Skrevet av Emne: girkasse "hickups", noen som har vært borti dette ?  (Lest 2778 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gshock

• 304 CID
  • **
God kveld godtfolk, håper noen har noen lure triks til meg.
rimelig fersk på jeep og på automat egentlig.

Har et par ganger i dag og en gang i går opplevd at bilen "plutselig står i fri" på en måte.

Det hender når jeg har bilen i Drive, stopper opp og står litt rolig med bremsen på.
Kommer en slags dupp i turtallet som at den skal til å kveles men den går fort opp igjen til normalt tomgangsturtall.

Det rare er at da "står bilen i fri" på en måte, gasser jeg rolig så skjer det ingenting - ingen framdrift.

Ruser jeg opp litt hardere med gir i Drive så går det litt opp på turtall får det kommer et slags "hugg" på giret -  så går det som normalt.
Kan også la vær å røre gassen - sette den i N så i D så er alt i orden igjen.

Har vel innbilt meg at den kanskje er litt tregere på kickdown også, går liksom litt lenger tid innom alle girene på vei ned.

Så også istad at den gule lille lampa til "O/D off" gløder litt forsiktig - lyser fint når jeg trykker på knapppen. Vet ikke om dette har noen sammenheng med noe.

takker for inspill

2000 WJ 3,1 limited

Chryslercrap

• Gjest
Re: girkasse "hickups", noen som har vært borti dette ?
« Svar #1 på: On., 7,Mars,2012,23,58 »
Første pri er å peile olje på automaten, står som regel prosedyre innstemplet på peilestaven (motor på tomgang, gearvelger i N..)
Er sikkert mange potensielle feilkilder, men oljenivået er viktig. Hvilken bil er det snakk om?

Utlogget gshock

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: To., 8,Mars,2012,00,06 »
er en grand cherokee 94 med v8 bensin.
Glemte skrive at jeg fikk en kar på jobben til å peile (han er kjent med amerikanere ) og den var visst på nivå.
Men når du sier det så hadde jeg bilen i Park, har det masse å si på denne ?

2000 WJ 3,1 limited

Utlogget Tony Soprano

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: To., 8,Mars,2012,00,44 »
er en grand cherokee 94 med v8 bensin.
Glemte skrive at jeg fikk en kar på jobben til å peile (han er kjent med amerikanere ) og den var visst på nivå.

Du bør peile i N ja. Høres ut som om trykket er for lavt inne i kassa. For lite olje vil gi lavere trykk. Du har også en wire som går fra innsuget(throttle bodyen) og ned på kassa. Den styrer trykket og nedgiringer i kassa. Sjekk denne. Er denne slakk og du kjører med for lavt trykk vil du med tiden brenne lameller. Kassa har også justerbare bånd som skal ettertrekkes ved oljeskift. Man kan oppleve sluring her, som regel ved kald olje først, i girskiftet mellom andre og tredje gir.

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #4 på: To., 8,Mars,2012,13,12 »

Du kan få store avvik på oljemengden hvis du peiler på feil måte, d.v.s. oljenivå ser ok ut hvis du peiler i Park, men når du peiler i N så mangler du 1 liter eller mer.

Utlogget gshock

• 304 CID
  • **
« Svar #5 på: To.,15,Mars,2012,00,24 »
takker for gode tips - å peile kassa i N istedet for P gjorde utslag det, manglet litt olje der ja.
morsome er at den lokale jeep forhandleren sa at jeg fint kunne peile den i P :P

men ser ut til at jeg har en bitteliten lekasje ved kjøleren til automatkasse olja, kommer ikke fra øverste halvdel da den er gjort rent og tørket.
Noen som vet om "en svaket" eller liknende som jeg kan begynne se etter?

2000 WJ 3,1 limited

Utlogget JEG67

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: To.,15,Mars,2012,08,34 »
En del nyere automatkasser kan peiles i P, men for din bil er det N som gjelder. Står i instruksjonsboken + preget på peilepinnen. Er det lekkasje på kjøleslanger bør de byttes.

