Skrevet av Emne: Bensinforbruk  (Lest 11917 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Bensinforbruk
« Svar #30 på: Sø.,20,Januar,2008,21,41 »
...Det kan virke som om XJ'en din har vesentlig lavere turtall enn det jeg har på min med 35"...

AW4 er jo firetrinns med 4. gir = ca. 0,7:1 utveksling, der ligger noe av svaret. Når converterlock går inn dropper turtallet ytterligere ca. 300 rpm. Jeg kikket litt på dette med turtall og bilens hastighet ifm. at jeg har vurdert å gjøre en modifisert styring av AW4 med converterlock i lavere hastigheter og på steder der AW4 normalt går i 2. og 3. gir.

De aller fleste 4.takts otto-motorer har sine optimale driftsforhold rundt ca. 2000 rpm. Det er også designbasisen for vår kjære 4.0/242. Det er også ganske ofte arbeidsområdet min 4.0 befinner seg i. I de tilfeller der AW4 går i 2./3. uten converterlock blir ofte turtallet rundt 2000. Må nesten følge med litt, legge et egg mellom fotsåle og gasspedal. Så lenge convertelock er ute er det fort gjort å legge litt ekstra trykk på pedalen, noe som gir et par hundre rpm økning som bare går tapt i converteren. Det er noe av grunnen til at jeg har tenkt på en modifisert mellomkobling mellom TCU og AW4 som vil låse converter litt oftere; tanken er et forsøk på "optimal" drift rundt 1500 så lenge det ikke er noen tung belastning på motor.

Generelt gjelder jo loven om "nothing beat cubic inches but cubic inches". Ulempen med en større motor er de fysiske konstanter og naturlover vi ikke får manipulert helt uten videre. Større volum følges av et grunnforbruk. Støkiometrisk blandingsforhold luft/bensin = 14,7:1 i normal drift er en av de, selv om "lean burn" gir langt bedre forhold. For mager mix er uansett skummelt; blir blandingen for mager med noe fortenning skal det f.eks. ikke mye til før det brennes hull i et stempel.

Som du også sier er det ikke uvanlig med variasjon i forbruk for ellers tilsynelatende like maskiner, men jeg er ikke helt sikker på om vi uten videre av den grunn skal akseptere at du har forbruk på 2l/mil enten du har småkjøring eller langkjøring. Tennpluggene dine ser nesten for tørre ut, forstår jeg det rett har du helt OK kompresjon og veldig fullstendig forbrenning. Litt fleipete vil jeg si at du leter etter argumenter til å finne økonomien i prosjektet AW4/NV242-konvertering med 2000-innsug til TJ'en... Hvis det er det du vil synes jeg du skal gjøre prosjektet uansett. Stu's offroadsider dokumenterer TJ med AW4 ganske greit.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #31 på: Sø.,20,Januar,2008,21,53 »


AW4 er jo firetrinns med 4. gir = ca. 0,7:1 utveksling, der ligger noe av svaret. /quote]

Det er faktisk ikke helt riktig. Det er riktig at du har 0,7-1 på 4.giret, men du har også 3.55 utveksling i akslene dine. Dette er høyere og det fungerer siden du har lavere 4.gir. Jeg har 1-1 på 3.giret mitt, men har også lavere uteksling som er 3.05 originalt. altså, jeg har høyere utveksling på kassa, men lavere i akslene. Dette kompenserer nok for det ekstra lave giret ditt på 4.giret. Derfor ville jeg tro at bilene bør ligge omtrent på samme turtall ved samme hastighet originalt. Også som du selv sier at motorene er designet for å å yte best rundt 2000, og det er (skal ikke være) noen forskjell på utformingen av motoren, samme om den står i en XJ ZJ eller TJ.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #32 på: Sø.,20,Januar,2008,21,57 »
Noen som veit om et slikt apparat som man plugger til bilen som kan lese ut data når man kjører?
Og viser dette apparatet luft-bensin forholdet til en hver tid, samt trykk/mengde bensin i dysene osv?
Hadde det da gått ann til å kjøre bilen på veien, mens man leste ut hva bilen forbrukte til en hver tid?
Så kunne man sett dette opp mot hva som er originalt eller "baseline" verdiene.

