Skrevet av Emne: "Riktig" sperrebruk?  (Lest 1540 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
"Riktig" sperrebruk?
« på: To.,13,Desember,2007,17,30 »
Jeg må lærer meg å bruke verktøyet i akslingene, hva er riktig sperrebruk? Kjører du deg fast før sperrene legges inn eller legger du inn sperrer før en hindring som potensielt kan skape problemer? Når bruker du bare sperre bak og når bruker du begge?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: "Riktig" sperrebruk?
« Svar #1 på: To.,13,Desember,2007,17,43 »
Riktig bruk av sperrer....! Tja, det måtte jo være å ha en så kapabel bil med en sjåfør så dyktig at han slapp å bruke dem ;D

Jeg prøver så fremt at jeg ser det er helt umulig uten, å kjøre åpent. Mest for morroskyld, fordi det som oftest går bra. Går det ikke så slår jeg på fullt sperre.

Ved krappe svinger, bruker jeg som regel kun bak, mye brytninger ved å slå på foran, men av og til, så funker foran best.

Erfaring....... ved bruk!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: "Riktig" sperrebruk?
« Svar #2 på: To.,13,Desember,2007,18,22 »
Her står det litt om vedlikehold:
http://www.arbusa.com/alac/alsp/6-01.pdf

Her står det litt om bruk:
http://www.4x4abc.com/jeep101/engage-diff-lock.txt.html

Ellers så er min erfaring:
-Ikke full sving, og sperre samtidig, spesielt ikke når det er "godt" feste.
-prøv å unngå å rygge med sperre (iallefall ikke i sving) Dette pga. hvilken vei girene er    skårne, og den generelle styrken i akselen, som er størst forover.

Og jeg tror det står litt i papirene som fulgte sperrene dine.

Ellers så er der bare bruk med etterfulgte erfaringer som er best for akkurat deg, din bil og kjørestil. Hvilke fremgangsmåte, og evnt kombinasjon av handlinger redder deg ut av situasjonen. Time will show....
-

Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW