Da trenger jeg litt hjelp til her Renagade. Du sier wideband, og det er greit. Regner med den jeg og skywalker linket til var narrow band. Men vi snakker vel her om apparater til å plugge på den odb2 kontakten som sitter i bilen ikke sant?
Kan du lese både narrow band og broad band ut av denne kontakten?
Også sier du at det er narrow band o2 sensorer som standard. Da regner jeg med du snakker om de o2 sensorne som sitter i manifolden.
Betyr det at de kun sender narrow band, eller begge deler? eller må man bytte o2 sensorer på bilen for å kunne lese broad band?
Eller funker det sånn at man har en egen o2 sensor til apparatet som man putter inn i manifolden for å lese av resultatene og tar en og en?
så det var en modell på linken du sendte som holdt opp til 12 sylindre.
Datt litt av her skjønner du.
Jeg regnet med at jeg kunne kjøpe meg en odb2 leser og avhengig av programmet du brukte, så fikk du forskjellig type informasjon.
Serieport skal jeg ha uansett. Serieporten kommer til å være på bærbare i en god stund fremover siden den er såpass innarbeidet som standard for oss data teknikere, så det er ikke noe problem.
På siden du linket til Renegade, http://www.titanmotorsports.com/lmdiairame.html , så har den en modell som heter 3723. Det er vel en standard greie som også er til å koble mot en datamaskin. Denne burde vel greie jobben fint, eller??
Meg bekjent er det ingen wideband O2 sensorer som lar seg koble til en standard Jeep motorstyring, alle bruker narrow band.
Det betyr at de wideband sensorene som er i salg, må brukes med sin egen controller, og kobles opp separat. De har som regel både en analog og en digital utgang. De kan derved brukes til å drive et vanlig viserinstrument, og til å kobles mot et digtalt interface i en motorstyring som har mulighet for å kommunisere med en slik sensor (som f.eks. MS).
Derved så får du ikke noe wideband signal fra ODBII kontakten i bilen.
Og ja, det er o2 sensorene som sitter i eksosmanifolden / kat'en jeg tenker på, disse er kun narrow band.
Og det er heller ikke mulig å bytte til wideband sensorer, dette fordi ecu'en ikke er bygd / programmert for dette.
Når det gjelder scannere, så gir ikke de noe mer informasjon enn det ecu'en er istand til å gi. Det betyr f.eks. ikke noe særlig god informasjon om o2 nivå i eksosen. Dvs. en vil få korrekt verdi, men da kun akkurat rundt 14.7. Er en utenfor dette området, så er litt i det blå hvor langt utenfor en faktisk er.
Hvis en har f.eks. MAF sensor, så bør de kunne gi en verdi / signal fra denne sensoren. En bør kunne få ut ting som fortenning, injector puls width, TPS verdi osv.
Ja, det er en egen boks / interface som en evn. må kjøpe i tillegg til selve sensoren. Hvis jeg ikke husker helt feil, så må f.eks. MS ecu'en ha Innovate sin boks i tillegg til selve giveren, dette fordi MS ecu'en benytter digitalutgangen i denne boksen som interface.
Innovate (som flere andre) har flere forskjellige typer givere / produkter, alt fra en singel giver til multioppsett. Disse siste er typisk noe som proffene kjøper til dynobenken. På den måten, så har de full kontroll over tilstanden i hver enkelt sylinder.
Det er riktig som du sier at med en ODBII scanner, så vil du få ut en rekke nyttig informasjon. Men O2 nivået i eksosen er nok ikke blant de, annet enn akkurat rundt 14.7. Og det har du egentlig ikke bruk for fordi da går jo motor'n som den skal, og det vet du fra før av...
Så oppsummert: Ja, en scanner kan gi masse nyttig info, men aldri mer enn det sensorene er istand til å måle.