Skrevet av Emne: Kathrines V8'r prosjekt  (Lest 54760 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #45 på: On.,16,April,2008,13,29 »

[/quote]


Blant annet så er det en utfordring å få til rett signalefekt med turteller. Det er en vesentlig forskjell
på 91-95 modeller kontra eldre Yj'er som opprinnelig var levert med 4.2L. Men vi finner ut av det.

[/quote]

Betyr det at det på denne ikke lar seg løse med en motstand inn turtelleren?
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #46 på: On.,16,April,2008,13,42 »
Sitat
Blant annet så er det en utfordring å få til rett signalefekt med turteller. Det er en vesentlig forskjell
på 91-95 modeller kontra eldre Yj'er som opprinnelig var levert med 4.2L. Men vi finner ut av det.



Betyr det at det på denne ikke lar seg løse med en motstand inn turtelleren?

Jeep har færre signaler enn chevy. De stemmer på rundt 1200-1400 rpm men ved rundt 2000rpm på motor, bånner du vel turtelleren. Men motstand hjelper ikke, du må ha noe som kutter antall impulser. Såvidt jeg har skjønt og forstått. Tror det er samme på YJ med HO motor og nyere......
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #47 på: On.,16,April,2008,14,42 »
Per,
du vet mer om dette enn jeg, men når du velger å oppgradere kam og veiv osv over 6-7% av det originale
oppsettet så trodde jeg du kunne få noen problemer med bl.a innsuget som da også må dimensjoneres opp...?
....eller er jeg på tyttebærtur?

Nei, en behøver ikke endre innsuget, men da får en kanskje ikke tatt ut hele effekten av bedre gjennomstrøming i de bedre alutoppene, ei heller får en full uttelling på volumøkningen fra 350 til 383.

Når det er sagt, så er det vel ganske vanlig å bytte til et aluinnsug uansett, veldig mange 350'er ble jo levert med støpejernsinnsug.  Og det veier !!##!!.  Jeg forsøkte engang å selge en forgasser m/innsug på Ekeberg: Bare forgasser: 400,- forgasser m/innsug: 300,-  Det var ingen som nappet på den siste varianten...

Jeg har et Edelbrock perfomer innsug liggende, som passer til et Holley 4-ports TBI injection anlegg jeg liggende.  TBI enheten skal være god for inntil 425 hk eller så.  Tror ikke jeg kommer til å bruke Holley elektronikken, blir nok MegaSquirt...

Til bruk i Jeep, så er det vel vedtatt at det er Edelbrock Perfomer eller Perfomer RPM med eller uten airgap (eller tilsvarende) innsug som er greia til TBI.

Med dagens dollarkurs, så er det kanskje en ide og anskaffe strokerkittet uansett, selv om jeg ikke har noen umidelbare planer om å sette igang motorbytte i CJ'en. Hmmmm...

renegade

  • Gjest
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #48 på: On.,16,April,2008,15,06 »
Blant annet så er det en utfordring å få til rett signalefekt med turteller. Det er en vesentlig forskjell
på 91-95 modeller kontra eldre Yj'er som opprinnelig var levert med 4.2L. Men vi finner ut av det.
[/quote]
Betyr det at det på denne ikke lar seg løse med en motstand inn turtelleren?
[/quote]

Hmmm, tja si det ?
Hvis den henter signalet fra coilen, som på de gamle, så burde det jo gå ?
Men hvis den henter signalet fra f.eks. en kamsensor eller fra cps'en , da har en muligens et digitalt signal å forholde seg til.
Et sted å begynne er som alltid, google....

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #49 på: On.,16,April,2008,16,08 »
Blant annet så er det en utfordring å få til rett signalefekt med turteller. Det er en vesentlig forskjell
på 91-95 modeller kontra eldre Yj'er som opprinnelig var levert med 4.2L. Men vi finner ut av det.
Betyr det at det på denne ikke lar seg løse med en motstand inn turtelleren?
[/quote]

Hmmm, tja si det ?
Hvis den henter signalet fra coilen, som på de gamle, så burde det jo gå ?
Men hvis den henter signalet fra f.eks. en kamsensor eller fra cps'en , da har en muligens et digitalt signal å forholde seg til.
Et sted å begynne er som alltid, google....
[/quote]

Du får gurgle du Per!
Kan nok være at turtelleren på de nye får pulser fra motorstyringen og er elektronisk i seg selv.
På min bil som var 4.2 er turtelleren styrt av pulser fra coilen og da er det bare matematikk for å endre vsiningen til å gjelde 8 pulser istedenfor 6 og ditto endret motstand. Prøvde å finne igjen noe gamle googlerier fra da jeg satte inn TBI motoren, men det begynner å nærme seg 10 år siden så det ligger litt djupt i arkivet.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #50 på: On.,16,April,2008,19,18 »
Problematikken med turteller lar seg løse. Har allerede bestillt godsakene.


