Skrevet av Emne: Hva er "ekte"  (Lest 9103 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Hva er "ekte"
« på: Fr., 8,Juni,2007,10,45 »
Har "ekte" jeeper runde eller firkanta hovedlys? ;)

Vet noen har diverse meninger rundt dette.

Og kan man dra på Jeeptreff med en Ford-kriger (williys)

Jeg bare lurer? ;D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #1 på: Fr., 8,Juni,2007,10,47 »
Ronny!

Yppesen.....

Skal sende deg noen klistrelapper så kan du lage fake runde lykter på YJ-en din.

Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #2 på: Fr., 8,Juni,2007,10,59 »
 ;D Der satt`n i sikrinsboksen ja.......

Men skal jeg da bytte til runde baklamper også? Og firkanta reservehjul?
Jeg hadde forstått logikken om bilen var en VW boble. Den er jo rund. Men en bil som ser ut som en pussekloss, må jo ha firkanta lamper, må den ikke? Det mest estetsike må jo å være "tro" mot det tidsriktige, og bilens generelle design.

Jeg vet at noen eiere av CJ7 opphøyer seg selv til akkurat litt over oss med bastarder. Har aldri forstått "den" religionen (og vil heller aldri da ;)) Men hva da med J20, XJ, ZG/ZJ, Comanche, Chief osv. Er ikke det Jeeper?. Jeg trodde da vitterlig det.

Noen andre ( gjerne andre enn eiere av CJ7) som har meninger rundt dette?

Jeg mener å erindre at vi har hatt deler av denne diskusjonen opp på agendaen før.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #3 på: Fr., 8,Juni,2007,11,29 »
Ford GPW er like mye Jeep som Willys MB.

Merk:

Ordet "Jeep" dukket ikke opp før flere år senere, første gang på en proto modell for CJ-1 i 1944. Modellene fra Willys ble etter krigen markedsført under navnet Willys, og "Jeep" det ble ikke et eget varemerke før på 50 tallet.

Alle modeller før dette er ekte Jeep og har vært med til det merket er i dag. Bantam Pilot model, Bantam MARK II, Willys QUAD, Ford PYGMY, Ford GP, Willys MA, Bantam BRC-40, Ford GPW, Willys MB og Ford GPA.

Det ble også inngått en kontrakt med amerikanske myndigheter at all fremtidig leveranse av Jeep modeller til forsvarsbruk måtte deles mellom Willys og Ford. Her er det myndighetene eier modellen og fabrikkene leverer. Derfor regnes også alle Ford i MUTT serien også for Jeep.

Nå er jo vi ikke veldig bortskjemt med disse modellene i vår klubb da, men om noen av de første modellene kom ville det være den grommeste jeepen på hele treffet!

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #4 på: Fr., 8,Juni,2007,12,16 »
Ja jeg oppfordret jo til "kjør debatt", og det er veldig fint at det kommer saklige og informative svar, på en noe ellers så småflåsete start fra min side.

Men uansett, det hadde vært litt interssent å få vite hva som rører seg av følelser, rundt dette tema, med runde og firkanta hovedlys. Even og meg har jo en litt lengre historie på diskusjonen rundt dette, og vi har helt klare ulike standpunkt i denne saken. Men hva mener dere andre?

For om jeg da må ha runde hovedlys for å ansees som ekte jeeper , så må jeg handle Jeep Patriot da? ;D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

renegade

  • Gjest
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #5 på: Fr., 8,Juni,2007,13,25 »

For om jeg da må ha runde hovedlys for å ansees som ekte jeeper , så må jeg handle Jeep Patriot da? ;D

Neida, det holder med å kjøpe en CJ eller TJ...

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #6 på: Fr., 8,Juni,2007,14,20 »
O
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #7 på: Fr., 8,Juni,2007,14,46 »
Ja akkurat.. ;D ;D ;D

Dette understreker veldig godt det jeg mener :D

Golden Eagle og renegade mener tydeligvis bare runde lamper er gangbar valuta. Noen flere?
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #8 på: Fr., 8,Juni,2007,14,56 »
Vel Jeg har hatt 4 kanta å runde lykter.

Har fortsatt runde lykter å noen firkanta på hylla.

Vet ikke hva som er best jeg. Men de 4 kanta er de mest morsomme jeg har hatt.