Bare en tanke.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Bensinforbruk
« Svar #34 på: Sø.,20,Januar,2008,22,14 »
ODBII ("ODB2") -scanner. En del varianter på siden her. Trodde jeg skulle kjøpt for en stund siden, men hittil ligger det fremdeles på ønskelisten. Noen gir data fra fuelrailen også. Er svak for en håndholdt variant, men det bør være mulighet for kobling til PC når man først kjøper for feilsøking.

http://www.diydiagnostics.com/

Det er faktisk ikke helt riktig. Det er riktig at du har 0,7-1 på 4.giret, men du har også 3.55 utveksling i akslene dine. Dette er høyere og det fungerer siden du har lavere 4.gir. Jeg har 1-1 på 3.giret mitt, men har også lavere uteksling som er 3.05 originalt. altså, jeg har høyere utveksling på kassa, men lavere i akslene. Dette kompenserer nok for det ekstra lave giret ditt på 4.giret. Derfor ville jeg tro at bilene bør ligge omtrent på samme turtall ved samme hastighet originalt. Også som du selv sier at motorene er designet for å å yte best rundt 2000, og det er (skal ikke være) noen forskjell på utformingen av motoren, samme om den står i en XJ ZJ eller TJ.

Jeg er ganske sikker på at vi er enige. Om utvekslingen og bruken av samme motor i alternative bruksområder. Men da jeg skrev om hvor "noe av forklaringen ligger" var det med forutsetning std. TJ kontra XJ. AW4 har forresten en "Torque Multiplier"-funksjon (ekstra pumpe) som gir mindre tap enn en klassisk automat med kun converter. Har 999-automaten slik funksjon? Forresten lurer jeg litt på om det er 3,73 utveksling på min, det virker som om det er en slags semi-"tow-package" på den.

Interessant diskusjon. Jeg kjører YJ med 32" og 3.07 giring. Til evje kjørte jeg på ca 1.15. Kommer til å få 3.54 giring snart, håper jeg. Dette skal bringe meg tilbake til originalt "forhold". Skal poste på tråden her når ting er i boks.

En annen ting vi kanskje ikke har drøftet er hva som skjer når bilen kommer høyere opp fra bakken. Det gjør jo sitt det også i forhold til luftmotstand og slipstream-effekter. Jeg er imponert over at det kan kjøres YJ rett over literen med heving og gøyale hjul, jeg trodde det var fysisk umulig. Riktignok er det snakk om lang langkjøring. At 3" Ø forskjell på 32" og 35", noen kg mer gummi, litt tyngre å dra rundt osv, skal bety så mye er nesten rått.
« Siste redigering: Sø.,20,Januar,2008,22,47 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #35 på: Sø.,20,Januar,2008,23,02 »
Kommer nok til å handle denne http://www.obd2allinone.com/sc/details.asp?item=obd2ser
Den kommer både i usb og com port utgave. Men usb modellen kostet 20 dollar mer. Og jeg er velsignet med com port på min laptop så jeg greier meg med com port utgaven. Det fulgte også en cd med en del programmer på. Så de også var nedlastbare. Kan vel ivertfall prøve noe sånt.
Regner kanskje med at betal-programmene kan være noe mer avanserte, men det får tiden vise.

ganske artig det med høyde over bakken ja. En skulle liksom ikke tru at høyden hadde så mye å si. for når man hever bilen, så løfter man jo bare bilen ifra bakken. en bil med 1 meter bakkeklaring har vel ikke vesentlig mer luftmotstand enn en bil med 30 cm bakkeklaring? så lenge karosseriets form er identisk så vil jo ikke bilen forskyve mer luft. den vil vel bare forskyve den samme luften høyere opp eller??

Komp. testen er tatt og godkjent.
Pluggene så greie ut, foruten de 2 som var gule og alle er banket sammen 0,4 - 0,5 mm. Det giøe hadde med at blytilskuddet i bensinen glaserte seg på tuppen pga lav temperatur eller noe. Jeg ha rriktig nok bare 1,5 km til jobb, og lat som jeg er så kjører jeg Jeep dit hver dag ;D
Men nå kjører jo jeg blyfritt, så akkurat den skjønte jeg ikke. Men obd2 scanner, tune-up kit og vask av luftfilter skal gjøres, så får jeg kjøre meg en skikkelig langtur og måle (til tønsberg eller noe  ;D )
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Bensinforbruk
« Svar #36 på: Sø.,20,Januar,2008,23,25 »
..ganske artig det med høyde over bakken ja. En skulle liksom ikke tru at høyden hadde så mye å si. for når man hever bilen, så løfter man jo bare bilen ifra bakken. en bil med 1 meter bakkeklaring har vel ikke vesentlig mer luftmotstand enn en bil med 30 cm bakkeklaring? så lenge karosseriets form er identisk så vil jo ikke bilen forskyve mer luft. den vil vel bare forskyve den samme luften høyere opp eller??...

Ikke sant? Luftmotstanden for ekvipasjen er faktisk ikke identisk, hva som skjer med slipstream/turbulens er vesentlig forskjellig. Urettferdige som sammenhengene er har man bedre økonomi på ekvipasjen jo nærmere underlaget man kan komme. Det er mye av grunnen til at F1-gjengen nesten subber asfalten. I tillegg bør understellet og undersiden av bilen være glattere og slettere enn isen på Fram-banen for best mulig økonomi.

...så får jeg kjøre meg en skikkelig langtur og måle (til tønsberg eller noe  ;D )...

Fyll full tank på Nansetgata, rett ut på E-18 (i den grad det er mulig), kjør kjent distanse, samme lekre vei tilbake og fyll fullt igjen på identisk måte som ved start. Ingen småkjøring mellom fyllinger. Hvor mange liter ble det pr. km? GF i 4x4 Drivers må jo være en ypperlig anledning. 4x4 i formålet og eksperimenter samtidig. Hva mer kan hjertet begjære? Mer enn 20km én vei begynner å telle som langkjøring så lenge du allerede har varm motor.

EDIT:
COM/RS232 er vel et utdøende dyr. Med USB kan du bruke diagnoseboksen på den nye laptopen du anskaffer om 3 år også som ikke har RS232. Da blir du sikkert glad for at du spanderte de 20$ ekstra i 2008 når dollarkursen var behagelig lav. ODBII-interfacet kommer til å være identisk i lang tid fremover og du kommer garantert til å sneie innom flere biler med ODBII/CAN i årene som kommer. Litt av grunnen til at jeg tenker håndholdt for egen del er at hendene kanskje ikke er helt tastaturvennlige når man har behov for å bruke diagnoseutstyret. Du har kanskje en dedikert verkstedlaptop med RS232 så da gjør det kanskje ikke så nøye allikevel?
« Siste redigering: Sø.,20,Januar,2008,23,34 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

renegade

  • Gjest
Sv: Bensinforbruk
« Svar #37 på: Ma.,21,Januar,2008,09,14 »
..ganske artig det med høyde over bakken ja. En skulle liksom ikke tru at høyden hadde så mye å si. for når man hever bilen, så løfter man jo bare bilen ifra bakken. en bil med 1 meter bakkeklaring har vel ikke vesentlig mer luftmotstand enn en bil med 30 cm bakkeklaring? så lenge karosseriets form er identisk så vil jo ikke bilen forskyve mer luft. den vil vel bare forskyve den samme luften høyere opp eller??...

Ikke sant? Luftmotstanden for ekvipasjen er faktisk ikke identisk, hva som skjer med slipstream/turbulens er vesentlig forskjellig. Urettferdige som sammenhengene er har man bedre økonomi på ekvipasjen jo nærmere underlaget man kan komme. Det er mye av grunnen til at F1-gjengen nesten subber asfalten. I tillegg bør understellet og undersiden av bilen være glattere og slettere enn isen på Fram-banen for best mulig økonomi.

...så får jeg kjøre meg en skikkelig langtur og måle (til tønsberg eller noe  ;D )...

Fyll full tank på Nansetgata, rett ut på E-18 (i den grad det er mulig), kjør kjent distanse, samme lekre vei tilbake og fyll fullt igjen på identisk måte som ved start. Ingen småkjøring mellom fyllinger. Hvor mange liter ble det pr. km? GF i 4x4 Drivers må jo være en ypperlig anledning. 4x4 i formålet og eksperimenter samtidig. Hva mer kan hjertet begjære? Mer enn 20km én vei begynner å telle som langkjøring så lenge du allerede har varm motor.

