Skrevet av Emne: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet  (Lest 23662 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« på: Fr., 8,Januar,2010,13,21 »
Da var den store dagen kommet. Jeg skulle ha inn amc 360-33x12,5x15 dekk-10x15 felger i vognkortet. Alle disse ombygingene var forhånsgodkjent før bygging startet. I går når jeg skulle bestille time fikk jeg beskjed om at det vedtaket om godkjenning som jeg hadde fått i starten , ja det gjelder ikke lenger. Nye regler er kommet siden den gang. Dette har nå resulter i at jeg har fått inn i vognkortet amc360-33x12,5x15 dekk-10x15 felger. Hevesettet er ikke godkjent. Det som er veldig rart er jo at det 4" Procomp hevesettet er jo faktisk det eneste på bilen jeg har TUV papirer på , men TUV papirer er ikke lenger godt nok. De som jobber på biltilsynet å andre på regionskontoret bare rister på jhodet av saken , jeg har jo fått godkjent den tidligere liksom. Så de skjønner frustrasjonen , men er bundet på hendene av "nye retningslinjer for heving av bil". Det står nemlig ikke i noe lovdata eller dokumenter for offentligheten dette , dette er nye retningslinjer fra direktoratet som er trådd i kraft. Så der står jeg nå da , med en bil jeg ikke får skilter på. Saken blir nå klaget inn med rådføring fra biltilsynet. Den skal sendes regionskontoret og videre derfra til vegdirektoratet. Så som dere skjønner folkens , det hjelper lite å ingenting om vi klarer å dokumentere å få forhåndsgodkjent byggene våre , staten bare overser oss fullstendig. Håper jeg har skilter på bilen til neste sommer i alle fall , men tror det kan spøke det også.
« Siste redigering: Ti.,19,Januar,2010,11,02 av CJ-7 »
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Jeepchxj97

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 171
  • JILT AU!
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #1 på: Fr., 8,Januar,2010,13,47 »
Håper du klarer det, bare stå på og ikke gi deg!
hørtes veldig merkelig ut,siden det ikke er blitt noe offentlig gjort noen plass..
Lykke til!
Jeep is the king of 4x4:)

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #2 på: Fr., 8,Januar,2010,14,10 »
Jeg kjenner jeg får høyt blodtrykk av å lese om dette. Det er jo rett og slett sykt!

Men betyr dette at TÜV ikke gjelder for noe? Altså, hva skjer med felgene som har TÜV for 33/35 for YJ og 32 for TJ. Man får vel ikke godkjent disse heller da. Og hvordan skal man da få godkjent større dekk? Da jeg prøvde å få godkjent dekkene mine fikk jeg nei av en eneste grunn: Jeg hadde ikke TÜV på felgene.

Og hva med alle andre hevesett som selges med TÜV? Er det ikke noe av dette man får godkjent lengre da?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #3 på: Fr., 8,Januar,2010,14,21 »
Heving av bil er ikke lengre lov selv om det har tuv papirer....

Det står ingenting om dette i kjørtøyforskriften, men en eller jurist i dorektoratet har tolket reglene på nytt, å kommet fram til at bil produsenten må godkjenne heving.

Dvs. at dette overgår tuv å andre instanser.

Kjøretøyforskrift kapitel 7 som omhandler ombygging av bil gjelder ikke for heving.

Det denne "smarte" juristen mest sannsynelig har gjort er å blande inn kjøretøyforskift kapitel 12 som omhandler aksler fjærer og støt dempere.



les mere her.

http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-007.html

http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-012.html

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #4 på: Fr., 8,Januar,2010,14,53 »
Dette er bare kvalmt!  Men jeg tror det er håp!  Ingen forskrifter, lover osv har tilbakevirkende kraft, det er faktisk nedfelt i grunnloven for Noreg.  Så har du fått skriftlig tillatelse på ombyggingen uten tidsfrist på ferdigstillelse, så gjelder den fortsatt, selv om det er kommet nye regler i mellomtiden!  Slik fungerer loven og slik skal det være!!  Det kan sikkert lønne seg å spandere noen tusen på en advokat, men uansett tror jeg du vinner til slutt!

Kjenner også en som bygger Jeep i dag på en 12 år gammel tillatelse.  Biltilsynet kontaktet, og ja, den gjelder fortsatt.  Og det er mer ekstreme greier enn du drive med!)
« Siste redigering: To.,21,Januar,2010,21,16 av 94YJ aka JEEP »
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #5 på: Fr., 8,Januar,2010,18,49 »
Dette var kjipt.
Nå blir jeg usikker på hva jeg skal gjøre med min. Jeg har fåt ett brev fra BT vedr. info om ombygging. Om jeg kan kalle det "forhånds godkjenning" vet jeg ikke helt, men det er mer eller mindre en igangsettingstillatelse (IG) med de krav de krever for å godkjenne ombyggingen. Det de skriver til meg er at jeg må ha papirer fra ett uavhengig LAB på de delene jeg benytter til ombyggingen. Som trelin skriver så har ikke en lov tilbakevirkende kraft, så disse dokumente vi besitter skal jo da holde.
Jeg har enda ikke fått kjøpt inn hevesett, og tar nok en telefon til min saksbehandler hos BT før evt. innkjøp.

Hva med hjula dine? Hvordan ble de godkjent? Jeg fikk i min IG fra BT at jeg også måtte ha papirer fra ett uavhengig LAB på felgene får å få 33" inn i vognkortet. Jeg ble fortalt på telefon at de papirene fra AMCAR hvor de henviser til en asiatisk Jeep med 33/35" ikke hadde noe verdi lenger.

