Skrevet av Emne: Nye spennende lyder  (Lest 1725 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Truls Clausen Waage

• 304 CID
  • **
Nye spennende lyder
« på: Lø., 7,Juli,2012,23,25 »
Hei!

Har fått noen nye lyder i ZJ'en min. Tror ikke de har noen sammenheng med hverandre.

Når jeg kjører over humper så klunker det nokså mye. Tror det kommer fra høyre side. Hva er det mest sannsynlige? Vet ikke når den ble smurt på smøreniplene sist. I mitt eierskap (7 måneder) har den aldri blitt smurt. Kan det hjelpe?

Det kommer også en svak klunkelyd når jeg svinger ut av "senter"-stillingen.

Den tredje lyden er mye svakere, men kanskje skumlere. Det kommer fra baksiden en slags tikkelyd. Frekvensen på tikkelyden virker ikke til å ha noe sammenheng med hastigheten på bilen. Høres kun med vinduet nede.

Noen som har vært borti dette før?  :)
1998 Grand Cherokee | 4.0 | Selec-Trac | Infinity Audio

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
Re: Nye spennende lyder
« Svar #1 på: Sø., 8,Juli,2012,15,24 »
tikkelyd: Stein i dekket?

Klunking i styring kan være veldig mye forran der... men siden du nevner i dumper, så ville jeg dobbeltsjekka eksosen der den går over bjelken til Girkassa... kan hende den ligger å dunker nedpå.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Free

• 258 CID
  • *
  • Grand Cherokee Zj 5,2 -94
« Svar #2 på: Ma., 9,Juli,2012,12,42 »
Takk for tipset; jeg har også hatt klunkelyd når jeg kjører over flere humper på rad. Byttet ALT i forstillingen, men fortsatt lyd. Stappet sølvpapir igår mellom støttebjelke til automatkassen, og vips så var klunkinga borte  ;D

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Ma., 9,Juli,2012,14,43 »
Har gjort litt undersøkelser nå.

First thing first. Jeg smørte alle smørepunktene. Ikke bare klunket den mye mindre etterpå, men ble faktisk noe stivere i understellet også. Win!
Brukte brekkjern etterpå til å kjenne på alle foringene og stengene, og de virket friske og fine (hadde bilen på bukker).

Men -noe- er igjen. La merke til at varmeskjoldet hadde løsnet og lå nedpå eksosrøret. 5 min senere var det festet ordentlig, men ingen hørbar forandring, ihvertfall ikke på innsiden av bilen.

Fikk en til å ligge under bilen. Styresnekka lager en svak klunkelyd. Heldigvis for meg var det der lyden kom fra, da jeg har en ny styresnekke liggende. Da blir det "bare" å montere den nye...  :)

Har ikke sjekket der du beskriver, skal ut å gjøre det right away!

• 304 CID
  • **
Sv: Nye spennende lyder
« Svar #4 på: Ti.,14,August,2012,18,19 »
Klunkingen løste seg ved bytte av stabstag. Tight og lydfri!

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Sv: Nye spennende lyder
« Svar #5 på: Ti.,14,August,2012,22,29 »
byttet stabstaglinker ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.