EDIT:
COM/RS232 er vel et utdøende dyr. Med USB kan du bruke diagnoseboksen på den nye laptopen du anskaffer om 3 år også som ikke har RS232. Da blir du sikkert glad for at du spanderte de 20$ ekstra i 2008 når dollarkursen var behagelig lav. ODBII-interfacet kommer til å være identisk i lang tid fremover og du kommer garantert til å sneie innom flere biler med ODBII/CAN i årene som kommer. Litt av grunnen til at jeg tenker håndholdt for egen del er at hendene kanskje ikke er helt tastaturvennlige når man har behov for å bruke diagnoseutstyret. Du har kanskje en dedikert verkstedlaptop med RS232 så da gjør det kanskje ikke så nøye allikevel?

En bør sjekke litt nøye når det gjelder "scannere", dette fordi en del av dem kun gir feilkodene - det har en ikke så mye bruk for i denne sammenhengen...

I tillegg, så vil en aldri få ut noe særlig korrekt blandignsforhold, dette fordi de O2 sensorene som benyttes som standard er narrow band.  Dvs. de viser kun korrekt verdi akkurat rundt 14,7.  De funker på den måten at de gir et +- signal når de kommer på utsiden av det smale måleområdet.  Det funker helt greit til motorstyring, men gir ikke så mye nyttig informasjon til tuningsformål...

De koster noen $$$ men en wideband sensor er nok noe som må til hvis en skal få en ide om hvordan ting ligger an.
http://www.innovatemotorsports.com/products.php sin er mye brukt.

Og til de som har tenkt å MegaSqurite motor'n sin: Ja, MegaSquirt kan utnytte Innovate sin wideband giver / interface...

Ellers så har jeg sett tilfeller hvor en har blitt frarådt å bruke USB på OBDII interfacet, har vært en del rapporter om heng osv.  Jeg kjøpte derfor RS232 versjonen av VAGCom.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #38 på: Ma.,21,Januar,2008,17,06 »
Da trenger jeg litt hjelp til her Renagade. Du sier wideband, og det er greit. Regner med den jeg og skywalker linket til var narrow band. Men vi snakker vel her om apparater til å plugge på den odb2 kontakten som sitter i bilen ikke sant?
Kan du lese både narrow band og broad band ut av denne kontakten?
Også sier du at det er narrow band o2 sensorer som standard. Da regner jeg med du snakker om de o2 sensorne som sitter i manifolden.
Betyr det at de kun sender narrow band, eller begge deler? eller må man bytte o2 sensorer på bilen for å kunne lese broad band?

Eller funker det sånn at man har en egen o2 sensor til apparatet som man putter inn i manifolden for å lese av resultatene og tar en og en?
så det var en modell på linken du sendte som holdt opp til 12 sylindre.

Datt litt av her skjønner du.
Jeg regnet med at jeg kunne kjøpe meg en odb2 leser og avhengig av programmet du brukte, så fikk du forskjellig type informasjon.
Serieport skal jeg ha uansett. Serieporten kommer til å være på bærbare i en god stund fremover siden den er såpass innarbeidet som standard for oss data teknikere, så det er ikke noe problem.

På siden du linket til Renegade, http://www.titanmotorsports.com/lmdiairame.html , så har den en modell som heter 3723. Det er vel en standard greie som også er til å koble mot en datamaskin. Denne burde vel greie jobben fint, eller??
« Siste redigering: Ma.,21,Januar,2008,17,11 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Bensinforbruk
« Svar #39 på: Ma.,21,Januar,2008,19,42 »
Da trenger jeg litt hjelp til her Renagade. Du sier wideband, og det er greit. Regner med den jeg og skywalker linket til var narrow band. Men vi snakker vel her om apparater til å plugge på den odb2 kontakten som sitter i bilen ikke sant?
Kan du lese både narrow band og broad band ut av denne kontakten?
Også sier du at det er narrow band o2 sensorer som standard. Da regner jeg med du snakker om de o2 sensorne som sitter i manifolden.
Betyr det at de kun sender narrow band, eller begge deler? eller må man bytte o2 sensorer på bilen for å kunne lese broad band?

Eller funker det sånn at man har en egen o2 sensor til apparatet som man putter inn i manifolden for å lese av resultatene og tar en og en?
så det var en modell på linken du sendte som holdt opp til 12 sylindre.

Datt litt av her skjønner du.
Jeg regnet med at jeg kunne kjøpe meg en odb2 leser og avhengig av programmet du brukte, så fikk du forskjellig type informasjon.
Serieport skal jeg ha uansett. Serieporten kommer til å være på bærbare i en god stund fremover siden den er såpass innarbeidet som standard for oss data teknikere, så det er ikke noe problem.

