Skrevet av Emne: Nå er det nok!!  (Lest 15554 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #15 på: Fr., 2,Februar,2007,15,24 »
Kjetil skrev:
Da jeg skulle godkjenne min CJ-7 ringte jeg først til min lokale trafikkstasjon for å bestille time samt høre hva de ville ha  av dokumentasjon. Svaret jeg fikk var: "kom inn til oss med en søknad på det du vil gjøre så kan vi bestille time til deg."
Heiv meg i bilen med dette i en pen A4 konvolut reiste dit. Stilte meg i kø for godkjenning/teknisk. Der satt det en dame. Da jeg kom fram til skranken å la fram min sak sa hun:" skal ta med papirene dine å snakke med de på teknisk jeg."  Hun forsvant, kom så tilbake og sa.
Jeg siterer: "Den ombyggingen der ser vi helst at du går til en annen trafikkstajon med, vi vil helst ikke ha noe med dette og gjøre."



[/quote]
Er det BT i Grimstad du fikk dette åndsvake svaret fra?
Prøvd å henvende deg til BT i Arendal?



Kathrine
« Siste redigering: Fr., 2,Februar,2007,15,34 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #16 på: Fr., 2,Februar,2007,15,54 »
Jeg har et forslag:

Tarje, du som er leder av Jeepclub Norway: Kunne det vært en idè
at vi nøster inn historier fra medlemmene som har vært utsatt for uakseptable
avvisninger på trafikkstasjonene rundt om, der klubben laget en mal for hvordan teksten skal formuleres med
handlingsforløpet, datoer, navn på personer i BT og navn på den aktuelle trafikkstasjonen osv
for å begynne å kartlegge omfanget av all den irrasjonalitet som foregår mtp godkjenning?

Jeepklubben kunne så ta med seg saken videre med en bunke håndfaste bevis
det neppe er mulig å ignorere i allefall.

Kathrine
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #17 på: Fr., 2,Februar,2007,17,11 »


[/quote]
Er det BT i Grimstad du fikk dette åndsvake svaret fra?
Prøvd å henvende deg til BT i Arendal?



Kathrine
[/quote]

Det er bare biltilsyn i Arendal ikke Grimstad, neste er Kristiansand eller Skien.

Uansett jeg har kommet meg i samtale med en person på en trafikkstasjon som muligens kan få dette igjenom .. Men kan ikke si hvor eller hvem.. pga personvern...
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #18 på: Fr., 2,Februar,2007,23,06 »
Helt enig med Overland her. Og det er ikke regler vi er imot, bare hvordan de blir håndhevet.Alle er selvfølgelig tjent med at vi har strenge regler for ombygning av kjøretøy, men de fleste opplever at de motarbeider oss.
 Den setningen i kjøretøyforskriften som sier at "dokumkentasjon ikke kreves dersom bilen med rimelighet kan fremvises på et regionvegkontor" sier egentlig alt. BT skal ha folk, hvertfall på regionvegkontorene, som skal kunne avgjøre om det vi gjør på bilene våre er trygt eller ikke. Nå har altså BT lagd sin egen lov, og bestemt seg for at et organ i oslo(sfoor), som umulig kan få sjekket alle disse bilene fysisk, skal avgjøre om bilene våre er sikkert nok bygget på grunnlag av hva forskjellige kontrollører skriver ved i hver sak.
 Hver gang jeg har vært på BT så klarer jeg å argumentere såpass at de jeg snakker med ikke klarer å argumentere imot meg, men så skal de inn å få en til til å godkjenne dette, og da kommer de alltid tilbake og bare sier at han var ikke enig, så vi kan ikke godkjenne. Næmmen så rart at han ikke var enig da...jeg har jo ikke snakket med han...der har det stått to halvskeptiske karer og og kommet frem til noe annet enn jeg nettopp fikk den ene av de enig i. Og de trenger visst ikke oppgi en grunn engang, "han der inne var ikke enig" holder visst i massevis. Det er så frustrerende at man kan koke over...!!!
Jeg mener at det hadde hatt bra effekt om også jeepklubben hadde meldt seg på i denne "kampen", selvom ACCN gjør mye bra, så er det sikkert mange spørsmål som Jeep-klubben hadde kunnet svare mer konkret på enn ACCN. Deesuten er jo BT så firkantede at det ikke akkurat er negativt å ha med
seg dokumentasjon fra flere "kompetente organer"
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #19 på: Ma., 5,Februar,2007,10,01 »
Må fortelle litt om min siste opplevelse med BT (Gjøvik).  Sendte skriftlig søknad før jeg påbegynte installasjon av V8 + div. bremse og styremodifikasjoner.  Fikk lov til å starte opp prosjektet og har hatt BT-mann på besøk i garasjen en gang i en tidlig fase.  Så langt alt vel.  Inviterte skriflig BT på nytt besøk når alt teknisk var ferdig og fronten framdeles var umontert, slik som vi  hadde avtalt.  De kom ikke, ventet i 3 måneder.  Monterte bilen ferdig og ville vise den.  Nå krever BT at jeg sette igjen bilen oppe hos dem i 3 hele dager for sjekking og vurdering, noe jeg har nektet.  Så der står den saken.  Har klaget på dette skriftlig, så får vi se hva som skjer.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #20 på: On.,28,Februar,2007,13,32 »
Kunne vi ikke:
1. Sende en klage til Sivilombudsmannen hvor JCN på vegne av sine medlemmer tar opp urimelig forskjellsbehandling, ulik praksis og generelt alt for store krav til dokumentasjon ved forandring på medlemmenes biler.  Det er lov å bygge om og forandre på biler i Norge, og da må vi ha et regime som behandler alle likt og som oppfattes som fornuftig, rettledende og logisk.

