Skrevet av Emne: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet  (Lest 23669 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #15 på: Sø.,10,Januar,2010,14,27 »
Det er foretatt full kontroll av hele vognen , 4 hjuls kontroll. Alle målene er veldig bra. Det har ingenting å si , det er nye retningslinjer som sier at fabrikantan av kjøretøyet som skal heves må stille med ny totalvektsberegning av bilen.
Hei Nico

Jeg har nesten lyst til å begynne med å gratulere deg med at du har fått godkjent AMC 360 og 33" på 10" felg.
Det at du tidligere har fått godkjent hevesettet som de nå har gått tilbake på, må du aldri gi deg på.
Har du hatt en firepunktskontroll på den? Julstillingspapirene vil jo bekrefte at hjulvinklene er som de skal med hevesettet ditt.

Trodde ærlig talt at hjul og motor var vanskeligere å få godkjent enn et fjærsett.
Det er i hvertfall ingen tvil om at BT praktiserer svært ulikt rundt om!


Kathrine
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #16 på: Sø.,10,Januar,2010,17,39 »
Nei jeg skal kjøre saken på at jeg tidligere har det sort på hvit at bygget er ok. Hadde det ståt i det ja svaret den gangen at denne tillatelsen gjaldt fra gitt dato til gitt dato , eller at det hadde stått ja men på forutsetning at det ikke blir regelendringer , ja da hadde jeg kastet inn håndkle. Men dette står ikke noe om i mitt svar , så kommer til å dra dette helt til topps jeg. Snakket med en politiker på stortinget i dag for FRP , hun ville mere enn gjerne kjøre denne saken sammen med meg , skal bare maile henne papirene i kveld. Så så lenge ikke min lommebok stopper meg , så skal dette vedtaket gjøres om , det om jeg så må til Stasburgh med de.For så sant jeg vet å alle jeg snakker med av jurister /politikere , ja så kan ikke de nye retningslinjene ha tilbakevirkende kraft slik de påstår de har.
« Siste redigering: Sø.,10,Januar,2010,17,42 av Nico »
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Caspar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #17 på: Sø.,10,Januar,2010,20,24 »
Forbred deg på lang behandlingstid, jeg har holdt på med en bagatell av en klagesak som utfallet ikke kunne bli noe annet enn medhold. Begynte for 1,5 år siden, fikk muntlig beskjed om at jeg fikk medhold i oktober (etter purring) er nå blitt lovet et vedtak i posten innen uke 2 !!!!!! Det er ikke "full gass" i juridisk avdeling hos VD

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #18 på: Sø.,10,Januar,2010,21,00 »
Kan ikke noen av dere dataguruer lage en facebook side angående BT, få samlet litt folk til å kjempe sammen, være seg heving,senking,amcar eller ikke!

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #19 på: Sø.,10,Januar,2010,22,23 »
Jurister må man nok "ta" på deres eget språk. Det er nok heller ingen hensikt i å sette sin lit til fornuft.
Her må man finne ut om de har grunnlag for denne eventuelle praksisendringen og om den strider mot noe annet, foreks EU. VD er vel rimelig enerådende og suverene i Norge. Jeg tenkte jeg skulle ringe VD i morgen og se om noen kjenner argumentene for dette, evt om det er BT som har feiltolket. Jeg synes fortsatt det er rart at de tilsidesetter TÜV, mange av TÜV papirene til hevesett inneholder jo avsnitt og beregninger ang vekter. TÜV er jo tiltrodd denne jobben av EU, og da synes jeg det er rart om det er slik at en Norsk jurist har funnet ut at dette har ikke TÜV peiling på, så nå må fabrikken på bane..

JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Quiksilver

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
  • []lllll[]
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #20 på: Ma.,11,Januar,2010,12,08 »
Kan ikke noen av dere dataguruer lage en facebook side angående BT, få samlet litt folk til å kjempe sammen, være seg heving,senking,amcar eller ikke!

AR

Hvis man søker på Krigen mot biltilsynet på facebook så er det bare å melde seg inn.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #21 på: Ma.,11,Januar,2010,13,20 »
Ringte VD i dag. Snakket med 6-7 forskjellige før jeg tilslutt fikk navnet på han som er hovedansvarlig for dette. Han er naturligvis ikke på jobb i dag, så jeg prøver igjen i morgen. Venter på telefon fra Stein Mo på Amcar og svar på mail jeg sendte til ansvarlig for ombygg i midtnorge.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget sondre85

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 65
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #22 på: Ma.,11,Januar,2010,21,30 »
Vi trenger et ordentlig oppslag i media.

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #23 på: Ma.,11,Januar,2010,22,02 »
Vi trenger et ordentlig oppslag i media.
Nei, vi trenger ikke et oppslag i media. Det vi bedriver er så politisk Ukorekt, være seg om bilen er høy eller lav.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #24 på: Ti.,12,Januar,2010,21,10 »
Fikk svar fra "min mann på BT". Her er et lite utdrag:
Hovedinnskjerpingen går ut på at fabrikant må dokumentere totalvekt etter en heving av bilen. Retningslinjene for godkjenning av hevesett er under revisjon med bakgrunn i signaler fra Vegdirektoratet. Vi har pr. i dag derfor ikke full oversikt over retningslinjene vedr. heving av bil.


