Skrevet av Emne: Kjøpe CJ7 Laredo som bruksbil?  (Lest 1799 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget marielle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Kjøpe CJ7 Laredo som bruksbil?
« på: Ma.,27,Oktober,2008,21,48 »
Da jeg lette etter min neste bil, som må kunne trekke hestehenger, falt jeg pladask for en CJ7 Laredo fra 1985  ::) Jeg har imidlertid hverken tid eller ferdigheter til å mekke bil, og er godt vant med en driftssikker Audi A3... Kan/bør man som helt "grønn" kjøpe en slik bil? Jeg bruker bil daglig til og fra jobb og stall - jeepen sluker kanskje mye? Vil jeg måtte påregne mye tid og penger i reparasjoner? Veldig takknemlig for alle tips og råd  ;) Håper jo egentlig at dere råder meg til å kjøpe den, for jeg får den ikke ut av hodet. Utrolig tøff bil!

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Kjøpe CJ7 Laredo som bruksbil?
« Svar #1 på: Ma.,27,Oktober,2008,21,56 »
Forbruket vil nok ligge betydelig over din A3, du må regne med 1.5-2 liter pr mil.
Som med alle "gamle" biler vilden kreve vedlikehold. Dette er likevel rimelig enkle biler som de fleste kan skru på og som dermed ikke krever de dyreste verksted. Mye kan du nok lett lære deg å styre med selv. Selv om jeg liker CJ7'en svært godt selv er jeg i tvil om jeg ville brukt den til langturer med hest og henger. Mye pga forbruk, men også rett og slett fordi den er gammel.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Kjøpe CJ7 Laredo som bruksbil?
« Svar #2 på: Ma.,27,Oktober,2008,22,45 »
Den er heller ikke så god å trekke tunge hengere med da den har kort akselavstand. Men bilene er meget fine og morsomme!! Langtur komforten er jo også beregnet for entusiaster...

Men du finner CJ`er som er i både god og elendig stand, så her må du sjekke litt før du kjøper også!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Sv: Kjøpe CJ7 Laredo som bruksbil?
« Svar #3 på: Ma.,27,Oktober,2008,22,48 »
Du kan jo også vurdere Wrangler YJ med 4 liter innsprut..
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

renegade

  • Gjest
Sv: Kjøpe CJ7 Laredo som bruksbil?
« Svar #4 på: Ti.,28,Oktober,2008,06,12 »
Og jeg vil direkte fraråde deg å kjøpe en CJ/YJ/TJ til ditt bruk.

Det å trekke en henger med en hest som ikke står rolig med en slik bil, spes. på glatta, det er i beste fall en utfordring for en erfaren Jeep sjåfør.  Kan være direkte livsfarlig for en uerfaren.

Beklager, men slik er det bare.  Du trenger nok en bil med andre egenskaper for å trekke en hestehenger.

Hvis du derimot skal ha en bil til annet bruk, så blir saken litt annen.
Jeg ville dog kanskje foreslå en YJ eller en TJ i steden.  CJ'en begynner nå å bli såpass gammel, at "entusiastbil" er nok en mer riktig betegnelse.
En YJ (4.0) eller en TJ er nok et bedre valg for deg.  Dette er relativt driftsikre biler, fotsatt relativt enkle å skru på og kan brukes som helårsbil.
Det å ta en CJ ut i saltlaken begynner vel nå å bli noe man ikke gjør...

Hvis du bor i rmielig kjøreavstand til Oslo, så treffes "Oslogjengen" på Tyrigrava hver onsdag.  Her vil du som regel kune se både CJ, YJ og TJ.
Velkommen !

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Kjøpe CJ7 Laredo som bruksbil?
« Svar #5 på: Ti.,28,Oktober,2008,15,44 »
Min erfaring med jeep (wrangler) og hestehenger, er at det ikke er en optimal kombinasjon.
Akselavstanden er kort og det blir mye hopp og sprett.


Men Cj'n er utrolig kul da, så jeg støtter kjøpet dersom du går for en!


Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Kjøpe CJ7 Laredo som bruksbil?
« Svar #6 på: Ti.,28,Oktober,2008,15,48 »
Nå er den solgt! Det gikk jo fort :)

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15