Skrevet av Emne: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me  (Lest 4619 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget JW-USA-CJ5

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« på: Fr.,31,August,2007,20,51 »
Sorry for the english but I have only been in norway three years and I still can not spell in norsk. I was hoping anyone could help me I have been fighting for three years to register my Jeep here in Norway and   I am getting no where. All I am told is to put everything back to factory but never any details and they say they do not know what factory is and I must prove it is back to factory. The worst is I have a ten thousand dollar custom paint job I am being told has to go and the Jeep must be the color it was from the factory.
Below are more details my wife translated for me. Thanks for any help you can give.

Jeg har en 1972 Jeep CJ-5 som jeg tok med meg nårjeg  flyttet tilbake fra USA. Den ble sendt et år senere enn når jeg offisielt flyttet, men jeg har nå bilen  her. Den er tollet inn når den ble hentet på havna i Drammen. Vi forøkte å vise den på Riseløkka i Oslo en gang, men de visste ikke helt hva de skulle gjøre med den. Når vi viste den sa de først at den ikke kunne bli registrert som veteran siden lakken ikke er orginal og siden slanger i motor rommet var blitt byttet. Dette skjønner jeg ikke. De insisterer at alt skal være orginalt, men det er OK og ha setebelte i baksete ennå det er jo ikke slik det var originalt.  De sa også at hovedlysene foran satt for nære hverandre, men det er jo slik den var originalt. Jeg prøver tappert å finne ut hva som må til for å få den  godkjent og håper på hjelp i den forbindelse. Når vi var ferdig på Riseløkka sa de at de ikke helt hva de skulle si eller gjøre med denne veteran bilen og ba  oss hendevende oss til Drammen hvor man spesialiserer  seg på amerikanske biler. Når vi ringer for å få time i Drammen sier de til oss at det ikke er nødvendig og insisterer på av hvis det ikke gikk på Riseløkka, så får vi prøve på Jessheim. Jeg tror det beste måtte være og få lov til å vise den i Drammen, men vi vil ha bilen i best mulig stand og gjøre disse tingene som må til for og få den godkjent på forhånd slik at de  blir godkjent når vi først tar den med til visning/godkjenning.
Litt om bilen: Annet enn kosmetiske ting er alt slik det var når den ble produsert. Motor, girkasse,karosseri. Motoren er en 258 seks sylinderet 4,2 liter og girkassa er en T-14, 3-gira kasse. Det er en Dana-20 fordelingskasse med 4:27 fordeling. Det er en Dana 44 bak og en Dana 30 foran. Alt dette er hva bilen kom med originalt. Lakken er ny og ikke original fargene, slangene i motorrommet er byttet ut med nye og the carborator er blitt byttet med Clifford manifold og Weber 2 Barrel forgasser.   Vi har hatt den på verksted her i Norge etterpå for og  gå over av alt er i forskriftsmessig stand i forhold til norske forhold og bilen skal i dag være i god tand til å kunne kjøre på norske veier.

renegade

  • Gjest
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #1 på: Fr.,31,August,2007,22,08 »
Sorry for the english but I have only been in norway three years and I still can not spell in norsk. I was hoping anyone could help me I have been fighting for three years to register my Jeep here in Norway and   I am getting no where. All I am told is to put everything back to factory but never any details and they say they do not know what factory is and I must prove it is back to factory. The worst is I have a ten thousand dollar custom paint job I am being told has to go and the Jeep must be the color it was from the factory.
Below are more details my wife translated for me. Thanks for any help you can give.