På siden du linket til Renegade, http://www.titanmotorsports.com/lmdiairame.html , så har den en modell som heter 3723. Det er vel en standard greie som også er til å koble mot en datamaskin. Denne burde vel greie jobben fint, eller??

Meg bekjent er det ingen wideband O2 sensorer som lar seg koble til en standard Jeep motorstyring, alle bruker narrow band.
Det betyr at de wideband sensorene som er i salg, må brukes med sin egen controller, og kobles opp separat.  De har som regel både en analog og en digital utgang.  De kan derved brukes til å drive et vanlig viserinstrument, og til å kobles mot et digtalt interface i en motorstyring som har mulighet for å kommunisere med en slik sensor (som f.eks. MS).

Derved så får du ikke noe wideband signal fra ODBII kontakten i bilen.
Og ja, det er o2 sensorene som sitter i eksosmanifolden / kat'en jeg tenker på, disse er kun narrow band.

Og det er heller ikke mulig å bytte til wideband sensorer, dette fordi ecu'en ikke er bygd / programmert for dette.

Når det gjelder scannere, så gir ikke de noe mer informasjon enn det ecu'en er istand til å gi.  Det betyr f.eks. ikke noe særlig god informasjon om o2 nivå i eksosen.  Dvs. en vil få korrekt verdi, men da kun akkurat rundt 14.7.  Er en utenfor dette området, så er litt i det blå hvor langt utenfor en faktisk er.
Hvis en har f.eks. MAF sensor, så bør de kunne gi en verdi / signal fra denne sensoren.  En bør kunne få ut ting som fortenning, injector puls width, TPS verdi osv.

Ja, det er en egen boks / interface som en evn. må kjøpe i tillegg til selve sensoren.  Hvis jeg ikke husker helt feil, så må f.eks. MS ecu'en ha Innovate sin boks i tillegg til selve giveren, dette fordi MS ecu'en benytter digitalutgangen i denne boksen som interface.

Innovate (som flere andre) har flere forskjellige typer givere / produkter, alt fra en singel giver til multioppsett.  Disse siste er typisk noe som proffene kjøper til dynobenken.  På den måten, så har de full kontroll over tilstanden i hver enkelt sylinder.

Det er riktig som du sier at med en ODBII scanner, så vil du få ut en rekke nyttig informasjon.  Men O2 nivået i eksosen er nok ikke blant de, annet enn akkurat rundt 14.7.  Og det har du egentlig ikke bruk for fordi da går jo motor'n som den skal, og det vet du fra før av...

Så oppsummert: Ja, en scanner kan gi masse nyttig info, men aldri mer enn det sensorene er istand til å måle.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Jeep XJ RPM@100km/h 225/75R15 -
« Svar #40 på: Ma.,21,Januar,2008,23,21 »
100km/h = 27,77m/s
225/75R15 = 2,25m Ø rulleomkrets

Teoretisk rpm (jeg har 3,73:1 i differensialer)
Hjulet roterer med: 27,77m/s / 2,25m = 12,34s-1 * 60s = 740,5rpm
Motor rpm 3. gear, AW4 lockup = 740,5 x 3,73 x 1    = 2762rpm
Motor rpm 4. gear, AW4 lockup = 740,5 x 3,73 x 0,7 = 1933rpm

Praktisk:
Som vi ser av bildene går motoren min litt fortere/saktere, noe som har sammenheng med at hjulene mine er noe slitt og ikke helt tilsvarer beregnet rulleomkrets ovenfor. Fullstendig nøyaktig pickup fra AW4 og visning på turteller forventer jeg heller ikke. Dette er tross alt ikke presisjonsinstrumenter. Kjører med Cruisecontrol på for å holde jevnest mulig hastighet med kameraøvelsen. Det er ikke uten videre greit å treffe "nøyaktig" 100km/h, men 99,4 må være bra nok for denne ca.-øvelsen. GPS = FujitsuSiemens N560 Sirf III m/Garmin XT.

RS232 vs. USB:
...Ellers så har jeg sett tilfeller hvor en har blitt frarådt å bruke USB på OBDII interfacet, har vært en del rapporter om heng osv.  Jeg kjøpte derfor RS232 versjonen av VAGCom...

