Skrevet av Emne: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet  (Lest 23664 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #30 på: On.,13,Januar,2010,10,57 »
Hehe...  Antallet ombygde biler er nok en dråpe i havet, så du finner de neppe overrpressentert i ulykkesstatistikkene, nei.. Men for å være ærlig, så har jeg ingen problem med å forstå at forhøyet tyngdepunkt og treffsted er ugunstig i en krasj. Men man kan jo heller ikke forby lastebiler i Norge.

En annen ting, mange i både VD og BT er bilinteresserte og leser det som skjer på forum. Han i Trondheim reffererte til denne tråden sist jeg snakket med ham. Jeg tror ikke vi oppnår så mye ved å skrive nedsettende ting om dem ;) (Ikke for å ta noen spesiell, men som et råd..)
« Siste redigering: On.,13,Januar,2010,10,59 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #31 på: On.,13,Januar,2010,11,09 »
En annen ting, mange i både VD og BT er bilinteresserte og leser det som skjer på forum. Han i Trondheim reffererte til denne tråden sist jeg snakket med ham. Jeg tror ikke vi oppnår så mye ved å skrive nedsettende ting om dem ;) (Ikke for å ta noen spesiell, men som et råd..)

Dette går vel heller på å uttrykke sin frustrasjon...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #32 på: On.,13,Januar,2010,11,13 »
Hehe, nemlig frustrasjon!
Dette får være vår "mullategning" mot statsmakten ;D ;D
Det finns jo fornuftige folk i BT, VD osv. også, men søren meg ikke alle er det!! :P

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #33 på: On.,13,Januar,2010,12,26 »
I all denne synsingen så må jeg bare takke Frode nok en gang for sitt engasjemang i og få klarhet i denne og andre saker.
Blir fort mye synsinger i slike saker, forstålig nok det.
Venter spent på mars mnd møte mellom BT/VD og ikke minst tolkningen fra juristen
Veldig bra Frode!
« Siste redigering: To.,21,Januar,2010,21,37 av 94YJ aka JEEP »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #34 på: On.,13,Januar,2010,12,57 »
Nok en gang , du gjør en super duper jobb Frode. Har sendt klagen min inn til VD i dag , så får vi se.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #35 på: On.,13,Januar,2010,13,09 »
Jeg må be alle som legger inn svar her i denne tråden om denne saken , behersk deres språk å la det bli en saklig tråd dette. Det er andre som følger litt med her som er parter i saken. Så la oss få en konstruktiv tråd folkens.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #36 på: On.,13,Januar,2010,14,28 »
Takk folkens :-[

Hvor super jobben blir får jo vise seg, jeg begynner å få en viss kontroll over hva som er fakta, men fra der til endring er en lang vei.
Ser blant annet på offroad.no at det er flere som ringer VD, håper de oppfører seg og at ikke VD går lei av å motta telefoner.
Juristen har jeg ikke fått tak i, men prøver stadig og har lagt igjen beskjed.
« Siste redigering: To.,21,Januar,2010,21,38 av 94YJ aka JEEP »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #37 på: On.,13,Januar,2010,14,52 »
Helt enig i at Frode (og andre som står på) skal ha honnør for jobben de gjør, men man får da få mene at det er noe riv ruskende galt med systemet her som gjør at bare de mest pågående, skriveføre og snakkeføre skal klare å få igjennom sine saker.  Personlig har jeg bygget om biler siden tidlig 80-tall.  Når jeg ser meg tilbake så har jeg antakelig brukt like mye tid på å krangle, argumentere, skrive, skaffe bevis, anke osv osv til BT som jeg har brukt på å bygge bil.  Men det er bilbygging som er hobby'en, ikke alt dette andre mølet.  Og veldig mye er til ingen nytte!  Bilen blir ikke bedre eller sikrere på noe vis.  Vet ikke om det er noen andre hobby'er som krever like mye frusterende saksbehandling som det vi sliter med.  Ikke en gang de som bygger fly!

Jeg synes ikke vi skal være så redde for at folk fra BT eller andre leser hva vi skriver.  Det er dette vi sliter med!!  Se hva franskmenn gjør når de ikke er fornøyd med "øvrigheta".  Tømmer et par lass med råtne tomater inn gjennom døra til byråkratene.  Vi sitter musestille bak hvert vårt prosjekt og lar BT herje på!  Ingen tør si noe annet enn å stå med lua i hånda og argumentere saklig med dyrkjøpte TUV papier som BT ikke engang vil kikke på.  Kanskje på tide å tømme et lass Charter forgassere og Peugeot gearkasser utenfor VD?