Jeg har en 1972 Jeep CJ-5 som jeg tok med meg nårjeg  flyttet tilbake fra USA. Den ble sendt et år senere enn når jeg offisielt flyttet, men jeg har nå bilen  her. Den er tollet inn når den ble hentet på havna i Drammen. Vi forøkte å vise den på Riseløkka i Oslo en gang, men de visste ikke helt hva de skulle gjøre med den. Når vi viste den sa de først at den ikke kunne bli registrert som veteran siden lakken ikke er orginal og siden slanger i motor rommet var blitt byttet. Dette skjønner jeg ikke. De insisterer at alt skal være orginalt, men det er OK og ha setebelte i baksete ennå det er jo ikke slik det var originalt.  De sa også at hovedlysene foran satt for nære hverandre, men det er jo slik den var originalt. Jeg prøver tappert å finne ut hva som må til for å få den  godkjent og håper på hjelp i den forbindelse. Når vi var ferdig på Riseløkka sa de at de ikke helt hva de skulle si eller gjøre med denne veteran bilen og ba  oss hendevende oss til Drammen hvor man spesialiserer  seg på amerikanske biler. Når vi ringer for å få time i Drammen sier de til oss at det ikke er nødvendig og insisterer på av hvis det ikke gikk på Riseløkka, så får vi prøve på Jessheim. Jeg tror det beste måtte være og få lov til å vise den i Drammen, men vi vil ha bilen i best mulig stand og gjøre disse tingene som må til for og få den godkjent på forhånd slik at de  blir godkjent når vi først tar den med til visning/godkjenning.
Litt om bilen: Annet enn kosmetiske ting er alt slik det var når den ble produsert. Motor, girkasse,karosseri. Motoren er en 258 seks sylinderet 4,2 liter og girkassa er en T-14, 3-gira kasse. Det er en Dana-20 fordelingskasse med 4:27 fordeling. Det er en Dana 44 bak og en Dana 30 foran. Alt dette er hva bilen kom med originalt. Lakken er ny og ikke original fargene, slangene i motorrommet er byttet ut med nye og the carborator er blitt byttet med Clifford manifold og Weber 2 Barrel forgasser.   Vi har hatt den på verksted her i Norge etterpå for og  gå over av alt er i forskriftsmessig stand i forhold til norske forhold og bilen skal i dag være i god tand til å kunne kjøre på norske veier.

Hi and welcome !

Sorry about how you have been handled by our "friends" at the norweigan DMV (?)

Since the Jeep is more than 30 years old, it should / could be classified as an "old-time / veteran" type of vehicle.
And yes, there are some stupid rules regarding what is considered original in this context, but i think that how they enforce the rules are waaaay-off how the rules are intended to be enforced.

The good news is that there is in fact an organization that probably can help you with this problem:

www.amcar.no

There is a slight catch: you will probably have to sign up for a membership to get access to the help you will need, the cost is about 6 to 700,- kr annual.

However, they have benefits like a reasonably insurance deal for old american cars, you will get the norwegian magazine "AMCAR" each month and they have some discount deals with several partsdealers etc.

My best idea is to make a call to AMCAR, Stein Moe, # 72 89 60 05 (10-to-15).

He will probably not help you straight away, but after you have started a memebership, if someone is able to help you, it's him.
If i remember correctly, in the 70/80's he was in charge of technical issues at the company that imported Jeep to Norway.

There are many more-than-30 year old Jeeps in Norway, but it could be that they (DMV) has changed how they enforce the rules in recent years.  I have never heard of this kind of problems with 30 + year old cars.  New cars however, thats another story.

Risløkka is famous for how badly they handles things like this.

From the description of the Jeep it sounds like this shouldn't be a problem at all.  Everything sounds original.
You should be aware that if you lift the Jeep, put on some bigger tires etc, then you could see some problems.
Keep the jeep as it is and it should be fine.

The only thing they possibly / perhaps will reject is yellow parklights in the front.  The should be white.  That's a slight problem, because the parking lights is also used as turn signal.  One way is to mount new headlights w/integral park light bulb.  Then, use the original park/turn lamp as turn-only lights.
Also, it could be that they don't like red turn signals in the rear.  There is an easy fix for this: Glue a piece of amber plexiglass inside the rear lamp where the (clear) reverse-light is.  Then, reroute the turn signal cable to the reverse-lamp socket.  The reverse cable could be re-routed out to an external, new resverse light.  All this if it has the standard truck-type rear lamp.
Also, it could be that you will have to change the seat belts, to a type which is accepted here i Norway/Europe.  Again this is easy, but they typical cost about 3-500 kr for each seat.

