Ok. Da var BodyLiften i boks, uten altfor store problemer. Hadde undersøkt en stund i forveien hva som skulle gjøres, og sånn ca i hvilken rekkefølge. Leste bruksanvisningen, og satte i gang. Som skrevet tidligere hadde jeg sprayet med crc i god til i forveien, og løsnet alle skruene. Det var allikevel ikke nok, spesiellt på de forrerste skruene på hver side av bilen, på siden. Her kommer bilder og fremgangsmåte:
Dette er festene på siden av bilen som skal byttes:
Festet foran:
Festet bak (likt på andre siden):
Festet under bilen, på høyre side av tanken:
Festet under bilen, på venstre side av tanken:
Her ser man bensinpåfyllingsrøret, som kan være lurt å forlenge. Med 2" BL går det akkurat uten, men sjekk etter morkenhet etc. Mitt står nå i bittelitt strekk, da jeg ikke har byttet det eller forlenget det. Får se hvordan det går.:
De forrerste festene trengte litt ekstra omsorg av Mr.Biceps og tolmodigheten, da festene røk tvert av. Med sveisetang og pågangsmot måtte de gi tapt til slutt. Brukte firkantfestene på nytt etterpå.:
Før jekkingen startet løsnet jeg alle seks boltene som fester radiatoren. Lot en bolt stå halveis inne, slik at ikke radiatoren hang og slang under prosessen.
Jekket opp bilen, startet med passasjersiden, da det er færrest ledninger og drit der. Er egentlig ikke noe spes man må ta hensyn til, men sjekk overalt at det går greit. Fjernet alle bodyfeste-boltene untatt de tre på sjåførsiden, som jeg bare løsnet, før jeg begynnte å jekke. Dette for at ikke balja skulle forflytte seg så mye. Byttet puckene, og festet boltene uten å stramme de til:
Jekket så opp hjørnet bak, og plasserte en puck under der:
Tok så de tre festene på sjåførsiden, og så det bakre festet på venstre side. Når man jekker opp på sjåførsiden er det viktig å sjekke alle ledninger og rør. Måtte løsne to av bremserørene som sitter festet i ramma med clips. Her gjelder det egentlig bare å sjekke hva som følger ramma, og hva som følger balje. Forsiktighet lønner seg, og jekk rolig, sjekk, jekk litt til, sjekk, osv. Og så var det de festene under bilen på siden av tanken som skulle til pers. Viste seg da at jeg måtte løsne opp de bakre festene først, og så jekke opp under. Her er det punktet jeg har hørt om noe "spett-taktikk", men jeg gikk for den sikre løsningen, med jekk og plank.:
Etter at alle festene er montert tok jeg frontfestet. På bildet har jeg også merket hvor spacerene som følger med skal sitte, samt en annen detalj man må demontere før man begynner å jekke. Har enda ikke fått sveiset spacerene, men er usikker på om de trengs. Tips? Er kanskje lurt, men har ikke sveiseapparat. Får finne på noe lurt. Hva har andre gjort?
Når alle puckene var plassert festet jeg boltene fast. Kommer til å gå over disse senere og etterstramme.
Rattakslingen var jeg spent på. Visste ikke helt hva som skulle gjøres. Det som skjer er at vinkelen den står i blir litt slakkere, og derfor kommer helle rattakslingen litt i spenn. Måten jeg løste det på var å skru opp skruen markert på bildet, etter at puckene var montert, og så skled akslingen nøyaktig så langt inn den trengte. Var ca 0,5 cm. Vet ikke om dette var helt riktig, men det funker...
Her ser man festene på siden, med BodyLiften montert:
Ferdig montert sett fra siden:
Ferdig med 2,5" OME, 2" BL fra Performance Accessories, og 33" BFG Mud Terrain:
Etter at alt var montert var det å sjekke giroverføringer. Her kan man enten bøye girspaken, montere på mellomstykket som følger kittet, eller slipe litt i karrosseriet ved 2 gir, 4 gir og revers. Jeg tok siste løsning. Viste seg at jeg måtte slipe vekk en god del, men nå funker det..
Eksosanlegget mitt er helt originalt. Dette trengte jeg ikke gjøre noe med, det har bare hevet seg 2" i bakkant, og tålte vinkelforandringen. Blir ikke så stor forskjell i festet. Droppet derfor de brakkettene som fulgte med som jeg ikke helt skjønte så mye av.
Festet radiatoren med de 6 brakettene som fulgte med. Den blir derfor senket tilsvarende 2". Trengte ikke gjøre noe med viftekappa, da denne sitter fast i radiatoren, og fulgte med ned.
Etter statisk sjekk, fyrte jeg opp droget, og sjekket alt mulig. Kjørte litt frem og tilbake, før det ble prøvetur. Ser ut som om alt fungerer foreløbig.
Kom med innspill om det er noe som er glemt, eller noe som burde vært gjort annerledes.
Ble sånn cirka fornøyd..