Skrevet av Emne: Bilnavigasjon  (Lest 4875 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Bilnavigasjon
« på: Lø.,28,Oktober,2006,11,26 »
Vel dette emnet bør jo taes opp her inne, for jeg regner med at det er manger som har slike eller som lurer på å kjøpe en sli,k dings som kan fortelle deg hvor du kjører hen.

Vel jeg var i markedet for en slik sak å testet ut litt noen få av de som er i markedet.  (takket være elkjøps bytte rett ;)  )

Garmin sin nuvio 300  var den første jeg testet, en smart liten sak med mange eksrta funksjoner blant annet kunne man putte i minnekortet fra kameraet å se bildene en hadde tatt på tur.
Desverre fikk jeg en mandagsmodell som var meget treig til å komme igang, å den kunne bruke opp til 10 minutter å finne satelitter slik at den man kunne navigere med den.
Menystyring var enkel og lettbetjent. Adresse søking var også meget bra. Litt bedre en på tomtom.
Denne modellen hadde ikke innlagt fotoboksvarsling. Dette måtte man finne selv på nettet å laste ned, noe jeg ikke fant uten å betale for det.

Jeg testet denne modellen fra Arendal til København.


Tomtom 910

Var den neste jeg testet, en meget god bilnavigasjon,men desverre meget dyr. å den er fullspekket med ekstrautstyr som jeg personlig ikke hadde bruk for. Men for de som liker gadgets er dette den kuleste jeg testet..
her var det lagt inn fotoboksvarsling. Noe jeg virkelig satt pris på ved en ekstrem langtur i Norge å Sverige på 250 mil.
Alle fotoboksene fra Arendal til Piteå var lagt inn, Så det sparte oss sikkert for en del tusen kroner. For oppover i Sverige var det fullspekket med fotobokser.

Jeg valgte ikke denne modellen pga pris.. men dette var en meget god bilnavigasjon.

Tomtom ONE.

Har jeg på test nå, å jeg må si at den er lik som Tomtom 910 uten alle ekstra gadgets.
Fotoboksvarsling lå ikke inne, men jeg fikk en adresse der jeg kunne laste ned dette å legge det inn selv gratis.
Noe jeg gjorde, å det fungerer meget godt.
Har nå testet denne fra Arendal til København å opp fra Københanv via Sverige til Arendal igjen.


Dette blir en løpende tråd om bilnavigasjon så dere som har dette kom med innspill...

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #1 på: Lø.,28,Oktober,2006,16,00 »
Det hadde vert fint med noen priser elers er dette fint :)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #2 på: Lø.,28,Oktober,2006,21,34 »
Jeg bruker Tomtom. Kjører dette på min gamle HP3970 pda.
Dette fungerer utmerket.
Har brukt Tomtom versjon 3, versjon 4 og nå versjon 5.
Og jeg må si at Tomtom imponerer meg. de har blitt bedre og bedre, og kommet med mer og mer funksjonalitet.
I tillegg kan denne programvaren lastes inn på alle windows ce/pocketpc/windows mobile duppeditter.
Man får også egne versjoner som kjører på symbian til Sony Ericsson sine P8xx/P9xx mobiler, samt nokia sine mobiler.
fordelen er at man kan laste dette gratis ned fra nettet  ;D
Men jeg vil anbefale på det sterkeste å kjøpe en lisensiert versjon.

Jeg skal nå straks teste den nyeste versjon 6.

Så i ett blad fra USA nå, som testet en slik navigasjonspakke.
Det var så klart offroa folk som testet denne. Og de konkluderte med at en VELDIG fin ting for oss offroad folk, er "tracking" eller spor logg på norsk.
Dette er muligheten til å markere den veien man kjører etter som man kjører fremover. Denne ruten (sporloggen) kan så lagres og man kan hente denne opp igjen. Dette er jo aktuelt hvis man kjører fine ruter i norge, som f.eks bergens gjengen, eller vi andre på Rena, så kan man da legge ut de sporloggene for andre slik at de kan hente de inn i sin navigasjonsenhet og kjøre samme rute  :)
Det savner vel mange av de europeiske enhetene og tomtom, foreløpig.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #3 på: Ma.,30,Oktober,2006,00,01 »
Jeg er helt enig Tomas.