*However*, before you do anything, make the call to Stein Moe, he can answer if this is neccessary at all.

Also, it helps us a lot if you enter some more information in your profile, i.e. where you are living.
Since you have tried Risløkka, i suspect that you live in the Oslo area ?
If this is correct, I *URGE* you to come and visit us at "Tyrigrava kro", the adress is "gamle mosseveien".

http://www.tyrigrava.no/finn_oss.html

It's about 20 km from down-town Oslo.

We have club meetings every monday from about 6 o'clock.  Usually, there are about 8-15 avid Jeep fanatics there...

We can give you a lot more information about how to handle this issue during a conversation.


Utlogget JW-USA-CJ5

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #2 på: Fr.,31,August,2007,22,38 »
Thank you so much for your response you just made my night. I was a member of Amcar for many years when when I lived in the US we brought a few  Ford Mustangs to Norway for family, but since I moved here I let it expire, but this morning my wife and I decied to renew.

I kind of new about the lights from the mustangs, but the biggest problem seems to be my paint job most just look at the paint and nothing else and say it has to be original.  I am running 33 inch tires but have a set of originals I can use if I have to.

I live in rælingen and would love to join the club next time you get together
I am trying to post a picture but having problems.

renegade

  • Gjest
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #3 på: Fr.,31,August,2007,23,01 »
Thank you so much for your response you just made my night. I was a member of Amcar for many years when when I lived in the US we brought a few  Ford Mustangs to Norway for family, but since I moved here I let it expire, but this morning my wife and I decied to renew.

I kind of new about the lights from the mustangs, but the biggest problem seems to be my paint job most just look at the paint and nothing else and say it has to be original.  I am running 33 inch tires but have a set of originals I can use if I have to.

I live in rælingen and would love to join the club next time you get together
I am trying to post a picture but having problems.

Hmmmm, but what kind of springs do you have since you are able to fit 33's ?  That could perhaps be a problem, but again, give Stein Moe a call.
I have also heard that "original" means original paint, but this is very silly.  Some of this problems where discussed in a recent edition of the amcar magazine.  Amcar is actually putting ther lawyers on this exact issue (title issuing problems because of things like wrong paintjob etc.).

Re: photo's, the photo must be on a public site, like photobucket or some similar site.  Then, you link to the picture using the <sett inn bilde> button.  Sorry, we don't have image hosting at this site...

Utlogget JW-USA-CJ5

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #4 på: Fr.,31,August,2007,23,34 »
All I know for sure is when I bought it, It had a Rancho 2" suspension lift kit and was running 33x12,5x 45 The car has been sitting so long since I got here the tires dry rotted so I put new 32s on. I have been told I may have to take these off to get it through and then put them back on after I get plates, so I know some one who will loan me a set of originals.








Utlogget JW-USA-CJ5

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #5 på: Fr.,31,August,2007,23,36 »
Tried to set the pictures in the post and it didnt work so here is the link to my album.

http://www.flickr.com/photos/jasonandvigdis/sets/72157601791787117/


Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #6 på: Lø., 1,September,2007,00,09 »
Det er noen forskjellige måter å registrere biler som er eldre enn 30 år, du har tydeligvis blitt bedt om å registrere som "bevaringsverdig kjøretøy" siden de mener lakken må være original. Jeg fant en litt diffus forklaring hos amcar:

http://www.vitaminw.no/kunde/amcar/Filvedlegg/Godkjenning_4.pdf

Det den ikke forklarer så godt, er hva de mener man egentlig må dokumentere hvis man vil registrere som vanlig bil?? Så vidt jeg skjønner så må man bare bygge om de tingene som ble forandret på den norske modellen kontra originalen....dvs lykter og sikkerhetsbelter. Burde vel bare være å vise den da, og så gjøre de forandringer de ber deg gjøre. Men husk at du IKKE vil registrere som bevaringsverdig kjøretøy, men som vanlig bil eldre enn 30 år. Det er alderen på bilen som bestemmer prisen på alle avgifter, ikke på hvilken måte du velger å registrere den.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

