Skrevet av Emne: Godkjenning av 35"  (Lest 16823 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #45 på: Ti.,27,Mars,2007,23,23 »
Dette blir spennende , er alltid litt skummel når man skal på tilsynet med god-doningen   :o
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #46 på: Ti.,10,April,2007,00,55 »
Har hat bilen på forstilings-kontroll, Tror dere at BT godtar disse avvikene?
« Siste redigering: Ti.,10,April,2007,01,07 av Bjørn B »

renegade

  • Gjest
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #47 på: Ti.,10,April,2007,08,52 »
Har hat bilen på forstilings-kontroll, Tror dere at BT godtar disse avvikene?


Camber er det ikke stort du kan få gjort noe med, den en bygd inn i akslen.
Caster derimot, legg imellom ei 2 graders skive på hver hjul (det kan hende camber faktisk sniker seg på innsiden da...)

Caster vil de garantert henge seg oppi, det er denne som bl.a. sørger for selvopprettingen etter en sving.
Er ikke store jobben å legge imellom noen kiler, så gjør det.


Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #48 på: On.,18,April,2007,11,37 »
Neida, ble ikke godkjent i dag nei.

Med over 50 sider med overbevisende matreil ble konklusjonen! Du må sende en søknad til region kontoret, denne bile er jo totalt ombygget.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #49 på: On.,18,April,2007,14,53 »
Huff, kondolerer...!  :( Jeg tror jeg vet omtrent hvordan det føles, og den følelsen unner jeg ingen. Det er et frustrerende system det med godkjenning, spesielt hvis man har valgt litt spesielle løsninger. Min ombygningssak ble også sendt til SFOR, og da sitter det altså en mann i stavanger som aldri har sett bilen og tar avgjørelsen.

 Jeg vil råde deg til å be om navnet til den SFOR-representanten saken din blir sendt til, får så å be om å få vise bilen til han samtidig som du fremlegger saken med de argumenter som du mener må være med i avgjørelsen. Den eneste informasjonen han kommer til å sitte med er jo et skriv fra en halv-skeptisk kontrollør, og det er jo et ganske dårlig utgangspunkt.

En annen ting som er lurt, er å kommunisere med de skriftlig enten på mail eller pr brev. Da har du alt de har sagt skriftlig, og det har en tendens til å hjelpe siden man som oftest må innom flere kontrollører før bilen blir godkjent. Et evt avslag skriftlig vil sansynligvis også måtte være mer saklig utformet enn et muntlig, og derfor muligens lettere å jobbe seg rundt.

Ellers så finnes det mennesker som har fått bilen godkjent f.eks hos Tüv i tyskland og til og med svenska bilprovningen og da etterpå fått godkjent i norge. Det hele dreier seg mest om ansvarsfraskrivelse....hvis de slipper å stå ansvarlig, så godkjenner de omtrent hva som helst.

Så stå på i "kampen" din, og lykke til videre!  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #50 på: On.,18,April,2007,18,24 »
Huff, kondolerer...!  :( Jeg tror jeg vet omtrent hvordan det føles, og den følelsen unner jeg ingen. Det er et frustrerende system det med godkjenning, spesielt hvis man har valgt litt spesielle løsninger. Min ombygningssak ble også sendt til SFOR, og da sitter det altså en mann i stavanger som aldri har sett bilen og tar avgjørelsen.


Takk for omtanken, Og gratulerer med godkjent Jeep

Dette jeep prosjektet begynner å bli ganske betent, vet ikke helt hva jeg gjør videre.

kan ikke fremskaffe flere dokumentasjoner heller, fremla disse papirene i dag:

TÜV Dokument på OLD MAN EMU hevesett
TÜV Dokument på Pro Comp Sitt hevesett/karosseriløft, styredemper.
TÜV Dokument fra ASP på felger
Dokumentasjon fra Teraflex/BGNOR på akslinger
Dokumentasjon fra Chrysler Norge på Motor bytte til V8
Anbefaling fra AMCAR på Motorbytte opp til 145 KW
Anbefaling fra AMCAR På heving og akslinger

Da får eg sette meg ned og skrive en søknad om godkjenning av min bil.
Skjønner ikke helt dette med SØKNAD!!.

« Siste redigering: On.,18,April,2007,19,59 av Bjørn B »

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #51 på: On.,18,April,2007,20,01 »
En annen Biltilsynsstasjon må til !
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #52 på: On.,18,April,2007,20,20 »
En annen Biltilsynsstasjon må til !

Har vurdert det ja, men får sette opp en forespørsel på visning og godkjenning av jeepen, nekter å kalle det en søknad.
De positive var at de to som såg på bilen synes at den var robust og kraftig bygget, men hva er da problemet?