Det var synd politikerne gjorde pasientene på sykehus om til "kunder" og sykehuset får betalt pr kunde de får igjennom mølla.  Hadde de i stedet gjort oss til "kunder" og BT fikk betalt pr. kunde de fikk igjennom sin mølle.  Med dagens ordning hadde de gått konkurs i løpet av kort tid.  Men du så kjekt å ha vært "kunde" og fått hjelp til få bilen gjennom raskest mulig!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget wranglerman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #38 på: To.,14,Januar,2010,07,40 »
Veldig bra, overland! Du er virkelig inne på noe der!

Henger meg også på din honnør til Frode og andre som står på for vår hobby!
Hilsen Per G.
JCN-medl. 157
Akershus
Jeep TJ 1998

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #39 på: To.,14,Januar,2010,09,42 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Svært gode nyheter..

Har snakket med juristen i dag. Juristen bekrefter langt på vei at dette beror på en misforståelse.
De har hatt to klagesaker inne til vurdering, der ombygger har gjort konstruksjonsmessige endringer på bilen i forbindelse med heving.
I de to sakene sier juristen at de i de to tilfellene burde forlangt garanti fra kjøretøyprodusent på at totalvekt kan opprettholdes.  Hun sier også at ved vanlig TÜV (eller lignende)-godkjent hevesett skal man forholde seg til skriv fra 2007. Mao lik den praksis vi er vant med.

MEN .... Det kan virke som at juristens skriv er skrevet noe vanskelig, fra kilder i BT hevdes det at det er formulert som at dette gjelder all heving. Juristen anbefalte at den trafikkstasjonensom er i tvil ringer Tormod Skau og får bekreftet det jeg sier. I region Midt er de ikke villige til å ta denne telefonen, men venter heller på møtet i mars. Jeg synes det er noe tungvint når en enkel telefon ser ut til å kunne løse en misforståelse. Men de har sikkert sine måter å gjøre ting på, og to mnd er jo ikke veldig lenge..

Jeg skal prøve å få tak i skrivet fra juristen for å se om det virkelig er skrevet slik at BT over hele landet tolker det feil, eller om juristen rett og slett har vert mer generell i sin uttalelse enn det som var tenkt..
« Siste redigering: To.,21,Januar,2010,21,44 av 94YJ aka JEEP »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #40 på: To.,14,Januar,2010,09,52 »
BRA JOBBA!
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #41 på: To.,14,Januar,2010,09,54 »
Helt konge
Applaus
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #42 på: To.,14,Januar,2010,11,44 »
For noen dager siden tok jeg kontakt med min saksbehandler hos BT (Risløkka) ang. heving.
Han fortalte at han var ikke informert om noe endring i regelen ang heving av kjøretøy. Han skulle sjekke dette for så å ringe meg tilbake.

Han ringte tilbake nå, og fortalte at brevet jeg mottok i høst gjelder fortsatt. Dette vil også være gjeldende selv om VD endrer på reglene. Disse reglene har ikke tilbakevirkende kraft fortalte han meg. Han fortalte at det de hadde fått instrukser om var at de skulle bli "strengere" ved kontroll, og kun godkjenne biler som hadde korrekt dokumentasjon på hevesettet. Korrekt dokumentasjon er da det som har blitt angitt i igangsettingstillatelsen min (testet av uavhengig LAB som f.eks TÜV).

Så da blir det TÜV hevesett på meg. Jeg får håpe at info jeg har fått stemmer.

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #43 på: To.,14,Januar,2010,12,50 »
Nå må vi først se hvor saken bærer vet du :-) Men etterspill blir det uansett i denne saken.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #44 på: To.,14,Januar,2010,12,57 »
Jo..men....

Skrivet der dette med kjøretøyfabrikant er kommet inn er ikke til verken meg, Nico eller noen andre her på forumet.
Det er tilsvar fra VD på en klagesak som er kommet fra en ombygger som ikke fikke godkjent sitt ombygg. Og som sagt er dette et ombygg som er gjort på en annen måte enn et vanlig TÜV-godkjent hevesett.
Jeg har bedt om å få kopi av den delen av tilsvaret som inneholder juristen sin uttalelse om henvisning til fabrikant.

Om noen i BT har handlet feil eller ikke er vanskelig å si før man har sett selve teksten. Det er jo mulig at juristens tekst er formulert slik at den gjelder alt som har med heving å gjøre, selv om juristen etter eget utsagn ikke har ment det slik.

Henges den som henges bør?? 8)
« Siste redigering: To.,21,Januar,2010,21,46 av 94YJ aka JEEP »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten