Skrevet av Emne: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.  (Lest 14139 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« på: Lø.,14,September,2013,22,48 »
I fjor høst spylte jeg gjennom varmeregisteret fordi jeg var litt misfornøyd med varmeapparatet. Da brukte jeg hageslangen og spylte begge veier. Det kom grumsete vann ut, det hjalp litt. Varmeapparatet har fungert OK ned til ca 5-10 minusgrader. Under 20 minus har vært bikkjekaldt. WJ 3.1TD skal selvsagt ikke være slik. Varmeapparatet har irritert meg så mye noen ganger at jeg sågar har vurdert å installere Webasto. Heldigvis kjøpte jeg ikke Webasto.

Min Jeep har nå gått 115.000km. Tidligere eier kjørte den 70.000km før jeg kjøpte den. Tidligere eier er for øvrig kollega av en god venn av meg, og jeg vet den aldri har hatt problemer med "olje i vannet" eller lignende. Likevel hadde jeg mistanke om dårlig gjennomstrømning i varmeregisteret (ingen feilkoder og ellers et velfungerende klimaanlegg). Jeg har vært litt skeptisk til å rense hele kjølesystemet. Derfor bestemte jeg meg for å rense varmeregisteret. Det har vært skrevet om rensing her på forumet før. Mest overbevisende var mannen som brukte det maritime produktet Systemrens kombinert med egen sirkulasjonspumpe. De mindre overbevisende teknikkene har inkludert maskinoppvaskmiddel.

Jeg kjøpte Bar's Nural på Bilxtra. Det er en liten hermetikkboks med pulver. Egentlig er det meningen å helle pulveret direkte i radiatoren, men som sagt er jeg skeptisk til det. Hadde jeepen hatt toppakning- eller topproblemer, med påfølgende olje i vannet, hadde saken stilt seg annerledes.

Det jeg gjorde var å spyle med hageslangen begge veier. Skylle gjennom med varmt vann. Fylle opp med varmt vann blandet med 1/3 av Bar's pulveret. Vente en time, og fylle opp med varmt vann blandet med nok en 1/3 del Bar's Pulveret. Vente nok en time. Skylle gjennom med varmt vann og deretter spyle med godt trykk med hageslangen begge veier. Fylte opp igjen med kjølevæske. Startet opp og sjekket at det var tett, og kjørte en tur.

Resultat: ENORM forskjell! Plutselig er jeepen helt på høyde med de beste varmeapparatene jeg har erfart. Fantastisk!! Varmen kom kjapt og for første gang er luften ubehagelig varm når man holder hånden rett på utsiden av luftdysene. Jeg har for øvrig "standard" 82 graders termostat.

Utlogget Terje77

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #1 på: Lø.,14,September,2013,23,48 »
Takker for tips. Greit å vite at det finnes enkle løsninger for denne typen problem.
It's a JEEP thing.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #2 på: Sø.,15,September,2013,00,07 »
80' er original termostat ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #3 på: Sø.,15,September,2013,00,18 »
Termostaten bør være 82 grader. Ingen grunn til å kjøre på bare 80 grader her i det kalde nord.
Jeg har brukt 88 graders om vinteren men hvis det hjelper med rens så slipper jeg kanskje det.

Forøvrig spennende løsning, men hvor ble det av den siste 1/3 av pulveret ?
Noen bilder? hvilke slanger løsnes og hvor ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #4 på: Sø.,15,September,2013,00,41 »
Den siste tredjedelen er igjen i boksen, jeg brukte ikke alt. Dersom jeg skulle renset hele kjøleanlegget ville jeg trolig ha valgt et annet produkt i flytende form. Bar's Nural var anbefalt flere steder på amerikansk forum.

Min 80-graders termostat røk i fjor, den ble byttet ut med en 82-graders fra Bilxtra.

Jeg tok av slangene nesten helt bak ved torpedoveggen, like i nærheten av turboen. Først tok jeg av luftslangen mellom turbo og intercooler, for å komme bedre til. Så tok jeg av varmeapparatslangene. I tillegg tredde jeg et lokk fra en sprayboks over stussen på turboen for å unngå vannsøl ned der.

Det jeg ikke gjorde, som jeg burde ha gjort, var å bytte all kjølevæske selv om den ser OK ut. For øvrig brukte jeg grønn kjølevæske fordi det hadde jeepen da jeg fikk den og fordi det er iht verkstedshåndboken, riktignok relativt rimelig kjølevæske fra Bilxtra.

Som nevnt har ikke jeepen hatt olje-i-vannet-problematikk tidligere. Da kan grunnen til redusert varmeeffekt ha vært for dårlige rutiner på bytte av kjølevæske, normal opphopning av avfallsstoffer i varmeregisteret, eller korrosjon i varmeregisteret som har ledet til dårlig sirkulasjon.

Vedlikehold er tingen, nå har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg aldri har byttet olje på hverken gearbokser eller akslinger, og det nye dieselfilteret har stått til pynt i garasjen i over et år...

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #5 på: Sø.,15,September,2013,01,35 »
Ja da er det bare å sette i gang med vedlikeholdet  :)
Jeg har byttet alt som finnes av oljer, væsker og filter opptil flere ganger de siste årene. Men greit å ikke ta alt på en gang men ei økt nå og da.
Neste er transferkassen, den har ikke vært skifta på siden 2009, men har bare kjørt ca 20.000 km siden da.

