Skrevet av Emne: Litt misunnelse  (Lest 5369 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Litt misunnelse
« på: Ti.,10,Oktober,2006,23,37 »
Etter å ha sett bergen klubben sin tur i fjellet, ville jeg bare erkjenne min misunnelse til leserne av forumet.
Det er flott å se at det finnes slike fine turer man kan ta med Jeepen sin.
Etter det jeg kjenner til, så mangler vi slike stier/veier her på østlandet.
Her er det kun avsatte områder, og de begynner å bli litt kjedelige  :D

Så her for litt siden at det var veldig populært at det var veldig populært å leie seg sykkel (tror det var i Bergen) og sykle over fjellet. Var visst en flere dagers tur på alt fra gode til dårlige veier. Er dette en rute man kan kjøre med bil??

Hadde jo vært morro om det var noen veier her i norge man kunne kjøre slik som i USA. Reise innover og bruke en par tre dager med overnatting og ren natur nytelse.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Litt misunnelse
« Svar #1 på: On.,11,Oktober,2006,08,29 »
Helt enig! Bergens-gjengens tur så forresten helt fantastisk ut.

Min personlige lille ego-tripp fra i sommer var å kjøre over Haukeli og ned til Odda. Resten av familien var igjen på Rauland for å ri, mens far hadde med seg egen bil for slike ekspedisjoner. Var bla. inn til Møsvatn på 13km grusvei. Var ut til et sted som het Varland, og som gikk inn til Møsvatn fra en annen side.

Men "höjdaren" var å kjøre over Haukeli ned til Odda. Og ja da kjørte vi gamle gamle veien der den var kjørbar. Dette innebar kjøring i vann, gjennom foss (vått ja ;D) humpete gress, snø....masse snø. Kjørte ikke Haukeli-tunnelen ,men kjørte over Haukelie-tunnelen selv om denne veien var stengt med bom. Og jeg skjønte jo etterhvert hvorfor. Glad for vinsj og sperrer ;D.

Dette var i juni i strålende sol. Reiste fra Rauland 1700 og var i Odda ganske sent, og var tilbake på Rauland ca. 0030 på natta. Og komme over fjellet og se Folgefonna bade seg i sollys, var helt supert. Fikk nesten litt sånn Island-følelse. Har masse bilder men jeg må prøve å forstå dette forum-greiene litt først.  ;)

Haukelifjell kan absolutt anbefales. Og ja....det er lov. Kanskje ikke når veien er sperret med bom, men når den er åpen er det lovlig "offroad"
Jeeb fra Rjukan har sikkert noen gode anbefalinger på veivalg fra samme område?
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Sv: Litt misunnelse
« Svar #2 på: On.,11,Oktober,2006,09,29 »
Har kjørt den ruta du forteller om Ronny! En fin tur!

Her er det som ellers i landet, det er som oftest ikke lov når det begynner å bli morsomt!
Har forsiktig forespurt litt rundt om, men alle setter seg på bakbeina hvis man ymter på å få lov å kjøre på "back-roads", utenom offentlige åpne veier.
Offroad er helt "utenkelig". Alle grunneiere og "myndighetspersoner" jeg har snakket med er redd for konsekvensen hvis bildet av en eller flere biler ute i naturen, kommer til media. Miljøforkjemperene har fått strupetak på samfunnet. (Ikke noe galt om miljøvern, men fanatisme...)

Her er det nesten verre enn andre steder når det gjelder fokus på bruken av naturen, pga. at det er vedtatt at turisme er satningsområde, dvs. fjellturisme til fots eller sykkel.
Fjelloppsynet er omfattende og blir du tatt for "miljøkriminalitet" er bøtenivået hinsides fornuft og forstand...25-30.000 i bot for å kjøre ATV til hytta...slå ned en person i fylla og du får 3-4.000.

Nok om det. De som klarer å ordne til kjøring bør virkelig få honnør for innsatsen, det er nok ikke alltid lett å spørre, eller organisere! Stå på, kjør Jeep! (Ta hensyn ute i naturen, den er for oss alle!)

Jeeb
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Litt misunnelse
« Svar #3 på: On.,11,Oktober,2006,09,36 »
Nå hadde vi på østlandet også en liknende tur, Rendalsafarien.(Takk til Finn, Knut & resten av folket)
Den var også helt utrolig bra.(Fjell & skogs kjøring, kanotur, stamp & fæst;)
Hadde flere meldt seg på og blitt med hadde "dere" også hatt fine Jeep høst minner  ;)
Joda det kommer storry, innen helgen er den på "trykk"

Takk til Kate for fin storry fra vestlands banden  8)
« Siste redigering: On.,11,Oktober,2006,09,57 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Kate YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 207
Sv: Litt misunnelse
« Svar #4 på: On.,11,Oktober,2006,12,58 »
Til dere som er misunnelige på oss i Bergen, det har dere all grunn til, -for vel har vi mange regnværsdager, men også en utrolig natur rett utenfor døren vår!

Litt av poenget med denne turen var å rekognosere litt til at vi neste år inviterer alle fra hele landet med oss på denne turen!! Så nå har ingen en unnskyldning til ikke å ta den turen til vestlandet som dere så lenge har snakket om ;)

Vi fikk litt lite tid i år til å få dette til, men hvis dere har lagt merke til at det nå ligger inne en terminliste på hovedsiden nå så står alle datoer der(Goltreffet er 13 - 15 april), da forventer vi at dere stiller mannsterke 31.08 -2.09.07 her i Bergen neste år, så skal vi love noen turer på dere som dere ALDRI vil glemme :D
Det beste av alt er at de fleste av veiene vi bruker ikke krever 4W4, så absolutt alle kan være med, inkludert hele familien som virkelig vil nyte turen!