Men er man egentlig nødt til å ha inn hevesettet i vognkortet? Du kan vel egentlig bare vise bilen din nå med orginalt hevesett og std. hjul for å få tilbake skiltene og deretter skifte igjen etter visning. For de skriver vel ikke noe om karroseri høyde i vognkortet, eller har de begynt med det og?


Uansett lykke til videre i prosessen.

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #6 på: Fr., 8,Januar,2010,19,58 »
Er liksom litt tom i kveld , kruttet brant litt opp i dag der oppe på stasjonen. Men har ike til hensikt å gi meg , men jeg tar imotalle paragrafer tips å råd medstor glede folkens.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #7 på: Fr., 8,Januar,2010,20,33 »
Dette virker helt håpløst, det blir altså verre i 2010.
Jeg kjører med 32" og OME 2,5 hevesett, 7" breddere, thats it.

Det blir med andre ord ikke godkjent.
Jeg kommer IKKE til å dra på BT med min bil¨, kan jo risikere å bli avskiltet, selvom min bil ser "normal" ut.
Bør kanskje få tak i orginalfjærer å ha liggende..

Lykke til Nico, blir spennende å følge med.
« Siste redigering: Fr., 8,Januar,2010,20,35 av 77 golden eagle »
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #8 på: Fr., 8,Januar,2010,21,27 »
Men er man egentlig nødt til å ha inn hevesettet i vognkortet? Du kan vel egentlig bare vise bilen din nå med orginalt hevesett og std. hjul for å få tilbake skiltene og deretter skifte igjen etter visning. For de skriver vel ikke noe om karroseri høyde i vognkortet, eller har de begynt med det og?

Det har de vel gjort hele tiden? I mitt står det godkjent hevet 10 cm på fjærer og 5 cm karosseri løft (eller noe).

Sitat
VD/BT gikk tilbake på lite skilt foran på US pickuper. Flere og FLERE av mine venner som hadde RAM 1500/2500  melde om at de helt uten grunn ble stoppet langs landeveien og fikk mangelapp på skiltet foran. ?
Måtte da inn til BT og få nytt skilt innen en frist. " Andre ting på bilen gadd BT ikke å se på" Merkelig !

Dette stemmer nok. BT fortalte meg at de gjorde dette da de (som du sier) gikk tilbake på lite skilt, og var instruert om å stoppe alle biler med lite skilt og gi dem mangel-lapp. Grunnen var problemer i fotobokser, bomstasjoner og politiet. Eneste mulighet til å beholde lite skilt var om det var umulig å plassere annet type skilt.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #9 på: Fr., 8,Januar,2010,21,32 »
Dette var dårlig nytt :( Vi som gjør/liker noe annet enn de fleste rød/grønne skal tas,uff :( Endel folk anser originale biler kun som et forslag,Er vel som Trelin sier at VD regner med at enkeltpersoner ikke opponerer mot dem pga penger eller mye og lang jobb å ta saken.Jeg mener at alle som driver med bil som hobby eller jobb må samarbeide,men det er vel umulig å samle folk til å dra i samme retning.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #10 på: Fr., 8,Januar,2010,22,02 »
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #11 på: Lø., 9,Januar,2010,02,22 »
Dette var trist!! Håper virkelig du kommer i mål med godkjent Jeep etter så mye arbeid du har lagt i jeepen din :-\

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #12 på: Lø., 9,Januar,2010,10,35 »


Det har de vel gjort hele tiden? I mitt står det godkjent hevet 10 cm på fjærer og 5 cm karosseri løft (eller noe).

På min forrige CJ7 sto det ikke noe om høyde på heving, kun at jeg kunne ha 35" på bilen. Men det er riktig nok en stund siden den ble godkjent, prosedyren har sikkert endret seg.
« Siste redigering: Lø., 9,Januar,2010,10,38 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #13 på: Lø., 9,Januar,2010,15,19 »
Jeg hørte om dete i oktober og ble noe bekymret.
Jeg sendte da mail til han som har behandlet min søknad og fikk beskjed om at jeg kan forholde meg til de svar jeg fikk i 2007 og bruke den dokumentasjon som da var omsnakket. Så jeg forholder meg pr i dag rolig og fortsetter å bygge. Men jeg føler det begynner å bli litt varmt rundt ørene og har som mål å vise bilen før sommeren.

Uansett så må jo dette bryte med noen EU-regler? Dersom en TÜV-stasjon/filial er godkjent av EU til å jobbe med dokumentasjon av en viss type, kan vel ikke norske veimyndigheter underkjenne dette?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Visning av ombygd CJ7 på biltilsynet
« Svar #14 på: Lø., 9,Januar,2010,17,08 »
Hei Nico

Jeg har nesten lyst til å begynne med å gratulere deg med at du har fått godkjent AMC 360 og 33" på 10" felg.
Det at du tidligere har fått godkjent hevesettet som de nå har gått tilbake på, må du aldri gi deg på.
Har du hatt en firepunktskontroll på den? Julstillingspapirene vil jo bekrefte at hjulvinklene er som de skal med hevesettet ditt.

Trodde ærlig talt at hjul og motor var vanskeligere å få godkjent enn et fjærsett.
Det er i hvertfall ingen tvil om at BT praktiserer svært ulikt rundt om!


Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360