Skrevet av Emne: Lock Up vs. Non-Lock Up? (Dra henger langs veien, eller gode offroad egenskaper)  (Lest 2452 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Jeg står ved en korsvei når det gjelder valg av ny automatkasse, den gamle har begynt å gi fra seg noen :-X lyder.
Har i en årrekke kjørt med TH350s, Skifterkit, Stall Speed Converter (2300 rpm), 34" hjul og 4,11 utveksling i akslene.
Da har jeg hatt motorturtall (motor med mye dreimoment)  i 80-90 på ca. 2200 rpm.
Lurer nå på om jeg skal gå for en TH350c (Lock Up) som har bedre landeveis egenskaper enn TH350s (hender jeg drar på  henger også).
Tenkte å høre med dere om innspill på temaet, les påstad hentet fra nettet nedenfor.

Tom..

Sitat
Effective Crawl Ratio:
The torque converter allows slippage to give an automatic an effectively lower first gear.
Clutches tend to be engaged or disengaged.

Lock Up vs. Non-Lock Up:
Newer TH350c use a lock-up torque converter. The advantage of the lock-up is it is more efficient on the highway.
When you are in third gear and the RPMs get to a certain level, the distributor triggers the torque converter.
This makes the transmission work at a straight 1:1 with no lost power from torque converter slippage.
These transmissions are considered to have 3 1/2 gears because of the lock-up.

The down side to the lock-up is the torque converter is not any larger than the non-lock-up version.
The clutches take up a lot of space in the converter and so the converter tends to generate more heat.
My transmission guy strongly recommended I get a non-lock-up version of the transmission because they last much longer.
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Er jo ingen ekspert på disse kassene... Men Knut sin har jo holdt ganske bra. Og han har jo med Lock Up på sin og tidligere spiste han jo 999 kasser til lunsj. Nå vrir han heller av yoken istedet for å lage velling i girkassa :o

Når jeg snakket med flere "eksperter" på automater, bla Ratz, så var ikke det noe problem før du rundet 350hk. Så med den lille motoren jeg har tenkt til å skli under panseret, så burde den holde i bøtter og spann.

En av gutta på jobben kjørte K5 med 454cui BB og 600hk ++ på 33" og han havarerte 3 bakaksler og 4 eller 5 mellomaksler før hans TH 350 takket for seg.

Ratz mente også at det enkelt lar seg gjøre å overstyre Lock Up`en slik at man selv velger å koble den inn og / eller ut manuelt. Men som du har sakset ut, så genererer den nok mer varme, men det kan du jo løse med en ekstra oljekjøler eller to...?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Nå ligger vel ikke lock-up'en i kassa, men i converteren.  Tror ikke du finner convertere med så høy stall-speed og lock-up, men det er mulig jeg er på jordet (igjen).  Skal du kjøre med nevnte stall-speed så er vel svaret gitt.

Når det gjelder tilhenger og lock-up så er min erfaring at den da hopper inn og ut hele tiden.  Gjør ikke noe det, egentlig, men mulig det blir mye slittasje og varmgang på sikt. 

Når det gjelder stall-speeden din:  Hvorfor så høy?  En stor motor drar fint fra lavere turtall og der er mindre slitsomt å "lure" seg over stubb og stein i terrenget med lavere stall-speed.  Mener jeg  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Stein; jeg har samme erfaring med TH350, og som Overland skriver så ligger ikke Lock-up'en i kassa.
Jeg pratet med RATS i dag, og han mente at de kunne skaffe Lock up converter med ca. 2000 i stall speed, og det kan være fristende.
Sitat
Når det gjelder stall-speeden din:  Hvorfor så høy?
Jo det har seg slik at det er litt gøy å komme først ut av lyskrysset  ;D, det var vel årsaken, men så har jeg funnet ut at høy stall fungerer godt offroad også, da det blir liksom et lavgir ekstra.

Ideen min er at kombinasjonen med høy stall og Lock Up converter et ekstra lavgir, og et 1/2 ekstra høygir.

Med TH350c så er et teoretisk resultat 4 1/2 gir?  :)

Men hvor god løsningen er når det gjelder holdbarhet og varme, når jeg har ca. 400 hk....Tja  ::)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Brom brom, da er avgjørelser tatt, og deler under innkjøp.

TH350c 4x4 kasse
TCI Lock-up converter med 2000 i stall
B&M Transpak shifter kit
TCI Low 1. og 2. gear
TCI Planetary Alu. geardrum
TCI Sprag & Drum Assemblies

Detta blir en grom TH350c  ;D

Så får vi se om ting holder: 2,75 utveksling som 1. gir, 2000 i stall og Lock-up.
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Leste nylig at lock-up convertere genererer mye mere varme enn ikke lock-up ditto, spesielt under hard bruk (tilhenger, tauing).  Kanskje noe å tenke på ved valg av oljekjøler for kassa?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139