Skrevet av Emne: Kjetil`s TJ garasje  (Lest 29739 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #75 på: Sø., 6,Januar,2008,21,21 »
Som det ble nevnt tidligere (kanskje i en annen tråd). Det står jo "max load" stemplet inn i godset bak hver felg. Hvorfor skal man da trenge ett papir som sier akkurat det samme?

Det er kanskje her papiret til Amund kommer inn i bildet. Annen felg, men for lik bil, og med like tekniske mål kan leveres fra de, med TUV. Dette papiret legges ved som ett vedlegg til selve felgen som ikke har TUV. Er det sånn det funker?

Og konklusjonen er????? Enig med deg Tomas....dette blir ikke jeg heller klok på. ::)
Det er nesten så jeg anbefaler alle å sette på det de vil, og drite i godkjenning. (Bare nesten ;))
Ihvertfall inntil ett helhetlig, fornuftig og akseptabelt opplegg leveres fra VD og tolkes og praktiseres deretter likt av de ulike Trafikkstajsonene.
« Siste redigering: Sø., 6,Januar,2008,21,23 av Ronny »
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #76 på: Ma., 7,Januar,2008,01,03 »
Jeg mener at en felg er en felg og att Tuv dokumentet på hevesett(som sier minimum ET-20) og et tilbud fra BG nor på att det finnes Tuv felger med tilsvarende inpress som mine, sammen med load indeksen stemplet i felgen min oppfyller det BT mannen etterlyser (Dokumentasjon på att bil og felg tåler belastningen).
 
Tomas skrivet fra Amund er ikke en godkjenning av mine felger uten TuV, men et tilbud på TuV godkjennt felg fra BG nor med det aktuelle inpresset. Et bevis på at bilen tåler aktuell inpress.

Konklusjonen??? tja BT har enda ikke sagt at felgene mine ikke kan godkjennes sammen med dekkene, derfor kommer jeg ikke til å kjøpe TuV godkjennte felger enda. Selfølgelig er dette ikke riktig praksis att et TuV dokument fra en annen felg leverandør evt godkjenner en annen felg, og kan hende det ødelegger hele vitsen med TuV, men jeg mener at hevesettet kan godkjennes fordi felgene som står på bilen tilfredstiller kravet om minimum ET-20. uavhengig om det er TuV felger eller ikke.

Og bare gi f... i godkjenning er ikke noe alternativ for meg i og med at bilen ble stoppet med dekk og heving i mars i fjor og egentlig er begjært avskiltet, men jeg har fått utsatt det fordi bilen har byttet eier og att jeg ønsker tingen godkjennt. Men går det ikke i denne omgangen blir det orginale fjærer og hjul en stund.

« Siste redigering: Ma., 7,Januar,2008,01,31 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #77 på: Ma., 7,Januar,2008,03,39 »
Parkering hjemme i gården.

Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #78 på: Ma., 7,Januar,2008,09,39 »
TÜV papir på felger har vel to formål:
1. Vise at felgene styrkemessig er sterke nok (Dette er det krav om å bevise i Norge for alufelger men ikke for stålfelger)
2. Vise at påskrevet kjøretøy kan tåle felgene ved at ikke endret offset går ut over bilens hjuloppheng og at kjøre og bremse egenskapene forblir gode nok.

For å bevise ovenfor BT at bil og hjuloppheng tåler påmontert felg/dekk (punkt 2) så burde et TÜV papir fra en hvilket som helst felg med identiske mål være godt nok. 

For å bevise en annen type felg's styrke (punkt 1) så mener jeg at det ikke går å bruke papier er fra en annen felg, de kan jo som det skrives over være veldig ulike i styrke.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #79 på: Ma., 7,Januar,2008,12,00 »
Som nevnt tidligere skal alle alufelger være påtrykt maks load! Dette er loaden som felgene er testet til å tåle. Skal være minimum loaden som bilen krever, dette står i vognkort. Det finnes TÜV sertifikat på en felg til en aktuell bil, det finnes ABE Styrke sertifikat, og det finnes ABE sertifikat på en felg til en aktuell bil. ABE Styrke sertifikat sier kun hvor mye load en felgen tåler, akkurat de samme tallene som står skrevet på felgen!

På punkt 2 er jeg helt enig med Overland.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #80 på: Ma., 7,Januar,2008,15,32 »
Skal bli spennende og se, har ventet med å kontaktet BT siden jeg må montere justerbare panard stag fremme og bak først, lang bestillings tid fra Bg nor, men nå er de visst på vei i posten.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #81 på: Fr.,11,Januar,2008,18,26 »
Begynte å skru med store ambisjoner om å få på plass, justerbare panard stag fra Teraflex fremme og bak, bytte endeledd på paralell stag og bytte til nytt Gen2 ORO styrestag. Men torx`en knakk så fikk ikke av panard staget og endeleddene satt fast så brukte bare mye tid på ingenting egentlig. Må prøve igjen til søndag for imorra er det kjøring på Evje igjen :)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #82 på: To.,17,Januar,2008,18,59 »
Da var Teraflex panhard staget fremme på plass, måtte modifisere en 17mm nøkkel litt for å komme til på mutteren på akslingfeste ;)
Sliter med å få av endeledd på styrestag og paralell stag, men vi har store rørtenger på jobb :)
 
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #83 på: Ti.,29,Januar,2008,15,52 »
Da var midtkonsollen med ARB brytere endelig på plass, TTT ;) må få byttet brytere for ekstralys og arbeidslys så de matcher så blir det bra.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #84 på: Fr., 8,Februar,2008,14,11 »
Har polert vinduene idag, blei faktisk merkbart bedre. vinduet fremme er tatt mens det bak ikke er tatt. Før jeg begynnte var begge like oksiderte.

Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #85 på: Fr., 8,Februar,2008,14,16 »
Hvordan polerte du vinduene og hvilket stoff brukte du?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #86 på: Fr., 8,Februar,2008,14,28 »
Ble veldig bra, ser ut gjennom vinduene også..
Ser du bruker offroadbilder.no :)
Ved den billedstørrelsen som du har brukt nå ble logoen litt for fremtredende. Skal høre litt med Anders om det er mulig å justere ned farge eller størrelse på logoen..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #87 på: Fr., 8,Februar,2008,15,30 »
Brukte Meguiars PlastX, polerte innvendig og utvendig, brukte ikke mer en noen minutter pr vindu. så skal nok gå å få det enda bedre ved å bruke litt lengre tid :)

Jeg har lastet opp bilder fra hjemmesiden min og fra dette forumet før, men offroadbilder.no var igrunnen veldig greit.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #88 på: Fr., 8,Februar,2008,20,01 »
Da var midtkonsollen med ARB brytere endelig på plass, TTT ;) må få byttet brytere for ekstralys og arbeidslys så de matcher så blir det bra.


Hmm synes jeg kjenner igjen plasseringen av de bryterene ;)

Men de passer så fint der at man skulle tro at det var meningen at de skulle stå der..
PS. vanlig carling får man kjøpt på maritim butikker. De passer fint i de andre orginal hullene der hvor du har noen "rare" (orginale) brytere.

« Siste redigering: Fr., 8,Februar,2008,20,06 av kjetil »
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Kjetil`s TJ garasje
« Svar #89 på: Lø., 9,Februar,2008,03,38 »
Ikke helt ulikt din plassering nei, men jeg har to (ubrukelige) sigarett tennere :) Må få tatt meg en tur til Maritim og handle brytere, litt dårlig utvalg på Navigare.

Det viser seg forresten att sperra fremme lekker :(, prata med han som monterte den idag og han mente på det var en defekt o- ring. Har bestillt to nye ringer fra 4x4 supply og kommer nok til å prøve meg på å demontere diffen og bytte ringene selv. Noen som har noen tips før jeg begynner.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered