Skrevet av Emne: Godkjenning av 35"  (Lest 16808 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Godkjenning av 35"
« på: To., 4,Januar,2007,16,19 »
Hei,

Eg ser det er flere som har fått godkjent bilene deres med 35" hjul, og 360 motor hvordan har dere klart å skaffe dokumentasjon på det?

Eg var i kontakt med Amcar i dag og skulle ordne meg med anbefaling fra dem på heving, motorbytte og 35" hjul.

Motor en AMC 360 og OME heve sett med TÜV papirer det var nok ikke noe problem, men 35" det ble det verre med, dem kunne anbefale 33" med original bremser, men måtte oppgradere bremser bak hvis dem skulle anbefale 35".

Har dere noen gode råd til en fortvilt cj7 eier??
« Siste redigering: To.,11,Januar,2007,08,41 av CJ-7 »

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #1 på: To., 4,Januar,2007,16,49 »
Har godkjent 36" på min TJ og da var det to ting BT lurte på. Det ene var bremser, disse oppgraderte jeg til skiver bak og det holdt. Det andre var selve bakakselen ( Dana 35C ) og styrken på den. Den hadde jeg allerede byttet til en vass Teraflex CRD 50R som er en godt forsterket Dana 44.

La frem anefalingsbrev fra Amcar og bremsetester fra verksted og da var saken i boks. Dog var dette rett før innskjerpelsen med SFOOR i 2005....

Den gang var også det litt snakk om boltsirkelen ( 5 x 4,5" ) og at de helst ønsket at denne var noe større. Du har jo 5 x 5,5", så det er også en fordel!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #2 på: To., 4,Januar,2007,17,14 »
Ja eg får vell gå for å oppgradere bremsene bak, er det noen som selger ombygningssett til cj7-dana 44 med 5-5,5 i Norge eller må eg bestille fra USA å slite med dokumentasjon på disse tro?
« Siste redigering: To., 4,Januar,2007,17,16 av Bjørn B »

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #3 på: To., 4,Januar,2007,19,11 »
Hei Bjørn

Gratulerer med ny CJ-7 :)

Dette er en flott Jeep!!


Generelt er det ikke lurt å kjøpe en ombygget bil uten godkjenning...


Motor:

Motoren din tror jeg ikke byr på noe problem, CJ-7 er levert med V8 orginalt.


Heving og hjul:

Det finnes flere CJ-7 i Norge som går på større hjul enn det du ønsker. De fleste ble godkjent for mange år siden. Men vet at iallefall en CJ-7 har blitt godkjent i 2006 med 35". Din Jeep er om jeg husker riktig, hevet på en litt uvanlig måte ved at fjærlenkene er snudd. Men om dette har noe å si for godkjenning vet jeg ikke.

Min CJ-7 har orginale bremser og er godkjent. Den gangen var det viktig at jeepen min hadde de største orginalbremsene. En sein modell som din CJ-7 har også 11" bremser. Jeg låser fint alle fire hjul med 36" dekk. Det var det som skulle til for at min ble godkjent når det gjalt bremsekrav. Men det er mange år siden.....

Både bremsene og akselen din er gode nok, om det er orginalt da, og ikke kjell har byttet? En CJ-7 har AMC 20/ Dana 44 bak og Dana 30 fremme dette er sterke og gode aksler.

TUV går god for 35" dekk på 10" felg på seine modeller av CJ-7 (1982-1986). Man får kjøpt felger med papirer på 35" til CJ-7. Disse er dyre. Du må da ha dokumentasjon på hevesettet i tillegg.

Link til firma som selger felger med TUV:

http://www.aspeberle.com/


Sånn jeg ser det har du to valg. Enten å bygge om bremsene dine og etterfølge Amcar sin anbefaling, eller å skaffe deg felger med dokumentasjon. Helst begge deler.


Du bør kontakte trafikkstasjonen skriftelig om ønsket ombygning.


Du bør i tillegg til dokumentasjon (TUV eller anbefaling fra AMcar)på heveingen, få en attest fra et verksted på at settet er riktig montert, sørge for at skjermbredderene dekker HELE hjulet, utskrift fra forstillingskontroll, dokumentasjon på speedometer kalibrering. Har du da i tillegg dokummentasjon på 35" hjul fra TUV og anbefaling fra Amcar om godkjenning med skiver bak er du langt på vei.


Dette blir dyrt for deg og det tar tid. Det innebærer også en vis risiko for at du ikke får den godkjent. Men får du det til blir du medlem i en eksklusiv klubb!



Lykke til

Ingen lykke er større en å kjøre stor CJ-7 uten bekymringer :)


CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #4 på: Fr., 5,Januar,2007,04,03 »
Da får eg vente på papirene fra Amcar og reise på BT å få det forhånds godkjent tenker eg.

Kan ikke koste mere på denne bilen og risikere å ikke få det godkjent. innser det nå at eg kanskje har betalt litt for mye for denne bilen når eg må koste på den både bremser og tüv godkjente felger.

Hvor har du kjøpt setene i bilen din, Sten Morten?