Spor logg hadde vært fint, det har jeg på gps`n i båten, samt den gamle garmin gpsmap76.

På den garmin gpsmap76 har jeg i tillegg alle topografiskekart over Norge.
dvs at de fleste traktorveier, naturstier, faktisk noen av veiene inni renaskogen er på denne.


Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #4 på: Ma.,30,Oktober,2006,07,29 »
"Offroad" program finnes til Tomtom 710 og 910 ihvertfall. Dvs. et program som viser sporlogg og ei kompassrose i skjermen. Jeg leste om det på forumet til Tomtom i Norge.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #5 på: Ti.,31,Oktober,2006,03,09 »
Jeg har fått fram kompassrosen i tomtom one.
Men ikke spor logg. Men jeg skal leke endel mer med den når jeg kommer hjem fra sjøen.



Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #6 på: Ti.,31,Oktober,2006,16,06 »
Jeg bruker http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d68399&plid=68399
Ganske billig og ganske bra.   (Jeg betalte 1400,- for min)

Men hva skal man med en GPS, egentlig ? Den er veldig morsom naturligvis, men sjelden direkte nyttig.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #7 på: On., 1,November,2006,22,27 »
Nei hva skal man med gps egentlig,  hva skal man med bil? det finnes jo offentlig transport...... ;)

Jeg ser helt klart nytten med det vet reise til og fra destinasjoner jeg ikke er kjent, jeg husker heller ikke altid hvor de hersens fotoboksene står heller.

Har vært på forskjellige ekspedisjoner langs veiene i skandinavia, når jeg har kjøpt ting av privatpersoner. Da er det jo himla kjekt å taste seg fram til adressen, så kjøre til stedet uten å bruke masse tid på leite seg fram til stedet man skal.

Tenkte også at man kunne legge ut punkt her som er av offroad interesse.

Feks. kjørefeltene i Norge, spennende steder hvor andre kanskje kunne ha glede av å besøke, hvis man ville ha seg en ekspedisjon.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #8 på: On., 1,November,2006,23,40 »
Nei hva skal man med gps egentlig,  hva skal man med bil? det finnes jo offentlig transport...... ;)

Tja, også har vi jo omtrent alle født med 2 ben som også kan brukes i de fleste tilfeller.

Tenkte også at man kunne legge ut punkt her som er av offroad interesse.

Feks. kjørefeltene i Norge, spennende steder hvor andre kanskje kunne ha glede av å besøke, hvis man ville ha seg en ekspedisjon.


Det samme tenkte jeg.
Nå som bergens gjengen har vært en tur i fjellet. kunne de laget en liten reportasje om turen, bilder osv, og lagt ut en sporlogg som vi kunne lastet inn i våre gps'er hvis vi hadde lyst til å prøve en slik tur. I tillegg kan vi legge ut POI'er over godkjente offroad steder i norge som vi kan hente inn.
Dessuten behøver det jo ikke å handle kun om offroad. Har man vært på flotte turer i vårt landstrakte land, så er det jo ikke noe i veien for å legge ut det heller.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #9 på: To., 2,November,2006,10,08 »
For all del, jeg er da fullstendig tilhenger av ting som ikke strengt tatt er nyttige. 
Men la med ordlegge meg på en annen måte; jeg er nesten overrasket over hvor lite jeg bruker GPS'en til utover det å ha det moro med den.   Hvis jeg skal til Rena, Bergen, Stavanger eller Nesna så vet jeg veien.  Skal jeg til et nytt sted, er jo kartlesing halve moroa.  Jeg kan lett klare meg uten GPS, men aldri uten kart.

Jeg har forresten kjøpt en HP Ipaq 6515 som også har GPS.   Skal bli skikkelig artigf å prøve den.    Kjempebra PDA forresten, en av de bedre jeg har prøvd.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

  • Gjest
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #10 på: To., 2,November,2006,10,21 »
Nei hva skal man med gps egentlig,  hva skal man med bil? det finnes jo offentlig transport...... ;)

Jeg ser helt klart nytten med det vet reise til og fra destinasjoner jeg ikke er kjent, jeg husker heller ikke altid hvor de hersens fotoboksene står heller.

