Skrevet av Emne: Newbie spørsmål rundt "Death Wobble"  (Lest 1791 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jost

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Newbie spørsmål rundt "Death Wobble"
« på: Sø.,21,Februar,2016,22,11 »
Jeg har bestemt meg for å skaffe meg en Wrangler Sahara i løpet av kort tid.
Tipper det blir en `12 eller `13 modell.
Det vil bli den første Jeep`en min.
Trenger en bil til daglig samt på jakt og fisketurer - som jeg driver mye med. Blir mye kjøring på dårlige veier etc.
Har kikket litt rundt på andre merker og vurdert biler som Toyota, Isuzu etc - men herregud så kjedelig - og havner tilbake på Wrangler hver gang!
Jeg er forresten sånn normalt "bygdepraktisk" og klarer å feilsøke en motorsag som ikke vil starte, gjøre diverse enklere reparasjoner og mekking selv etc, men er langt fra noen dyktig "mekker".
Kjenner to som har Wrangler - en med en `09 modell Sport og en annen bekjent har en `12 Sahara (begge uten heving etc).
Kun han jeg kjenner med `09 modellen har hatt "Death Wobble" på bilen sin. Det skjedde 2 ganger på rappen for et par-tre år siden, men etter et besøk på verksted ble problemet borte.
Når jeg leser rundt på nettet om dette så ser det jo ut som om dette er et kjent og normalt problem med Wrangler`en?
Men - mellom linjene synes jeg å lese at dette først og fremst er et problem med biler hvor man kanskje ikke har fulgt opp service/kontroller som man burde eller at bilen er hevet og ikke korrekt justert etc etterpå.
Stemmer dette?
Jeg vet ut fra konstruksjonen så er det ikke bare Jeep men bla også Ford som opplever dette på en del modeller.
Spørsmålet mitt blir om dette nærmest er noe jeg må regne med å oppleve en og annen gang?
Eller er faren "death wobble" først og fremst er til stede hvis jeg er slepphendt med service eller hever bilen etc (noe jeg nok ikke kommer til å gjøre).
Klarer en normalt oppegående bilmekaniker å se evt slark i forstillingen som kan føre til "death wobble" eller kommer dette oftest fra ting som krever "jeepkunnskap" for å oppdage?
Vet det selges noen skruere/bolter som visstnok skal passe bedre i hullene i forstillingen enn de "fabrikkmonterte" - har dette noe for seg?
Dette ble en del spørsmål.
Setter pris på alle kommentarer og innspill.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Newbie spørsmål rundt "Death Wobble"
« Svar #1 på: Ma.,22,Februar,2016,15,41 »
Du skal IKKE forvente dw. Dårlig vedlikehold og slitte fôringer er oftest grunnen, evt heving uten firehjulskontroll. Slakk ser du greit hvis du har en hjelper som dreier på rattet, er grove greier dette...
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget Jost

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Newbie spørsmål rundt "Death Wobble"
« Svar #2 på: Ma.,22,Februar,2016,19,44 »
Takker og bukker så mye for svar HardKåre.