Sjekk ut kongeside:

www.dakotadigital.com
http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=results/Category_ID=287/home_id=59/mode=cat/cat287.htm

« Siste redigering: On.,16,April,2008,19,38 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

renegade

  • Gjest
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #51 på: On.,16,April,2008,20,03 »
Problematikken med turteller lar seg løse. Har allerede bestillt godsakene.
Sjekk ut kongeside:
www.dakotadigital.com
http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=results/Category_ID=287/home_id=59/mode=cat/cat287.htm

Jeg tenkte også på de, i tillegg til Noordskog.
Du har sjekket med dem at den boksen virkelig fikser problemet ?
Tilsvarende boks for speedometeret er jo kjekk når en skal bytte dekdim...

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #52 på: On.,16,April,2008,20,28 »
Mailet med Dakota Digital og forklarte situasjonen
og understreket problemstillingen (...)The Wrangler oem is working by Voltage
signals and the Chevy tach has magnetick trigger(...)
Det tok i underkant av 30 min før de svarte. Dette vet de selvsagt.
Når jeg hadde handlet, fikk jeg ordrebekreftelse med en gang, og i egen note neders på bestillingen
kunne jeg velge hvordan jeg ville ha delen fraktet til Norge (US Post, UPS, etc)

Bedre service og bedre hjemmeside har ikke jeg erfart på lenge.


Kathrine
« Siste redigering: On.,16,April,2008,20,35 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #53 på: On.,16,April,2008,23,40 »
Råbra! Det finnes løsninger på det meste.

Faren min som restaurerer A-forder mimret litt om da han på 80-tallet samlet deler til en 31-modell Tudor og skrev brev og sendte fakser for å lete etter det han manglet. Det kunne ta uker før du visste om sporet var rett.

Nå driver han som pensjonist med en 31-modell AA last. På 3 måneder har gubben letet opp og handlet 45 kolli via Ebay og leverandører i USA. Komplett hytte og setebunn NOS, overhalt dynamo, starter og forgasser. Alt er bare tastetrykk unna.

Stå på Kath. Den websida ligger som favoritt nå.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #54 på: Fr.,18,April,2008,14,12 »
Duppeditt på døra!
« Siste redigering: Ma.,16,Juni,2008,22,14 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #55 på: Fr.,18,April,2008,14,13 »
Tror jeg skal ta en titt på de Dakota greiene ja.... Jeg har vel egentlig tenkt litt å bygge om hele dashbordet slik at jeg får det jeg vil og trenger der jeg ønsker det. Mye jobb og sannsyneligvis ikke billig...

Veldig enkelt med slike omformere ja! Det er jo egentlig bare turtelleren som blir problematisk, tror jeg...  ???
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #56 på: Fr.,18,April,2008,14,51 »
Tror jeg skal ta en titt på de Dakota greiene ja.... Jeg har vel egentlig tenkt litt å bygge om hele dashbordet slik at jeg får det jeg vil og trenger der jeg ønsker det. Mye jobb og sannsyneligvis ikke billig...

Veldig enkelt med slike omformere ja! Det er jo egentlig bare turtelleren som blir problematisk, tror jeg...  ???

Njaa, du må sjekke om du trenger en speed sensor input til chevy'en.  Dvs. hastighet måler på utgående aksel av transferen.  Hvis ecu'en trenger dette, så må du regne med at du mår gjøre noe med det signalet som går ut av sensor ...

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #57 på: Fr.,18,April,2008,15,30 »
Det der med bygging av individuellt dashbord er en spennende idè Stein.
Var selv inne på tanken. Men som du sier tror jeg det er en møysommelig prosess
og dyr affære.

Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #58 på: Fr.,18,April,2008,15,42 »
Vet ikke om dette her er greia, men det er i hvertfall en Scrambler ombygd med digitalklokker:


http://www.dakotadigital.com/index.cfm?ptype=article&article_id=16
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Kathrines V8'r prosjekt
« Svar #59 på: To.,24,April,2008,16,05 »
Glad jeg holder på med bil jeg... og ikke stripping...

http://www.youtube.com/watch?v=AlKFz3cSDZo



eller her:

http://www.youtube.com/watch?v=NlAtqw0bbS0&NR=1
« Siste redigering: To.,17,Juli,2008,15,55 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360