2. Opprette et teknisk utvalg for Jeep.  Det er så mye god kompetanse ute i medlemsmassen at det burde vi få til.  Deretter må JCN's tekniske utvalg jobbe for å bli akseptert hos myndighetene på lik linje med ACCN sitt utvalg (ACCN's utvalg har ingen formell status vis a vis myndighetene, men de har gjort en god jobb som gjør at de blir hørt på).

3. Inngå samarbeide med andre offroad klubber slik at vi får tilgang på kjøreområder over hele landet (sammen er man sterke).  Det er jo mest gøy med terrengbil når man kan bruke den der det er tiltenkt ;D.  Etter at økokrim har overtatt overtredelser av motorisert ferdsel i utmark så har det blitt spinn vildt.  Snart er det vel nok å parkere på veiskulderen med en Jeep for å bli buret inn.  Derfor trenger vi noen "trygge" områder hvor vi kan boltre oss litt.  vi ønsker vel ikke å være lovbrytere, men blir det fort.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
godkjent
« Svar #21 på: To., 1,Mars,2007,21,13 »
Min erfaring:
Gi besked på hva som skal vises (eks. hjul, fjærer, mototor etc) når visningstime bestilles.
Fremskaff papirer på det som skal godkjennes, vis en bil som tilsvarer det man har papirer på og som er forskriftmessing bygget.
Møt opp, meld din ankomst, kjør inn i hallen, levere papirer, gjenomgang av nevnte papirer og hva som ønskes godkjent.
Teknisk kontroll, være med og være behjelpelig med evt. spørsmål.
Trekke kølapp (måtte vente kunn et(1)nr.) motta nytt midlertidlig vognkort med nye innskriptsjoner  :)
Vente på nytt vognkort i posten  8)


Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #22 på: Fr., 2,Mars,2007,10,22 »
Jøss..........sånn apropos....er det mulig å sperre innleggene sine fra svar fra en enkelt person..???
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

renegade

  • Gjest
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #23 på: Fr., 2,Mars,2007,11,59 »
Jøss..........sånn apropos....er det mulig å sperre innleggene sine fra svar fra en enkelt person..???

Nei, og det skal det helleer ikke være.


Derimot, så savner jeg en "killfilter" funksjon.

Et killfilter funker slik at en slipper å se innlegg fra de id'ene en putter i Killfilteret.
Derved så kan hvem som helst legge inn så mange innlegg en gidder, men *du* ser ikke innlegg fra de som er i killfilteret ditt...

Det er en slik funksjon, men den er vel kun for PM'er (tror jeg) ?

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #24 på: Lø., 3,Mars,2007,12,42 »
Jøss..........sånn apropos....er det mulig å sperre innleggene sine fra svar fra en enkelt person..???