Har vært på forskjellige ekspedisjoner langs veiene i skandinavia, når jeg har kjøpt ting av privatpersoner. Da er det jo himla kjekt å taste seg fram til adressen, så kjøre til stedet uten å bruke masse tid på leite seg fram til stedet man skal.

Tenkte også at man kunne legge ut punkt her som er av offroad interesse.

Feks. kjørefeltene i Norge, spennende steder hvor andre kanskje kunne ha glede av å besøke, hvis man ville ha seg en ekspedisjon.


Er litt usikker på det med å legge ut koordintaer til kjørefelt osv.
Selv om feltet er godkjent som kjørefelt, så er det mange miljøaktivister som gjerne tar en kamp på et slikt vedtak...
Så jeg er desverre litt betenkt / usikker når det gjelder å legge ut slike ting.

Det er synd at miljøaktivistene har greid å skape et slikt inntrykk av sin virksomhet, for i en del sammenhenger så gjør de en grei jobb.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #11 på: To., 2,November,2006,10,25 »
Selv om feltet er godkjent som kjørefelt, så er det mange miljøaktivister som gjerne tar en kamp på et slikt vedtak...
Så jeg er desverre litt betenkt / usikker når det gjelder å legge ut slike ting.

Fullstendig enig.  Det er risikabelt, og i tillegg er det muligheten for direkte hærverk og sabostasje, som i stadig økende grad brukes av de grønne.

Sitat
Det er synd at miljøaktivistene har greid å skape et slikt inntrykk av sin virksomhet, for i en del sammenhenger så gjør de en grei jobb.

Virkelig ?

Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #12 på: To., 2,November,2006,19,41 »
Dere har vel rett i det at dersom man legger ut slik info så kan jo de grønne ødlegge for alle oss andre..

De grønne lurer på om de grønne har støtte fra en eller annen terrorist organisjasjon??
Det virker slik noen ganger..

Husker godt de gjorde masse krøll i offshore vm 1997. Men da ble lyden en annen når en hel folkemengde jagde de på sjøen i pollen, og ingen ville hjelpe de opp ikke engang lovenslange arm kom til deres unnsettning. Men det var den gang. Nå lager de advokat mat av alt som er gøy...


Tilbake til bilnavigasjon.

Det er jo fullt ut lov til å legge ut fine steder man har besøkt som er værdt å ta en tur.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #13 på: Sø., 5,November,2006,15,39 »
Det er kanskje riktig. Men jeg antar at miljøaktivister ikke er så dumme at de trenger GPS for å finne frem til slike steder. Ivertfall så håper jeg det for demmes egen skyld.
Går man inn på offroad forumet, så finner man sikker 50 veibeskrivelser til kjørefeltet i svarstad f.eks. Hver gang det skal arrangeres treff, så er det noen som ikke veit hvor det er  ;D Og alt dette lar seg google (som alt annet). men nok om det.

Har testet TomTom 6 på min pda HP3970 (ligger litt etter simon, men fremdeles en super greie).
Var å kjørte i arendal i helgen, og det fine med tomtom 6 er den sier ifra når du kjører for fort på mange veier. Og ikke bare en kilometer over, men akkurat så mye at du får bot.
F.eks ligger du i 84 km/t (målt med GPS ikke med speedometer) så sier den ingenting. Men kjører du i 86 eller87 så blinker nåværende hastighet i Tomtom. Smart hvis man ikke følger helt med langs veien  :)
Utover dette så er det samme funksjonalitet som i versjon 5 men noe bedre kart kanskje og litt ekstra funksjonalitet. Men stort sett det samme.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Bilnavigasjon
« Svar #14 på: Sø.,12,November,2006,21,56 »
Har hatt Garmin NUVIO 350 ei ukes tid nå. Og den er jo sabla enkel å bruke, samt at den er ganske kjepp med å koble seg opp mot satelittene. Gjennom de lengste tunnelene Oslo-Arendal, så mistet jeg dekning 3 ganger tror jeg, men allerede etter 5-6 sekunder var de på plass igjen. Har ikke sjekket om det er fotboks varsling på den, isåfall var den ikke aktivert.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!