De rare med min bil er at den er registrert for 5, kanskje eg skal ta en spøk på BT å høre om dem vil kasbytte den 5 sitteplassen med 35" he he.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #5 på: Fr., 5,Januar,2007,04,44 »
Vet ikke hva du betalte for denne jeepen. Men jeg vet hva den lå ute til salg for. Får du denne jeepen godkjent har du ikke tapt noen penger eller gjort noen dårlig handel. Den var rimligere fordi den ikke var godkjent. Det er helt sikkert.

Setene mine er fra et firma som het Steal Horse. Dette var en av de største etter-marked firmaene til Jeep på 80 tallet. Stearl Horse markedsførte 3 seter til CJ på 80 tallet: God, Better og Best! Mine er Best. Hele min Jeep et bygget på deler som var populære på 80 tallet. Dette firmaet finnes desverre ikke lenger ikke lenger. Når jeg hørte de gikk konkurs var det mye jobb å finne et par. Fant til slutt mine hos en forhandler i USA. Min Jeep har ligget i deler i tre år. Setene ble derfor noe av det første jeg måtte sikre meg.

Etter at jeg kjøpte setene ble konkursboet til Steal Horse kjøpt opp av Best top. Setene fra Best top er det nærmeste man kan komme i dag.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #6 på: Fr., 5,Januar,2007,09,41 »
Hei og velkommen, Gratulerer som 7`er eier.
Godt og se at Redbull er kommet i gode hender, kanskje får vi nå også se den & deg på treff. Lenge siden den 7ern har vært utenfor asfaltvei.

Ja i disse tider kan det være problemer med noe større en 33" på CJ, YJ og TJ.
Vet det sitter OME fjærer på Jeepen, har du fått anbefaling fra amcar på det til CJ? Det er gull verdt!
Hva er ellers planene på Redbull, endre navn ;) kanskje bygge den litt ned?? Personlig så synes jeg at den var noe i det høyeste laget, men meg om det. En kjempe strøken og bra bygget CJ har du fått deg.
Lykke til.
« Siste redigering: Fr., 5,Januar,2007,16,03 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #7 på: Fr., 5,Januar,2007,10,45 »
Jo takk.

Nei Redbull får ha navnet sitt til den blir lakket, tror nok det kan bli en "Blackbull" når alle papirene er i orden.

Amcar skulle skrive ned noe så vi får se. har tüv papirer på settet.

Får vell ta en tur uten om asfalten, skall ikke se bort i fra at en stikker innom på no treff eller lignende.

Har senket den ca 2" allerede, det sitter 1" Karosseriløft på den nå men vurderer å ta det bort også.

Snakket med teknisk på Chrysler Norge i dag, men dem kunne ikke gi meg annen anbefaling/dokumentasjon en på en 304.
så vi får se hva som skjer under panseret utover.
« Siste redigering: Fr., 5,Januar,2007,10,48 av Bjørn B »

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #8 på: Fr., 5,Januar,2007,11,37 »


TUV går god for 35" dekk på 10" felg på seine modeller av CJ-7 (1982-1986). Man får kjøpt felger med papirer på 35" til CJ-7. Disse er dyre. Du må da ha dokumentasjon på hevesettet i tillegg.

Link til firma som selger felger med TUV:

http://www.aspeberle.com/




Er dissse TÛV papirene spesifisert til Cj7? eller er det generelt.
« Siste redigering: Fr., 5,Januar,2007,11,39 av Bjørn B »

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #9 på: Fr., 5,Januar,2007,12,52 »
Jeg er temlig sikker på at det er spesifisert til CJ-7, men send en mail til firmaet i stedenfor så slipper jeg å si noe galt.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #10 på: Fr., 5,Januar,2007,12,59 »
Jeg er temlig sikker på at det er spesifisert til CJ-7, men send en mail til firmaet i stedenfor så slipper jeg å si noe galt.

Det skal eg gjøre, TAKK FOR HJELPEN sålangt;)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #11 på: Fr., 5,Januar,2007,15,51 »
Dokumentasjonen er spesefikk for CJ-7

Har sendt deg en melding
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #12 på: To.,11,Januar,2007,00,26 »
Hva vil det koste å kjøpe nye teraflex akslinger (T50R) på en cj7.

Var å såg på en cj7 i dag som hadde teraflex aksler,med 4.88 utveksling, vurderer sterkt å kjøpe den bilen å flytte akslinger over på min bil, litt dyr delebil men får ha det som et prosjekt senere,

Det vil jo løse problemet med bremser.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #13 på: To.,11,Januar,2007,08,59 »
Teraflex CDR 50 R bakaksel koster ca 40.000,- og foran 55.000,- !!!

Men det er nok å bytte bak, Den foran er grei nok hvis du har litt ro i topplokket og stor motor med mye pudder!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Godkjenning av 35"
« Svar #14 på: To.,11,Januar,2007,09,09 »
Det er såpass pris på di akslingene,da er vel ikke 150 000.- for den cj7, så ille.

Hevet ca 4" og 2" karosseriløft, 37" hjul. Noe rust. 304 motor