Skrevet av Emne: dana 44 framaksel CJ-7  (Lest 5474 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #15 på: Fr.,23,November,2007,00,04 »
Artic Trophy ???

Viss du ser i garasjen min ser du hvordan Bækken gjorde det da han tok av knokkelen på min scoutaksel. Så jo rimelig greit ut. Hvordan er din aksling i forhold til scout II, tror de er 58" mot 56" på orginal CJ7 widetrack?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #16 på: Fr.,23,November,2007,10,06 »
Artic Trophy ???

Vel det Stemmer. Ronny å meg klargjør Cj7ern for Artic Trophy.

Viss du ser i garasjen min ser du hvordan Bækken gjorde det da han tok av knokkelen på min scoutaksel. Så jo rimelig greit ut. Hvordan er din aksling i forhold til scout II, tror de er 58" mot 56" på orginal CJ7 widetrack?

Brute du de gamle ytterdelene dine eller bygget du om til ford f150?
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #17 på: Fr.,23,November,2007,12,27 »
Bruker de gamle, ja.
Ser at enkelte bruker ford f150.
Hva er egentlig fordelen med det?

Kunne godt tenke meg å bli med, men bilen blir ikke ferdig før tidligest neste sommer. :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #18 på: Lø.,24,November,2007,07,09 »
Større hjulager, sterkere frihjulsnav, større bremser, kraftigere yttre stikkaksler.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Anderz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #19 på: Lø.,24,November,2007,10,29 »
Har du vurdert Warn sitt "kit" til Dana 30.
Da får du sterkere frihjulsnav, og stikkaksler med 297 kryss.
Hvis du ikke skal ha større hjul enn 33" mener jeg at en
Dana 30 holder......

Anders E.
Anders Erichsen JCN#3
1998 XJ 2.5 TD Sport
1994 Wrangler 4.0 HO
1989 XJ 4.0 (JeepSpeed)
1986 CJ-7 Laredo AMC 360
1943 MB
1942 GPW

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #20 på: Lø.,24,November,2007,10,34 »
Sitat
Hvis du ikke skal ha større hjul enn 33" mener jeg at en
Dana 30 holder......

Har nå kjørt 36" med ARB på Dana 30 i 2 år nå uten at det har vært et eneste problem. Nå er jo dette en TJ, men stikkakslene er vel de samme. Og jeg våger å påstå at jeg bruker bilen min hardere enn hva de fleste gjør og langt hardere enn normalt.

Så hvis du evnt gjør som Knut gjorde på YJ`en sin med å bytte til de store kryssene og sterkere frihjulsnav, så er du veldig langt på vei.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #21 på: Lø.,24,November,2007,14,27 »
Det går heeeelt fint å knuse absolutt alt av 297 kryss og aksler også ;D
Skulle bare.........og så pling....bunk.....skrangleskarangle.

Jada "brukerfeil" fra pilotens side ja.....men men....det er nå sånn jeg er :)

Man har ikke mulighet for å laste bilen til Kjetil med alskens reservedeler, på en slik ekspedisjon som han tydeligvis skal på. DERFOR robust foraksel som ikke trenger annet enn fett og olje, og generelt felt-stell.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #22 på: Lø.,24,November,2007,15,59 »
Men skal dere skifte til Ford ytterdeler? Hvordan blir det med stikkaksler, kan de fra ford brukes uten justering på lengde?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #23 på: Ma.,26,November,2007,07,05 »
Vel nå har det seg slik at:
Hvis jeg skal beholde d 30 min så.. må jeg oppdgradere..
1. arb trenger jeg. (har trutrack nå)
2. nye stikkaksler (det står i slitte aklser med små kryss)
3. spindlene mine er utslitt så tetningene funker ikke helt dvs hjullagerene holder ikke så lenge.
4. vil ha styrestag over istenden for under.

Da ser jeg ikke vitsen med å kostet på d30`n masse penger.

For så være usikker på om den holder eller ikke.

Stein jeg kjører V8 m 285 hk+  ikke 2,5 firer på 120hk?

Jeg vil også tro at når man skal reise så langt, for å denge livskiten ut av bilen er det ikke nødvendig å satse på en framaksel som er beregnet som 235/75/15 hjul med slappe 115hk fra en rekke 6 som tror den dør når den kommer over 3000rpm.

En d44 wagoner aksel er jo tross alt beregnet en mye tyngre bil, 360 motor.
ytterdelene kommer fra en stor ford pickup som også er beregnet for stor motor, mere egenvekt mm.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #24 på: Ma.,26,November,2007,12,40 »
Ingen problem med å forstå at du bytter, men hvodan blir det med stikkaksler må de spesiallages eller kan du bruke fra noen av akslingene som høgges?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #25 på: Ma.,26,November,2007,12,54 »
Det blir bare den ene stikkaklsen som må byttes ettersom den er lengre.

Men jeg skal bestille komplet sett med stikkaksler, fordi på wagoneer akslen er det 19splines på ytterakslen, jeg vil ha 30 splines.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #26 på: Lø.,19,Januar,2008,10,44 »
Vel da er jobben gjort. Akslen er hentet fram, demontert, kuttet,sveist go er klar for tilpassing til min 7er.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #27 på: Lø.,19,Januar,2008,10,47 »
Sveist i sammen.

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #28 på: Lø.,19,Januar,2008,11,05 »
Har du bestilt stikkakslinger?
Jeg bestilte 3 stk Moserakslinger (kjøpte en ekstra siden de er like på begge sider, og det tar tid med levering om jeg skulle ta knekken på en.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: dana 44 framaksel CJ-7
« Svar #29 på: Lø.,19,Januar,2008,11,31 »
Har ikke kommet så langt enda.

Vil først få kortet den lange delen til min aksel først.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.