renegade

  • Gjest
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #7 på: Lø., 1,September,2007,19,23 »
Det er noen forskjellige måter å registrere biler som er eldre enn 30 år, du har tydeligvis blitt bedt om å registrere som "bevaringsverdig kjøretøy" siden de mener lakken må være original. Jeg fant en litt diffus forklaring hos amcar:

http://www.vitaminw.no/kunde/amcar/Filvedlegg/Godkjenning_4.pdf

Det den ikke forklarer så godt, er hva de mener man egentlig må dokumentere hvis man vil registrere som vanlig bil?? Så vidt jeg skjønner så må man bare bygge om de tingene som ble forandret på den norske modellen kontra originalen....dvs lykter og sikkerhetsbelter. Burde vel bare være å vise den da, og så gjøre de forandringer de ber deg gjøre. Men husk at du IKKE vil registrere som bevaringsverdig kjøretøy, men som vanlig bil eldre enn 30 år. Det er alderen på bilen som bestemmer prisen på alle avgifter, ikke på hvilken måte du velger å registrere den.

Forklaringen er vel forsåvidt ikke diffus:

- Bevaringsverdig kjøretøy:  *alt* skal være som fra fabrikk, eller tilnærmet alt.
- § 1.15, som over, men skal tilpasses norske forhold m.h.p. lys, bilbelter osv.
- Intet untak, her må en da stille med en omfattende mengde dokumentasjon på at kjøretøyet oppfyller krav fra angjeldende årstall.
  I praksis antageligvis vanskelig / umulig å få til.

Det springende punktet er "som orginal eller tilnærmet orginal".  Det er her det virker som om Tilsynet har lagt seg på en linje i det siste som er "noe" uforstålig.  F.eks. er det fra noen tilsyn kommet krav om orginal farge på bilen ?  Hva i alle verden betyr det hvilken farge bilen har ?

Som sagt, Amcar har satt advokatene sine på dette...

If they haven't made any remarks regarding the leaf springs, don't mention it...
But you will probably have to change to original sized tires.

And make the phone call to Stein Moe, he should be able to tell you the current situation about all the mess with the registration troubles...

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #8 på: Lø., 1,September,2007,19,42 »
Betyr det at det har blitt så godt som umulig å importere biler som ikker er originale? Det er ikke mer enn et par år siden det kom en lov som sa at alt som var godkjent ombygd i utlandet også skulle være godkjent her. Det var da det plutselig begynte å komme flere vw-buggyer for salg bl.a....  Er det kommet nye lover om dette i det siste?  ::)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

renegade

  • Gjest
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #9 på: Lø., 1,September,2007,23,13 »
Betyr det at det har blitt så godt som umulig å importere biler som ikker er originale? Det er ikke mer enn et par år siden det kom en lov som sa at alt som var godkjent ombygd i utlandet også skulle være godkjent her. Det var da det plutselig begynte å komme flere vw-buggyer for salg bl.a....  Er det kommet nye lover om dette i det siste?  ::)

Nei, men det kan virke som om det er kommet en annen tolkning av "orginal eller tilnærmet" orginal.
Er en bil godkjent i et annet EU-land, så virker det som om det er enklere, uten at jeg har noen forklaring på hvorfor.  Kan være at EU/EØS regelverket gjør at tilsynet ikke kan gjøre annet enn å godta ?  Hva vet jeg...

