Det er frustrerende å feilsøke uten å finne feil eller noe som kan underbygge en vag teori.
Det kan også lett bli kostbart om man fristes til å bytte komponenter for å se etter bedring.
En tune-up på tenningsfronten vil nok uansett aldri være feil, og er nok det enkleste og billigste stedet å starte.
...men for å spinne litt på utvekslingstanken igjen...
Jeg var ikke klar over at noen greide å kjøre en 4.0 og automat med 35" noe særlig under 1,5 l, men er det tilfelle er muligens problemet noe mer sammensatt.
På min gode gamle K5 Blazer med 6.2 diesel gikk forbruket opp 0,3 l/mil når jeg gikk opp fra 33" til 35", fra 1,3- 1,6. Den ble også vesentlig slappere.
Wrangler'n kjørte jeg med 3.55 på 33", og når jeg giret om til 3.73 var forskjellen godt merkbar. Bedre respons, men turtallet økte også i forhold til farten (Magellan turgåer GPS fart).
Når jeg la på 35" ble bilen litt daffere, men turtallet sank med nesten-ca-omtrent 200 rpm i 100 kmt, til nesten-ca-omtrent 2400.
35" er noe tyngre å slenge rundt enn 33", så de vil uansett giring suge mere energi fra maskina.
33" på 3.55 og 35" på 3.73 skal gi tilnærmet samme utveksling, men jeg erfarer at 35" oppsettet vil ha en aning mer suppe (who cares)
Teoretisk sett, om en bruker tabellen jeg linket til tidligere, vil 35" på 4.11 og 35" på 3.73 gi en turtallsdifferanse på 237 rpm i 65 mph.
I 65 mph (ca 104kmt) vil nok denne forskjellen utgjøre en merkbar differanse i forbruket.
"Wrangler"/Kathrine har nok truffet veldig godt med 33" på 3.73 til bruksbilgiring, og får et "fornuftig" forbruk.
Kunne vært interessant å vite hvilken utveksling "Birkelandjeep" har, som greier å kjøre et 35" oppsett på 1,1.
"Sivrt" sin XJ tror jeg blir 2l tørst fordi 33" på 3.55 og AX4(?) automat(overdrive) vil gjøre at motoren går for lavt på turtall, og konstant drar tungt.
"Feil" giring eksisterer forresten ikke på Jeep, vi bare prioriterer forskjellige egenskaper. Beklager mitt tidligere utsagn på det dypeste