Hadde fyr i 360 en på Søndag. Sveivet den noen runder på starteren uten strøm på tenningen for å få oljen rundt i systemet,og noen dråper bensin i gasseren. Etter å ha inspisert filteret,om det var bensin i det og plugget i strøm til tenning,var det bare å vri på tenningen. 3 omdreininger og vips....... med et lurveleven uten sidestykke knallet den i gang på fri eksos inne i garasjen så Rottisen og junior hoppet som to skvettne katter utenfor.... Det var et STORT øyeblikk og høre at maskinen funker. Må få på et eksosanlegg så jeg kan få kjørt inn kammen og veiven og stemplene og,ja faktisk alle deler i motoren....
Hva slags kam har du ? Hydraulisk flat tapet ?
Det er kommet mange meldinger de siste årene ang kamer som slites ned ved innkjøring /de første tusen milene eller så
En mener at dette kommer av manglende tilsettningsstoffer i oljen.
Et triks (i usa) er å bruke olje beregnet på dieselmotorer, den skal vistnok fortsatt inneholde de nødvendige tilsettningstoffene som gjør at en hydralisk flat tapet kam overlever.
Bakgrunnen er at langt de fleste moderene motorer idag bruker rullevipper, derved har oljeseleskapene redusert / fjernet tilsettningsstoffene.
Disse stoffene var vist også koblet mot noe avgass utslipps problematikk.