Skrevet av Emne: Rear Trackbar  (Lest 2696 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget uglefisk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Rear Trackbar
« på: Fr.,10,Februar,2012,09,04 »
Er trackbaren på bakakslingen (som er festet på venstre side på akslingen og går til høyre side på rammen) noe man trenger?

Veldig mange folk på utenlandske forum sier man bare kan kaste den eviglangt vekk, beholde samme komfort på veien, og få mer fleks i ulendt terreng.

Festet på bakakslingen til bolten til trackbaren har slitt et ovalt hull som gjør at trackbaren har litt vandring i innfestingen på bakakslingen, og derfor kommer det et "klikk/dunk" i svinger, eller når bilen flexer litt, og det er en smule irriterende.
1991 YJ Laredo, 4.0, Manuelt gir, litt sliten forfatning foreløpig

Utlogget Kjart

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 143
Re: Rear Trackbar
« Svar #1 på: Fr.,10,Februar,2012,10,30 »
Er trackbaren på bakakslingen (som er festet på venstre side på akslingen og går til høyre side på rammen) noe man trenger?

Veldig mange folk på utenlandske forum sier man bare kan kaste den eviglangt vekk, beholde samme komfort på veien, og få mer fleks i ulendt terreng.

Festet på bakakslingen til bolten til trackbaren har slitt et ovalt hull som gjør at trackbaren har litt vandring i innfestingen på bakakslingen, og derfor kommer det et "klikk/dunk" i svinger, eller når bilen flexer litt, og det er en smule irriterende.

Jeg fjernet trackbaren på min wrangler for mange år siden, og har vel ikke opplevd annet en positive endringer. det ble mindre klunking under bilen, mindre bakhjulsspinning i skogen, og ikke skeiv ;D lengere. Jeg har beholdt trackbaren slik at jeg eventuelt kan sette den på igjen hvis jeg må!

Jeg har ikke opplevd situasjoner som er negative, men jeg er over 40 og jeg kjører ikke rally på asfalt, og har nok dessverre en tendens til å ligger i 80 til og med i 100 grensen, men det er pga av lydnivået og ikke "handling"

Jeg har hevet bilen med ca. 2,5 tommer, og hevingen gjorde at akslingen beveget seg ganske mye over på den ene siden pga av lengden på trackbaren. Dette gjorde at bilen ble skeiv. Jeg fjernet trackbaren og akslingen sitter nå midt under bilen igjen. Det finnes forlngelsessett for trackbaren, men jeg gadd ikke kjøpe det, da jeg skjønte at cj7 ble levert i flere år(muligens alle år) uten denne trackbaren.

mvh
Kjartan

Utlogget uglefisk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Rear Trackbar
« Svar #2 på: Fr.,10,Februar,2012,15,52 »
Ja, ang. bakhjulsspinning, så er bilen min helt ekstrem. Jeg har flett nye piggfrie vinterdekk "Goodyear WRANGLER ULTRA GRIP", og det er ekstremt dårlig grep i forhold til andre biler med 2-hjulstrekk. Uten 4wd hadde jeg stått fast på de enkleste steder.

Spesielt mens jeg svinger samtidig som jeg kjører, så er det hjulspinn med en gang. Selv på våt asfalt i krappe svinger skal det veldig lite til å spinne.

Om ikke andre mener at denne trackbaren må stå på, så fjerner jeg den før den rekker å ruste fast igjen :)

Bilen blir uansett kjørt rolig og forsiktig :)
1991 YJ Laredo, 4.0, Manuelt gir, litt sliten forfatning foreløpig

Utlogget Kjart

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 143
Re: Rear Trackbar
« Svar #3 på: Ma.,13,Februar,2012,10,54 »
Ja, ang. bakhjulsspinning, så er bilen min helt ekstrem. Jeg har flett nye piggfrie vinterdekk "Goodyear WRANGLER ULTRA GRIP", og det er ekstremt dårlig grep i forhold til andre biler med 2-hjulstrekk. Uten 4wd hadde jeg stått fast på de enkleste steder.

Spesielt mens jeg svinger samtidig som jeg kjører, så er det hjulspinn med en gang. Selv på våt asfalt i krappe svinger skal det veldig lite til å spinne.

Om ikke andre mener at denne trackbaren må stå på, så fjerner jeg den før den rekker å ruste fast igjen :)

Bilen blir uansett kjørt rolig og forsiktig :)

Jeg tenkte mere hjullspinn i ulendt terreng!

Vektfordelingen på bilen jobber litt mot oss på vinterføre. Motoren foran og bakhjulsdrift er ikke nødvendigvis en god kombinasjon.

På glatta med bare tohjulsdrift slipper den fort uansett om du har trackbar eller ikke. Bilen er egentlig ganske dårlig på vinterføre uten 4wd. Men med 4wd inne og gode(realtivt nye) dekk så greier du deg i de fleste tilfeller. Det værste er vel at jeg synes bilen bremser bedre på vinterføre i 4wd enn i 2wd. Det er min erfaring ihvertfall

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: Rear Trackbar
« Svar #4 på: Ti.,14,Februar,2012,10,04 »
Har tatt bort min jeg og. Kjempefornøyd, dunkelyden over fartsdempere ble borte, bakakslen ble sentrert igjen (den ble skjev etter heving), Bedre fleks. Har ikke merket noe negativt.

Utlogget uglefisk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Rear Trackbar
« Svar #5 på: Fr.,17,Februar,2012,08,35 »
Fjernet min og nå, merker egentlig ingen forskjell bortsett fra all dunkingen som er borte. Takker for hjelpen :)
1991 YJ Laredo, 4.0, Manuelt gir, litt sliten forfatning foreløpig

Utlogget Lassenet

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Rear Trackbar
« Svar #6 på: Ma., 9,April,2012,16,52 »
Hei.

Jeg kjører en Grand Cherokee 1994 modell.

Den dunkingen dere beskriver er hos meg og.
Tolker jeg det riktig at det er helt ufarlig å fjerne denne?
Er det bare å skru den av, og thats it?

Hva kan eventuell ulempe være?

Siste dumme spørsmålet, er det den jernstanga på bakakslingen, som går på skrått opp i rammen?
Er det noen som har et passende bilde de kunne postet her, bare så jeg ikke demonterer feil ting?

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Rear Trackbar
« Svar #7 på: Ma., 9,April,2012,17,21 »
En Grand har spiral fjærer så på denne er det kun trackbaren som holder karosseriet over akslingen. På en YJ med bladfjærer så gjør disse denne jobben bra uten trackbar. Med andre ord du kan ikke fjærne trackbaren på din bil.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Lassenet

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: Rear Trackbar
« Svar #8 på: Ma., 9,April,2012,20,01 »
Ah, godt å vite :-)

Er det da en gummiforing eller liknende som er slitt på min, og må skiftes?