Har og tro på at Gol blir en fantastisk fin helg med mye fin kjøring!

Så følg med på hovedsiden vår, mye spennende er planlagt fremover, print ut terminliste og heng på kjøleskapet!


Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Litt misunnelse
« Svar #5 på: On.,11,Oktober,2006,14,04 »
Jeg er moden for en tur til den store regnbyen til neste år!

Ronny.... Den runden må du guide til neste år også med "Lille" Ellinor! Det hørtes gøy ut å sladde rundt på fjellet og leke badekar i jeepen under en foss  ;D

Men har store problemer med sosial adferd til spesielle tider av året, så jeg får bare håpe at en evnt tur klaffer med jobben :o
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Litt misunnelse
« Svar #6 på: On.,11,Oktober,2006,21,36 »
Med tanke på alle de turene vi ifra Bergen har hatt østover,så har samtlige av dere møteplikt på vestlandstreffet neste år.. ;D

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Litt misunnelse
« Svar #7 på: To.,12,Oktober,2006,18,54 »
Tror Landcruser Klubben også skal ha en vanvittig
Vestlandssafari neste sommer... de har ordnet med å kjøre
i kraftgater flere steder på fjellet og har laget et vanvittig opplegg.
Kanskje skal vi lime oss på eller kanskje vi kan få tilatelse til noen av de samme opplevelsene som de?
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Litt misunnelse
« Svar #8 på: To.,12,Oktober,2006,20,01 »
TOYOTA... Vi skal ikke henge oss på Lanroverklubben og i samme slengen..
Dette må jo vere nett som å spøtte i kjirken... :) 
Joda fra spøk til offroadkjøring.Vi kan jo selvfølgelig se litt på hva de får til der,hadde jo vert kjekt med litt seriøs offroadkjøring og,MEN dette treffet var faktisk tenkt slik at ALLE Jepper,da både med og uten store ommbygginger kan være med. Vi har alle slags medlemmer her,og er vi intresert i enda flere,så må vi som forbinder Jeep  med kjøring i skog og mark finne oss i å kjøre litt på grus av og til og.
Så kan vi være til inspirasjon for andre og kansje lede de ut i fristelsen. ;)

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Litt misunnelse
« Svar #9 på: Fr.,13,Oktober,2006,10,47 »
 :o Toyota er jo kult da, com ann...

ser poenget ditt, men kraftgater hadde vært kjempemorro å få til
å kjøre i, i tillegg til turkjøring på vei...
bare en digresjon
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Litt misunnelse
« Svar #10 på: Ma.,16,Oktober,2006,00,56 »
Men hva med den turen som jeg nevnte innledningsvis.
Jeg så program på tv fra Bergen, hvor masse turister leide sykler, og syklet over fjellet på snirklete veier, grusveier av litt ymse kvalitet. Med masse fine ting å se på. Tror turen tok en stund. Til de av dere som er derifra, er dette en vei/tur man kan kjøre med bil?
Syklene ble så fraktet tilbake til Bergen med lastebil.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: Litt misunnelse
« Svar #11 på: Ma.,16,Oktober,2006,09,19 »
Sikkert rallarvegen det Tomas.
Skal du ta den med en Jeep, må du kjøpe "Jeepsykkel", som ble annonsert for noe tid siden. ::)
Vil ikke anbefale det, var visst bare ræva sykler.
Er en flott tur på to hjul uten motor, men sikkert umulig å få til noe motorisert der.
Det geniale med de to vegene vi kjørte på er at det står skilt som sier: Anleggsveg, dårlig standard og all ferdsel på eget ansvar.
For å vere i dette landet er det jo helt fantastisk, blir jo rørt til tårer av å tenke på det.
Skulle jo stoppet å tatt bilde av skiltet....

Men som Tarje sier: Blir tur til neste år og, regner med at det kommer en del for å være med. ;)

TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Litt misunnelse
« Svar #12 på: Ma.,16,Oktober,2006,21,14 »
Fikk vite fra Gunnaren at du tok noen "spektakulære" bilder på turen..Lurte på når du ville dele de med oss her... ???

Utlogget Kate YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 207
Sv: Litt misunnelse
« Svar #13 på: Ti.,17,Oktober,2006,13,55 »
Tror Rudien sitter på de beste bildene fra Modalen ja, spesielt fra når den rosa Jeepen dingler fra en liten pynt som stikker ut fra den bratte veien ned fra siste nedstigning. Da var jeg tomt for batteri(selvsagt..knurr..)Så mens jeg klorte meg fast i veien og ble svimmel og ør av å se ned, så jeg potensialet i at det bare MÅ ha vært et jækla bra bilde :D, skulle likt å se det ja!! Håper det dukker opp i kalenderen,hint...
Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: Litt misunnelse
« Svar #14 på: On.,18,Oktober,2006,08,39 »
Dele?? Hmm, åssen de'a? Bruker lite tid på nettet for tiden, har ikke helt funnet ut av dette....
Noen har jo blitt helt ville her (hint, 80 innl. ;))
Prøver å legge ved det eneste bilde eg har lagret på pc'n her.
Har ikke helt funnet ut av dette med bilder, kommer vel.
Ble ikke så bra de bildene Kate, skulle kjørt litt lengre frem :o
Fant ikke helt roen der med Irmelin trippende rundt..
Skal ta bildene inn på pc, og se om det ble noe brukbart..
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..