Ikke store problem, men en del knoting. Beregn fire ganger så lang tid som du tror du trenger
Ellers er eneste justering bortsett fra håndbremsen bremsebandas anlegg mot tromlen og det er rimelig greit forklart i Hanyes etc, bruk justeringsskruen til banda ligger på trommelen og deretter backer en litt tilbake så det ikke er kontakt. Har ikke justert håndbremsen enda, men det er også enkelt.
Men, et lite problem jeg har er at bremsebanda "ligger på" litt selvom jeg har justeringskruen "helt tilbake". Antar at det går seg til, men...
Jeg brukte også sjansen til å smøre på litt rustbeskytter og Owatrol/Arcanol her og der.
Skruene som holder bremsepumpene var noe herk å få av. På den ene siden måtte jeg til slutt skru av bakplaten og "vinkelslipe" den ene skruen slik at jeg fikk av den gamle pumpa.
Ny skrue på merkeverksted: NOK 85,- pr stk.
Jeg byttet også ytre simringer og hjullager på min Dana35 C-clip aksel. Angrer litt på hjullagerne (simringer pluss lager kostet 400,- på Phoenix så jeg kunne ikke la være).
Hjullagerne er noe herk å få av om du ikke har eksakt riktig avdrager. Endte opp med å bruke en Dremel til å slipe gjennom lagerbanen for å få ut de gamle lagerne.
Mest nyttige fastnøkkel: 3/8" av god kvalitet.
Om lagerne ser OK ut og akslene ser OK ut der de ligger an mot lager-rullene vil jeg latt dem være.
Simringene er enklere å få ut med en egnet skrutrekker eller lignende, men vær forsiktig så du ikke tar hjullageret også.
Jeg har som nevnt Dana 35 "C-clip" aksler så jeg måtte av med diff-dekselet (planlagt allikevel) for å få ut akslene. I Diff'en på min Dana 35 er det en låseskrue for å få ut låsebolten. Denne hadde i mitt tilfelle "12-kant 1/4inch" type hode. Heldigvis passet den minste tommenøkkelen jeg fant på Biltema.
Om det fremdeles finnes "tabs"(merkelapper av metall) på skruene som holder diffdekselet kan det være av interesse om disse fremdeles var leselige. På min var det to: en med et nummer, og en som sa at det kun måtte benyttes olje beregnet for "limited slip".
Som andre har sagt, jeg brukte Biltema svart RTV pakningsstoff på diffdekselet, funker bra.
Ikke drei på diffen etter at akselene er tatt ut.
Ellers:
- Som sagt, beregn og bruk god tid
- Ta bilde av hvordan ting ser ut før du begynner
- Var litt kronglete å få av tromlene, men det gikk
- La hendelen for håndbremsen på bakre bremsesko henge, den er noe dritt å få på håndbremsevaieren igjen
- Ta vare på gamle deler til du er ferdig, er ikke alle fjærer etc som følger med i "repkitet", f.eks. fjæra på det vannrette staget for håndbremsen og fjærstaget som sørger for å holde låsemekanismen til bremsejusteringen i spenn
- Kjøp rikelig med brake cleaner og gjør godt rent før en begynner
- Riktig verktøy, spesielt den dingsen som brukes for å feste bremsesbandfjærene er viktig
- Husk å lufte bremsene etterpå. Bruttern anbefaler noe som heter "Speedbleed" bremselufteskruer for enkel enmanns bremselufting
- Bremsepumpene skal ha litt RTV pakning når de skrus på.
- Om du har C-Clip; husk gjengelås på låseskruen til diff'ens låsebolt
- Sjekk tromlene, de er merket med maks "lovlig" innvendig diameter, om de overskrider den må de byttes
- Det er en tynn skive mellom to av delene på justeringsmekanismen, den kan være lett å miste
- Justeringsmekansimen skal ha litt grease på gjengene
- Det skal også være litt grease der bremsebanda ligger an mot bakplaten
Og, jeg fikk ikke byttet simringen på pinjingen, som var det jeg egentlig skulle gjøre,
Tror jeg får det gjort på et verksted allikevel. Satser på at "proffe" kan håndtere å sette "preload'en" riktig.