Kan du utype spørsmålet ditt? Er det sånn å forstå at du ønsker
en funksjon som gjør det mulig å sperre personer fra å svare på eksempelvis dine innlegg?
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #25 på: Lø., 3,Mars,2007,13,01 »
Ja, noe sånt eller en sånn killfilterfunksjon som Renegade nevner. Eller bare at trådstarter kunne hatt mulighet til å fjerne svar i innleggene sine som ikke oppleves å være til hjelp for noen. ;)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

renegade

  • Gjest
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #26 på: Lø., 3,Mars,2007,21,32 »
Ja, noe sånt eller en sånn killfilterfunksjon som Renegade nevner. Eller bare at trådstarter kunne hatt mulighet til å fjerne svar i innleggene sine som ikke oppleves å være til hjelp for noen. ;)

Beklager, men er det noe trådstarter *IKKE* skal ha mulighet til, så er det å redigere i innleggene.
Faktisk så skal *ingen* ha mulighet til å redigere i innleggene, de skal ligge der (til spott & spe ?) til evig tid.

Hvorfor er dette så viktig ?
Jo, hvis 20 persnoer leser alle innlegg, så slettes 3 innlegg, og så kommer det 50 stk. nye til og leser tråden slik den nå er.
Tror du da de har samme oppfatning av tråden som de 20 første ?

*OG*:
Hvem skal dømme om et innlegg er til hjelp, hva skal kriteriene være osv ?
Husk at innlegget kan si vel som mye om personen bak innlegget, som selve innlegget...

Dette har blitt diskutert noen ganger før.

Så den beste løsningen er at alle kan skrive akkurat hva de vil, men forumet bør (kanskje ?) ha et killfilter, for de som ønsker å unngå innlegg fra enkelte id'er.

Eller sagt på en annen måte: hvis en etter en stund føler seg "noe" ensom, fordi ingen ikke responderer på innleggene sine, så ja, da er det kanskje på tide å legge om stilen eller finne seg et annet oppholdssted...

Jeg bruker en del andre forum, noen helt tilbake fra pre-historisk tid (før Internett).
Og jeg kan love dere at dette forumet og forsåvidt offroad.no er som "pusekatt" forumer i.f.t. noen andre forum jeg frekventerer.
Og enkelte av disse forumene har levd i beste velgående i over 10-12 år og funker perfekt uten noen form for moderering.

Dett-i-nesa og med besøk av både Backe, Gabrielsen og Braastad...

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #27 på: Lø., 3,Mars,2007,22,45 »
Skål Per!

Er ikke så tett i nesa , men Bråstad er jo i traktene her så hvorfor ikke!

Det jeg er mest spent på med denne tråden er når noen tar steget og gjør ord til handling.

Jeg vil tro at de som er mest frustrert over våre statlige godkjenningsmyndigheter er de som først vil melde seg til et verv om klubben velger å gå videre med saken?

Even
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #28 på: Lø., 3,Mars,2007,23,01 »
Hva sier Amcar til vår problemstilling, og har andre klubber lignende erfaringer? Tenker da på Landrover, landcruiser klubben osv. For det er jo flere andre klubber som er merkeklubb slik vår er. Og jeg regner med at de også foretar visninger hos BT for godkjenning.
Ang Amcar, så tenkte jeg at de må vel helt sikkert ha vært borti slike problemstillinger tidligere. Klubben har jo vært i mange år, og er i norsk målestokk relativt stor. Har de noen tips til oss om hvordan vi bør forholde oss til slik forskjellsbehandling osv?

For hvis vi noterer oss ned historier osv, og går videre så er jeg litt redd for at denne saken skal "back-fire" på oss. Slik at slike offentlige organisasjoner kanskje kan få noe negative assosiasjoner med JeepClubNorway, for det ønsker vi vel ivertfall ikke.

Det er ganske mange som nå begynner å få godkjente biler. Og hver eneste gang så blir det skrivd lange flotte tråder om hvor, når og hva som ble gjort. til slutt runder de ofte av med hvor enkelt det var og hvor smidige og greie BT var. Er det kanskje en ide at vi på sør og østlandet velger å ta visningen vår der vi veit det er folk med kompetanse og mange har godkjent bilene sine før? eller ønsker vi å lage litt blesst om at det blir forskjellsbehandlet fra biltilsyn til biltilsyn?

For er det en ting jeg har erfart med offentlige organisasjoner (jobber selv i en, så jeg veit litt om det) så er det det at ofte så blir ting bare gjort på en måte. Men det kommer ofte tider med mye publisitet om hvordan ting blir gjort og hvordan rutinene følges når mange nok får greie på dette. Ofte resulterer dette i innskjerpinger i rutiner og regler, noe som fører til at det blir enda vanskeligere å få gjennomført tiltak osv.

