Skrevet av Emne: Instrumentbelysning blinker  (Lest 4220 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
Instrumentbelysning blinker
« på: Fr., 9,November,2012,14,43 »
Har vært plaget med at lysene i instrumentene og generelt bakgrunnsbelysningen i dashbordet blinker. Bytta nettopp alle pærene i instrumentene, og har fått lys i alt der :) Men det er grusomt irriterende at bilen dimmer som den vil! Er dette bare en feil i lysbryteren? For om jeg kakker i den, så får jeg normal styrke igjen. Ofte bare noen få sekunder, før det er svakt lys på nytt!
Hvor får man i såfall tak i ny til en fornuftig penge? Gjelder en ZJ 4.0 Limited.
97 Grand Cherokee 4.0L limited

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
Sv: Instrumentbelysning blinker
« Svar #1 på: Fr., 9,November,2012,21,22 »
Starta opp nå i kveld, og alt lyste som det skulle. Var en drøm å endelig få lys i alt! Det var mørkt ute, så jeg tenkte kanskje det hadde noe med den lyssensoren å gjøre? Forutsatt at jeg HAR en sånn, det vet jeg ikke. Kjørte en tur fra meg til sentrum,ca 1 mil. Etter å ha kjørt litt på vaskebrettvei og kommet meg inn i tunellen, begynte det å blinke i alt igjen..  >:(

Utlogget jensobents

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Lø.,10,November,2012,10,53 »
Helt klart et sted det er dårlig kontakt. Som en skrev: seek and you will find !

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #3 på: Ma.,12,November,2012,11,23 »
Har hatt/har akkurat samme problem i min 96 ZJ
Fannt ut i GÅR at når jeg "trykker inn" lysbryter-panelet mellom dimmer og Lys-bryter så kom pokker lysa på igjen......"av-på" avhengi av om jeg trykker inn.

Hadde opp dette panelet for 3 uker siden og tømte en hel elektronikk-rens boks inni der, men det hjalp ikke.
Må ta det ut igjen og eventuelt lodde opp noen punkter inni der skal det bli i orden.... for er tydelig vis dårlig kontakt inni der som er problemet.

Hvis jeg ikke finner noen dårlige kontaktpunkter, så må man ha nytt panel.... ligger på 100-150$ fra statene, men er veldig vanskelig å finne riktig panel der borte....i norge koster det nesten 4500kr fra merkeforhandler.

Hvis noen finner ett nytt panel med Dag/Park/Natt, Dimmer, Tåkelamper + Høydejustering av framlysa så skrik gjerne ut :P
« Siste redigering: Ma.,12,November,2012,11,36 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: Ma.,12,November,2012,22,21 »
Min er likens, kan fungere helt fint en stund. Men virker som det bare er frem til det blir litt temperatur, så blinker det noe fælt!
Har kjøpt meg en brukt på ebay, trur den kosta 35$ pluss 12$ dollar i frakt. Så tenkte jeg skulle bytte og se om den var bedre, og i samme slengen demontere den jeg har nå for å se om det er noe som lar seg gjøre å fikse  ;)

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #5 på: Ti.,13,November,2012,08,22 »
Splitta min nå i går.... fannt trolig feilen, har ikke hatt ett feilslag siden :)

MYE sot på bryterkontakten for lysa (helt svart) som gir dårlig kontakt... rengjorde alt, pusset kontaktpunktene rene for sot, og smurte inn litt ny vaselin før jeg satte shiten sammen igjen:

Pluss at loddingene merket av i bildet under var dårlige (de er fiksa på bildet).... så ut som pinnen i midten hadde løsna litt i loddinga, så friska opp disse loddingene.

Var ett lite helvete å splitte boksen.... Dimmer-knotten satt no så sykt, og måtte "jokkes" med en tang for å få den av.... og når den var av, så hang kretskortet igjen i Bryteren for "FOG LIGHTS"... men med litt makt og pressing fra Framsiden, så spratt hele greia ut... ::)
« Siste redigering: Ti.,13,November,2012,08,25 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: Ti.,13,November,2012,08,33 »
Fantastisk  ;D Da ser jeg hva jeg har i vente. Kanskje jeg bare tar min idag, å ser hvordan det går :) Supert med bildeforklaring, takk for det  ;)

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: Ti.,20,November,2012,15,53 »
Fikk åpna lysbryteren min idag, etter mye om og men. Med klump i halsen (er mer kyndig på større ting), fikk jeg den opp. Og var likens på min, med sot under bryteren. Børstene som ligger under dimmeren, bøyde jeg ned så dem fikk bedre kontakt. Smurte det med fett for batteripoler, og monterte sammen igjen. Fungerer nå UTMERKET, ikke tegn til dimming når jeg kakker i bryteren eller noe. RÅFORNØYD  ;D

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #8 på: On.,21,November,2012,10,38 »
Godt det ordna seg. Trolig vis en svakhet dette...etter ett 1000 talls mil.
Eat, sleep, drift!
- 12 Pongratz L-AT400
x - Volvo 940 GL

Utlogget andypandy

• 304 CID
  • **
« Svar #9 på: On.,21,November,2012,15,12 »
Ja, men at det soter litt på kontaktflatene skjønner jeg godt. Så nå har jeg en slik hovedlysbryter til overs, om noen er interessert. Kan godt demontere den og sjekke inni den også hvis noen eventuelt vil ha den.