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #10 på: Sø., 2,September,2007,03,01 »
Men jeg lurte mer på de som ikke er originale eller som har planer om å bygge om. Registrerer man bilen som bevaringsverdig så tror jeg man plikter seg til å også holde den original, og de fleste som kjøper Jeep har vel lyst til å ha mulighet til å bygge om en eller annen gang. Derfor er det jo å registrere som vanlig kjøretøy over 30 år som må være tingen. Det er da jeg ikke skjønner hva det er man må dokumentere. Så lenge det er snakk om biler som ble typegodkjent i norge, så er det vel bare å gjøre den om til norsk typegodkjenning fra den tia er det ikke? Så vidt jeg skjønner utfra amcars forklaring så vil det på en 72 modell bare omfatte lysutstyr og belter, da utslippskrav kom først i 1974. Hvilken dokumentasjon er det de snakker om som skal være så vanskelig å oppdrive?  ::)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

renegade

  • Gjest
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #11 på: Sø., 2,September,2007,11,49 »
Men jeg lurte mer på de som ikke er originale eller som har planer om å bygge om. Registrerer man bilen som bevaringsverdig så tror jeg man plikter seg til å også holde den original, og de fleste som kjøper Jeep har vel lyst til å ha mulighet til å bygge om en eller annen gang. Derfor er det jo å registrere som vanlig kjøretøy over 30 år som må være tingen. Det er da jeg ikke skjønner hva det er man må dokumentere. Så lenge det er snakk om biler som ble typegodkjent i norge, så er det vel bare å gjøre den om til norsk typegodkjenning fra den tia er det ikke? Så vidt jeg skjønner utfra amcars forklaring så vil det på en 72 modell bare omfatte lysutstyr og belter, da utslippskrav kom først i 1974. Hvilken dokumentasjon er det de snakker om som skal være så vanskelig å oppdrive?  ::)

Hvordan dokumenterer du at *denne* bilen er i.h.t. norsk typegodkjenning fra 1972 ?
Husk at *denne* bilen er ikke typegodkjent i Norge, ei heller Europa, og har aldri vært bygd for å bli det.  Det er her problemet oppstår.

Hadde dette vært en bil som f.eks. hadde vært importert fra Tyskland, så antar jeg at det ville vært mye enklere.

Så da er vi tilbake til de 2 første alternativene, men her er det da "orginal eller tilnærmet" orginal som er problemet.  Og det er som sagt her Amcar har satt på sine advokater.

Det er jo et tankekors at det skal være helt greit å ettemontere et gassanlegg på en Dodge pickup som er importert fra Tyskland, men ikke fra USA.

Eller at det er helt greit å bytte farge på en Jeep som er importert fra Tyskland, men ikke fra USA.
*Selvom* den fra Tyskland er bruktimportert fra USA...



Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #12 på: Sø., 2,September,2007,14,09 »
Noe av løsningen kan være å melde seg inn i American Car Club of Norway (ACCN/AMCAR). Der er det heltids ansatte som kan hjelpe til og de har advokater (bl.a. Klomsæt & Co) som arbeider for medlemmene.
http://www.amcar.no/page.asp?MenuID=314
http://www.vitaminw.no/kunde/amcar/Filvedlegg/Medlemsbrosjyre2006Ny.pdf
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget JW-USA-CJ5

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #13 på: To.,13,September,2007,15,44 »
Again sorry for the English. Thanks for all the help and advice. Today I recieved documentation from AMCAR that should help, when we spoke to Stein Moe he was sure that I could keep Keep my 33" tires but when he looked he could not find the documentation, the papers he sent me say the largest I could have is 29". I was wondering if any one had other documentation so I can keep my 33".

Also if I register the Jeep with 29" what could happen if I put the 33" back on.



Utlogget Malvin-CJ5

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 61
    • Østfold Offroad Klubb
Sv: Kan du hjelpe oss 1972 JEEP CJ5 Can you help me
« Svar #14 på: To.,13,September,2007,18,36 »
jeg har 31" på min CJ5 1974 mod. og det er "standard" dekkdimensjon ifølge vognkortet.
bilen er inportert fra USA i 1986
KNA Offroaders Hordaland, Øsfold Offroad Klubb
Jeep Wrangler Yj 90 mod