Dem tok vel en 15-20 bilder under vurderingen.
« Siste redigering: On.,18,April,2007,20,25 av Bjørn B »

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #53 på: To.,19,April,2007,09,51 »
Bjørn B du må se på degselv som et offer i et vanvittig system som småkongene hos BTS holder i hevd.  Det er trist og leit at de får holde på, men samtidig er det slik verden er i dag.

Mitt forslag til deg er å sende inn en laaaang og godt dokumentert skriftlig søknad.  Dokumenter med papirer og med reg.nr. på andre biler som har fått godkjent det du har på din.  Dette kan ta litt tid å få til, men du vil antakelig ha mye igjen for strevet.  Hvorfor?  Fordi det er slik "systemet" er tenkt å fungere.  Har du ikke fått svar på din skriftlige søknad innen en måned skal du purre (skriftlig igjen).  Får du avslag kan du anke saken videre i systemet til bl.a. Vegdirektoratet.  Her har de noen åndshøvdinger som ser litt større på saken og som ofte hjelper til.  Du kan også få hjelp av en NAF advokat (om du er medlem) i denne prosessen.  Fordelen med en skriftlig prosess er at du kan dokumentere alle skritt du har tatt og BTS må spesifikt avslå hva de ikke liker (de kan ikke bare si at de ikke liker bilen som sådan).  Eller litt brevveksling så kan det jo være at de aksepterer det meste, men at det står en eller to ting igjen.  Da blir omfanget du skal jobbe videre med straks mindre.  Da kan man sette inn "støtet" her med å grave enda dypere i dokumentasjon og argumentasjon.  Ofte holder det da med å vise til at andre har fått godkjent det samme, for eks. 35" hjul (vi har likhet for lover og regler i Norge.  Har en 35" hjul godkjent på en CJ7, så HAR ALLE med samme bil og utrustning rett til det samme)

Et alternativ er selvsagt å bytte BTS stasjon, praksisen er jo helt forskjellig fra stasjon til stasjon.  Det kan være lurt å få med en kompis med samme type bil godkjent med diverse attributter som store hjul, vroom-vroom motor osv.  "Ja-ha" tenker åndspygmeene hos BTS, "der er det jaggu en som har samme bil med alt det skumle på og den har min kollega godkjent.  Da må vel jeg.....  (Tenke-tenke-tenke)  Da må vel jeg bare godkjenne, jeg da.  Jeg kan jo ikke gå mot min gode kollegas dømmekraft"

Ikke gi opp!  Det er alltids håp.  Det kan fort gå godt, vet du!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #54 på: To.,19,April,2007,10,36 »
Sitat
Ofte holder det da med å vise til at andre har fått godkjent det samme, for eks. 35" hjul (vi har likhet for lover og regler i Norge.  Har en 35" hjul godkjent på en CJ7, så HAR ALLE med samme bil og utrustning rett til det samme)

Ikke helt riktig det!

Ja likhet for alle er lovene, men..... Dette er et tenkt scenario som så mange har havnet i fella på!!

Hvis en har godkjent et seriøst bygg med skikkelige deler ( Feks. Procomp 4" Hevesett med TÜV ) og 2" bodylift ( Performance assesories med TÜV ) og en DANA 44 bakaksel med skiver og 35". Så er det ikke automatikk i at en med 4" ukjent hevesett med 2" båtruller fra Biltema med standard Dana 35 skal få godkjent bilen sin fordi høyder, bredder osv er de samme. Men er det brukt det.

35" er også akkurat på vippepunktet av hva de aksepterer med tanke på størrelse på hjul. Skal du over i størrelse, må man gjøre noe med bakakslingen. Dana 44, Ford 8.8, Teraflex CRD 50R eller lignende.

Det er fryktelig synd at det er så rigid, men sånn er det .....

Det er her mange har blitt "lurt" ved å ha samme oppsett, men med deler som "ikke er godkjent". Men har du samme utstyr med samme papirer så skal de godkjenne det!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #55 på: To.,19,April,2007,13,25 »
Dette er fortvilenes Bjørn........


Spesielt sånn som du har satset. Du virker veldig seriøs og ser ut som du har gått frem på en ryddig måte.

Håper du får det til!
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #56 på: Fr.,20,April,2007,07,55 »
Splittet emne slik at godkjenningen av Bjørn B sin bil fortsetter her og diskusjonen rundt BT kan fortsette under Generelt.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #57 på: Fr.,20,April,2007,21,59 »
Forstår egentlig ikke helt fortvilelsen her..
Slik jeg tolker det, og det er jo ikke helt uriktig av BT folkene, så er bilen vist på et lokalt BT. De føler at de ikke har kompetanse eller mandat til å avgjøre et slikt ombygg. Bilen er jo mye ombygd når man skifter aksler til fremmed type og setter på hjul som langt overskrider  normal størrelse. De overlater avgjørelsen til regionkontoret, der mannen som har ansvaret for slike saker sitter..

