"Blåmann" har vært snørrete med hoste en stund, så jeg bestemte meg for å rive av toppen og stille diagnose. Ny komlett topp + pakn. og ny eksos lå på lur etter tidligere handleturer med laptopen. Toppen fra Alabama cylinderheads var like billig som prisen for planing og ventilsliping her hjemme, og nytt er nytt.
https://www.alabamacylinderhead.com/productdetail.php?id=105Pakn sett fra Felpro (Rock auto) var av suveren kvalitet, samt nye løftere, bolter, vipper etc. og komplett eksos fra Gale Banks.
Etter å ha sett over og vasket det meste var diagnosen stilt:
-Kj.væske svetting rundt topplokkbolt nr.7 (fremre venstre), denne går igjennom toppen og ned i vannpumpehuset, skal settes inn med gjengetetting(loctite 577).
-O-ringene på inj. dysene var bare filler, falsk luft på cyl.nr. 1. Dette er noe å tenke på for andre andre som har fusking/lugging på 2,5/4,0L, sitter O-ringer i begge ender av dysene, som morkner opp etter endel år, billig og enket å bytte.
-Eksos/insugspakningen var bare filler og sprekk i eksosmanifold.
Nesten rart at den har gått såpass som den har, takk til god gammeldags og enkel motorkonstuksjon.
Nytoppen passet perfekt, stor glede
, løfterne tas ut med magnet på stang. På med Banks tourqe Header, satt som et skudd. Fremre røret måtte moddes litt, men resten av eksosen var dønn i orden.