Da har man endelig fått ut fingern og kjøpt seg jeep.
Det er en sort liten sak som har gått 154'km, og den eneste feilen jeg har funnet av feil til nå er at to av skruene til å feste baksetet med har fått hodet skrudd av.
Den har en helt ok 2,5l motor og manuellt gir. Synes faktisk ikke den virker så undermotorisert som noen skal ha det til, selv med 33" dekk.
Noen detaljer om bilen:
- Det er montert et 3" budget boost hevesett. Har hørt at dette ikke er så veldig ideellt med tanke på slitasje på demperne og sånt, men etter det jeg har fått med meg så hjelper det hvis det er montert forlengede bump-stops (noe som er montert på denne bilen). Kan noen opplyse meg litt mer om dette?
- To sett 33" dekk. Et Pirelli scorpion som er pigget opp til vinterdekk, og et sett med (skal oppdatere med merke her når jeg kommer på det) på 12,5" M/T felger.
Vinterhjula tar borti støttestagene (control arm ifølge delelista) ved fullt rattutslag. Det er ikke noe stort problem, men selvfølgelig litt ergelig når dekkene er pigget. Se bilder for å se hvordan slitasjen utarter seg. Dette er visstnok ikke noe problem med sommerhjulene pga. annet innpress på felgene. Vinterhjula er bygget ut med spacere.
- Den har 7" skjermbreddere.
- Det fulgte med har hardtop og softtop (med de "fabrikkoriginale" slitasjehullene), kufanger, bakseter, en helt ok stereo, halvdører, neopren setetrekk, hengerfeste og litt annet småsnacks.
- Jeg har funnet veldig lite rust. Både i karosseriet og under. Den har noen bobleflekker her og der, men ikke noe som ser direkte sjenerende ut (se bilder). Har likevel planer om å få freshet opp dette på sikt. Tips mottas med takk.
Bilder:
Bilen med hardtop og vinterhjul
Interiør med neopren-setetrekkene
Interiøret bak
Sommerhjul
Del av understellet forran
Liten skade på fanger forran
Control armen, nevnt ovenfor
De verste rustboblene
Planer fremover:
- Kontakte vegvesenet for å ha en dialog før jeg begynner noe særlig ombygging. De virker som et sted det er lettere å få tillatelse enn tilgivelse
- Instalere baksetet. Har allerede satt inn et setebelte, og skal bruke denne uken på å få ordnet det festet der skruehodet er dratt av. (egen tråd på TJ-forumet)
- Få på soft-topen når sommerværet begynner å nærme seg trøndelag. Har tenkt å titte litt på den slitasjeskaden frem til da. Her mottas også tips med stor takk.
- Montere hengerfestet. Har hørt dette kan være litt av et knot å få med tanke på å få koblet det elektriske. Her er det også bare å hyle ut om noen har tips.
- Legge om til sommerhjul
- Oppgradert tire-carrier
- Etter at skolen er ferdig for i vår så har jeg tenkt å montere 2" bodylift, og 2" OME fjærløft. Da blir nok budget boost-settet plukket elegant av.
- Ordne meg en Safari-rack for å øke lastekapasiteten.
- Montere kufangern. (bilde av denne kan jeg ordne snart)
- Bygge om til skivebremser bak. Evt. dana 44
Spørsmål:
- Hva må gjøres for å få ny dekkdimensjon skrevet inn i vognkortet? Fant ikke noe særlig fornuftig svar i FAQ-delen desverre. Må man ha en tüv-godkjent felg? I så fall, finnes det en liste over disse felgene?
- Hvordan er lovverket med tanke på en sånn tak-grind som jeg vurderer? Ser at det står i vognkortet at tillatt taklast er 0, kan dette endres på noen måte?
Kan ellers nevne at jeg er veldig fornøyd jeep-eier, og gleder meg til sola titter frem og bilen virkelig skal komme til sin rett. Jeg er også mer enn mottagelig for tips om hva jeg burde gjøre med bilen, eventuellt ting jeg burde styre unna.
Og jeep-folk i nærområdet (Trondheim) må gjerne ta kontakt. Tror nok at de fleste her inne har mer erfaring med jeep enn meg, og det er alltid hyggelig å bli kjent med likesinnede.