Du må også passe på rett olje til kassen, dvs. noe som støttet Chrysler ATF3 eller ATF4 standarden. Står det ingenting om Chrysler ATF3/4 på flaska skal du la være. Du kan bruke f.eks. Dexron til etterfylling, men ikke ved oljeskift.
PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget jensobents

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: To.,15,Mars,2012,20,15 »
Det er merkbar forskjell om man bruker olje med eller uten "kattepiss". Å gå fra N til D får mye mindre slag og kassa skifter generelt finere. De som kjenner lamelldiffer vet hvor mye friksjonsadditivene har å si. Diff uten kattepiss lager spetakkel, med er ikke hørbare.. Fyll kun ATF4 eller annen Chrysler godkjent olje, mener jeg !

Utlogget gshock

• 304 CID
  • **
« Svar #8 på: Ti., 3,April,2012,20,48 »
Hei og god påske !

Lærer jo mer og mer MEN :
Ser ut som at det er en liten lekkasje i front som virker som er oljen til girkassa :(
tynn rød og fin olje uten særlig lukt.

det som er rart er at jeg klarer ikke se hvor det lekker fra når jeg ligger under og en annen sitter og girer inni.
Ser et par drypp etter jeg har kjørt litt - eks til jobb, og det er rødt på det røret som går til den lille kjøleren i front.
(det rører som ligger helt underst selvfølgelig, og kan sees om man bøyer seg ned ved fronten på bilen ) 

Har gjort den ren og tatt papir rundt den øvre koblinga for å se om det er der , men like tørt og fint der så må være nedre kobling en plass.
Tørket så godt jeg kunne og La meg under istad etter at jeg kjente at røra begynte å bli varme, men klarer ikke se noen lekkasje.

Er det noen andre koblinger / rør som jeg burde se på ?
Eller er det noen som har noen lure ideer ?  lite lyst til å bruke påska på å demontere hele fronten for å komme til på den lille kjøleren der:P

2000 WJ 3,1 limited

Utlogget Free

• 258 CID
  • *
  • Grand Cherokee Zj 5,2 -94
« Svar #9 på: Ti., 3,April,2012,21,45 »
Det er noen gummislanger som går inn og ut av oljekjøleren. På min hjalp det å stramme slangeklemmene. Du må trolig av med grillen for å komme til - og til og med da er det trangt. Jeg vedder på at det er der det svetter litt.

Utlogget gshock

• 304 CID
  • **
« Svar #10 på: Ti., 3,April,2012,23,18 »
takker og bukker, da får jeg nok skru litt i påsken tenker jeg, hadde av grillen her om dagen for å se om det var oppe eller nede det lakk litt- og enig med deg der, duverden der var det trangt:P
2000 WJ 3,1 limited

Utlogget jensobents

• 304 CID
  • **
« Svar #11 på: On., 4,April,2012,00,46 »
"Lærer jo mer og mer MEN :
Ser ut som at det er en liten lekkasje i front som virker som er oljen til girkassa.
tynn rød og fin olje uten særlig lukt. "

Den rette olja har tydelig lukt av kattepiss !
Mener bestemt at alle friksjonsadditiver til ATF lukter dette...

Utlogget gshock

• 304 CID
  • **
« Svar #12 på: Ma., 9,April,2012,23,34 »
takker og bukker folkens, var tydeligvis den nederste klemma på oljekjøler som var litt løs. Morsom å få strammet når de som har skrudd der før har montert det i en forferdelig tungvint vinkel istedet for å gjøre den tilgjengelig fra undersiden :(

og du har helt rett :
"Lærer jo mer og mer MEN :
Ser ut som at det er en liten lekkasje i front som virker som er oljen til girkassa.
tynn rød og fin olje uten særlig lukt. "

Den rette olja har tydelig lukt av kattepiss !
Mener bestemt at alle friksjonsadditiver til ATF lukter dette...

Den lukter pisss :P

takker !

2000 WJ 3,1 limited