Skrevet av Emne: MortenHolms 31" XJ daily driver  (Lest 1590 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MortenHolm

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
MortenHolms 31" XJ daily driver
« på: Lø., 2,Juni,2012,21,15 »
Tja. Er vel kanskje på tide å åpne en garasje på XJ'n min.

Har en 1999 XJ 2,5 td. Kjøpte den i fjor vår, og med mange gode offroadvenner var det ikke mye annet å gjøre enn å heve.

Her er den i original utførelse parkert ved siden av en Toyota LC HJ60, hevet 2" med 35" dekk. Min ser vel mest ut som en Volvo 760 stv.



Rakk egentlig ikke å gjøre noe med den før vinteren kom, annet enn å montere noen lykter på taket.



Etter vinteren fikk jeg endelig tid (og råd?) til å starte med ordentlig ombygning. Jeg kjøpte klosser og sjakler, pluss forlenga dempere fra Rough Country, og gikk i gang med 2" hev. Ble ingen bilder av prosessen, men et før/etter-bilde ble det nå hvertfall. Her med 29" på begge bilder.



Hadde i utgangspunktet tenkt å bare kjøre på disse hjula til høsten, og kjøpe meg 32" BFG Muds da, men så var den kompis av meg som skrota Pajero'n sin, og hadde 31" BFG A/T jeg kunne få gratis. Da var det ikke så veldig mye å lure på, til tross for at de alle er så slitte at dersom UP skulle ha stoppa meg så ville jeg ikke bare fått anmerkning for hev og store hjul, jeg ville nok også fått anmerkning for mønsterdybde på hvertfall ett av hjula..

Her fra Pinsetreffet til Valdres Tå Vegen i slutten av mai, hvor bilen til tross for LSD og blankslitte dekk faktisk kom fram så å si alle steder. Lot være å prøve meg på de røde løypene, men både grønt og gult gikk temmelig bra. Forøvrig også første gang jeg virkelig fikk prøvd meg på skikkelig offroading.

« Siste redigering: Lø., 2,Juni,2012,21,19 av MortenHolm »

Utlogget MortenHolm

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
MortenHolms 31" XJ daily driver
« Svar #1 på: Lø., 2,Juni,2012,21,26 »
En kompis kokte motoren bare et par hundre meter borti vegen her og kom innom for litt mekk i dag.

Noen som ser hva han kjører?



Nøyaktig hva som fikk bilen til å koke over denne gangen vites ikke, men tidligere hadde termostathuset sprukket og blitt limt sammen på et vis mens han venta på nytt hus, og "tilfeldigvis" hadde huset kommet til Lillehammer Bil "her om dagen, skulle akkurat til å ringe deg", så da reiste vi ned og henta det pluss en ny termostat og viftereim.



Etter at bilen hans var i orden, var det på tide for meg å sette i gang med å bytte styredemper. Bor utpå bygda med tradisjonelle norske veger, og etter at jeg smalt på 31", har bilen rista halvt i hjel så fort jeg treffer en liten bump i over 70 km/t.



Vet ikke om størrelsen har noe å si (hehe) men det funka nå hvertfall som faen. Midlertidig fiks, naturligvis, blir nok forlenga track bar, svingarmer og stab-stag i relativt nær framtid, i tillegg til noen dekk som ikke er slitt til helvete.

Utlogget MortenHolm

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
MortenHolms 31" XJ daily driver
« Svar #2 på: Lø., 2,Juni,2012,21,31 »
Nå ble det mange innlegg på en gang, men kom på at jeg parkerte ved siden av en original XJ i går og tok bilde av det.



Jeg liker jævlig godt at hvis du ser på bilen min alene så ser den relativt stock ut, mens når man sammenligner så er det faktisk skjedd en del. Godt at den ser stock ut når jeg kjører forbi UP og BT, godt at det har skjedd en del når jeg kjører i skauen. :)