Skrevet av Emne: Jørns sitt Cj-7 prosjekt  (Lest 58479 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #120 på: To.,25,Mars,2010,13,35 »
Jan Erik og Kathrine har jo brukt en kar som de skryter av, bortsett fra at Jan Erik fikk feil glans...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #121 på: To.,25,Mars,2010,14,17 »
Jan Erik og Kathrine har jo brukt en kar som de skryter av, bortsett fra at Jan Erik fikk feil glans...

Joa, men det var basert på en missforståelse...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #122 på: To.,25,Mars,2010,15,27 »
Har en Johnson 9,9 du godt kan få låne ;D
Burde passe fint på reservehjulsfeste.
Går nok rett i plan da ;D ;D
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #123 på: To.,25,Mars,2010,18,51 »
Men Frode kjenner en i Drammenstraktene (Ladamann) som er like god. Bruk han da vel
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #124 på: To.,25,Mars,2010,20,27 »
Jeg har ordnet lakkerer nå. Han skulle prøve å komme innom før påske.

Typisk, i Daystar bodymount settet mitt så mangler det to stk bodymounts. Qudratec skulle sende det ASAP sa de. Bare håpe det kommer før balja skal på.

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #125 på: Lø.,27,Mars,2010,14,36 »
Ny milepæl nådd.

I dag har jeg montert motor med girkasse og transfer. Måtte gjøre det alene da kompisen allikevel ikke kunne. Ble litt tungvint alene, spesielt med å fly frem og tilbake til krana for å justere høyder slik at bolter traff hullene. Men omsider ordnet det seg, men det anbefales ikke for de som tenker å gjøre det. :-)

I forkant lakket jeg moteren med blanding av Owatrol og matt bengalakk. Jeg benytte en langhåret poslish fille for lakkering slik at jeg kom godt inn i porene. Resultatet ble i hvert fall estetisk bra, får bare håpe den sitter (jeg har vasket motoren med varmtvanns høytrykkspyler).

Resultat:


Montasje:




Motoren på plass:



Nå er vel neste milepæl å montere balja. Men hva bør jeg gjøre nå før jeg setter den på?
Jeg tenkte å ferdigstille eksosanlegg, sette på drivaksler, bensinslanger muligens det elektriske til automatkassa. Noen andre som har noen tips?

Samt, på dashpanalet har jeg nå borret de to hullene til klokke og turteller.
Mål for hulltaking fikk jeg av en som heter Dan som driver med custom dashpaneler. Han sendte meg en PDF fil med mål. Ser ut til å ha mye godsaker.
http://sites.google.com/site/doubledfab/jeep-cj-dashs

Men tilbake til dashpanelet mitt,  jeg ser det er noen hjemmemekka hull som kræsjer og nesten kræsjer.  
Fant en blå og en rød pære holder som sikkert har vært montert der. Jeg tenkte å sveise igjen de hullene og dersom det er nødvendig så får jeg heller borre de opp igjen.
Noen som vet hva de er benyttet til?





« Siste redigering: Lø.,27,Mars,2010,15,33 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #126 på: Sø.,28,Mars,2010,14,40 »
Hei Jørn, så bra jobba! Og "klare selv" ordtaket passer bra her :)
De hulla du sikter til har jeg også, med de samme diode pærene, den røde ved turteller blinker ved sving til V (eller var det H??) Den blå er ved klokka, den funker ikke, men kanskje for fjærnlys?
Men har aldri kjønt hvorfor de er der, da både blink og fjærnlys indikator lys er i speedo`n.
Er det en gml sær Norsk greie??
Men bare å sveise igjen de hulla.
« Siste redigering: Sø.,28,Mars,2010,14,45 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #127 på: Ma.,29,Mars,2010,20,19 »

Fjernlys og varselblink....

Noen som har en liten feil i det elektriske anlegget sitt?   ;)

Medlem 005

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #128 på: Fr., 2,April,2010,15,24 »
Takk for info. De sveises igjen, og remonteres ikke.
I går vant jeg en auksjon på en original tureteller. fikk den for $20.50,-. Får bare håpe den virker. Mangler kun klokka nå. Ser at de som selges som nye mangler sekundviser, skal prøve å få tak i en original der og, men den eneste på ebay nå selges for $125 og det blir litt mye syns jeg.

I det siste har jeg funnet frem Owatrolen og bengalakken igjen.
Nå har jeg lakkert litt forskjellige steder på motoren, samt automatkasse og transfer. Begynner å se ganske bra ut.




Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #129 på: Ti., 6,April,2010,07,19 »
Har ett par spørsmål, har sjekket ut ett par bøker, men det finner ingen foklaring. Nærmeste forklaringen jeg finner er "Idler Pulley".

Til høyre på rekkesekseren sitter det en pumpe av noe slag. Jeg vil anta at det er vann den pumper, men hva er den til? Vannpumpa sitter jo i blokka, men hvorfor har jeg to? Kan det være for varmeapperat?

Samt, fikk jeg med en pakning i ett motor rep kit sett. Hva er denne til, og hvor skal den monteres? Det fulgte ikke med noen forklaring. for vannpumpa fant jeg ut.

Siste spørsmål, hvordan skal vifta monteres til vannpumpe akslingen? Jeg tror jeg mangler en del her, noen som vet hva jeg mangler?



« Siste redigering: Ti., 6,April,2010,07,48 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #130 på: Ti., 6,April,2010,08,25 »
Det er AC-pumpa du har der Jørn. Ikke såå mange CJ med AC. Men har du resten av AC delene?
Den vifta så for meg feil ut, eller så må et adapter til ser det ut som. Eller?
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #131 på: Ti., 6,April,2010,08,53 »
Sitat
Det er AC-pumpa du har der Jørn. Ikke såå mange CJ med AC. Men har du resten av AC delene?

AC,  ok, jeg trodde det satt på venstre side av motoren, under dynamoen. Jeg har ikke sett noen andre deler til AC, i hvert fall ikke instrumentpanelet, det ville jeg jo ha sett ganske kjapt. Har du det samme på din?

Sitat
Den vifta så for meg feil ut, eller så må et adapter til ser det ut som. Eller?

Ja, du kan ha rett i at det er feil vifte, for det står GM på den. Men jeg har sett på Quadratec sine sider at det skal være ett clutch hus mellom vannpumpeakslingen og viften. Selve huset sitter på pumpa, men ikke festanordingen som skal skrus til vannpumpeakslingen.

« Siste redigering: Ti., 6,April,2010,08,56 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #132 på: Ti., 6,April,2010,10,49 »
Å skulle det ikke være AC kan det var "leftovers" fra "eksosrens" annlegget som satt på flere CJ men 6`er.
Et noe teit USA trix med og tilføre ekstra luft til eksosen slik at den ble bedre på målninger eller noe slikt... men her er jeg litt på tynn is.. Husker bare at jeg i min korte tid med 6`er fjernet alt dette utstyret med slanger etc. men det er leeenge side.

Drit i den vifta, ta deg en tur til Stolen eller Sarp. og kjøp deg en 18" 6 eller 7 blads stål vifte.
Så kan du også som du nevner på kjøpe deg en vifte clutch som monteres i fremkant av vifta.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #133 på: Ti., 6,April,2010,11,58 »
Å skulle det ikke være AC kan det var "leftovers" fra "eksosrens" annlegget som satt på flere CJ men 6`er.
Et noe teit USA trix med og tilføre ekstra luft til eksosen slik at den ble bedre på målninger eller noe slikt... men her er jeg litt på tynn is.. Husker bare at jeg i min korte tid med 6`er fjernet alt dette utstyret med slanger etc. men det er leeenge side.

Det har du nok rett i Petter. Du nevnte en gang du var hjemme hos meg at jeg kunne fjærne den og den og litt til. Da sa du at det var noe California greier på bilen min.

Sitat
Drit i den vifta, ta deg en tur til Stolen eller Sarp. og kjøp deg en 18" 6 eller 7 blads stål vifte.
Så kan du også som du nevner på kjøpe deg en vifte clutch som monteres i fremkant av vifta.

Jeg får leite litt til å se om jeg finner det clutch huset, kan jo hende det ligger i en av eskene. Burde jo være der.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #134 på: Ti.,13,April,2010,09,02 »
I går fikk jeg en hyggelig epost fra Biltilsynet.

Jeg har som sikkert noen kjenner til hatt avvik i rammenummeret kontra vognkort. Sifferet som har avviket er check digit sifferet, og med det som står i vognkortet så skulle bilen aldri ha vært utlevert fra fabrikk. Så ved digitalisering av vognkortnene så ble det skrevet en feil.

Jeg tok kontakt med Jeep Norge og fikk de til å skrive ett brev hvor de bekrefter at her må det ha skjedd noe galt ved registrering. Dette godtok BT og ber meg vise bilen slik at det kan ordnes.

Jeg har hele tiden tenkt at dette skulle la seg ordne ganske greit, men usikkerheten har  liggi bakhodet. Digg at dette er i orden.
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012