Hva med de som kjører rundt med "grisehjerte" i bilen da det er jo enda værre mener jeg. (grisehjerte = chevy 350)

Da er det jo ikke ekte jeep men en ordentlig bastard.. hhe he.. (JA jeg har "grisehjerte i 7 ern)

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #9 på: Fr., 8,Juni,2007,15,13 »
  Men hva da med J20, XJ, ZG/ZJ, Comanche, Chief osv. Er ikke det Jeeper?. Jeg trodde da vitterlig det.

Det kan du bare fortsette å tro ;)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #10 på: Fr., 8,Juni,2007,15,23 »
Ja her hang det seg på en disippel til, til den rare religionen. Ikke sant Sten Morten ;)

Er det bare meg, eller ser dere med CJ7, noe vi andre ikke ser.... :P

Jeg har nemlig en liten konspirasjons-teori om at dette "ikke skal prates om", og at "noen" ikke vil ha denne diskusjonen frem i lyset :'( ;)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #11 på: Fr., 8,Juni,2007,15,35 »
Nå tror jeg du missforstod meg Ronny....

Du kan trygt fortsette å tro at dette er ekte jeeper. De er det.

Skjønner ikke helt hvor du vil, når du spør om ekte Jeep?

Alle modellene er ekte Jeep....

Men om du ønsker å spørre om noen modeller av Jeep er grommere enn andre, er svaret ja!

Hvilken modeller du liker best trenger ikke å være de samme modellene andre liker best. Det er over hundre modeller å velge blandt. Smaken er delt...
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #12 på: Fr., 8,Juni,2007,15,50 »
Uff.....det er varmt idag. ;D

Da er vi enige om at alt er Jeep, men at noen synes noen Jeeps er bedre enn andre. ;D

Og det jeg mener, er at spesielt noen med CJ7, mener disse tilhører 1. divisjon alene.

Amen
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #13 på: Fr., 8,Juni,2007,16,02 »
Noen har en forkjærlighet kun for gamle krigere. Andre igjen liker FSJ. Noen er glad i alle flatskjerm modellene. Noen synnes V8 modellene er topp. Noen liker Pick up modellene. Mens andre synnes det er gøy med cherokee. Noen liker Wrangler. Noen synes AMC eraen er den mest spennende. Noen kjører Jeep for off road, mens andre liker å tavare på gamle jeeper...osv...

Dette er en trivelig og sosial hobby. Det finnes modeller for en vær smak.

Kos deg med den jeepen du har, det gjør jeg, og hadde jeg hatt råd hadde det blitt fler :)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

renegade

  • Gjest
Sv: Hva er "ekte"
« Svar #14 på: Fr., 8,Juni,2007,16,22 »
Uff.....det er varmt idag. ;D

Da er vi enige om at alt er Jeep, men at noen synes noen Jeeps er bedre enn andre. ;D

Og det jeg mener, er at spesielt noen med CJ7, mener disse tilhører 1. divisjon alene.

Amen

Vel, det utsagnet over er nå ditt, ikke mitt.

Personlig liker jeg best de korte med runde lykter, men av litt forskjelige grunner.

CJ'en fordi jeg rett-og-slett synes den er finere enn en YJ - punktum
TJ'en fordi den er 20 år nyere enn CJ, med dertil bedre teknologi (som fjæring og motor (4.0l)).

Hadde f.eks. YJ'en kommet med spiralfjæring osv, så hadde jeg nok kjøpt en slik - firkanta lykter eller ei.
Men jeg vurderte det slik, at YJ'en var for lik teknologisk til at det var/er noen vits i å bytte.
Da TJ'en kom, så ble det en annen sak.

Så kunne jeg fått en TJ med CJ utseende, ja da vil jeg bli lykkelig - hmmmm, *DET* var en tanke...
Er det noen som har målt på baljefestene på en TJ kontra CJ ??
Dette må undersøkes nærmere.

Som andre har sagt, smaken er som osv., og for min del, så er en YJ / firkant lykter like fin/god Jeep som alle andre Jeeper.
Den er god å kjøre, kommer fint frem, kan bygges om på alle mulige måter - hva annet kan en be om ?

Så oppsummert, jeg antar at du er litt på fisketur på en slik vakker fredag, men jeg mener nå at YJ / firkantlykter er en like god Jeep som de andre.
Et par Jeep'er som jeg *ikke* liker, er Patriot og Commander - herregud, er overbevist om at designavdelingen har røyka sokka sine *LENGE* !  Men det er sikkert fine biler.