Vi skal ikke hijacke tråden til drøfting av elektronikkhardware/software - men; USB er stabilt og generelt sett robust. Jeg tviler på at det er gjengs regel at ODBII-scannere med USB-port henger. Produsenten kan f.eks. ha hatt uflaks med valgt USB-driverpakke ved design av scanneren og dermed produsert utstyr som henger, evt. i programmering eller tråkket feil i det generelle havet av ukjente parametere som finnes for slikt utstyr. Forøvrig er RS232 robust og helt greit så lenge man har PC med støtte for det.
« Siste redigering: Ma.,21,Januar,2008,23,39 av Skywalker »
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #41 på: To.,24,Januar,2008,09,55 »
Skal måle avgassen en dag nå for å få en skikkelig måling på alle verdiene.
Sjekker også tenningen at den er helt riktig instillt. Veit at det ikke er justerbar tenning på disse, men greit å være 100% sikker.
Fikk også høre at med så høy kompresjon som 170psi, så kunne man kjøre på 98 oktan. Dette ville muligens gå litt bedre og bruke noe mindre pga høyere oktans egenskap til å lagre mer energi før den antente eller noe. Dette var visst positivt ved høy kompresjon. Disse bilene har selvjusterende tenning, så øke eller minke oktantallet har ingenting å si. PCM'en justerer tenningen selv.
Men før jeg bytter oktan skal som sagt avgass måles. både på kald og varm bil for å sammenligne verdiene.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #42 på: Ma.,28,Januar,2008,22,26 »
Vel, da er avgassen målt og her er resultatet.



Og de er så visst veldig bra ut. Bilen går faktisk noe magert, men vel innenfor de verdiene den skal ha.
sjekket også tenningen at den var i orden (veit det er automatisk justering av tenning på disse bilene), og det var den. Ved pådrag så man at tenningen justerte seg riktig, så alt så ut til å være i skjønneste orden.
Har i dag vasket luftfilteret også, det står til tørk nå. Skal vaske det en gang til med renseveske, før jeg setter det inn med ny olje i morra.
Her er bilde av filteret før jeg vasket det.

« Siste redigering: Fr., 9,Mai,2008,22,36 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bensinforbruk
« Svar #43 på: On., 6,Februar,2008,10,28 »
Da er luftfilteret vasket og satt på plass igjen. Ble til at jeg kjørte en stund uten luftfilter mens jeg vasket det. Og det kan være at den brukte litt mindre bensin, det er bare en følelse jeg har. Men ingen ting er dokumentert enda.
Ny-oljet luftfilter er nå satt inn, og nå gjenstår det bare å spare til jeg har råd til full tank  ;D, for så å ta en liten langtur-test.
Kommer også til å fylle neste tank med 98oktan, for å se om det også kan være med på  å hjelpe ørlitegran.

Her er bilde av nyvasket og nyoljet luftfilter


Her er bilde av skittent luftfilter
« Siste redigering: Fr., 9,Mai,2008,22,35 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Bensinforbruk
« Svar #44 på: Fr., 9,Mai,2008,12,00 »
Etter å ha lest denne tråden får jeg litt rare tanker om min bil. Jeg kan faktisk høre at den er glad i bensin. Da jeg kjøpte den og kjørte den fra Haugesund til Oslo brukte den ca 2,5 l/mil. Da var den i dårlig shape, med gamle tenningsdeler, manglende luftfilter, en plugg som ikke tente, og noe sånnt som 26 grader feil tenning.
Etter et hissig verkstedbesøk med full service, litt rydding i vakum på gasser´n og nye tenningsdeler, samt nytt luftfilter, tenningsjustering +++ har bensinforbruket sunket til "behaglige" 2,0 l/mil på kortkjøring i by. Skal måle langkjøring nå i helgen, men dette er da ufattelig høye tall utifra det jeg leser i denne tråden.
Det som er ekstra rart er at den kjører på 31" med det jeg liker å tro er original utveksling (hvordan vet jeg dette?), og har kliss nytt originalt eksosanlegg og kat. Burde vært mindre forbruk...
Forrige eier mener også at det er ny hjerne på bilen. Har ikke byttet speedometerdrev, så det er sikkert litt feilmålinger. Har målt fra full tank og nullstilt distansemåleren, fyllt full tank igjen og regnet ut.

YJ 4.2l med Peugeot kasse.

Tips?

Tillegg: 1,45 på langkjøring!
« Siste redigering: Ma.,12,Mai,2008,11,10 av BrorHund »
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36