Det var bare en tanke som slo meg
Men jeg vil samtidiggi min sympati til vestlandet, midt og nord norge siden jeg ikke har hørt så mange historiene om vellykkede godkjenninger der, men jeg veit om noen få så det burde kunne la seg gjøre der også.

Til slutt vil jeg bare legge til at jeg også er blandt de som har blitt rart behandlet. Var en gang jeg var for å få litet skilt bak på TJ'en min. Brukte 3 kontrollører ifra Larvik Biltilsyn, en kortstokk med skilt og masse diskusjoner. Men litet skilt kunne jeg ikke få. Men jeg kunne få stort firkanta (ikke avlangt). Men det passet ikke. Forslaget var da fra BT Larvik, at jeg saget av låsen til reservehjulsholderen på Warn fangeren min, fjernet reservehjulet, og fjernet tåkelyset ifra Venstre side bak (har man ett tåkelys bak så SKAL det stå på venstre side, står det i forskriftene).
siden jeg hadde mistet mitt skilt bak, så sa jeg at dette går ikke. Jeg må finne en annen løsning. Beskjeden var da. Ikke kjør ALT for lenge da....
Hallo, er det bedre å kjøre uten skilt bak enn med ett litet?? vel vel.

noen uker etterpå fikk jeg høre om enten Simon eller Stein som var å godkjente sin bil med hevesett osv. så hadde BT mannen stått å lurt litt og plutselig spurt. "Du vil ikke ha litet skilt bak da??"

Festlig  ;D ;D
« Siste redigering: Lø., 3,Mars,2007,23,08 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Nå er det nok!!
« Svar #29 på: Lø., 3,Mars,2007,23,29 »
Sitat
noen uker etterpå fikk jeg høre om enten Simon eller Stein som var å godkjente sin bil med hevesett osv. så hadde BT mannen stått å lurt litt og plutselig spurt. "Du vil ikke ha litet skilt bak da??"

Føler meg litt truffet der... ;D

Men ok. Jeg har vært i et par runder med BT og ombygging av TJ`en min. Og jeg kan ikke si noe annet enn at det har vært 99% problemfritt. Og ved den siste godkjenningen jeg gjorde med 4+2" løft samt 36" hjul, så var det bare hyggelig. Han stillte en del tekniske spørsmål og fikk fyldige, gode svar tilbake.

Jeg har snakket med flere som har prøvd å godkjenne sine biler uten å klare det... Men i nesten alle de tilfellene, så skjønner jeg nesten hvorfor.

I et tilfell prøvde en person seg på å godkjenne et hevesett med TÜV papirer på, men håpet at BT ikke skulle se bodyliften ( 2" ). Det så BT og ville ikke godkjenne bilen pga av manglende papirer på dette. Ikke bare manglet personen papirer på dette, men han prøvde å "snike" det igjennom.

I et annet tillfelle var den en person som dukket opp med dårlige kopier av x antall andre sine godkjente biler og mente han skulle få godkjenne sitt 2,5" hevesett som var uten papirer, "men kunne sammenlignes med OME sette".  Tror det var Superlift.... Denne karen kjenner jeg som litt hissig type og BT fikk seg en skyllebøtte når de mente at de ikke ville sammenligne to fabrikanter utifra å se på delene montert på bilen...

Jeg kjenner til 4 stk TJ`er som har blitt godkjente etter katastrofen med SFOOR og dens innskjerpelser. Dette er biler med 2" fjørheving, BL og 33" som har gått greit igjennom. Og så har vi ihvertfall en CJ veldig nylig som fikk godkjent 35", heving og V8.

Så jeg kjenner meg ikke helt igjen i disse dommedags uttalelsene som noen / flere skriver om.

En stor forskjell er det. De jeg kjenner som har fått godkjent bilene sine uten stor heft har et par ting til felles:

Bilene har vært hele og pene, med skikkelig og riktig dokumentasjon på hva som er gjort og hvordan. Og ikke minst skikkelige deler montert slik det skal være.

Vil vel anta at det er noen som har vært uheldige og falt litt imellom, men de jeg kjenner som har falt imellom, har ikke vært grundige i jobben, ei heller hatt skikkelig dokumentasjon.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!