Kjølevæske for meg er denne her.
Det har gått med noen liter siden jeg har skiftet termostat en del ganger høst og vår, og må tappe av 3-4 liter hver gang.
Så den rekker aldri å bli gammel.

« Siste redigering: Sø.,15,September,2013,01,37 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #6 på: Sø.,15,September,2013,18,35 »
Bilde, tok dessverre ingen bilder da jeg holdt på.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #7 på: Sø.,15,September,2013,22,10 »
takk for det. det bør vel spyles motsatt vei av sirkulasjonsretningen, så hvor skal vanntrykket inn tro?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #8 på: Sø.,15,September,2013,22,34 »
Vannet går fra vannpumpen, gjennom motoren, ut til termostathuset, og derfra gjennom varmeregisteret. Returen fra varmeregiseret er den som gå tilbake til vannpumpen.

Som sagt er forskjellen før og etter rens enorm. Med utetemperatur i morges på åtte grader ble jeepen god og varm i god tid før motoren nådde normal driftstemperatur. Herlig!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #9 på: Sø.,15,September,2013,22,55 »
15 grader ute her i kveld i det kalde nord. tror ikke det blir vinter i år  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #10 på: Ma.,16,September,2013,23,37 »
Kun 5' her i Skien nå med skyfri himmel ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #11 på: Ma.,16,September,2013,23,41 »
rene hetebølgen her i nord.. først i mai og så i september. fint med disse klimaendringene  :P
13 grader ved midnatt i siste halvdel av september er ikke noe man har opplevd ofte.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #12 på: Ma.,16,September,2013,23,42 »
Hehe, ja ikke dumt det ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #13 på: Lø.,26,Oktober,2013,14,59 »
I fjor høst spylte jeg gjennom varmeregisteret fordi jeg var litt misfornøyd med varmeapparatet. Da brukte jeg hageslangen og spylte begge veier. Det kom grumsete vann ut, det hjalp litt. Varmeapparatet har fungert OK ned til ca 5-10 minusgrader. Under 20 minus har vært bikkjekaldt. WJ 3.1TD skal selvsagt ikke være slik. Varmeapparatet har irritert meg så mye noen ganger at jeg sågar har vurdert å installere Webasto. Heldigvis kjøpte jeg ikke Webasto.

Min Jeep har nå gått 115.000km. Tidligere eier kjørte den 70.000km før jeg kjøpte den. Tidligere eier er for øvrig kollega av en god venn av meg, og jeg vet den aldri har hatt problemer med "olje i vannet" eller lignende. Likevel hadde jeg mistanke om dårlig gjennomstrømning i varmeregisteret (ingen feilkoder og ellers et velfungerende klimaanlegg). Jeg har vært litt skeptisk til å rense hele kjølesystemet. Derfor bestemte jeg meg for å rense varmeregisteret. Det har vært skrevet om rensing her på forumet før. Mest overbevisende var mannen som brukte det maritime produktet Systemrens kombinert med egen sirkulasjonspumpe. De mindre overbevisende teknikkene har inkludert maskinoppvaskmiddel.

Jeg kjøpte Bar's Nural på Bilxtra. Det er en liten hermetikkboks med pulver. Egentlig er det meningen å helle pulveret direkte i radiatoren, men som sagt er jeg skeptisk til det. Hadde jeepen hatt toppakning- eller topproblemer, med påfølgende olje i vannet, hadde saken stilt seg annerledes.

Det jeg gjorde var å spyle med hageslangen begge veier. Skylle gjennom med varmt vann. Fylle opp med varmt vann blandet med 1/3 av Bar's pulveret. Vente en time, og fylle opp med varmt vann blandet med nok en 1/3 del Bar's Pulveret. Vente nok en time. Skylle gjennom med varmt vann og deretter spyle med godt trykk med hageslangen begge veier. Fylte opp igjen med kjølevæske. Startet opp og sjekket at det var tett, og kjørte en tur.

Resultat: ENORM forskjell! Plutselig er jeepen helt på høyde med de beste varmeapparatene jeg har erfart. Fantastisk!! Varmen kom kjapt og for første gang er luften ubehagelig varm når man holder hånden rett på utsiden av luftdysene. Jeg har for øvrig "standard" 82 graders termostat.
Må prøve dette, men hvordan fikk du mikset det pulveret og varmtvannet inn i de tynne slangene og få det til å bli værende der i en time?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #14 på: Lø.,26,Oktober,2013,16,00 »
Jeg tok varmeapparatslangene av rørene ved peilepinnen til gearkassen. Det gir deg ca 30 cm med slange og nok høydeforskjell til at ikke pulver-vannblandingen renner rett ut igjen. Jeg brukte konas blomsterpottevannkanne, uten at hun oppdaget det, og blandet ut glovarmt vann og pulver i blomsterpottevannkannen med en fastnøkkel som rørepinne. Det var ikke mulig å få alt pulveret oppløst, men det tror jeg ikke er avgjørende. Jeg fylte opp vha en trakt.

Aller først spylte jeg med hageslangen for å få vekk glykolen. Deretter fylte jeg opp med glovarmt vann for å varme opp registeret og fordi jeg tror man vasker bedre med varmt vann. Videre tok jeg to runder med Bars Nural med ca en times virketid pr runde. Deretter spylte jeg begge veier, og da så jeg at det kom grått vann ut. Tilslutt toppet jeg opp med grønn kjølevæske. Etterpå har jeg kost meg lettkledd i jeepen, godt og varmt selv i minusgrader over fjellet for to uker siden :)