Jeg har ikke engang tankt tanken på ta mitt bygg til vår lokale BT. Jeg har en god dialog med Trondheim, som er 6 timer unna. Nettop pga at jeg føler kompetansen er der og at jeg ikke vil sløse bort tid på en som helt sikkert sender meg videre..

Sitter akkurat nå og skriver på en forhåndssøknad der jeg beskriver hva som skal skje, hvordan det skal skje og hva slags papirer jeg kan skaffe..Føler det er spes viktig å ha dialog på forhånd på de tingene jeg ikke får papirer på. Foreks endring til spiralfjærer.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #58 på: Lø.,21,April,2007,01,57 »
Forstår egentlig ikke helt fortvilelsen her..
Slik jeg tolker det, og det er jo ikke helt uriktig av BT folkene, så er bilen vist på et lokalt BT. De føler at de ikke har kompetanse eller mandat til å avgjøre et slikt ombygg. Bilen er jo mye ombygd når man skifter aksler til fremmed type og setter på hjul som langt overskrider  normal størrelse. De overlater avgjørelsen til regionkontoret, der mannen som har ansvaret for slike saker sitter..

Jeg har ikke engang tankt tanken på ta mitt bygg til vår lokale BT. Jeg har en god dialog med Trondheim, som er 6 timer unna. Nettop pga at jeg føler kompetansen er der og at jeg ikke vil sløse bort tid på en som helt sikkert sender meg videre..

Sitter akkurat nå og skriver på en forhåndssøknad der jeg beskriver hva som skal skje, hvordan det skal skje og hva slags papirer jeg kan skaffe..Føler det er spes viktig å ha dialog på forhånd på de tingene jeg ikke får papirer på. Foreks endring til spiralfjærer.

Fortvilelsen er at dette kunne dem fortalt meg i slutten av Januar, når eg var og snakket med dem på BT, angående hva som var gjort med bilen.

Dialogen den gang var at eg skulle skaffe alt av dokumentasjon og godkjennings papirer på komponenter som var brukt og da sulle dem se på bilen.

Problemet mitt er at eg kjøpte en bil som var hevet og byttet motor på, det satt 36" hjul på bilen og eg snakket med BT i miten av Desember 2006, angående hva som var mulig å få godkjent.

Svaret eg fikk var at hevesetet måtte være TÜV godkjent, motor måtte eg skaffe dokumentasjon  fra Produsent/importør, og hjulene måtte ha dokumentasjon fra produsent/importør elle et uavhengig organ som kunne gå god for at akslinger, bremser var dimensjoner for dette.

Var da i kontakt med Amcar, som ikke såg noe problemer med heving og motorbytte men hjulene kunne dem ikke anbefale mer en 33" på org akslinger og bremser.
Men byttet eg om til skivebremser bak på bilen kunne dem anbefale 35" hjul.

Etter mye fram og tilbake bestilte eg felger fra Tyskland med TÜV godkjenning, samt bremse kit til bakakslingen for å være på den sikre siden.

Eg kjøpte bilen i miten av November og begynt å bli utålmodig for eg hadde kun kjørt noen kilometer med bilen så lengselen etter å få den godkjent var meget stor!!
Da kom eg over en bil på Offroad,no som var til salgs den satt det Teraflex akslinger på som ville gjøre bilen dimensjonert opp til 37" hjul dette er noe TERAFLEX går god for og eg har dokumentasjon på dette, så eg kjøpte bilen i midten av Januar.

Tok da kontakt med BT og la frem endringene som ville bli gjort med å skifte akslinger samt felger med Tüv dokumentasjon, dette såg han på som meget fornuftig og bra.

Vi ble da enige om at eg skulle vise bilen om en måned etter siste samtale vi hadde.

Eg har hele vegen opptrad både høflig og forståelsesfull over demmes usikkerhet når det gjelder at dem ikke er kompetente til å utføre jobbe dem er satt til å utføre.
Hadde dette vær i privat sektor ville ikke en person bli ansatt i en stilling dem ikke har kompetanse til eller ikke kan utføre etter dem tittel som står på kontorpulten og på døra inn til kontoret.

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #59 på: Lø.,21,April,2007,02,06 »
Dette er fortvilenes Bjørn........


Spesielt sånn som du har satset. Du virker veldig seriøs og ser ut som du har gått frem på en ryddig måte.

Håper du får det til!


Takk for det, det er godt at noen har trua på det eg gjør,

Det går nok bra til slutt,

For å legge all tvil til side når det gjelder byggingen Så ta en titt i http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php?topic=625.msg5172#msg5172

« Siste redigering: Lø.,21,April,2007,03,21 av Bjørn B »