Og ikke minst  ;D :

Du kan som tidligere nevnt forholde deg til det du har fått skriftlig

Jeg tolker dette og samtaler jeg har hatt med andre de siste dagene slik at VD vil komme med rettningslinjer, men at det til nå bare har kommet "hint" om hva dette vil inneholde. Trafikkstasjonene er mao noe forut sin tid i håndhevingen. Det er mulig det er utfra råd de mottar fra SFOOR?

Jeg håper at Amcar og andre kan bidra til å overbevise VD om at dette er i strid med direktiver fra EU. Jeg innbiller meg at de her har tatt i bruk direktiver som er gjeldende for nyere biler og tilpasset dette til å gjelde all heving. Sansynligvis siden VD ikke ønsker denne typen ombygging.

En klar og grei forhåndsuttalelse der et spesifikt produkt med gitt dokumentasjon blir forventet godkjent skal gjelde uansett endringer i retningslinjer i fremtiden. En klage burde føre til at VD omgjorde trafikkstasjonen sitt vedtak. (i følge samtaler jeg har hatt med flere i BT)

I mailen garrantert han  at mitt prosjekt blir godkjent etter søknaden i 2007, selv om jeg bruker mange år på jobben. :) Selvfølgelig forutsatt at jeg holder meg til det som er søkt om og stiller med den beskrevne dokumentasjonen.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #25 på: Ti.,12,Januar,2010,21,57 »
Kjempegreier det Frode.  ;D
Nå får jeg bare håpe vegstasjonen i Arendal åpner øynene også.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #26 på: Ti.,12,Januar,2010,22,40 »
Har fått svar fra Amcar hva gjelder motorbytte fra 2.5L til 4.0L, og de svarer samme som Frode sier over; det har ikke kommet noen nye retningslinjer.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #27 på: On.,13,Januar,2010,10,14 »
Har nettop hatt en svært oppløftende samtale med NN i VD.
Han sier at det utover skriv fra 2007 ikke er på gang endringer i forhold til heving.
I skrivet fra 2007 er TÜV og lignende dokumentasjoner akseptert for heving. Man skal være oppmerksom på at dersom dokumentasjonen forutsetter nedjustering av akselvekter blir ikke settet godtatt. Dersom settet åpner for økning av aksellast vil sette kunne godkjennes, men uten økning i last.

MEN.... Juristen i VD, NNN har etter det jeg forstår sendt ut noen tolkninger i forbindelse med klagesaker som sier at BT generelt skal forlange fabrikken sin godkjenning på aksellast og krasjpunkt ved heving av bil. Mao skal denne tolkingen være gjeldende er det slutt med heving for andre enn Arctic.. ::)

Jeg kommer til å ringe juristen, og se om juristen mener det på denne måten, eller  om det beror på misforståelser, evt at man ikke har sett konsekvensen av sin uttalelser.

I mars skal BT/VD ha møte, og heving står da på lista. Det er meget mulig at ting vil løse seg etter dette møte. Jeg tror faktisk at BT synes denne tolkingen er i strengeste laget.
« Siste redigering: To.,21,Januar,2010,21,34 av 94YJ aka JEEP »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #28 på: On.,13,Januar,2010,10,23 »
Og takk til deg Frode for at du setter deg så grundig inn i saken.
Godt å få høre litt fakta direkte fra personene det gjelder. Veldig spent på hva juristen har å si  ;)

« Siste redigering: To.,21,Januar,2010,21,35 av 94YJ aka JEEP »
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #29 på: On.,13,Januar,2010,10,40 »
Stakkars oss!  BT skal være et serviceorgan for oss publikummere, men opptrer som en "stat i staten".  Før var i alle fall VD ganske "edruelige" og anking til dem gav som regel medhold, men nå har de også startet opp å bli rent arrogante og ufyselige.  Hvor lenge skal man finne seg i at skattepengene går til å gjøre livet vanskelig for oss som har en hobby og interesse?  Hva gavner alle kravene?  Er ombygde biler spesielt utsatt for ulykker? Svaret på det er nei og tvert imot.  Hvorfor sitter det da noen åndspygmeer på et lite støvete kontor og lager nye skriv og regler som bare har til hensikt å ødelegge for en hobby?  Hvorfor skal alle de som ønsker å gjøre ting lovlig få det så vanskelig, mens de som "driter i alt" stort sett klarer seg greit?  Selv og jeg er glad at noen gidder, så er det en skam at man må ringe til en av åndspygmeene i VD for å høre om de er klar over hva de driver med der inne.  DusteNorge!  Si opp disse folkene, de kan sikkert gjøre nytte for seg i helsevesentet hvor det trengs arbeidskraft!  La oss få drive med vår hobby slik man får lov til i alle andre siviliserte land, også EU land!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139