Skrevet av Emne: Setup pinion og gear på Dana 30 og 25  (Lest 2102 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Setup pinion og gear på Dana 30 og 25
« på: To., 1,November,2012,11,22 »
Er det noen som har noen fine linker/ materiale på justering av backlash, klaringer osv på dana30 og 25 til en YJ...?
Begge akslene er plukket i molekyler, sandblåst og lakkert, og skal montere nye lagre i begge diffene.
Men finner ikke noe data på hvordan disse skal settes opp. Ligger masse rart på Youtube, men vet ikke helt om alle som legger ut noe der har kvalifikasjoner nok til å gjøre dette rett.
Så derfor, lurer på om det finnes noe god lektyre, gjerne i svart/ hvitt og fine farger, som viser hvordan dette gjøres korrekt.

Er klart, skulle sikkert aldri begynt med noe sånt når man ikke har ekspertisen selv, men er nå det som er målet med hele prosjektet, lære og få til på egen hånd.

Har det jeg trenger av lagervarmere, lager avtrekker-og pådriversett, samt indikatorklokke og bladsøkere, så mangler bare lektyren.  :)
Trenger hovedsakelig litt info om klaringer, dødganger og tips.
Fant noe på pirate4x4, http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Gear_Setup/ , er denne korrekt å benytte...?

Skal installere org. gearing på 3.56 nå, for å få bilen godkjent henvet, så blir det endringer senere når nye hjul skal godkjennes.  ::)
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Setup pinion og gear på Dana 30 og 25
« Svar #1 på: To., 1,November,2012,13,24 »
Det virker som de fleste setter dette bort til verksteder, eller får noen som har gjort dette før til å hjelpe seg under selve monteringen.

Dette utsagnet kommer fra mange års surfing på netter, jeg har ikke prøvd dette selv (jeg satte bort jobben), mulig andre her har andre meninger :)

Ikke meningen å ta fra deg motet, men blir ikke dette gjort riktig vil tannhulene slites ut tidligere en normalt.
Med andre ord, tannhjulene i akslingen samt arbeid med  gir i gearkassen (ikke transfer-kassen) er jobber som er vanskelig, resten er som en lek å regne på disse bilene :)

TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Setup pinion og gear på Dana 30 og 25
« Svar #2 på: To., 1,November,2012,15,17 »
Dana 30 og 35 mener du vel?  Anbefaler å sette vekk arbeidet, krever noe spesialutstyr og stor tålmodighet.  Dana Spicer har lagt ut manualen for hvordan dette arbeidet gjøres på internet, så har man lyst så der det nok lov å forsøke seg.  Anbefaler å bytte innvendinge tetninger når man først er i gang, bare det er jo en utfordring uten rett verktøy.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Sv: Setup pinion og gear på Dana 30 og 25
« Svar #3 på: Fr., 2,November,2012,13,21 »
Alle tetninger er skiftet allerede, simring som sitter i huset for disconnect var et sant helvete, men fikk modda et annet verktøy jeg hadde, og da var det fort gjort. ::)
Vedr. manualen fra Dana, noen som har en link til denne...?
Tenkte å forsøke selv nå, skal jo bare være frem til større hjul på plass, tenker da å sette det bort til en som kan når ny utveksling skal inn.
Overland: Mener selvsagt 30 og 35, bomma på tastene!  :)
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Sv: Setup pinion og gear på Dana 30 og 25
« Svar #5 på: To., 8,November,2012,09,32 »
Hmm, ser jo det er litt mer enn "bare" å få dette til å bli bra.
Noen som har gjort dette før, og som kunne tenke seg å ta på seg en sånn jobb...? "Bilen" (dvs bar ramme med fjærer og akslinger" står i garasjen hjemme, så den er ikke veldig flyttbar. Så må nok bli en på-stedet-jobb, men jeg har varm kaffe og kald coca å by på!

Så om noen kjenner noen, eller om noen er noen, som kunne tenke å bistå med et sånt oppdrag, mot en liten godtgjørelse, setter jeg stor pris på det! :o:D
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Setup pinion og gear på Dana 30 og 25
« Svar #6 på: To., 8,November,2012,09,43 »
Tror jeg hadde tatt en ny kikk på D35 bakakslingen med tanke på å pensjonere denne. Den er ingen gladsak å ha under bilen  :(   

Det er ikke billig å sette opp akslinger på nytt og du får nok en bedre Chrysler eller en D44 (towing package) til samme bil for prisen av å sette opp diffen på nytt.  Så kan du heller få satt opp framakslingen med samme utveksling som ny bakaksling etterpå.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Sv: Setup pinion og gear på Dana 30 og 35
« Svar #7 på: Ti.,13,November,2012,13,58 »
Hmm, hva skal jeg lete etter da, om jeg ønsker meg en D44 bakider isteden...?
Hvilket biler er utstyrt med denne, som kan fungere som donorbil..?

Så litt på en Ford 8.8" fra Explorer, men vil ha greia godkjent også, da regner jeg med D44 er lettere å få igjennom der, eller ikke fortelle en døyt om til BT.

Ser det finnes "wide" utgaver...? Hva annet må endres på? Har jo komplett nytt bremseopplegg til den bak, med rep-kit, tromler og bånd, samt nye P-brems wire, vil de gå over...?
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Setup pinion og gear på Dana 30 og 25
« Svar #8 på: Sø.,28,April,2013,22,08 »
En av de største fordelene ved Ford-delene (8.8) er å få skivebremser.  Yj er jo orginalt bare levert med forbremser.    Stopp-efekten er som natt og dag, særlig ved rygging ned bratt skråning.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)