Skrevet av Emne: NATO øye / Sivil kule feste - Godkjenning.  (Lest 5559 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget nwerring

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
NATO øye / Sivil kule feste - Godkjenning.
« på: Ti., 4,Desember,2007,17,24 »
Har en liten utfordring her... Har en topp tilhenger av typen Sankey fra England, beregnet på den militære Land Roveren der borte. Fikk registrert den i 2002 med Nato øyefeste. Har kjøpt meg en wide track versjon (nyere modell) av samme henger og hadde tenkt meg en tur til Biltilsynet med den også. Nå har jeg hørt historier om at man IKKE får registrert hengere med Nato øye lenger...?? Er det noen med erfaringer med dette? Kan ikke dekke meg bak at den er historisk osv, da den er fra 1980/90 tallet...
Pga påløps bremsen og høyde på draget er det ikke praktisk og bygge den om til kulefeste. Den er litt større enn Bantam/Polynorm hengerene, og helt suveren bak nyere CJ/JK.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: NATO øye / Sivil kule feste - Godkjenning.
« Svar #1 på: Ti., 4,Desember,2007,19,48 »
Min henger ble godkjent med Natokrok i 1993.

Det som er værre er hvor gammel(ny) trekkvognen (jeepen) din er. Det kom nye EU direktiver 12. januar 2001:

Sitat

§ 38-2. Tilhengerkopling på bil

1. Bestemmelsene i nr. 1-3 gjelder for personbil og varebil.

2. Bilens trekkdel skal ha tydelig og varig merking som angir fabrikat og største tillatte tilhengervekt.

       For trekkdel som er typegodkjent i henhold til direktiv 94/20/EF er merking som angitt i direktivet tilstrekkelig.

3. Bilens trekkdel skal ha en kule med diameter 50 mm.



For nye biler må hengefestet være typegodkjent og merket i henhold til direktiv 94/20/EF. Tidligere krav var at trekkvognens del og hengerens del måtte være av en slik art at de passet godt sammen. Samt at trekk vognen måtte ha en 50mm kule. Det var da derfor ikke noe hinder for å ha et kombifeste med både Nato og 50mm kule. (Dette har jeg vist min henger med. De så på både bilen og hengeren og godkjente hengeren min.)

Forsvaret har solgt mange feltvogner av mange ulike fabrikat til sivile borgere. Alle har blitt godkjent med Nato krok på sivile skilter. Sivilforsvaret og flere brannvesen har hengere med Natokrok.

Det går tydligvis noen grenser et sted.

Det kan virke som det går en grense rundt slutten av 80 tallet begynnelsen av 90 tallet??


Så hvor grensen går og hvor ny eller gammel bilen din må være for å ha blitt godkjent med Nato krok er ikke lett å svare på. Mens det finnes biler som lovlig kjører med Natokrok.


Kjøretøy forskriften:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-038.html

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: NATO øye / Sivil kule feste - Godkjenning.
« Svar #2 på: Ti., 4,Desember,2007,22,15 »
Når jeg sjekket ut denne for å regge min ifjor, så var spørsmålet alderen på hengeren. Bilen var ikke tema.

BT sa at hvis hengeren var orginal og veteran, så var det greit. Skulle jeg regge den som "vanlig" så måtte smulteringen erstattes med vanlig kulefeste.

Så kom jo ironien da..... Jeg får ikke bestillt time for regging av hengeren, da alle timene 6mnd frem i tid for slike saker er booket, og systemet tillater ikke booking lengre frem i tid enn 6mnd!!! Så jeg ringer innimellom og sjekker om de har fått noen avbestillinger. Nå har jeg eid den i 17mnd og fortsatt ikke skilter på den. Idiotisk opplegg!!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget nwerring

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: NATO øye / Sivil kule feste - Godkjenning.
« Svar #3 på: On., 5,Desember,2007,06,16 »
Hmmm.... ja jeg var redd for dette  :-\  Får gjøre et forsøk her på Hønefoss men høres jo ikke lovende ut. Typiskt at i EU land går dette helt greit, men i Værdensmesterlandet Norge skal vi være best i klassen og følge EU annbefalingene til punkt...
Nei det og tenke selv er farlige greier gitt  >:(

Utlogget CJ-5 Pekka

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 200
Sv: NATO øye / Sivil kule feste - Godkjenning.
« Svar #4 på: On., 5,Desember,2007,07,19 »
Jeg var med Rune Langbraaten til BT med sin Polinorm som hengende etter hans Grand Wagoneer fra 1990.
Der ble det stopp med natofeste.  >:(
Han fikk ikke reg. hengeren for den ikke ble trekket av et kjøretøy som var fra 1967 eller eldre.
Dette var i Drøbak. Nå finns det vel like mage regler som det finns ansatte på BT eller.....   ???
Da er flere med meg heldige som har kjøpt ferdig reg. henger, min er en M 416 A2 (ser ut som Bantam eller Polinorm eller tilsvarende men litt større og med kantige skjermer) og den har hydraulisk brems. M 416 er uten brems, som din Sten Morten.
Jeg fikk også veteranskilt på den. Grensen for veteranskilt er 1971 og den skal ha vært reg. tidligere her i landet.
 :-\
« Siste redigering: On., 5,Desember,2007,07,21 av CJ-5 Pekka »
Pekka Lord medlem nr 66
Vestby
CJ-5 Universal -66
Willys MB -43
Gracefully is better than polishing
Shine, can never replace attitude

Utlogget nwerring

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: NATO øye / Sivil kule feste - Godkjenning.
« Svar #5 på: On., 5,Desember,2007,12,48 »
Blir helt svimmel av tåpelige tolkninger av regelverket fra BT sin side. Løsningen blir vel å henge den bakpå gammel Willys´en.... Det må da for pokker meg gå  >:( 

Utlogget CJ-5 Pekka

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 200
Sv: NATO øye / Sivil kule feste - Godkjenning.
« Svar #6 på: On., 5,Desember,2007,23,11 »
 :D Om jeg hadde vært i samme situasjon så hadde jeg hengt den etter jeepen som tanken var fra begynnelsen og ikke tenkt mer på det men tenkt på noe annet, som teks. andre deilige jeeper.
Skulle det hva sånn at mann ble stoppet i en eller annen kontroll, hvilket gud forbyr, da er vel ikke sjansen så står at de skulle legge seg opp i det hvilken  :P kobling som sitter mellom Jeep og henger.  ;)

Pekka Lord medlem nr 66
Vestby
CJ-5 Universal -66
Willys MB -43
Gracefully is better than polishing
Shine, can never replace attitude

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: NATO øye / Sivil kule feste - Godkjenning.
« Svar #7 på: To., 6,Desember,2007,21,24 »
Jeg godkjente min polynorm 1956 henger på Larvik trafikkstasjon i 2005 eller noe, hengende etter min Jeep Wrangler TJ Sahara 97 modell, med Warn bakfanger og natokrok, med hjemmelaget adapter til 4-kantfestet i fangeren. Hadde dessuten heller ikke kjetting ifra draget til bilen. Hengeren ble godkjent som veteran med Z skilt, valgfritt nummer, og litet firkanta skilt bak. Kjørte derifra med ett stort smil  ;D
Fikk kommentar om at jo dette var da en tøff henger. 8)

Desverre er hengeren solgt for en liten stund siden  >:( >:(
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.