Renegade 4.2

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Cj7 roll-over
« Svar #1 på: Fr.,19,Oktober,2012,08,54 »
Spørs om Chris synes det var så artig. . .
Viktigst var at det gikk bra med fører! En 7`r  kan alltids bygges opp igjen.
Ja unike velte bilder, bøyla tok av bra for støyten, men glad jeg er i gang med bur!
« Siste redigering: Fr.,19,Oktober,2012,09,02 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Rogerlaredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 22
Sv: Cj7 roll-over - bur
« Svar #2 på: Fr.,19,Oktober,2012,16,04 »
Heisann,

Jeg har også vurdert bur i CJ'en. Kan man sette inn bur uten å blande inn øvrigheta? Eller skal de ha ett ord med i laget? Noen som vet?
Roger Rasmussen
1985 CJ7 - 1996 XJ

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Cj7 roll-over
« Svar #3 på: Fr.,19,Oktober,2012,16,52 »
Du må nok desverre blande inn øvrigheta... De mener faktisk at det er TRAFIKKFARLIG med veltebur i bil... Der finnes en mulighet for å pådra seg hodeskader av ettermonterte bur, derfor må det søkes og godkjennes.
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Laredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Sv: Cj7 roll-over
« Svar #4 på: Lø.,20,Oktober,2012,12,17 »
Jeg tolker ut ifra bilden, at den originale veltebøylen/bur ,fungerer ved en slik velt ,men at det helt klart ville være sikrere med et mer helt bur.
Glassfibertaket, kan ha noen svakheter - så ikke bra ut at det kollapset/delte seg.

Hel-bur i vanlig bil er slik jeg forstår ,ikke greit å få godkjent. Men cj7 er ikke en vanlig personbil - hvilken støtte i tak har man  når frontruten er nede og kjører kun åpent - taket er ekstrautstyr.
Ser ikke helt problemet med hode-bur problematikken i en åpen cj, da buret i en lukket bil ligger nærmere hode/sikt - mens i cj er det mye å gå på (er vel mulig å senke setet også  ).

Kunne være interessant å vite om det går greit, eller oppskrift på godkjenning av  helbur i cj, som er godkjent i nyere tid.

Som alle eldre hobbybiler, så sitter man ikke med airbags, Esp, abs - noen resten nakkestøtter - tenker at cj er relativ robust i en uheldig smellsituasjon, i forhold til bobler, generelt andre biler før 1985.

81' CJ7 Renegade 4.2