Skrevet av Emne: Bytte fjærer Willys  (Lest 2965 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Bytte fjærer Willys
« på: Fr.,21,September,2012,16,50 »
Har en Willys som dessverre er hevet, skal senkes til tilnærmet normal høyde, har demontert fjærene men ser at de originale ikke passer lenger, da fjærfestene er flyttet...
Hva slags biler har avstand mellom festene på ca 96 cm og 110 cm? Kan det være nyere CJ eller passer det fra andre biler, noen som vet eller har bry til å måle på sin bil?

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Bytte fjærer Willys
« Svar #1 på: Ma.,24,September,2012,10,32 »
Jeg har bare gamle Willys'er og kan dessverre ikke hjelpe med mål på nyere biler.  Men jeg lurte på om det ikke hadde vært like lurt å flytte fjærfestene tilbake der de en gang hadde vært?  Fjærfester fås kjøpt nye og det burde holde å skru dem fast der de tidligere var naglet og punktsveist.  Borre ut festehull med 11mm bor og montere 7/16" skruer med låsmutter.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Bytte fjærer Willys
« Svar #2 på: Ma.,24,September,2012,13,18 »
Det er et alternativ å bygge om til originalt, men bilen i seg selv er ganske mye ombygd i dag, så tenkte at lengre fjærer er egentlig bare er positivt for kjøreegenskaper både langs vei og ikke minst utenfor vei...
I tillegg er fremaksel flyttet litt frem på disse fjærene...
Du har ikke liggende noen 16" stålfelger du ikke har bruk for?

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Bytte fjærer Willys
« Svar #3 på: Ti.,25,September,2012,13,22 »
Ja det kan godt være lengere fjærer gir litt bedre komfort og kjøreegenskaper, men om man har fokus på det tror jeg at jeg vil hevde at du har tatt et feil bilvalg  ;D

Har 5 stk originalfelger til CJ3A i 16" liggende, men disse kan man ikke kjøre slangeløst med og de er heller ikke pene på noe vis.  Summit Racing har flotte 16" stålfelger i originallook med godt utvalg i bredder, disse har god rundhet og kan også brukes med slangeløse dekk.  På eBay dukker det også stadig opp greie felger.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Bytte fjærer Willys
« Svar #4 på: Ti.,25,September,2012,15,50 »
Komfort er ikke kjempeviktig nei, til det finnes det andre biler, men litt mer fjæringsvei de gangene er i skog er jo bare positivt...

Skal sjekke summit, hørtes interessant ut, hva skal du evnt ha for dine? Er det 5,5"x16"

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Bytte fjærer Willys
« Svar #5 på: On.,26,September,2012,09,23 »
Har sendt deg PM.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139